سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
ترمز دستی یکی از اجزای بسیار کاربردی ماشین است. به خصوص زمانی که در سراشیبی هستید، خیالتان را راحت می‌کند که ماشین دیگر حرکت نخواهد کرد. اگر ترمز دستی به صورت منظم و دوره‌ای رگلاژ نشود، عملکرد آن با اختلال مواجه می‌شود، از این رو لازم است به صورت دوره‌ای ترمز و ترمز دستی را بررسی و رگلاژ کنید. اگر دانش فنی دارید و دلتان می‌خواهد آچار به دست شوید، قبل از هرکاری آموزش رگلاژ ترمز دستی را مطالعه کنید. صبر کنید! قرار نیست جایی بروید، هر آنچه که برای رگلاژ ترمز دستی نیاز است در این مقاله شرح داده شده است. با ما همراه باشید.
ترمز دستی یکی از قطعات خودرو است که اغلب روی چرخ‌های عقب بسته می‌شود و سبب توقف ماشین می‌گردد. ترمز دستی باید بتواند خودرو را در شیب ۳۰ درجه، در حالت توقف نگه دارد. هرچند عملکرد ترمز دستی در مقایسه با ترمز معمولی، بسیار کمتر است اما اگر در حین رانندگی، ترمز دچار مشکل شود، می‌توانید از ترمز دستی برای کاهش سرعت یا توقف خودرو استفاده کنید. به طور کلی، ترمز دستی برای توقف خودرو در سطوح شیب‌دار، پارک خودرو، انجام حرکات نمایشی و کم کردن سرعت خودرو در مواقع اضطراری، کاربرد دارد. اگر رگلاژ ترمز دستی به درستی انجام نشود، احتمال دارد پس از پارک در سراشیبی، خودرو حرکت کرده و در برخورد با خودروهای دیگر، قسمت هایی مانند گلگیر جلو راست ، کاپوت، سپر و… دچار آسیب شوند.
ترمز دستی انواع مختلفی دارد، برخی از آنها به صورت اهرمی و برخی دکمه‌ای هستند. انواع ترمز دستی به شرح زیر است:
 این مدل از ترمزهای دستی، به صورت یک اهرم در کنار صندلی راننده و پشت اهرم دنده قرار دارند یا به صورت پدال هستند. این مدل در بیشتر خودروهای تولید داخل و خودروهای قدیمی استفاده می‌شود. نام دیگر ترمز دستی اهرمی، ترمز دستی مکانیکی است. در مدل مکانیکی، یک کابل، اهرم یا پدال را به لنت‌های چرخ عقب متصل می‌کند و با کشیدن اهرم یا فشار دادن پدال، لنت‌های عقب درگیر شده و خودرو متوقف می‌شود.
این مدل در خودروهای جدید و مدرن تعبیه شده است. دکمه‌ای که روی آن حرف p نوشته شده، ترمز دستی است و معمولا در کنار فرمان و در دسترس راننده قرار دارد. این مدل همان ترمز دستی برقی است. سیستم ترمز دستی برقی یا الکترونیکی نیز دارای دو نوع مختلف است در نوع اول لنت‌های چرخ عقب توسط یک کابل فعال می‌شوند و نیروی مورد نیاز جهت فعال شدن، از یک موتور برقی تامین می‌شود. در نوع دوم، یک تراشه الکترونیکی ترمز چرخ‌های عقب را فعال می‌کند.
رگلاژ ترمز دستی، یک کار تخصصی است که باید نزد یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای انجام شود. در برخی موارد می‌توان با تنظیم پیج رگلاژ، مشکل را برطرف کرد اما اگر با این کار نقص موجود از بین نرفت، نیاز است که به مکانیک مراجعه کنید.
روش‌های زیر را برای رگلاژ ترمز دستی امتحان کنید، رفع نشدن مشکل، نشان از نقص در قطعات دیگر است و باید به تعمیرکار مراجعه کنید.
اگر روش‌های رگلاژ ترمز دستی را امتحان کردید اما موفق نشدید، دیگر زمان مراجعه به مکانیک رسیده است و کاری از دست شما بر نمی‌آید. به احتمال زیاد، یکی از علت‌های زیر سبب نقص در ترمز دستی شده  یا زمان خرید کابل ترمز دستی راست  فرا رسیده است.
برای حفظ امنیت خود و دیگر سرنشینان خودرو، همواره تمامی بخش‌های مختلف خودرو را به طور منظم بررسی و عیب‌یابی کنید. ترمز و ترمز دستی، در خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید. اگر می‌خواهید خودروی شما همیشه سرحال باشد! از بازدید فنی موتور و سنسور دمای آب غافل نشوید زیرا خرابی سنسور دمای آب سبب آسیب به موتور می‌شود.
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.

نمایش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟




نمایش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید.
رمز عبور جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

بازگشت به فرم ورود

source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *