تبریز، شهر اولین‌ها، نه تنها به خاطر تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیرش، بلکه به خاطر غذاهای سنتی لذیذ و رستوران‌های اصیلش نیز شهرت جهانی دارد. در رستوران‌های سنتی تبریز، در فضایی گرم و صمیمی، با آداب و رسوم و فرهنگ آذربایجان آشنا می‌شوید. عطر نان داغ و کباب‌های خوشمزه، دل هر مسافر و علاقه مند به غذاهای سنتی تبریز را می برد. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت بردن از غذاهای سنتی و فرهنگ آذربایجان هستید، رستوران‌های سنتی تبریز منتظر شما هستند. در ادامه با چند رستوران خوب شهر آشنا می شوید.

اولین رستوران ایران در تبریز!

حدود ۱۲۱ سال پیش، میرزا اسحاق‌خان معزالدوله که یکی از کاروانسراهای بزرگ شهر در محله «باغمیشه» تبریز را از پدرش به ارث برده بود، تصمیم گرفت آن را به اولین رستوران شهر تبدیل کند. اسحاق‌خان بر اساس اسناد مربوط به دوره قاجار کسی بود که نخستین رستوران ایرانی را با نام «مهمانخانه نظافت» تاسیس کرد. مهانخانه نظافت، محلی بود که علاوه بر رستوران و و محل غذاخوری، فضای مجزایی برای مطالعه و گفت و گو و همچنین امکاناتی برای استراحت مهمانان داشت. این مکان در روزهای قیام و انقلاب مشروطیت، سه‌بار توسط نیروهای حکومتی، مورد تهاجم قرار گرفت؛ ولی دوباره با تلاش‌های میرزا اسحاق سرپا شد. در یکی از اسناد باقی مانده از سال ۱۲۸۲ خورشیدی، این رستوران یک آگهی منتشر کرده که در بند نخست این اعلان که در ۲۵ شعبان ۱۳۲۱ هـ.ق (۲۴ آبان ۱۲۸۲) منتشر شد، هدف از برپایی مهمانخانه این‌گونه بیان شده است: «مقصود از تأسیس این مهمانخانه استراحت عمومی است. برای این‌که وقتی به کسی یک‌ ساعت به ناهار مانده یا یک به شام مانده مهمان ناخوانده وارد می‌شود، در خانه هم خوراک به قدر کفایت درست نمی‌شود، لهذا معلوم است که برای صاحبخانه دلگیری خواهد شد، در این حالت می‌تواند فورا از مهمانخانه شام و ناهار بخواهد.» همچنین، در بند چهارم به تجار و اصناف پیشنهاد شده که با قرار ماهیانه غذای آن‌ها توسط «آدم مهمانخانه» به حجره آن‌ها آورده شود که این نشان‌دهنده وجود پیک و ارسال غذا برای مشتریان بوده است. از این رستوران دیگر اثری در شهر وجود ندارد.

رستوران چلوکبابی حاج علی، نوستالوژی همه مردم تبریز

چلوپزخانه حاج علی تبریز، به ادعای مالکان آن بیش از یک قرن سابقه دارد. رستورانی در دل بازار سرپروشیده تبریز که از پدربزرگ و مادربزرگ ها تا جوانان شهر از خوردن چلوکباب های درجه یک آن خاطره دارند. قدمت دیرینه رستوران چلوکبابی حاج علی در بازار تبریز، باعث شده این مکان یکی از معروف‌ترین رستوران‌های سنتی تبریز باشد. با رفتن به این چلوپرخانه، دکور نوستالژیک و قدیمی آن، تجربه‌ای اصیل از فرهنگ آذربایجان را برای شما به ارمغان می آورد. آنطور که روی تابلوی سردر رستوران نوشته شده، در این مکان به طور اختصاصی، تنها چلوکیاب، جوجه کباب و کباب برگ سرو می شود. همچنین به‌عنوان پیش غذا برای تمام مشتریان به صورت رایگان سوپ و نوشیدنی سرو می‌شود. رستوران حاج علی غذاهای با کیفیت و بسیار لذیذی دارد و طبق روایات، رستوران مورد علاقه پهلوان تختی بوده است. اگر با خرید بلیط قطار تهران تبریز به این شهر سفر کرده اید و در گشت و گذار خود به بازار سرپوشیده شهر رفته اید، لذت دمی استراحت و ناهار خوردن در قدیمی ترین رستوران فعال تبریز را از دست ندهید. در این چلوپرخانه، به پیروی از سنت چلوکبابی های قدیم، می‌توانید از کارکنان بخواهید که روی چلو شما یک زده تخم مرغ خام قرار دهند.

آدرس: بازار سرپوشیده تبریز، بازار کلاه‌دوزان (بوهچی بازار)

رستوران دلستان تبریز

رستوارن دلستان تبریز، در اصل یک مجموعه رستوران زنجیره ای است که سه شعبه در شهر تبریز و یک شعبه در باکو، پایتخت کشور آذربایجان دارد. معماری شعبه اصلی این رستوران شامل سقف های گنبدی شکل، دیوارهای سفالی، حوضچه شمسه ای و پنجره های گره چینی شده چوبی یادآور معماری سنتی سده های گذشته ایرانی است. کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، کباب کوبیده مخصوص، کباب برگ، جوجه کباب، ته چین زعفرانی با کره محلی، چلو ماهیچه و چلو گردن گوسفندی، ششلیک مخصوص بره، قرمه سبزی، ماهی قزل آلا کبابی، کباب سلطانی همراه با دوغ محلی غذاهای موجود در منوی رستوران سنتی دلستان تبریز را تشکیل می دهند. این رستوران مکانی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. در شعبه دو این رستوران با نام «آنادولو لاحمعجون» نیز غذاهای ترکی سرو می شود. پیده هونکار، لاحمعجون، سوتلاچ، دونر گوشت، دونر مرغ، پیده پنیری، گناهکار پیده، کونفه،

آدرس شعبه یک: بلوار ۲۹ بهمن، روبروی جام جم

آدرس شعبه دو: لاله پارک

رستوران گازماخ، غذاهای سنتی در فضایی مدرن

کافه رستوران گازماخ اگرچه معماری مدرنی دارد، اما می توان در آنجا طعم خوشمزه ترین غذاهای سنتی تبریز را چشید. این رستوران شیک و دنج، با ارائه انواع غذاهای ایرانی و خانگی، به‌خصوص ته دیگ‌های فوق‌العاده‌اش، به یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های تبریز تبدیل شده است. معنی گازماخ در زبان ترکی «ته دیگ» است و این نام به خوبی گویای تخصص این رستوران در پخت ته دیگ‌های برشته و لذیذ است. به محض ورود به رستوران گازماخ، بوی دل‌انگیز ته دیگ‌های زعفرانی مشام شما را را قلقلک می دهد. علاوه بر ته‌دیگ‌های بی‌نظیر، رستوران گازماخ منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و سنتی را ارائه می‌دهد. کباب تابه ای گازماخ، خورشت قیمه، ماهیچه، کوفته تبریزی، خورشت هویج و خورشت بادمجان از جمله محبوب‌ترین غذاهای این رستوران هستند که با مواد اولیه تازه و باکیفیت تهیه می‌شوند. کباب کوبیده، چنجه، بختیاری، جوجه کباب، خورشت فسنجان، ، دلمه نیز از غذاهای موجود در منوی این رستوران هستند.

آدرس: کوی ولیعصر، انتهای خیابان شریعتی شمالی، ضلع شمالی میدان بهارستان، نبش ده متری مقدم

رستوران سنتی باغ آنا

این رستوران با دکور سنتی و فضای مانند باغ، تجربه‌ای به یاد ماندنی از صرف وعده‌های غذایی در تبریز را برای شما رقم خواهد زد. همچنین، در این رستوران می‌توانید از چای و قهوه سنتی در فضایی دلنشین لذت ببرید. باغ رستوران سنتی آنا در محله رواسان سردرود و در جاده باغ معروف قرار دارد. منوی باغ رستوران آنا تنوع بی‌نظیری دارد. از غذاهای سنتی ایرانی و آذربایجانی گرفته تا غذاهای بین‌المللی و دریایی، هر طعمی که می‌خواهید را می‌توانید در این رستوران پیدا کنید. مواد اولیه تمام غذاها با دقت و وسواس انتخاب می‌شوند. قیمت غذاهای باغ رستوران آنا با توجه به کیفیت بالای غذاها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. این رستوران همواره مورد استقبال مردم محلی و گردشگران بوده و خاطرات خوشی را برای آنها رقم زده است. اگر به دنبال تجربه‌ای دل‌انگیز از غذا در فضایی سنتی و دلنشین هستید، باغ رستوران آنا بهترین انتخاب برای شماست. در این رستوران می‌توانید طعم اصیل غذاهای ایرانی و بین‌المللی را در کنار فضایی آرام و دل‌چسب بچشید.

