استراتژی ارسال سفارش‌ها موضوعی کلیدی و نیازمند تصمیم‌گیری‌های همه جانبه برای تمامی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است. به دلیل اهمیت هزینه ارسال و تأثیر آن در تجربه خرید آنلاین، در مطلب پیش رو توضیح داده‌ایم که هزینه ارسال سفارش‌ها در دیجی‌کالا چطور محاسبه می‌شود؟ همچنین با مثال و شواهد این موضوع را هم بررسی کرده‌ایم که چرا هزینه ارسال در سفارش‌های چند مرسوله‌ای متفاوت از سبدهای خرید یک مرسوله‌ای‌ است؟ از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با شرایط و ملاحظات موجود در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند دیجی‌کالا از نظر هزینه ارسال تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.
دیجی‌کالا به‌عنوان پر مخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه از ابتدای تأسیس تا به امروز کوشیده‌است که شرایط مناسب را از نظر مقرون به صرفه بودن هزینه ارسال سفارش‌ها برای کاربران برقرار کند. بدون شک منظور از شرایط مناسب در اینجا، تناسب تعیین هزینه از نظر نرخ ارسال کالا در بازار، مرسوله و زمان ثبت، پردازش و تأمین سفارش است. با این حال، هزینه ارسال همواره برای بسیاری از کاربران، چالش بزرگی در خرید اینترنتی به حساب می‌آید.
مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است که در آن بیش از ۱۵۰ هزار فروشنده در سراسر ایران، کالاهایشان را به میلیون‌ها مشتری در ایران عرضه می‌کنند. در دیجی‌کالا بیش از ۴ و نیم میلیون تنوع کالایی وجود دارد که ۹۰ درصد این کالاها توسط فروشندگان مارکت‌پلیس تأمین و عرضه می‌شود. در واقع، دیجی‌کالا در نقش یک پلتفرم دوسویه، پلی بین خریدار و فروشنده‌ است که در تلاش است منافع دو طرف را تأمین کند. هزینه ارسال سفارش‌ها در دیجی‌کالا از ابتدای آغاز به کار تا به امروز با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در تمامی اصناف، سیر صعودی را تجربه کرده است، اما همواره با آستانه‌های ویژه برای تعیین قیمت نظیر سبد خرید و متغیرهای دیگر مانند وزن و حجم سفارش همراه بوده است.
در آغاز همه‌‎گیری کرونا در ابتدای سال ۱۳۹۹، ظرفیت پردازش و بسته‌بندی کالا در مرکز پردازش دیجی‌کالا، روزانه ۳۰۰ هزار قلم کالا بود که دیجی‌کالا در این راستا برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در دوران همه‌گیری ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی استخدام کرد. بدین‌ترتیب، در حال حاضر ظرفیت پردازش دیجی‌کالا به بیش از ۶۰۰ هزار کالا در روز رسیده است. با وجود رشد قابل توجه ابعاد و هزینه‌های عملیاتی، دیجی‌کالا همچنان به ارسال رایگان بسیاری از سفارش‌ها پایبند مانده و تمام سفارش‌های بالای ۳۰۰هزار تومان برای کالاهای عادی و ۲۰۰ هزار تومان برای سفارش های سوپرمارکتی را بدون دریافت هزینه ارسال برای مشتریانش ارسال می‌کند.
با وجود افزایش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی شامل دستمزد نیروی انسانی، قیمت سوخت، هزینه حمل‌ونقل بسته‌ها، رشد قیمت محصولات اولیه‌ی لازم برای بسته‌بندی و افزایش تعرفه‌های اداره پست، دیجی‌کالا هنوز بسیاری از سفارش‌ها از جمله: سفارش کاربران پلاس، سفارش‌های بالای ۳۰۰هزارتومان، سفارش‌های بالای ۲۰۰هزارتومان برای کالاهای سوپرمارکتی و سفارش خرید اولی‌ها را رایگان ارسال می‌کند.
زمانی که شما به‌عنوان مشتری سفارش خود را ثبت می‌کنید، یک عملیات بسیار گسترده در پشت کلیک ثبت سفارش شما شروع می‌شود. در اولین مرحله، ابتدا فروشندگان باید کالاهایی را که مشتری انتخاب کرده، از انبار‌هایشان در سراسر ایران به مرکز پردازش دیجی‌کالا ارسال کنند. زمانی که همه اقلام سفارش مشتری به مرکز پردازش دیجی‌کالا برسد، دیجی‌کالا فرآیند پردازش، بسته‌بندی و توزیع سفارش‌ها را آغاز می‌کند.
برای درک بهتر گستردگی این عملیات، فرض کنید یک مشتری دیجی‌کالا در اهواز، در یک سفارش خود ۵ قلم کالا خریداری کرده است که هر کدام از این کالاها در انبار دیجی‌کالا یا سایر فروشنده‌ها نگهداری می‌شوند و محل انبار کالاها در شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، رشت و یاسوج است. پس از ثبت سفارش مشتری اهوازی، فروشند‌گان تک‌تک کالاها را به مرکز پردازش دیجی‌کالا ارسال می‌کنند و دیجی‌کالا پس از مراحل پردازش و بسته‌بندی، سفارش را جلوی در منزل به مشتری اهوازی تحویل می‌دهد.

