آلو یکی از میوه‌های تابستانی است که مواد مغذی زیادی از جمله فیبر و آنتی‌اکسیدان دارد. می‌توانید از خواص آلو برای درمان یبوست، دیابت و حتی پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان بهره ببرید. در مقاله‌ای که امروز برایتان در نظر گرفته‌ایم، قرار است شما را با خواص آلو و ارزش غذایی آن آشنا کنیم و طرز درست کردن ۲ خوردنی با آن را یاد دهیم. پس تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.
ارزش غذایی آلو به شرح زیر است.
آلو خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و بهبوددهنده‌ی حافظه دارد. این میوه‌ی تابستانی حاوی فنول‌ها، به‌ویژه آنتوسیانین است که نوعی آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف آلو با بهبود عملکرد شناختی، سلامت استخوان‌ها و عملکرد قلب در ارتباط است. این میوه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل خوردن آن باعث افزایش سطح قند خون نمی‌شود. آلو انواع مختلفی دارد و تمام انواع آن برای سلامتی بدن مفید هستند. در ادامه خواص آلو برای سلامتی بدن را بررسی می‌کنیم.
آلو غنی از فیبر بوده و در درمان یبوست مفید است. ترکیبات پلی‌فنولی موجود در آلو اثرات ملین دارند. آلوی خشک به بهبود تعداد دفعات دفع مدفوع و غلظت آن کمک می‌کند. مصرف منظم آلو می‌تواند غلظت مدفوع را بهبود دهد. کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌های منحصربه‌فرد موجود در آلو ممکن است هضم را تحریک کنند. هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.
درمان دیابت را هم می‌توانیم در فهرست خواص آلو جای دهیم. ترکیبات بیواکتیو مختلف موجود در این میوه‌ی تابستانی نقش مهمی در این زمینه دارند. ترکیبات بیواکتیو موجود در آلو شامل سوربیتول، اسید کوینیک، مس، پتاسیم و برن می‌شود. این مواد مغذی به کاهش احتمال ابتلا به دیابت کمک می‌‌کنند.
این میوه همچنین سطح سرم آدیپونکتین را افزایش می‌دهد که هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. فیبر موجود در آلو هم سرعت جذب کربوهیدرات توسط بدن را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی تابستانی خوشمزه مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در درمان دیابت اثرگذار است.
ترکیبات پلی‌فنولیک موجود در آلو می‌توانند مسؤول خاصیت ذکر شده باشند. خوردن آلوی خشک شده به‌عنوان میان وعده می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد. حواستان باشد که بیشتر از ۴ تا ۵ عدد آلو در روز مصرف نکنید، چون این میوه حاوی قند است. بهتر است آلو را به همراه منابع غذایی پروتئین مثل یک مشت مغز مصرف کنید.
یک مطالعه به این نتیجه رسید که فیبر و پلی‌فنول‌های موجود در آلوی خشک شده می‌توانند به کاهش عوامل خطر سرطان روده‌ی بزرگ کمک کنند. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده که عصاره‌ی آلو حتی تهاجمی‌ترین انواع سلول‌های سرطان سینه را از بین می‌برد.
محققان در این مطالعات به این نتیجه رسیدند که طی فرآیند از بین رفتن سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم هیچ تغییری پیدا نکردند. علت این خاصیت آلو، وجود دو ترکیب به نام‌های کلروژنیک اسید و نئوکلروژنیک اسید در آن است. این دو ترکیب در بیشتر میوه‌ها وجود دارند، اما میزان آن‌ها در آلو به‌طرز قابل‌توجهی بیشتر است.
می‌تواند از قلب محافظت کند
آلوی تازه یا خشک می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند و از این طریق در محافظت از سلامت قلب تأثیرگذار باشد. در یک مطالعه نشان داده شد سطح فشار خون افرادی که آب آلو یا آلو مصرف کردند، در مقایسه با دیگران کمتر بود. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف منظم آلو می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.
در یک مطالعه محققان از مردانی که به کلسترول بالا مبتلا بودند، درخواست کردند به مدت هشت هفته ۱۲ عدد آلو بخورند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان بهبود سطح کلسترول خون را تجربه کردند. خوردن آلوی خشک هم می‌تواند سرعت شکل‌گیری بیماری آرترواسکلروز (گرفتگی عروق) را کاهش دهد.
بین مصرف آلوی خشک و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان ارتباط وجود دارد. آلو یکی از مفیدترین میوه‌ها برای پیشگیری از پوکی استخوان به شمار می‌رود. آلو تراکم توده‌ی استخوانی را افزایش می‌دهد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که علت این خاصیت آلو وجود روتین (یک ترکیب بیواکتیو) در آن است.
با این وجود به تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شویم آلو چطور به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. آلو همچنین به دلیل اینکه حاوی ویتامین K است، برای استخوان‌ها فوایدی دارد. این ماده‌ی معدنی تعادل کلسیم در بدن را بهبود می‌بخشد و از این طریق سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. آلوی خشک ویتامین K بیشتری دارد و می‌تواند یک گزینه‌ی ایدئال برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنانی باشد که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند.
آلو همچنین حاوی ترکیباتی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند. استرس اکسیداتیو باعث می‌شود استخوان‌ها مثل اسفنج، پوک و حفره‌دار شوند. علاوه بر این استخوان‌ها را مستعد شکنندگی می‌کند و اغلب منجر به پوکی استخوان می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهند که پلی‌فنول‌های موجود در آلو می‌توانند عملکرد شناختی را بهبود ببخشند و سطح کلسترول موجود در مغز را کاهش دهند. این یعنی با خوردن آلو، احتمال ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو (تخریب‌کننده‌ی عصب) در شما کاهش پیدا می‌کند.
در مطالعات انجام شده روی موش‌های صحرایی نشان داده شد که مصرف آب آلو با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مرتبط با افزایش سن در ارتباط است. هرچند نشان داده شده که پودر آلوی خشک اثرات مشابهی در این زمینه ندارد. کلروژنیک اسید موجود در آلو می‌تواند به کاهش اضطراب هم کمک کند.
آلو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند
یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید که آلو ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بدن فوایدی داشته باشد. در این مطالعه نشان داده شد مرغ‌هایی که در رژیم غذایی خود آلو مصرف کردند، بهبود سریع‌تر بیماری‌های انگلی را تجربه کردند. برای پی بردن به نتایج مشابه در انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.
آلوی تازه و خشک غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که در کاهش التهاب و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مفید هستند. این میوه به‌طور ویژه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی است که اثرات مثبتی روی سلامت استخوان‌ها دارند‌ و ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهند.
در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که میزان آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی موجود در آلو دو برابر سایر میوه‌های معروف مثل هلو و شلیل است. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که پلی‌فنول‌های موجود در آلوی تازه و خشک خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارند و می‌توانند از آسیب به سلول‌‌ها جلوگیری کنند. آسیب سلولی منجر به بیماری‌های مختلف می‌شود.
در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد که پلی‌فنول‌های موجود در آلو نشانگرهای التهابی مرتبط با بیماری‌های مفصلی و ریه را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهند‌. آنتوسیانین‌ها که یک نوع پلی‌فنول هستند، فعال‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در آلوی تازه و خشک محسوب می‌شوند. این ترکیبات ممکن است اثرات مثبتی روی سلامتی بدن داشته باشند و به‌طور مثال احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهند. اگرچه یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شوند.
آلوی تازه و خشک را می‌توانید به‌آسانی در رژیم غذایی خود جای دهید. می‌توانید آلو را به‌تنهایی نوش جان کرده یا آن را به سالاد و اسموتی اضافه کنید. در ادامه طرز درست کردن سالاد و اسموتی آلو را آموزش داده‌ایم.
اسموتی آلو یکی از اسموتی‌های جذاب و مقوی است که به احتمال زیاد تا به حال آن را امتحان نکرده‌‌اید‌. اگر این‌طور است، همین الان آستین‌هایتان را بالا بزنید و این اسموتی هیجا‌ن‌انگیز را درست کنید. مطمئن باشید از خوردن آن پشیمان نمی‌شوید.
۱‌.
ماست، بلوبری یا توت‌فرنگی، آلوی خشک، آب آلو و یخ را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا نرم شود.
۲.
اسموتی را در لیوان بریزید و نوش جان کنید.
سالاد آلو
اگر به دنبال یک ایده‌ی جدید برای درست کردن سالاد هستید، پیشنهاد ما به شما سالاد آلو با پنیر پارمزان است. این سالاد طعمی استثنائی دارد و سرشار از مواد اولیه‌ی سالم است.
۱.
یک کاسه‌ی متوسط بردارید و در آن سرکه، عسل و فلفل را خوب مخلوط کنید تا عسل حل شود. آلوها را در کاسه‌ی حاوی سرکه بریزید و خوب هم بزنید. پنیر پارمزان را اضافه کرده و دوباره مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.
۲.
سالاد را به ظرف سرو منتقل کنید و روی آن مقداری پنیر پارمزان و روغن زیتون بریزید. نمک را به سالاد اضافه کنید و سالاد را بچشید. در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتری به سالاد اضافه کنید. سالاد شما آماده است‌. نوش جان.
اگرچه آلو عوارض جانبی زیادی ندارد، با این حال بعضی از عوارض جانبی احتمالی آن را در ادامه بررسی می‌کنیم.
آلو سطح PH ادرار را کاهش می‌دهد. این موضوع ممکن است به‌طور بالقوه منجر به سنگ کلیه شود. افرادی که سابقه‌ی سنگ کلیه دارند، باید از مصرف آلو خودداری کنند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. اگر دچار سنگ کلیه هستید، توصیه می‌کنیم قبل از مصرف آلو با پزشک مشورت کنید.
سوربیتول موجود در آلو ممکن است منجر به نفخ شود. آلو حاوی فیبر است و در صورتی که در خوردن آن زیاده‌روی کنید، ممکن است دچار یبوست شوید.
آلو یکی از میوه‌های تابستانی محبوب است که با خواص خود برای سلامتی بدن می‌تواند شما را حیرت‌زده کند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ اطلاعات مفیدی را درباره‌ی خواص آلو و ارزش غذایی آن در اختیارتان قرار دادیم. از جمله خواص آلو می‌توانیم محافظت از قلب، تقویت سلامت استخوان‌ها، درمان یبوست، پیشگیری از سرطان و کمک به درمان دیابت را نام ببریم. تمایل دارید در مقاله‌ی بعدی خواص کدام میوه‌ی تابستانی را بررسی کنیم؟ پیشنهادات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.
منبع: health line, style craze


source

توسط techkhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *