وزیر صمت اخیراً اعلام کرد که سامانه یکپارچه خودرو حذف خواهد شد در حالی که مهدی ضیغمی معاون او، از راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای خودروهای برقی خبر می‌دهد. اینکه چه اتفاقی افتاده که رئیس و معاون یک بخش از دو مبحث جدای از هم صحبت می‌کنند، موضوع را جالب می‌کند. هرچند این اولین بار نیست که مسئولان ما از محیط اطرافشان باخبر نیستند. به عنوان مثال، در چند روز گذشته خبر تغییر ساعات کاری 1403 و تناقضاتی که دراین باره وجود دارد، نقل فضای آنلاین است.

به گزارش تکراتو به نقل از تجارت‌نیوز؛ از زمان تاسیس سامانه یکپارچه فروش خودرو تحت نظر رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، بسیاری از متقاضیان خودرو با مشکلاتی مواجه شده‌اند. این سامانه، که در شرایط سخت بازار خودرو آغاز به کار کرد، به‌نوعی یکی از بی‌برنامه‌ترین و بی‌قانون‌ترین سیستم‌های مدیریت بازار خودرو بوده است.


بیشتر بخوانید:


سامانه یکپارچه خودرو حذف می‌شود یا نه؟

در مرحله اول، حتی خریداران اطلاعات کافی از قوانین و مقررات خرید خودرو از طریق این سامانه را نداشتند. سپس مشخص شد که ثبت‌نام در این سامانه تعهدی برای خودروسازان ایجاد نمی‌کند. همین مسئله باعث شد تا سوء استفاده و بدعهدی‌هایی صورت بگیرند که مسئولیت آن را نه وزارت صمت گردن می‌گرفت نه خودروسازان.

هفته گذشته، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، درباره تسهیل فرآیند خرید خودروهای وارداتی اطلاعاتی ارائه داد و اعلام کرد:

سعی بر این است که فرایند خرید خودروهای وارداتی آسان‌تر شود. به‌زودی شرایط جدید فروش خودروهای وارداتی اعلام می‌شود. همچنین در کنار سامانه عرضه خودروهای وارداتی، سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته شده و در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار فروش این دسته از خودروها آغاز می‌شود که شرایط خرید به‌مراتب آسان‌تری از خودروهای وارداتی دیگر دارند.

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که وی چندی پیش در پاسخ به ناکارآمدبودن سامانه یکپارچه خودرو گفته بود:

 اعتقاد بنده این است که ما در وزارت صمت مجری نبوده و سیاست‌گذار هستیم. هدف این سامانه که در دوران وزیر سابق صمت راه‌اندازی شد، این بود که کمترین میزان تقلب در فروش خودرو و حداکثر نظارت صورت بگیرد. در حال حاضر بازار خودرو به سمتی حرکت می‌کند که دغدغه خرید خودرو از دوش مردم برداشته شود و خریداران به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.»

این اعلامیه می‌تواند نشانه اولیه حذف سامانه یکپارچه باشد، اما هدف اعلامیه ضیغمی برای راه‌اندازی سامانه جدید فروش خودروهای برقی چیست؟ با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو و اختلافات قیمتی بین خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار، تقاضای کاذب برای افزایش سود باعث شده که وزارت صمت، علی‌رغم ناکامی فروش از طریق سامانه یکپارچه، دوباره به این روش بازگردد.

در حال حاضر، برخی از مونتاژکاران، محصولات خود را به جای فروش از طریق سامانه یکپارچه، از طریق نمایندگی‌های خود به فروش می‌رسانند. بنابراین، حتی اگر وزیر صمت تصمیم بگیرد سامانه یکپارچه را به‌کلی حذف کند و به متقاضیان اجازه دهد که مستقیماً از شرکت‌های خودروساز خرید کنند، اختلافات قیمتی باعث می‌شود که شرکت‌ها نتوانند از پس تقاضای فیک بازار بربیایند.

بیشتر بخوانید: 

source

توسط techkhabari