روز پنج‌شنبه، گروهی از محققین گزارش کردند که در اطراف یک معدن زغال‌سنگ، فسیل‌هایی کشف شده که به یک مار با طول بین 11 تا 15 متر تعلق داشته است. این کشف جدید، رکورد بزرگترین مار شناخته شده را به چالش می‌کشد، زیرا تاکنون بزرگترین مار شناخته شده، حدودا 13 متری بود که در منطقه کلمبیا زندگی می‌کرده است.در حال حاضر، بزرگترین مار زنده‌ای که شناخته شده، مار پیتون مشبک آسیایی با طول 10 متر است.


بیشتر بخوانید:


بر اساس گزارش دانشمندان، این فسیل مربوط به یک مار است که حدود 47 میلیون سال پیش در جنگل‌های سبز باتلاقی غرب هند زندگی می‌کرده و احتمالاً وزن آن به هزار کیلوگرم می‌رسیده است. اعضای تیم تحقیقاتی، این مار را به یاد شاه‌مار افسانه‌ای “واسوکی ایندیکوس” نامیده‌اند که به دور گردن “شیوا” خدای هندو می‌پیچد.

با توجه به اندازه بزرگ این مار، دانشمندان برآورد می‌کنند که این مار یک شکارچی سریع نبوده و احتمالاً طعمه‌های خود را با انقباض و فشردن تسخیر می‌کرده است. قطعاتی از ستون فقرات این مار در گذشته کشف شده بود و پژوهشگران برای تخمین اندازه آن، از بیش از 20 مهره فسیلی آن استفاده کرده‌اند.

فسیل‌های دیگر نیز در این منطقه کشف شده که نشان می‌دهد این مار در کنار حیواناتی مانند گربه‌ماهی، لاک‌پشت و تمساح زندگی می‌کرده است و احتمالاً همین حیوانات طعمه‌های او بوده‌اند.

مارهایی مانند تیتانوبوا که در گذشته منقرض شده‌اند، نیز در دوران‌های گرم زمین زندگی می‌کرده‌اند. اما با توجه به سرعت گرم شدن آب و هوا امروزی، این امکان وجود دارد که مارها دوباره به اندازه هیولاهای گذشته تبدیل نشوند. این امر نشان می‌دهد که سرعت گرم شدن آب و هوا بیشتر از آن است که مارها بتوانند با آن همگام شوند.

بیشتر بخوانید: 

source

توسط techkhabari