به نقل از اندیشه پویا، شماره ۷۵؛ با انتشار گزارش تفصیلی فعالیت دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۹ درمی‌یابیم که بیش از ۴ و نیم میلیون تنوع کالایی توسط جامعه‌ای فراتر از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار در این پلتفرم عرضه می‌شود و بیش از ۳۰ میلیون بار در ماه از این پلتفرم بازدید می‌شود و در حال حاضر ۸۲۰۰ کارمند به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت‌اند. این‌ها فقط بخش کوچکی از آماری است که این گزارش پیش روی ما قرار می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که دیجی‌کالا توانسته در سال کرونازده ۱۳۹۹ کماکان رشد خود را حفظ کند. شفافیت هدف اصلی ارائۀ این گزارش است که می‌تواند الگویی برای سایر کسب‌وکارها باشد و به گسترش فناوری کسب‌وکارهای آنلاین در ایران کمک کند. آنچه می‌خوانید گزارشی است برآمده از برخی آمارها و اطلاعات که در این گزارش تفصیلی آمده است و می‌تواند منبع درخور توجهی برای بررسی‌های جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری و هدایت منابع انسانی باشد.
در گزارش سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا، گروه دیجی‌کالا به صورت مبسوط معرفی و توضیح داده شده است. بر اساس این گزارش اکنون بیش از ۱۰ عضو در گروه دیجی‌کالا با ارائه خدمات گوناگون فعال هستند  و آنچه همه آنها را دور هم گرد آورده اشتراک در «تجارت الکترونیک»  است. دیجی‌کالا پلتفرمی ایرانی در زمینه خرید و فروش آنلاین است که خدمات خود را در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار می‌دهد؛ از شهرهای بزرگ تا دورافتاد‌ه‌ترین روستاها، از هرکسی که برای خرید آنلاین، کالایی را جستجو می‌کند تا هر فروشنده بالقوه‌ای که کالایی برای عرضه دارد. سهم قابل توجه گروه دیجی‌کالا از تجارت الکترونیک کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۴ونیم میلیون کالا، مشارکت بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی و همچنین بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه از وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا باعث می‌شود که این گزارش گزیده گویایی از وضعیت تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور باشد.
دامنة عملکرد تجارت الکترونیک در ایران روز به روز گسترش می‌یابد اما بر اساس گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا فروشگاه‌های اینترنتی (۴۹ هزار و ۸۴۶ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران) و خرده‌فروشی بر بستر شبکه‌های اجتماعی تنها ۳.۲ درصد از کل پتانسیل این کیک را در اختیار دارند. با این حال، سهم خرده‌فروشی آنلاین در سال ۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده است. همچنین در این گزارش به ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال پرداخته شده است. روند افزایشی تعداد کاربران ایرانی اینترنت (۹۴ میلیون) و تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی کالا و خدمات (۱ میلیون و ۵۷۸ هزار) در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ظرفیت اقتصاد دیجیتال در ایران، تا چه اندازه از ظرفیت رشد و توسعه برخوردار است.
تمرکز دیجی‌کالا بر ایجاد هم‌افزایی میان کاربران، نمود خود را در برقراری امکان مشارکت در پایش قیمت‌ها و نیز ثبت نظر به ازای هر کالا نشان می دهد. برای همه کالاها در دیجی‌کالا بخشی با عنوان «پیشنهاد قیمت مناسب‌تر» وجود دارد. کاربران در صورت مشاهده کالا با قیمت مناسب‌تر می‌توانند با بازخوردهای خود، در پایش قیمت‌ها و نظارت بر فروشندگان مارکت پِلیس دیجی کالا به ما کمک کنند. در سال ۹۹ بیش از ۵۳۰ هزار پیشنهاد برای قیمت مناسب‌تر توسط کاربران گزارش شد که ۲۰ درصد دارای اطلاعات کامل و قابل بررسی بودند و ۱۲.۵درصد گزارش‌ها منجر به ویرایش قیمت شد. همچنین محتوای تولید شده توسط کاربران یکی از ابزارهای مهم دیجی‌کالا است که به کاربران دیگر کمک می‌کند با بررسی تجربه مشتریان قبلی انتخاب بهتری داشته باشند. علاوه بر بر امکان ثبت نقد و نظر در قالب متن، عکس و فیلم، کاربران می‌توانند سؤال‌های خود را در قسمت «پرسش و پاسخ» مطرح کنند و جواب ابهام‌ها و پرسش‌های خود را دریافت کنند. یکی از دستاوردهای سال ۹۹ بررسی خودکار نظرات با استفاده از هوش مصنوعی است. اکنون حدود ۷۵ درصد از نظرات کاربران با قدرت «یادگیری ماشین» تأیید یا رد می‌شود. با این حال برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی و جلوگیری از خطاهای این سامانه، تیم انسانی در این بخش همچنان به نظارت خود ادامه می‌دهد.
