جزیره هرمز که همچون نگینی رنگارنگ در خلیج‌فارس در حال درخشش است به دلیل ساحل‌های سرخ و جاذبه‌های منحصربه‌فردش، سالیان متمادی است که به یک مقصد بی‌بدیل برای گردشگران تبدیل شده و با طبیعت ظریف و هنرمند خود چه خاطره‌هایی که برای این مسافران به ارمغان نیاورده است. اما تجربه سفر به این جزیره زیبا کاملاً در گرو زمان مناسب برای سفر است چرا که اگر در زمان نامناسبی به این جزیره سفر کنید، چیزی جز نارضایتی از شرایط به دست نخواهید آورد. به‌طورکلی هرمز در زمان‌های مختلف، چهره‌های متفاوتی به خود می‌گیرد، در تابستان گرمای سوزان آن تقریباً گشت‌وگذار در دل جزیره را غیرممکن و طاقت‌فرسا می‌کند و در زمستان که هوای این جزیره کاملاً معتدل و بهاری است شرایط، برای داشتن یک گشت‌وگذار منحصربه‌فرد و ویژه فراهم است.

از طرف دیگر زمستان برای انجام تفریحات آبی و دریایی خیلی توصیه نمی‌شود و برای تجربه این تفریحات باید فصل گرم‌تری را برای سفر انتخاب کنید. پس باتوجه‌به این موضوع باید بگوییم که انتخاب بهترین زمان سفر به این جزیره خود یک چالش به شمار می‌آید که در این مطلب تصمیم داریم به این موضوع رسیدگی کنیم و یک‌بار برای همیشه به شما بگوییم که بهترین زمان برای سفر به هرمز چه زمانی است. تا شما نیز بتوانید بهترین زمان مدنظر خود را انتخاب کنید و لذتی وصف‌نشدنی از تور هرمز را تجربه کنید، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سفر به هرمز در فصل بهار

معمولاً فصل بهار و به‌خصوص تعطیلات عید نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت در بین ایرانیان شناخته می‌شود. و حقیقتاً این فصل نیز از شرایط آب‌وهوایی خوب و مساعدی برای سفر برخوردار است و تجربه خوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. فصل بهار در جزیره هرمز نیز از این قاعده مستثنا نیست و تقریباً می‌توان گفت این جزیره در این فصل به‌خصوص ابتدای آن دارای شرایط آب‌وهوایی معتدل و مناسبی است و دمای آن چیزی بین 22 تا 33 درجه متغیر است و خبری از گرمای طاقت‌فرسا و آفتاب سوزان در آن نیست. این فصل همچنین برای انجام تفریحات و  ورزش‌های آبی گزینه مناسبی است و تجربه این تفریحات در روزهای نسبتاً گرم و گشت‌وگذار در خیابان‌های جزیره در شب‌های خنک، تقریباً ترکیبی خاص را برایتان پدید می‌آورد که در کمتر جایی می‌توانید تجربه کنید.

سفر به هرمز در تابستان

هر چه به اواخر بهار و اوایل تابستان در این جزیره نزدیک می‌شویم، روزبه‌روز گرمای آن نیز بیشتر خواهد شد، به ‎گونه‌ای که در برخی از زمان‌ها تقریباً می‌توان گفت دمای هوا در هرمز غیرقابل‌تحمل می‌شود و تا بیشتر از 45 درجه نیز می‌رسد و تجربه سفر را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. شرجی بودن هوا در این فصل را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و میزان رطوبت هوا به قدری بالاست که سبب نارضایتی در زمان گشت و گذار می‌شود. البته اگر با این میزان گرمی و شرجی بودن هوا مشکلی ندارید، می‌توانید برای سفرتان این فصل را انتخاب کنید و از تفریحات آبی موجود در جزیره استفاده کنید. همچنین در تابستان به دلیل کم بودن میزان تقاضا هزینه‌های سفرتان نیز ارزان‌تر خواهد شد و می‌توانید در سکوت و خلوتی وصف‌ناپذیر جزیره را بگردید. اما به‌طورکلی اگر نسبت به گرمای هوا حساس هستید، از چند هفته قبل از شروع تابستان و چند هفته بعد از تمام شدن آن، به هرمز سفر نکنید.

بهترین زمان سفر به هرمز

سفر به هرمز در پاییز

با شروع پاییز، گرمای هوای تابستان نیز رفته‌رفته کاهش می‌یابد و به سمت دل‌انگیز و معتدل شدن پیش می‌رود و مجدداً شرایط را برای داشتن یک سفر لذت‌بخش محیا می‌کند. از سوی دیگر جزیره رنگارنگ هرمز در این فصل، رنگی‌تر از همیشه دیده می‌شود و غروب‌های نارنجی و سواحل هزار رنگ آن، شکل و ظاهر دیگری از این جزیره را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد و شما می‌توانید بهترین تصاویر ممکن از هرمز را در این فصل برای خود تهیه کنید و برای همیشه به یادگار داشته باشید. در پاییز شما این امکان را دارید که همچون بهار در این جزیره لباس بپوشید و به گشت‌وگذار و آب‌تنی و انجام تفریحات آبی بپردازید و لذت ببرید؛ اما موضوعی که در زمان سفر به این جزیره در فصل پاییز باید در نظر داشته باشید، این است که در پاییز تقاضا برای سفر به هرمز نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه فضای آن شلوغ‌تر است و هزینه‌های مربوط آن هم بیشتر می‌شود.

سفر به هرمز در زمستان

زمستان هرمز با اینکه دمای هوا روزبه‌روز در آن کاهش پیدا می‌کند و حتی تا 15 درجه نیز می‌رسد، یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به این جزیره است و افراد اهل سفر این فصل را بهترین زمان سفر به جزیره هرمز می‌دانند. در این فصل در هرمز خبری از برف و کولاک نیست و بارندگی در زمستان هرمز کم است و آسمان آفتابی و صاف است و آب‌وهوا بسیار مطبوع و دلپذیر است، اما برای انجام تفریحات آبی یا آب‌تنی‌کردن کمی نامناسب نمی‌باشد و برای گشت‌وگذار در شب نیز باید لباس‌های مناسب و گرم همراه خود داشته باشید. زمستان هرمز همچنین بهترین فصل برای بازدید از پرندگان و انواع لاک‌پشت در این جزیره است و می‌تواند تجربه متفاوتی از این جزیره را در اختیارتان قرار دهد.

سفر به هرمز در زمستان

البته برای سفر به این جزیره از قبل چند نکته را مدنظر داشته باشید و حتماً احتمالات بارندگی را در نظر بگیرید و لباس مناسب همراه داشته باشید، از چتر و بارانی استفاده کنید و قبل از سفر حتماً وضعیت آب‌وهوایی را مدنظر قرار دهید و آن را بررسی کنید و حتی‌الامکان به سراغ فعالیت‌های دریایی نروید، زیرا ممکن است درگیر طوفان‌های دریایی شوید و خطراتی برایتان پیش بیاید.

بهترین زمان سفر به هرمز از نظر هزینه

خب در قسمت قبل به طور کامل هر کدام از فصل‌های هرمز را توضیح دادیم و انتخاب مناسب‌ترین زمان برای سفر به این جزیره در نهایت به سلیقه و خواسته شما بستگی دارد. اما اگر بخواهیم سفر به این جزیره از لحاظ هزینه را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در فصول کم تقاضا هزینه‌های مختلف همچون حمل‌ونقل، اقامت و… در این جزیره نیز به مقدار قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه‌تر را تجربه کنید.

به طور مثال اواخر بهار و تابستان از آن زمان‌هایی است که تقاضای سفر به این جزیره به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و اگر شما از آن دسته از افراد باشید که با گرمای هوا مشکلی نداشته باشید، می‌توانید سفری به‌مراتب ارزان‌تر به این جزیره را تجربه کنید. از سوی دیگر فصولی همچون زمستان و اوایل بهار که هرمز بیشترین مسافر را دارد، هزینه‌های آن نیز افزایش پیدا می‌کند و معمولاً باید هزینه بیشتری را برای سفر خود کنار بگذارید.

بهترین زمان سفر به هرمز به‌منظور گشت‌وگذار

قاعدتاً برای داشتن تجربه گشت و گذاری لذت‌بخش در جزیره هرمز باید شرایط آب‌وهوایی مساعدی حاکم باشد تا بتوانید بدون اذیت‌شدن به گشت‌وگذار در جزیره بپردازید و از انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن در شرایطی خوب بازدید کنید. باتوجه‌به این توضیح و بررسی‌ای که روی فصول مختلف در این جزیره انجام دادیم، بهترین زمان از لحاظ شرایط مساعد آب‌وهوایی، اوایل بهار، اواسط پاییز تا پایان زمستان است. در این زمان‌ها آب‌وهوا بسیار مطلوب و خنک است و شما می‌توانید از بازدیدهای خود استفاده بهتری ببرید و از نشستن در ساحل و عکاسی از طلوع و غروب جزیره بی‌نهایت لذت ببرید.

نکات و توصیه‌های لازم برای سفر به جزیره هرمز

پس از اینکه با بهترین زمان سفر به این جزیره آشنا شدید و برای خود تعیین کردید که چه زمانی به این جزیره سفر کنید، بهتر است برای داشتن سفری لذت‌بخش، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید از قبل اقامت خود را رزرو کنید. هرمز دارای تنوع اقامتی بسیاری است؛ اما در زمان‌های پیک سفر اکثر اقامتگاه‌های مناسب آن پر می‌شوند، پس از قبل رزرو خود را انجام دهید تا خیالتان بابت جای اقامت راحت باشد.
  • وسایل ضروری و مورد نظر خود را جمع‌آوری کنید. از جمله وسایل ضروری که برای سفر به این جزیره به شما توصیه می‌کنیم همراه خود داشته باشید عبارت‌اند از لباس‌های خنک و نخی، کرم ضدآفتاب، کلاه، عینک‌آفتابی، کفش مناسب پیاده‌روی، مدارک شناسایی، داروهای ضروری و…
  • از قبل در مورد این جزیره، قوانین و جاذبه‌های دیدنی آن اطلاعات به دست بیاورید و به مطالعه منابع مختلف در مورد این جزیره بپردازید و با آگاهی و آشنایی از هرمز راهی سفر شوید تا بتوانید از لحظات خود استفاده بهتری داشته باشید و از ابتدا بدانید که می‌خواهید در طول سفر به انجام چه کاری بپردازید.
  • فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم هرمز را در نظر بگیرید و به‌هیچ‌وجه به آنها بی‌احترامی نکنید.
  • محیط جزیره هرمز به دلیل استقبال گردشگران بسیار حساس شده است، پس این موضوع را در نظر داشته باشید و به آن احترام بگذارید، زباله‌های خود را در فضای جزیره رها نکنید و به آن آسیب نزنید.
  • در مناطق ممنوعه گشت‌وگذار نکنید و در صورت نیاز از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

سخن پایانی

جزیره هرمز به‌عنوان یک مقصد گردشگری بی‌نظیر در جنوب کشور شناخته می‌شود و سفر به این جزیره مانند تور قشم از محبوبیت بسیاری برخوردار است، اما یافتن بهترین زمان سفر به آن نیاز به آگاهی و شناختن فصول مختلف آن دارد که ما نیز این مطلب را به این موضوع اختصاص دادیم و بهترین زمان سفر به هرمز را به تفکیک هر فصل به شما توضیح دادیم. در نهایت انتخاب اینکه چه زمانی به این جزیره سفر کنید کاملاً به سلیقه و ترجیحات شما بستگی دارد که می‌تواند روی تجربیات شما از سفر بسیار تاثیرگذار باشد.

source

توسط techkhabari