آدرس: کمربندی سردرود، جاده‌ی آذرشهر، مابین زیرگذر اول و دوم

رستوران مظفریه تبریز

رستوران مظفریه، نامی آشنا در بین رستوران‌های تبریز است و به آن خانه کباب مظفریه هم شهرت دارد. دلیل این نام گذاری کباب های بی نظیر و خوشمزه این رستوران است. این رستوران دارای طراحی دکوراسیونی سنتی است. اوزون کباب (کباب هایی حدودا یک متری به اندازه نان سنگک) و دیزی های این رستوران زنجیره ای میان مشتری هایش بسیار معروف است. منوی این رستوران شامل اوزون کباب، چلو کباب برگ، جوجه کباب، کباب کوبیده، شیشلیک، کته کباب چنجه، کاسه کباب و کباب بال و ماهیچه می شود. البته این رستوران سنتی تبریز، یک منوی جداگانه هم برای عصرانه دارد. منوی چایخانه رستوران مظفریه شامل انواع چای و دم نوش گیاهی، کونفه، کونفه و سرشیر، ترامیسو، باقلوا و بامیه می شود. این رستوران با محیطی آرام و دل‌باز مورد پسند میهمانان خود است. همچنین صدای گوش‌نواز و آرامش‌بخش موسیقی در حال بخش این رستوران را به مکانی دنج همراه با غذاهای باکیفیت تبدیل کرده است.

• آدرس شعبه یک: داخل پارک ائل گلی، از طرف عوارضی هتل پارس، جنب مجتمع سایمان

• آدرس شعبه دو: داخل عوارضی شاه گلی، مجتمع ورزشی

• آدرس شعبه سه: فود کورت مجتمع ستاره باران

کوفته تبریزی

نکاتی درباره شکم‌گردی در تبریز

علاوه‌بر رستوران‌های ذکر شده، تبریز مملو از رستوران‌های سنتی با غذاهای لذیذ و فضایی گرم و صمیمی است. رستوران‌هایی مانند رستوران ایپک یولو، رستوران اجاق، رستوران بام تبریز، رستوران جلالی سردرود و رستوران حاج مجید، هر کدام طعم‌های منحصر به فرد خود را دارند. انتخاب رستوران مناسب، به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال تجربه‌ای اصیل از فرهنگ آذربایجان هستید، رستوران‌های با قدمت و دکور سنتی را انتخاب کنید.

رستوران سنتی در تبریز

اگر به دنبال فضایی آرام و دلنشین هستید، رستوران‌هایی با فضای باغ مانند را امتحان کنید. و اگر به دنبال طعم‌های جدید و هیجان‌انگیز هستید، رستوران‌های مدرن با غذاهای ترکیبی را انتخاب کنید. در هر صورت، فراموش نکنید که سفر به تبریز بدون امتحان کردن غذاهای سنتی و رستوران‌های اصیل این شهر، کامل نخواهد بود.

در پایان

در تبریز می تواند تنوع کم نظیری از رستوران ها را بیابید. برخی مانند رستوران حاج علی، قدمتی دیرینه دارند و فضایی نوستالژیک و خاطره‌انگیز را برای شما تداعی می‌کنند. در برخی رستوران‌ها، مانند رستوران سنتی باغ آنا، می‌توانید از چای و قهوه سنتی در فضایی دلنشین لذت ببرید. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر در یکی از شهرهای تاریخی ایران را دارید، با خرید بلیط قطار تهران تبریز از وب‌سایت یوتراوز، به این شهر سفر کنید.

source

توسط