با وجود رشد هزینه‌های عملیاتی، دیجی‌کالا همچنان رایگان ارسال می‌کند.

این تنها یک توضیح ساده از مسیر سفارش مشتری اهوازی است که هزاران اتفاق عملیاتی و هماهنگی‌های ارسال در پشت آن قرار دارد. اگر ارزش سفارش مشتری بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان باشد، مشتری اهوازی دیجی‌کالا برای رسیدن این کالاها به منزلش، هیچ هزینه‌ ارسالی پرداخت نمی‌کند.
در واقع پشت هر کلیک ساده ثبت سفارش، عملیاتی گسترده و چندوجهی در زمینه‌های مختلف اجرا می‌شود تا سفارش در زمانی که شما انتخاب کردید به دستتان برسد.
شاید نکته‌ای که بسیاری از کاربران به هنگام خرید به آن توجه زیادی نکنند ماهیت کالاهایی است که با هم در یک سبد خرید قرار می‌دهند. البته طبیعی‌ست که در لحظه خرید تمام اقلامی که نیاز داریم در ذهن‌مان مرور می‌شود، آن‌ها را جست‌وجو می‌کنیم و با هم در یک سبد خرید قرار می‌دهیم.
با این حال، هنگام نهایی کردن سفارش متوجه می‌شویم تمامی کالاها امکان ارسال همزمان با یکدیگر را ندارند. اینجاست که سبد خرید ما اصطلاحا چند مرسوله‌ای می شود و باید برای هر کدام هزینه ارسال جداگانه‌ای را پرداخت کنیم.
گاهی هم پس از پر شدن سبد خرید از کالاها، برای رساندن کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن به خریدار، به صورت پیش فرض، کالاها به چند مرسوله تقسیم می‌شوند تا با به کارگیری روش ارسال توسط فروشنده، برخی اقلام سفارش زودتر به دست مشتری برسد. در این حالت، امکان انتخاب گزینه ارسال همزمان و دریافت یک‌جای سفارش هم برای مشتری وجود دارد.
برای اینکه از وقوع چنین شرایطی جلوگیری کنیم و بتوانیم با هزینه ارسال کمتری سفارش‌هایمان را تحویل بگیریم برای شما راهکارهایی داریم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
دیجی‌کالا با ۴ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۹۶۹ تنوع کالایی در سال ۱۴۰۰ همه این اقلام را در یک انبار نگهداری نمی‌کند و تمامی این کالاها در انبار دیجی‌کالا موجود نیست. این را بگذارید کنار شرایطی که خودتان به‌عنوان خریدار هم یک کالای سوپرمارکتی مانند آب‌میوه یا ماست را در سبد خریدتان قرار داده‌اید و هم یک کتاب را. آیا خودتان پس از تحویل این دو قلم کالا را در یک نقطه از خانه نگهداری می‌کنید؟ همچنین تصور کنید که در اسباب‌کشی هستید. آیا کالاهای سنگین و بزرگ مانند یخچال را مانند لباس یا ظروف دم دستی بسته‌بندی و جابه‌جا می‌کنید؟ این دو عامل یعنی لزوم بهره‌گیری از انبارهای مختلف و هم وضعیت موجودی کالاها در این انبارها می‌توانند بازی را برای هر کاربر به فراخور نوع سفارشش تغییر دهند.
این‌ها را مثال زدیم تا به شما بگوییم کالاها بسته به ماهیتشان در انبارهای مختلفی قرار دارند که شیوه پردازش متفاوتی هم دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، کالاهای سوپرمارکتی (دارای عکس کامیون سبز رنگ) به دلیل ماهیت و شیوه نگهداری‌اشان در انبارهای متفاوتی (مرکز پردازش شادآباد) قرار دارند که بعد از ثبت سفارش شما پردازش و با ارسال سریع به دست شما می‌رسد.
کالاهای سوپرمارکتی در دیجی‌کالا
 
همچنین کالاهای بزرگ و سنگین هم در انبار جداگانه‌ای (انبار بادامک) قرار دارند که اگر در سفارش شما قرار داشته باشند، باید از انبار دیگری و به شیوه متفاوتی ارسال شوند و به همین علت، هزینه و زمان ارسال آن هم متفاوت با دیگر کالاهاست. شرایط و هزینه ارسال کالاهای سنگین را از اینجا بخوانید.
علاوه بر این‌ها، با اضافه شدن قابلیت «ارسال توسط فروشنده» بخشی‌ از کالاها با انتخاب کاربر مستقیم از سمت فروشنده‌ها برای مشتری‌ها ارسال می‌شود و بسته به محدوده انتخابی، زمان و هزینه ارسال حالت‌های متفاوتی برای آن وجود دارد. این موضوع نیز هنگامی که یکی از کالاهای انتخاب شده، به صورت ارسال مستقیم توسط فروشنده فعال شده باشد و دیگری ارسال از طریق دیجی‌کالا اکسپرس، وضعیت سفارش کاربر را به چند مرسوله‌ای تغییر می‌دهد.
ارسال مستقیم توسط فروشنده
 
در نهایت وقتی کالاهایی که ماهیت و شیوه ارسال متفاوتی دارند را در یک سبد خرید قرار دهید، سفارش شما چند مرسوله‌ای می‌شود. برای کاهش هزینه ارسال خود و پرداخت هزینه ارسال کمتر، بهتر است هنگام خرید کالاهایی که ماهیت یکسانی دارند را در یک سبد خرید قرار دهید، نمونه‌های زیر به صورت خلاصه از جمله اقداماتی است که سبد خرید شما را چند مرسوله‌ای می‌کند.
۱. سبد خرید شامل کالاهای عادی و سوپر مارکتی (با نشان کامیون سبز رنگ) باشد.
۲. در کنار کالاهای عادی، کالاهای بزرگ مقیاس (لارج آیتم) و سنگین در سبد خریدتان قرار دهید.
۳. کالاهایی که زمان تأمین متفاوتی دارند و شما با هم در سبد خرید قرار داده‌اید، به‌عنوان مثال: «ارسال مستقیم توسط فروشنده» همان‌طور که اشاره کردیم، هزینه جداگانه‌ای برای ارسال دارد که فروشنده کالا مبلغ آن را تعیین می‌کند.
دیجی‌کالا در هر سفارش حاشیه سود اندکی دارد که به‌طور میانگین، در هر سفارش بین ۷ تا ۸ درصد است. ارسال رایگان سفارش‌های کمتر از این مبلغ، در دراز مدت دیجی‌کالا را به یک مجموعه زیان‌ده تبدیل می‌کند و در نتیجه ارائه خدمات این مجموعه به مشتریان، با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.
برای مثال، در یک سفارش به ارزش ۳۰۰هزار تومان، دیجی‌کالا به‌طور میانگین ۲۰هزار تومان حاشیه سود دارد. این در حالی است که هزینه عملیاتی هر سفارش به‌طور میانگین ۳۵ هزار تومان است.
ممکن است سایر رقبای دیجی‌کالا و خرده‌فروشی‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، سفارش‌های کمتر از این مبلغ را رایگان ارسال کنند. اما نکته قابل‌توجه آن است که کسب‌وکارهایی با ابعاد کوچک‌تر، هزینه عملیاتی بسیار پایین‌تری هم دارند. از طرفی این دسته از خرده‌فروشی‌ها هزینه‌های ناشی از ارسال رایگان سفارش‌های مشتریانشان را به‌عنوان هزینه تبلیغاتی در نظر می‌گیرند تا سهم ‌بازار بیشتری به‌دست آورند.
در پایان باید گفت که دیجی‌کالا به‌عنوان یک پلتفرم دو سویه نسبت به اهمیت هزینه ارسال و پتانسیل آن برای تبدیل شدن به چالش و یا حتی مانع در سر راه خرید اینترنتی آگاه است. تجربه رضایت‌بخش مشتریان هدفی است که دیجی‌کالا در تمامی مراحل آن را دنبال می‌کند و در این مسیر می‌کوشد با بهبود فرآیندها و توضیح شفاف رویه‌ها به مخاطبان، عملکرد بهتری داشته باشد. بدون شک هدف نهایی دیجی‌کالا این است که بتواند کالاهایی متنوع، باکیفیت و با خدمات مناسب به مشتریان در سراسر ایران عرضه و ارسال کند.


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *