نیروی هوایی آمریکا اولین خلبان هوش مصنوعی خود را در برابر یک انسان آزمایش کرد. این نخستین بار است که یک هواپیمای بدون سرنشین که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود با یک انسان مقابله می‌کند.  در ماه سپتامبر 2023، نیروی هوایی آمریکا به‌همراه “آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی” یا به‌طور مخفف “دارپا”، یک آزمایش هوایی نوآورانه را انجام داد که در آن یک جت جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی در مقابل یک خلبان انسانی قرار گرفت. این آزمایش پس از سال‌ها تحقیقات و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری در دارپا، به دور از همه انتظارات، به مرحله عملی رسید.


بیشتر بخوانید: 


اولین خلبان هوش مصنوعی

در جزئیات این آزمایش، هواپیمای بدون سرنشین X-62A که به طور کامل تحت کنترل هوش مصنوعی قرار داشت، با یک F-16 که توسط یک خلبان انسانی هدایت می‌شد، مقابله کرد. آن‌ها در ارتفاع 2000 پایی و با سرعت 1930 کیلومتر بر ساعت مانورهای خود را انجام دادند. البته برنده‌ی این داستان مشخص نشده و اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.

“بیل گری”، یکی از خلبانان ارشد نیروی هوایی آمریکا، این آزمایش را به‌عنوان یک فرصت برای یادگیری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های هوش مصنوعی توصیف می‌کند. او تاکید می‌کند که هرچه بیشتر از تجربیاتی چون این، بتوانند در زمینه سیستم‌های خودمختار مورد استفاده قرار بگیرند، پیشرفت بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

قبل از این، پژوهشگران نظامی چین نیز ادعا کرده‌ بودند که یک جنگنده هواپیمای بدون سرنشین با هدایت هوش مصنوعی در یک آزمایش هوایی برتری یافته و توانسته پیروز آن میدان شود.

بیشتر بخوانید: 

منبع: دیجیاتو

source

توسط techkhabari