دیجی‌کالا در بخش مارکت‌پِلِیس به عنوان یک پلتفرم دو سویه در تلاش است تا بازار فروش آنلاین را به یک بازار کاماً رقابتی برای رشد تمامی کسب وکارهای فعال تبدیل کند. با استفاده از ابزارهایی مانند جعبه خرید (Buy box) و نمودار قیمت، فروشندگان به قیمت‌گذاری عادلانه ترغیب می شوند. جعبه خرید یکی از اولین و مهم‌ترین بخش‌هایی است که کاربران در ابتدای جست‌وجوی کالا با آن مواجه می‌شوند و دکمه پیشفرض افزودن به سبد خرید است. جعبه خرید بهترین گزینه برای خرید را به مشتریان پیشنهاد می‌دهد و نشان‌دهنده نمره عملکرد فروشنده و منصفانه‌ترین قیمت عرضه‌شده از بین دیگر فروشندگانی است که کالا را عرضه می‌کنند. کاربران در صورت نیاز می‌توانند در لیست فروشندگان کالا، عملکرد، قیمت و سایر اطلاعات تمامی تأمین‌کنندگان کالای مورد نظر را مشاهده کنند.
در گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا بار دیگر مفهوم مارکت‌پِلِیس یا بازارگاه (Marketplace) توضیح داده شده است. این موضوع نشان دهنده نیاز بازار و مخاطبان برای تکرار این مفهوم است؛ یک پلتفرم دوسویه مارکت‌پلیس، امکان خرید از چند ده هزار تأمین کننده متفاوت را برای مشتریان فراهم می‌کند. در مارکت‌پِلِیس دیجی‌کالا بیش از ۱۵۰ هزار فروشنده برای عرضه محصولات خود گرد هم آمده‌اند و با یکدیگر رقابت می‌کنند و خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آن‌ها آنچه را که نیاز دارند تهیه کنند. در دیجی‌کالا فروشنده می‌تواند کالاهای خود را به بازار ۸۰ میلیون نفری کشور عرضه کند و محصولات خود را در معرض دید میلیون‌ها مشتری قرار دهد. کاربران نیز به طیف وسیعی از محصولات و قیمت‌های رقابتی دسترسی دارند و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطلاح با دست بازتری تکمیل می‌کنند. دیجی‌کالا با توسعه پلتفرم مارکت‌پِلِیس خود در سال ۹۵ برای خدمت‌رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تأمین کنندگان و تولیدکنندگان، بدون دغدغه‌های فنی و زیرساختی، کالاهای خود را عرضه کنند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجی‌کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی‌کالا دسترسی داشته باشند. دیجی‌کالا برندی ملّی است و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند. پلتفرم مارکت‌پِلِیس دیجی‌کالا تولیدکننده، صنعتگر، هنرمند و کسب‌وکارها را به بازاری به وسعت سراسر ایران متصل می‌کند و تمامی سرویس‌های لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته‌بندی، بازاریابی، تولید محتوا، بینش بازار و خدمات را به آنها ارائه می‌دهد. آرمان دیجی‌کالا این است که تولیدکننده ایرانی دغدغه‌ای جز تولید و عرضه نداشته باشد.
برقراری عدالت اجتماعی و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی، رسالت دیجی‌کالا در فراهم سازی بستر مارکت‌پلیس است. تلاش‌های دیجی‌کالا در این راستا، اکنون خود را به صورت حضور بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار نشان داده است. در گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا آمده است که حدود ۷۸ درصد از فروش تعدادی دیجی‌کالا متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. تعداد برندهای ایرانی حاضر در پلتفرم دیجی‌کالا در سال ۹۹ با رشد ۱۴۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ اکنون به  ۶۱۵۶ برند ایرانی رسیده است.  اهمیت برندهای ایرانی برای دیجی‌کالا به اندازه ای است که در بزرگترین کمپین محیطی تهران در سال ۹۹ (جشنواره بهترین با هم) دیجی‌کالا توانست با استفاده از ظرفیت حداکثری فضاهای تبلیغاتی شهر، به بیشتر دیده شدن برندها، تشویق دیگر کسب‌وکارهای فعال در حوزه خرده‌فروشی، هم‌افزایی بازاریابی در فضاهای آفلاین و آنلاین و افزایش ظرفیت بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال کمک کند.
