مرکز نوآوری ربات‌های انسان‌نمای بیجینگ “تیانگونگ” را معرفی کرده است. اولین ربات انسان‌نمای چینی کاملاً الکتریکی بوده و می‌تواند درست به مانند انسان با سرعت 6 کیلومتر در ساعت بدود.این یک پیشرفت قابل توجه در زمینه روباتیک به شمار می رود چراکه “تیانگونگ” اولین ربات انسان‌نمایی است که کاملا به وسیله برق تغذیه می‌شود.


بیشتر بخوانید:


تیانگونگ اولین ربات انسان‌نمای چینی برای کاربردهای مختلف طراحی شده است

این ربات که طراحی سبکی دارد، به طول 163 سانتی‌متر و با وزن 43 کیلوگرم ساخته شده است. این سبکی باعث می‌شود که این ربات چینی بتواند به راحتی بدود. تیانگونگ از چندین حسگر ویژوالی، یک واحد اندازه‌گیری اینرسی بسیار دقیق (IMU) و حسگرهای دید سه‌بعدی استفاده می‌کند؛ این ویژگی باعث می‌شود تا او بتواند در محیط اطراف خود حرکت کند.

به علاوه، ربات انسان‌نمای چینی به حسگرهایی مجهزند که قادرند نیروهایی که به ربات وارد می‌شوند را در شش جهت (سه جهت انتقالی و سه جهت گشتاور) اندازه‌گیری کنند. به عبارت دیگر، این حسگرها به ربات امکان می‌دهند تا با دقت نیروهایی که از محیط به آن می‌آیند را تشخیص داده و براساس آن‌ها واکنش نشان دهد. در واقع این اندازه‌گیری به  که به تیانگونگ کمک می‌کند تا حرکت‌هایش را بهبود بخشیده و به طور دقیقتر با محیط تعامل کند.

“تیانگونگ” از یک روش جدید برای یادگیری مهارت حرکات انسان‌ به نام “یادگیری تقویت پیش‌بینی مبتنی بر حافظه و تقلید” استفاده می‌کند. این روش نقش حیاتی در دستیابی به توانایی ربات برای دویدن به شیوه‌ی طبیعی داشته است.

اولین ربات انسان‌نمای چینی می‌تواند با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت بدود؛ تماشا کنید

توسعه‌دهندگان تأکید می‌کنند که “تیانگونگ” بر اساس شفافیت و سازگاری برنامه‌ریزی شده که این امکان را برای بسترهای ارتباطی شفاف و گسترش انعطاف‌پذیری نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و ماژول‌های کاربردی دیگر فراهم می‌کند.

اولین ربات انسان‌نمای چینی می‌تواند بدون نیاز به راهنمایی از پله‌ها عبور کند که این نشان می‌دهد تا چد می‌تواند محیط اطرافش را درک کرده و با آن سازگار شود. همچنین قادر است با تغییر سرعت، زاویه گام، یا شیوه حرکت خود، به محیط و شرایط مختلفی که با آن مواجه می‌شود، سازگاری نشان دهد.

اولین ربات انسان‌نمای چینی می‌تواند با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت بدود؛ تماشا کنید

معرفی تیانگونگ گامی مهم در صنعت ربات محسوب می‌شود و توانایی او در بالا رفتن از بلندی یا پله، سازگاری با محیط و همچنین دویدن می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند عملیات جستجو و نجات، پاسخ سریع به اتفاقات غیر منتظره مورد استفاده قرار بگیرد. با اینحال احتمالا به تحقیقات و توسعه‌ی بیشتری برای رسیدن به هدف مقصود نیاز است.

بیشتر بخوانید: 

منبع: gizmochina

source

توسط techkhabari