وقتی که به دلایلی (که احتمالا تا این لحظه نمی دانید دلیلش چیست) دچار بلاک شدن واتس اپ شدید، در دفعات اولیه واتس اپ طی پیامی به شما یک بازه زمانی یا تاریخی اعلام می کند که به شما گوشزد کند که شما، نمی توانید در این بازه مشخص شده از اکانت خود استفاده کنید. بسیاری از افراد شاهد بلاک شدن های مکرر هستند و حتی روش هایی که برای رفع مسدودی واتساپ انجام می دهند نیز به نتیجه نمی رسد. در این آموزش گویا آی تی قصد دارد به شما کمک کند تا اول بدانید که علت بلام شدن واتس اپ چیست و بعد به شما کمک می کنیم ایمن ترین راه را برای رفع مسدودی واتس اپ را دنبال کنید. البته که در شرایط خاص لازم است که متن رفع مسدودی واتس اپ را ارسال کنید که یک متن را به شما آموزش می دهیم.

 

آیا اکانت وات اپ من مسدود شده است

اگر حین کار کردن با واتس اپ تان، از این برنامه بیرون می شوید و بعد از تلاش برای ورود با پیام زیر مواجه می شوید:

This account is not allowed to use WhatsApp” یا “Your phone number is banned from using WhatsApp. Contact support for help.”

این بدین معنی است که شم دچار مسدودی واتس اپ شده اید. این چیزی نیست که نادر باشد یا خطر خاصی اکانت شما را تهدید کند. خوشبختانه روش های مختلفی برای حل این مساله وجود دارد.

رفع مسدودی واتساپ برای کسانی که از حساب بیزینسی واتس اپ استفاده می کنند اهمیت بیشتری دارد. چرا که اگر حساب شما مسدود شود می تواند اعتبار برند و بیزینس شما را برای کاربران به خطر اندازد. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتی اگر حساب بیزینسی واتس اپ تان به خوبی کار می کند علت های مسدود شدن وات اپ را بدانید تا دچار مشکل نشوید.

 

بررسی دلایل مسدود شدن حساب واتس اپ

واتس اپ برای استفاده بهینه از این سرویس شرایط و ضوابطی را در نظر گرفته است. این شرایط و ضوابط کمک می کند تا همه کاربران بتوانند به خوبی و بدون حس مزاحمت و به دردسر افتادن از واتس اپ استفاده کنند. اگر کاربری یکی از این شرایط را نقض کند واتس اپ او را در یک بازه چند ساعته (مثلا ۴ یا ۸ ساعته) مسدود می کند تا به او هشدار دهد که رفتار متناقض با سیاست های واتس اپ در پیش گرفته است. مثلا کاربرانی که اقدام به ارسال یک پیام یکتا در یک بازه زمانی کوتاه (مثلا در یک دقیقه ) برای تعداد زیادی از کاربران ارسال می کنند بیشتر از هر کاربری دچار مسدودیت واتس اپ می شوند. البته دلایل دیگری نیز می تواند این دردسر را ایجاد کند.

اگر بعد از رفع مسدودیت چند ساعته شما همچنان به کار خاطی گونه خود ادامه دهید این بازه به روز و هفته گسترش داده می شود. متاسفانه سیاست های وات اپ سخت گیرانه تر شده اند. بدین معنی که اگر بعد از رفع مسدودی یک هفته ای، دوباره دچار خطا شوید اکانت شما برای همیشه مسدود می شود و در بسیاری از مواقع هرگز نمی توانید به اکانت خود دسترسی داشته باشید. این می تواند برای بیزینس ها یک ضرر غیر قابل جبران باشد.

 

۲۰ علت مسدود شدن اکانت واتس اپ

وقتی متوجه می شوید که مسدود شدن وات اپ چقدر می تواند هزینه بر باشد، بهترین کار این است که از همین لحظه بدانید که چرا واتس اپ برخی اکانت ها را مسدود می کند. در ادامه ۲۰ علت مهم را بررسی می کنیم.

۱- ریپورت شدن توسط چند کاربر: اگر توسط چند کاربر بلاک شوید واتس اپ متوجه می شود که شما رفتار مزاحم گونه ای داشته اید یا کاربری هستید که دردسر ساز هستید. بنابراین شما را مسدود می کند و در بازه زمانی خاص شما ار از ورود به واتس اپ منع می کند تا رفتار خود را اصلاح کنید.

۲- ارسال پیام انبود به کاربران غیر مخاطب:‌ اگر شما پیام های رگباری برای کاربرانی ارسال می کنید که شماره شما را ذخیره نکرده اند، احتمال بسیار قوی دارد که واتس اپ شما را مسدود کند.

۳- بدافزارهای مشکوک ارسال کرده اید!: ایمنی اولین چیز مهم برای واتس اپ است. اگر در اتچمنت های خود فایل های مشکوک اپلود می کنید، واتس اپ این فایل ها را اسکن می کند. از آن جا که امنیت جامعه واتس اپ برای این برنامه مهم است، پس این رفتار شما را مشکوک پنداشته و شما را مسدود می کند.

۴- پیوستن سریع به گروه ها: اگر شما خیلی سریع به چند گروه عضو شوید واتس اپ شما را با یک ربات اشتباه می گیرد. بنابراین شما را مسدود می کند.

۵- جعل هویت یا اکانت های جعلی: لطفا فقط خودتان در جایگاه خودتان باشید. استفاده از هویت شخص دیگری یا ایجاد پروفایل های جعلی می تواند به ممنوعیت سریع منجر شود.

۶- استفاده نسخه‌های غیرمجاز واتس اپ: استفاده از نسخه‌های کرک شده یا تغییر یافته واتس‌اپ، مانند WhatsApp Plus یا GB WhatsApp، شرایط واتس‌اپ را نقض می‌کند و خطر مسدود شدن را به دنبال دارد.

۷- جمع آوری داده های شخصی: WhatsApp به شدت از حریم خصوصی کاربر محافظت می کند. اقدام به استخراج اطلاعات شخصی بدون رضایت او می کنید؟ این یک مسیر مستقیم برای مسدود شدن است.

۸- نقض شرایط و ضوابط خدماتی:‌ ارسال محتوای مضر تا درگیر شدن در فعالیت های غیرقانونی، می تواند منجر به تعلیق حساب شود.

۹- اشتراک‌گذاری محتوای نامناسب: اشتراک‌گذاری محتوای غیرقانونی، تهدیدکننده یا نقض استانداردهای جامعه می‌تواند منجر به ممنوعیت شود.

۱۰- سوء استفاده از فهرست پخش (Broadcast): استفاده بیش از حد از لیست های پخش، به ویژه بدون رضایت گیرنده، می تواند باعث ایجاد گزارش های هرزنامه و به تعلیق حساب شود.

۱۱- استفاده از لیست شخص ثالث: ارسال پیام به کاربران از لیست های مخاطبین به دست آمده، خط مشی های WhatsApp را نقض می کند و می تواند منجر به مسدود شدن شود.

۱۲- اطلاعات غلط و جعل هویت: انتشار اطلاعات نادرست یا تظاهر به شخص دیگری اعتماد و امنیت را تضعیف می کند و منجر به ممنوعیت بالقوه حساب می شود.

۱۳: اتوماسیون غیرقانونی: استفاده از ابزارهای اتوماسیون غیرمجاز واتس اپ برای ارسال پیام انبوه یا شماره گیری خودکار تخلفی است که واتس اپ فعالانه آن را شناسایی و مسدود می کند.

۱۴: رفتار گروهی نامناسب: افزودن کاربران به گروه ها بدون رضایت آنها یا گزارش گروه های شما به صورت انبوه می تواند حساب شما را برای بررسی و موجب مسدود شدن احتمالی اکانت شما شود.

۱۵- پخش بیش از حد پیام: بارگذاری بیش از حد محتوا توسط شما می‌تواند گیرندگان را عصبانی کند، و به این دلیل گزارش‌هایی را به دنبال داشته باشد. این قضیه می تواند خطر مسدودی را به دنبال داشته باشد.

۱۶- تبلیغات هرزنامه: اگر مخاطبین را با محتوای تبلیغاتی مورد هجوم قرار دهید، به خصوص زمانی که ناخواسته باشد، می تواند منجر به مسدود شدن اکانت واتس اپ شود، به خصوص اگر هرزنامه یا مزاحم تلقی شود.

۱۷- ارسال پیام های متوالی به یک مخاطب: در صورتی که اقدام به ارسال انبوهی پیام به صورت پشت سر هم برای یک مخاطب کنید، سنسورهای هرزنامه شناس وات اپ را فعال می کنید. این می تواند منجر به مسدودی شما شود.

۱۸- ایجاد سریع چند گروه: هر کاری که منجر به حرکات سریع و گروهی شود می تواند شما را به عنوان یک ربات کاندید کند. مثلا اگر چند گروه را سریع پشت سر هم ایجاد کنید این می تواند مشکل ساز باشد.

۱۹- نقض مکرر شرایط خدمات: اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که عمدا یا سهوا کارهایی می کنید که منجر به مسدودی مکرر شما می شود، واتس اپ شما را پی در پی مسدود می کند و در نهایت مسدودیت دائمی برای تان رقم می زند.

۲۰- تهدیدات امنیتی: درگیر شدن در فعالیت هایی که امنیت پلتفرم یا کاربران آن را تهدید می کند، مانند تلاش برای هک کردن سرورهای WhatsApp، می تواند منجر به تعلیق فوری حساب شود.

رفع مسدودی واتساپ

انواع پلن های مسدودی در واتس اپ

در اصل دو نوع مسدودی در واتس اپ وجود دارد:

  1. مسدودیت موقت
  2. مسدودی دائم

و یک نوع مسدودی مخصوص بیزینس ها وجود دارد که از API واتس اپ برای کسب و کار استفاده می کنند نیز وجود دارد. این مسدودی با عنوان مسدودی API کسب و کار شناخته می شود.

در ادامه این موارد را بررسی کرده ایم:

 

توضیح درباره Temporary Ban​ یا مسدودی موقت واتس اپ

مسدودی موقت واتس اپ چیست؟

اگر پیام‌های زیادی برای افرادی که شماره شما را ندارند (در مخاطبین ذخیره نکرده اند) ارسال کرده‌اید، واتس‌اپ ممکن است فکر کند که در حال ارسال هرزنامه هستید. شاید شما در مورد یک محصول به آنها بگویید، اما آنها پیام های شما را نمی خواهند. وقتی واتس‌اپ متوجه این موضوع شود، ممکن است حساب شما را در یک استراحت کوتاه قرار دهد تا متوجه شوید. این مسدودیت موقت نامیده می شود.

در مسدودی موقت چه رخ می دهد؟

معمولا در این نوع مسدودی شما بدون این که پیامی دریافت کنید امکان فعالیت در واتس اپ را ندارید. تنها به محض ورود به واتس اپ با یک شمارشگر معکوس زمانی مواجه می شوید.

چرا واتس اپ موقتا ما را مسدود می کند؟

چیزهایی که خطر کمی دارند و شما به احتمال زیاد برای بار اول مرتکب آن می شوید می تواند شما را در مسدودی موقت قرار دهد. مثلا اگر رفتارهای هرزنامه ای دارید یا نسخه های غیر مجاز واتس اپ نظیر جی بی واتس اپ نصب کنید منجر به مسدودی موقت می شوند.

 برای رفع مسدودی چه کنیم!؟

اول بدانید  و شناسایی کنید که علت مسدود شدن چیست و در نهایت صبر کنید تا بازه زمانی سر برسد.

 

Permanent Ban یا مسدودی دائمی واتس اپ

مسدودی دائمی واتس اپ چیست؟

اگر حتی پس از اینکه واتس اپ به شما اخطار داده است، به نقض قوانین ادامه می دهید، مانند اشتراک گذاری مواردی که واقعاً مشکلی ندارند اما به صورت رگباری یا حجیم رخ می دهند، یا اگر دائماً در حال ارسال هرزنامه به افراد هستید، WhatsApp ممکن است تصمیم بگیرد که عواقب سخت تری برای شما در نظر بگیرد. اینجاست که یک ممنوعیت دائمی وارد می‌شود. ممنوعیت دائمی پاسخ سخت واتس‌اپ به نقض‌های جدی، مانند انتشار محتوای مضر یا ارسال هرزنامه بی‌وقفه است

در مسدودی دائمی چه رخ می دهد؟

ممنوعیت دائمی همه دسترسی به حساب شما را برای همیشه قطع می کند و دیگر با همان شماره بازگشتی وجود ندارد.

چرا واتس اپ دائما ما را مسدود می کند؟

نقض شدید یا مکرر شرایط واتس اپ، مانند ارسال محتوای غیرقانونی یا منبع مزمن هرزنامه، می تواند منجر به این اقدام شدید شود.

 برای رفع مسدودی دائمی چه کنیم!؟

در حالی که می‌توانید برای شفاف‌سازی یا ایجاد پرونده با پشتیبانی واتس‌اپ تماس بگیرید، شانس لغو ممنوعیت دائمی بسیار اندک است.

 

مسدودی API کسب و کار یا Business API Ban

مسدودی API کسب و کار واتس اپ چیست؟

این مدل مسدودی که برای بیزینس هاست مخصوص مشاغلی است که از API واتس اپ برای ارتباطات مشتری استفاده می کنند. اگر شروع به ارسال بیش از حد پیام های تبلیغاتی کنید یا دستورالعمل های رفتار تجاری واتس اپ را نقض کنید، ممکن است با این ممنوعیت مواجه شوید.

در مسدودی API کسب و کار چه رخ می دهد؟

زمانی که دچار خطاهایی شوید که واتس اپ تصمیم بگیرد این ممنوعیت و مسدودیت را برای شما در نظر بگیرد کسب و کار شما دسترسی به API کسب و کار واتس اپ را از دست می دهد و به شدت بر توانایی شما در تعامل با مشتریان از طریق واتس اپ تأثیر می گذارد.

علت مسدودی API کسب و کار  چیست؟

این قضیه می تواند علت های مختلفی داشته باشد. به طور مجموع استفاده نادرست از Business API، مانند ارسال هرزنامه به مشتریان یا ارسال اطلاعات گمراه کننده، باعث این ممنوعیت می شود.

 برای رفع مسدودی API کسب و کار چه کنیم!؟

این ممنوعیت می تواند به طور قابل توجهی بر ارتباطات تجاری شما تأثیر بگذارد. بسیار مهم است که به شدت به سیاست های تجاری واتس اپ پایبند باشید تا از این مخمصه جلوگیری کنید.

خواه ممنوعیت موقت یا دائمی باشد، هر ممنوعیت واتس اپ تفاوت های ظریف خود را دارد. درک نوع ممنوعیتی که با آن روبرو هستید اولین گام در پیمایش مسیر به سمت ریکاوری یا رفع مسدودی واتس است. همیشه رعایت سیاست های واتس اپ را در اولویت قرار دهید تا از تجربه ارتباطی روان و بدون وقفه در این پلتفرم اطمینان حاصل کنید.

 

روش های سریع برای رفع مسدودی واتساپ

وقتی که حساب واتساپ شما مسدود باشد نمی توانید از آن استفاده کنید و به محض تلاش برای ورود به اکانت خود با پیام This account is blocked from using WhatsApp مواجه می شوید.

اگر هیچ یک از مقررات واتس اپ را نقض نکرده اید برای رفع مسدودی واتساپ معمولا روش های زیر پاسخگو است:

 

برای رفع مسدودی واتساپ با همان شماره اکانت بسازید

  1. ابتدا واتس اپ را از گوشی خود حذف نصب کنید
  2. واتس اپ را از گوگل پلی یا هر منبع معتبر دانلود کنید.
  3. در طی فرآیند ثبت نام همان شماره ای که بلاک شده بود را وارد کنید
  4. یک کد ۶ رقمی دریافت می کنید. آن را وارد کنید.

اگر این روش برای تان جواب نداد لازم است ۳۰ روز صبر کنید و دوباره بعد از ۱ ماه همین روال را تکرار کنید.

 

درخواست بررسی واتساپ را ثبت کنید

  1. اپلیکیشن واتس اپ را از روی گوشی حذف نصب کنید
  2. سپس دوباره با همان خط ثبت نام کنید
  3. در صفحه ثبت نام قسمت شماره موبایل را وارد کرده و بعد روی Next بزنید.
  4. در ادامه گزینه Support را پیدا کنید  و روی آن کلیک کنید
  5. یک کد تاییدی برای شما ارسال می شود. آن را در این مرحله وارد کنید.
  6. در این مرحله باید فرم را پر کنید و هر توضیحی که نیاز است نیز وارد کنید.

بدین ترتیب واتس اپ پیام شما را مطالعه کرده و نسبت به رفع مسدودی واتساپ اقدامات لازم را انجام می دهد.

رفع مسدودی واتساپ

به واتس اپ ایمیل بزنید تا از بلاک دربیایید

  1. وارد سایت واتس اپ شوید.
  2. در قسمت ارتباط با ما یا تماس با ما می توانید نوع حساب خود (شخصی یا تجاری) را مشخص کنید
  3. اگر حساب شخصی دارید از فرم آنلاین در سایت برای درخواست بررسی استفاده کنید
  4. اگر تجاری هستید از آدرس ایمیل و ارسال ایمیل توسط اکانت ایمیل رسمی تجاری خود استفاده کنید.
  5. در متن خود و متن ایمیلی که می نویسید به دقت بنویسید که چه اتفاقی رخ داده و چرا فکر می کنید که نباید مسدود می شدید و درخواست رفع مسدودی بدهید.

افرادی که از حساب api کسب و کار واتس اپ استفاده می کنند کمی روال رفع مسدودی واتساپ متفاوت از حالت های گفته شده است. کاربران این پلن معمولا کم پیش می آید که بدون دریافت هشدار قبلی مسدود شوند.

 

بعد از ثبت درخواست رفع مسدودی واتساپ چه کنیم

تا به اینجا به شما یاد دادیم که چرا مسدود می شوید و چگونه حساب تجاری و شخصی خود را با ارسال یک درخواست در معرض رفع مسدودی واتساپ قرار دهید. خوب است تا پاسخ درخواست تان ارسال شود:

  • به این فکر کنید که چه کرده اید که واتس اپ شما را مسدود کرده است! پیدا کردن پاسخ جلوی انسداد های بعدی که احتمالا دائمی است را می گیرد.
  • اگر از نوع موقت مسدود شده اید خوب است که صبور باشید و اجازه دهید مدت زمان لازم سپری شود.
  • اگر از نوع دائم مسدود شده باشید واتس اپ معمولا درخواست ها را بررسی می کند و اقداماتی برای آن انجام می دهد.

 

در صورت مسدودی دائمی واتساپ چه کنیم

اگر واتس‌اپ می‌گوید برای همیشه مسدود شده‌اید، معمولاً به این دلیل است که چندین بار، حتی پس از چندین هشدار، از شرایط و خط‌مشی‌های آن‌ها پیروی نکرده‌اید. واتس اپ در این مورد بسیار جدی است، پس در نتیجه پیدا کردن شانس مجدد معمولا کمی سخت است.

اگر فکر می‌کنید اشتباه کرده‌اند، می‌توانید با تیم پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید تا توضیح دهند و شاید حسابتان را پس بگیرید. اما این همیشه جواب نمی دهد و اکثر افرادی که به طور دائم ممنوع الخروج می شوند در همین حالت باقی می مانند.

اگر در نهایت برای همیشه تحریم شدید و نمی توانید آن را برطرف کنید، تنها انتخاب شما این است که یک شماره تلفن جدید خریداری کرده و یک حساب کاربری جدید واتس اپ با آن شماره راه اندازی کنید.

 

برای متن رفع مسدودی واتساپ چه بنویسیم

زمانی که قصد دارید که برای واتس اپ بنویسید که حساب تان مسدود شده و نیاز دارید تا آن را رفع کنید می توانید یکی از چند متن زیر را انتخاب کنید.

متن ۱

Why does my screen freeze during Whats​App video calls? This issue occurs every time I attempt a video call on my iPhone SE 2. What steps can I take to resolve this?

متن ۲

My phone falsely indicates that I have WhatsApp messages when I do not. This started approximately a week ago with one notification and now occurs daily. What can be done to fix this?

متن ۳

My WhatsApp account has been blocked. Considering that I have not done any specific activities that lead to the violation of WhatsApp rules, please help me in removing the blocking of WhatsApp and my account and inform me of the reason so that I can avoid blocking again. My account number is X and I have used it as a business/personal account. Thanks

 

ترجمه ایت متن:

حساب واتس اپ من مسدود شده است. با توجه به این که هیچ گونه فعالیتی برای نقض قوانین واتس اپ نداشته ام لطفا در مورد رفع مسدودی حساب من بررسی لازم و اقدامات لازم را انجام دهید. در نهایت به من بگویید که علت مسدودی حساب من چیست. حساب من با شماره X ثبت شده و یک حساب تجاری / شخصی است.

دقت کنید که در این متن باید در پاراگراف آخر بجای X شماره خود با کد مخصوص ایران یا هر کشوری که زندگی می کنید وارد کنید و در نهایت در خط آخر مشخص کنید که حساب تجاری دارید یا شخصی!

متن ۴

My WhatsApp account has been blocked. My account phone number is X and it is a business/personal account. Please do the necessary investigation about unblocking my account and tell me the reason.

ترجمه این متن:

۴

اکانت واتساپ من مسدود شده است. شماره تلفن حساب من X است و یک حساب تجاری/شخصی است. لطفا اقدامات لازم را انجام دهید
درباره رفع انسداد حساب من تحقیق کنید و دلیل آن را به من بگویید.

متن ۴:

When I try to log in to WhatsApp, I get the message { }. Does this message mean permanent blocking? Please write about the reason for displaying this message and if this message is to be blocked, take action to fix it.

ترجمه این متن:

هنگامی که قصد ورود به واتس اپ را دارم با پیام { } مواجه می شوم. آیا این پیام به معنی مسدود شدن دائمی است؟ لطفا در مورد علت نمایش این پیام بنویسید و در صورتی که این پیام برای مسدود شدن است نسبت به رفع آن اقدام کنید.

در این پیام باید در بین آکولاد متنی که مشاهده می کنید را بنویسید.

 

برای ارسال درخواست رسمی و کاغذی به چه آدرسی ارسال کنیم؟

اگر کمپانی شما یک شرکت بسیار معروف و مهم است که ترجیج می دهید خیلی رسمی تر و سنتی تر درخواست خود را ارسال کنید تا مسدودی واتس اپ سریع تر و حرفه ای تر و دقیق تر برای تان صورت بگیرد می توانید یک نامه رسمی سنتی برای دفتر واتس اپ ارسال کنید.

آدرس دفتر واتس اپ به صورت زیر است:

WhatsApp Inc / 1601 Willow Road / Menlo Park, CA / 94025

راهنمایی های لازم برای جلوگیری از مسدود شدن واتساپ

قطعا اگر حساب واتس اپ شما دائما آنلاین باشد و شما امکان استفاده از آن داشته باشید در روابط و تجارت شما تاثیر مثبت به سزایی خواهد داشت.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این در مورد واتس اپ هم صدق می کند!

نکاتی که در زیر آورده ایم را با دقت مطالعه کنید و نسبت به توجه به آن بیشترین توجه را داشته باشید تا دچار تعلیق های موقت یا دائمی واتس اپ نشوید.

به قوانین و ضوابط واتس اپ پایبند باشید

قانون طلایی این است که همیشه از قوانین و مقررات واتس اپ پیروی کنید. این به معنای اجتناب از رفتارهایی است که ممکن است حساب شما را به عنوان یک حساب خاطی نشان دار کند، مانند ارسال پیام‌های زیاد به افرادی که شما را به‌عنوان مخاطب ذخیره نکرده‌اند یا پیوستن به تعداد زیادی از گروه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه.

در مورد چیزهایی که به اشتراک می گذارید دقت کنید

قبل از این که چیزی ارسال کنید دقت کنید که آیا از صحت گفته ها و ادعاهای گفته شده در پیام اطمینان دارید؟ همچنین آیا این پیام توهین یا موارد نظیر این را شامل می شود یا نه! در نهایت دقت کنید که پیام شما مضر نباشد. چرا که در این شرایط واتس اپ سریع شما را بلاک می کند.

از نرم افزار رسمی و بروز واتس اپ استفاده کنید

همانطور که گفته شد یکی از علت های مسدود شدن واتس اپ استفاده از نرم افزارهایی است که جعل واتس اپ هستند. این گونه حساب ها سریع بلاک می شوند. پس در نصب واتس اپ به نام و منبع دانلود و نصب بسیار توجه کنید.

به حقوق دیگران اهمیت دهید

مصداق بارز اهمیت به حقوق دیگران این است که آن ها را بدون اجازه وارد هیچ گروهی نکنید. همچنین اگر فردی به هر دلیلی تصمیم به ترک گروه گرفت سعی در افزودن او نداشته باشید.

 

منبع کمکی:

وب سایت doubletick.io

source

توسط