کرونا برای دیجی‌کالا نیز پرونده ویژه سال ۹۹ بود. بخش پایانی گزارش سال دیجی‌کالا به اهمیت کرونا و نقش آن در بر هم زدن نظم و برنامه‌های قابل پیش‌بینی این پلتفرم تجارت الکترونیک پرداخته است. پیوستن به پویش ایران همدل و اهدای بسته‌های حمایتی به کادر درمان، اهدای تبلت به بیماران قرنطینة کرونایی و خانواده‌هایشان و نیز حذف کمیسیون برای هزار کسب‌وکار آسیب دیده در طول دروان کرونا اقداماتی بود که دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی سازمانی خود انجام داد.  به رغم فشارهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر مخرب آن بر بازار، به نظر می‌رسد تلاش دیجی‌کالا برای آغاز به کار طرح کارآفرینی بومی و محلی، نقطه عطف مثبت و هوشمندانه‌ای در آشفته بازار کسب‌وکارهای ایران بوده است. بر اساس گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا این پروژه چشم‌اندازی بلندمدت برای دعوت از تمامی فروشندگان بالقوه محصولات بومی و اصیل و نیز مشتریان برای استقبال از این محصولات دارد و تلاش برای محرومیت زدایی، تسهیل اشتغال زایی و ایجاد جریان درآمدی پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی از طریق گسترش تجارت الکترونیک را به عنوان اهداف خود دنبال می‌کنند. برندسازی برای کسب‌وکارهای ایرانی دغدغه دیجی‌کالا به عنوان پلتفرم مارکت‌پلیس پیشگام ایران است. روایت داستان موفقیت کارآفرینان ایرانی به روال سال ۹۸ در سال ۹۹ نیز با تولید ۵۰ ویدیو ادامه یافت. دیجی‌کالا امیدوار است که این اقدام، مشوقی باشد برای پیوستن سایر کسب‌وکارها به مسیر خلق ارزش در فضای تجارت الکترونیک ایران. (به این موضوع در شمارة ۷۱ اندیشه پویا  با عنوان «عدالت خواهی در بازار آزاد» پرداخته شده است.)
ارائه گزارش و قصه‌پردازی با داده‌ها (Storytelling with Data) رویکردی‌ست که گروه دیجی‌کالا در راستای ارزش‌های محوری خود، از سال ۹۸ در پیش گرفته است. این مسیر پس از گزارش نیم‌سال ۹۸ و نیز گزارش سالانه ۹۸ از سوی دیجی کالا با تهیه و تدوین گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی کالا، گزارش دیجی‌پی و به تازگی گزارش فیدیبو ادامه یافت.
داستان سرمایه‌های انسانی: رشد سریع (۲۵ برابری) دیجی‌کالا و تبدیل شدن از یک استارتاپ به یک سازمان ۸۲۰۰ نفره داستانی جذاب و آموزنده دارد که به همت تیم منابع انسانی دیجی‌کالا در زمستان ۹۹ در قالب یک گزارش تدوین و منتشر شد. اتفاقی که نه‌تنها از منظر شفافیت این نهاد در بازار آزاد جالب توجه بود، بلکه می‌توانست نشان دهد مدل مدیریت منابع انسانی در بازارهای ایران چه رشدی پیدا کرده و چه اتفاقی برای آن افتاده است. اگر بپذیریم که کارآمدی حکمرانی در بنگاه‌های خصوصی می‌تواند در بلندمدت به کارآمدی نهادهای عمومی جامعه هم تسری پیدا کند، گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا می‌تواند ما را به آینده امیدوار سازد. این موضوع با عنوان «مغز سازمان، جذب نخبگان؛ چگونه می‌توان نگاه متفاوتی به مدیریت منابع انسانی داشت؟» در شماره ۷۲ اندیشه پویا بررسی شده است.
داستان دیجی‌پی؛ پلتفرم هوشمند فناوری مالی: خدمات دیجی‌پی به عنوان عضو فینتکی گروه دیجی‌کالا برای اولین بار و پس از دو سال فعالیت در اسفند ماه ۹۹ در قالب گزارشی رسمی و عمومی منتشر شد. ارائه دید جامع نسبت به وضعیت فعالیت‌ها، علاقه‌مندی‌ها و الگوهای رفتاری مالی کاربران در داخل کشور هدف دیجی‌پی از ارائه این گزارش بوده است.
داستان فیدیبو در سال ۹۹ : رشد و توسعة زنجیره ارزش در تجارت الکترونیک و همچنین مسئولیت‌های فرهنگی دیجی‌کالا در بازار الکترونیک ایران، به توسعه فیدیبو به عنوان پلتفرم محتوای دیجیتال کمک کرد. فیدیبو که اکنون عضوی از گروه دیجی‌کالاست پس از چهار سال فعالیت، گزارش عملکرد خود در سال ۹۹ را برای اولین بار منتشر کرد. ۱۰۰ هزار عنوان محتوا و همکاری با ۱۱۸۰ ناشر بخشی از آمار جالب توجه فیدیبو در این گزارش هستند.
 


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *