بیش از سه سال از زمانی می‌گذرد که پل شریدر، کارگردان افسانه‌ای سینمای جهان، فیلم نخستین اصلاح‌شده را اکران کرد و بسیاری از کسانی که آن فیلم را دیدند هنوز حال و هوای آن اثر، از سرشان خارج نشده است.
او سابقه‌ی طولانی و پر‌افتخاری دارد و نویسنده فیلم‌های راننده تاکسی و گاو خشمگین و کارگردان فیلم‌های رنج و تمرکز خودکار بوده است. از جمله آثار دیگر او می‌توان به مرگ روشنایی، قانون جنگل، قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر و دره‌های عمیق اشاره کرد. نخستین اصلاح‌شده اثری نادر، جسورانه و بلند پروازانه و از نظر اخلاقی، گیج‌کننده و از نظر احساسی، طاقت‌فرسا بود.
او به واسطه‌ی آن فیلم به موفقیت بزرگی رسید و بسیاری از منتقدان از این فیلم به‌عنوان بازگشت خوشایند این کارگردان یاد کردند. از آن پس خیلی از افراد، مشتاق و طرفدار دانش فنی شریدر شدند و می‌خواستند آثار دیگری از او مشاهده کنند. حالا فیلم شمارنده‌ی کارت در آستانه اکران عمومی قرار دارد.
فقط نام شریدر کافی است تا توجه هر دوستدار سینما به سمت فیلم شمارنده‌ی کارت جلب شود. خبر خوب این است که این فیلم قرار است اواخر امسال روی پرده سینماها برود. شمارنده‌ی کارت یکی از فیلم‌هایی بود که تولید آن در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا با تأخیر مواجه شد. در واقع تولید شمارنده‌ی کارت فقط پنج روز قبل از پایان کار متوقف شد، زیرا تست کرونای یکی از بازیگران نقش مکمل فیلم مثبت تشخیص داده شد.
خوشبختانه شریدر و استودیو مجبور نشدند کارها را خیلی طولانی مدت تعطیل کنند و در ماه ژوئن بر سر پروژه بازگشتند و تولید را کمی بیشتر از یک ماه بعد (در مهلت مقرر) به پایان رساندند. شمارنده‌ی کارت چند روز پیش در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و قرار است در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ اکران گسترده شود.
اگر نام پل شریدر برای جلب توجه شما به شمارنده‌ی کارت کافی نیست، پس بد نیست نگاهی به لیست بازیگران بیاندازید. برجسته‌ترین آن‌ها اسکار آیزاک است که در یک دهه‌ی گذشته در آثار فوق‌العاده‌ای حضور داشته است. شمارنده‌ی کارت اولین کار آیزاک با شریدر است.
علاوه بر آیزاک، دو بازیگر دیگر، تای شریدان و تیفانی هادیش هم در این فیلم و در نقش‌های اصلی حضور دارند که قبلا با شریدر همکاری نداشته‌اند. شریدان آثاری مانند جو، مردان ایکس: آخرالزمان و بازیکن شماره یک آماده را در کارنامه خود دارد. هادیش که بیشتر در نقش‌های طنز بازی می‌کند، این‌بار در یکی از نقش‌های دراماتیک کمیاب خود ظاهر خواهد شد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم شریدر چه چیزی برای او در نظر گرفته است. ویلم دفو هم دیگر بازیگر اصلی فیلم است که به‌شدت با سبک شریدر آشنایی دارد، زیرا در طول دوران حرفه‌ای خود بارها با این کارگردان کار کرده است.
آخرین نمایشنامه‌ی اخلاقی پل شریدر درباره‌ی چیست؟ به نظر می‌رسد شریدر یک روایت پیچیده اخلاقی دیگر را برای مخاطبان سینما ایجاد کرده است. طبق گزارش‌ها، در این فیلم، آیزاک را در نقش ویلیام تل خواهیم داشت که سرباز سابق و قماربازی حرفه‌ای است و یک تفنگدار سابق نیروی دریایی را که مشکلات روانی دارد (شریدان) پیدا می‌کند و سعی می‌نماید تا این مرد جوان را راضی کند که از دشمن مشترکشان (دفو) انتقام نگیرد اما اوضاع به گونه‌ای متفاوت پیش می‌رود و خود تل نیز درگیر این ماجرا می‌شود.
در ادامه یک سرمایه‌گذار مرموز (هادیش) از طرح انتقامی آن‌ها پشتیبانی می‌کند و این گروه را به لاس‌وگاس میفرستد تا در مسابقات جهانی پوکر با دفو روبه‌رو شوند و همه این‌ها در شرایطی است که مشکلات روانی شریدان برای این مأموریت دردسرساز است. به نظر می‌رسد شمارنده‌ی کارت شخصیت‌های متضاد با گذشته‌های تاریک، نیاز رسیدن به رستگاری و احتمالا چند حمله‌ی خشونت‌آمیز در طی فیلم خواهد داشت و این‌ها همان عناصری است که از آثار شریدر انتظار دارید.
منتقدانی که این فیلم را در جشنواره ونیز دیده‌اند، چه نظری درباره جدیدترین فیلم پل شریدر داشته‌اند؟ بد نیست نگاهی مختصر به نظرات آنان بیاندازیم.
شمارنده کارت
استفانل زاکارک از مجله تایم:
«حتی یک فیلم نه‌چندان بزرگ از شریدر، باز هم جالب‌تر از خیلی از فیلم‌های ساخته‌شده توسط کارگردانان جوان امروزی است. شمارنده‌ی کارت، احساسی و حیاتی، بسیار رضایت‌بخش و عالی است.»
کارلوس آگیولار از رپ:
«این فیلم ادامه رابطه جذاب شریدر با موضوع و مضمون حالات متفاوت افراد و تغییر هوشیاری آن‌ها است. این شخصیت‌ها از واقعیت خود جدا و وارد حالتی فرا‌طبیعی می‌شوند.»
السون ویلمور از ولچر:
«چیزی که شمارنده‌ی کارت را بسیار جذاب می‌کند این است که فیلم هرچقدر که جلوتر می‌رود، نیمه وجود و وجهه دیگر ویلیام، آشکار و آشکارتر می‌شود.»
تاد مک‌کارتی از ددلاین:
«شریدر در این فیلم، ذهنیت همیشگی خود را دنبال می‌کند و از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و اثری حساب‌شده و دقیق به مخاطبان ارائه می‌دهد.»
دیوید الریچ از ایندی‌وایر:
«حرکات بی‌حس دوربین و موسیقی متن اصلی رابرت لون بین، موجب می‌شود تا درک کنید که چگونه یک فرد می‌تواند در چنین مکانی گیر کند.»
اوون گلایبرمن از ورایتی:
«شمارنده‌ی کارت، فیلمی عالی درباره پوکر است که به شما این احساس را می‌دهد که دقیقا در وسط داستان حضور دارید.»
ژان بروکس از گاردین:
«نقش ویلیام تل می‌توان با شخصیت‌های سینمایی‌ بازیگرانی مانند همفری بوگارت یا آلن دلون مقایسه کرد. البته که این افراد متعلق به دوره‌های مختلف و روایت‌های متفاوتی هستند.»
رابی کالین از دیلی تلگراف:
«هادیش، بازیگر کمدی، یک انتخاب غیر معمول برای چنین پروژه سختی است اما او و آیزاک واقعا در این فیلم، فوق‌العاده هستند.»
دیوید رونی از هالیوود ریپورتر:
«پل شریدر بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در پرتگاه تاریک روح انسان‌های آشفته گذرانده است و این مضمون را بار دیگر و به طرزی شایسته در شمارنده‌ی کارت بیان می‌کند.»
بیل گودیکوتز از آریزونا ریپابلیک:
«شریدر به مرزهایی ورود می‌کند که حرف واقعی را از حرف سورئال جدا می‌کند. شمارنده‌ی کارت یک فیلم عجیب اما رضایت‌بخش است.»
در انتها می‌توانید جدول امتیازات منتقدان حاضر در جشنواره به فیلم‌های نمایش داده شده تا به امروز را ببینید.
شمارنده کارت
منبع: rottentomatoes


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *