اگر اهل بازی یا عکاسی و فیلمبرداری با موبایل باشید، داشتن فضای بیشتر برای نصب بازی های حجیم و ثبت کردن عکس و فیلم های با کیفیت دغدغه همیشگی شماست. رم های گوشی دقیقا برای حل این موضوع خلق شده اند و با نصب آنها بر روی موبایل می توانید فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید. در فروشگاه های موبایل و وب سایت ها رم های مختلفی از برندهای متنوع برای خرید وجود دارند، اما کدام یک از آنها بهترین کارت حافظه میکرو SD برای گوشی شما هستند و باید چه ویژگی داشته باشند؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا پس از مرور نکات مهم در انتخاب کارت حافظه گوشی با چند مدل از بهترین رم های گوشی نیز آشنا شویم.

چگونه بهترین کارت حافظه را برای گوشی خود انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه در بخش بعدی چندین مدل از بهترین رم گوشی در بازار ایران را معرفی کنیم، بهتر است در ابتدا پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب آنها را مرور کنیم تا مطمئن شوید که مدل های معرفی شده برای گوشی شما مناسب هستند. با آگاهی از این پارامترها متوجه این موضوع نیز خواهید شد که چرا در برخی از مواقع قیمت رم ۱۶ گیگ ممکن است از قیمت رم ۳۲ گیگ همان برند بیشتر باشد، در واقع علت تفاوت قیمت ها در بهره مندی از استانداردها، گارانتی، نوع کاربری و… است که در ادامه بررسی خواهند شد.

نوع کاربری

هدف برخی از ما از خرید رم گوشی این است که فایل های اضافی موبایل را به آن منتقل کنیم تا عملکرد گوشی بهبود پیدا کند. در این صورت نوع کاربری رم معمولی بوده و می توانید مدل هایی را خریداری کنید که مانور آنها بر روی ظرفیت، قیمت مناسب و گارانتی است. اما در صورتی که دائما با گوشی خود عکاسی و فیلمبرداری انجام می دهید، باید مدل هایی را برگزینید که مانور آنها بر پشتیبانی از کیفیت تصویر K4 و سرعت بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات باشد تا اگر قصد جا به جایی اطلاعات به کامپیوتر یا لپ تاپ تان را داشتید زمان زیادی را منتظر نمایید.

در مرحله بعد اگر گیمرید و به علت محدودیت حافظه داخلی موبایل قصد خرید بهترین کارت حافظه برای گوشی خود را دارید، باید بگوییم که خوشبختانه برندهایی هستند که در این زمینه به تولید کارت حافظه گیمینگ پرداخته اند. مانور این برندها روی ظرفیت زیاد رم جهت نصب بازی هایی با حجم بالا و سرعت بالا جهت اجرای سریعتر بازی ها با پشتیبانی از استانداردهای مرتبط مانند کلاس سرعت C10، کلاس سرعت ضبط ویدئو V30 و کلاس بازده برنامه A2 است. گزینه آخر برای اجرای سریع و روان بازی ها اهمیت بالایی دارد، پس حتما به آن توجه کنید.

سرعت

هنگام انتخاب بهترین کارت حافظه برای گوشی، سرعت آن از معیاری های مهم به شمار می رود. اما علت اهمیت آن چیست و از کجا میزان سرعت رم را متوجه شویم؟ سرعت بالاتر کارت حافظه منجر به اجرای بهتر بازی ها و بارگذاری سریعتر، ثبت عکس های پی در پی و پیوسته و ضبط ویدیوهایی با وضوح بالا خواهد شد؛ به همین علت است که مهم شمرده می شود.

کلاس سرعت در رم با علامت C نشان داده می شود و کنار آن عدد ۲، ۴، ۶ یا ۱۰ درج می شود. سرعت انتقال داده در بالاترین طبقه بندی این استاندارد که C10 است برابر با ۱۰ مگابایت بر ثانیه می باشد. کلاس سرعت دیگری نیز وجود دارد که با دو عبارت U1 و U3 بر روی بدنه یا بسته بندی محصول نشان داده می شود. U1 حداقل سرعت ۱۰ مگابایت در ثانیه و U3 حداقل سرعت ۳۰ مگابایت در ثانیه را ارائه خواهد داد.

کلاس سرعت بعدی مربوط به کلاس سرعت ویدیو است و نماد آن V بوده که حداقل سرعت نوشتن بر حسب مگابایت بر ثانیه را نشان می دهد. این کلاس سرعت شامل طبقه بندی V6، V10، V30، V60 و V90 است، مثلا رمی با نماد V30 حداقل سرعت ۳۰ مگابایت در ثانیه را ارائه خواهد. کلاس بازده برنامه نیز با دو نماد A1 و A2 نمایش داده می شود و سرعت پردازش نرم افزارهای نصب شده بر روی رم را مشخص می کند و A2 طبقه بندی بالاتری در این سطح بندی محسوب می شود.

بنابراین برای مثال اگر قصد عکاسی با موبایل دارید قطعا سرعت نوشتن بالاتر ملاک است، چرا که در این حالت مهم نیست که کارت حافظه بتواند اطلاعات را سریع بخواند بلکه قدرت آن در سریع تر نوشتن داده ها است.

ظرفیت

این اتفاق اصلا جالب نیست که رمی را به قیمت گزاف خریداری کنید و سپس بفهمید که توسط گوشی موبایل شما پشتیبانی نمی شود! جالب است بدانید شرکت های تولید کننده موبایل در سایت یا دفترچه محصول حداکثر ظرفیت کارت حافظه جانبی پشتیبانی شده توسط گوشی را درج می کنند. مثلا ممکن است یک گوشی از برند سامسونگ از کارت حافظه ۱ ترابایتی پشتیبانی کند در حالی که گوشی دیگری از برند شیائومی حداکثر تا ۱۲۸ گیگ رم را پشتیبانی نماید.

پس از فهمیدن این موضوع نوبت آن است که حجم فایل های اضافی خود را مشخص کرده و یا انتظاری که از رم دارید را مشخص کنید. برای مثال اگر برنامه های اصلی روی حافظه گوشی نصب بوده و فضای آن پر است و از رم فقط به عنوان فضای ذخیره سازی اضافه می کنید، خرید یک رم ۶۴ گیگ هم کار راه انداز خواهد بود و نیازی به هزینه کردن اضافی نیست. حتی اگر فکر می کنید این حجم از حافظه نیز مورد نیاز شما نیست، می توانید سراغ ظرفیت های پایین تر بروید. در این شرایط قیمت رم ۳۲ گیگ که کمتر از مدل ۶۴ گیگی است، می تواند برای شما گزینه به صرفه تری باشد. اما اگر قصد دارید بازی های حجیم را مستقیما روی کارت حافظه نصب کنید قطعا انتخاب یک رم ۱۲۸ گیگ یا کارت حافظه ۵۱۲ گیگابایتی گزینه بهتری است.

قیمت

در بخش های قبلی از سرعت، ظرفیت و نوع کاربری رم سخن گفتیم و می دانیم که بهره مندی کارت حافظه از هر کدام از موارد ذکر شده بر روی قیمت و در نتیجه انتخاب وخرید تاثیر می گذارد. بنابراین بار دیگر توجه شما را به مبحث نوع کاربری جلب می کنیم چون تاثیر زیادی بر روی انتخاب شما خواهد داشت. برای مثال اگر گیمر باشید و قصد شما از خرید رم مواردی باشد که قبلا ذکر شد به طبع مجبورید که هزینه تقریبا بالایی را برای خرید رم بپردازید و این موضوع اجتناب ناپذیر است. البته می توان با انتخاب یک رم از برند خوب و نیز با ظرفیت مناسب مقداری از هزینه کردن اضافی کاست.

همچنین استانداردهایی که در ارتباط با سرعت رم بررسی کردیم ممکن است شما را وسوسه کند که حتما رمی را با بالاترین رده های سرعت خریداری کنید. در این صورت مجددا توصیه می کنیم انتظارات خود را مرور کنید، مثلا اگر از رم تنها برای نگهداری عکس و فیلم های اضافی استفاده می کنید قید خرید رم های سرعت بالا را بزنید و گزینه های ارزان قیمت را انتخاب کنید. در مجموع مبحث قیمت رم به چنین متغیرهایی بر می گردد و با دانستن موارد قبلی قطعا می توانید بهترین کارت حافظه برای گوشی خود را تهیه کنید بدون آن که هزینه بالایی را صرفا جهت برند رم و امکاناتی که اصلا به کارتان نمی آید بپردازید.

برخورداری از استانداردهای حفاظتی

استانداردهای حفاظتی این اطمینان را به شما خواهند داد که اطلاعات ارزشمندتان حذف نخواهند شد و رم اصطلاحا نخواهد سوخت. برخی از رم ها در مقابل دمای بالا، اثرات مغناطیسی، گرد و غبار و رطوبت مقاوم نیستند و از کار می افتند. مثلا اگر گیمر باشید و بر اثر بازی کردن پی در پی دمای گوشی تان بیش از حد بالا برود، ممکن است که اجرای بازی متوقف شده و رم از کار بیفتد. یا اگر رم را در مجاورت آهنربا قرار دهید (مثلا آهنربا هولدر گوشی) و در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، بنابراین بهتر است قبل از خرید، پکیج محصول را مطالعه کرده و یا با مراجعه به سایت های معتبر از استانداردهای آن مطمئن شوید.

گارانتی

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب بهترین کارت حافظه برای گوشی توجه به گارانتی آن است. هنگام خرید رم از برندهای معتبر و از فروشگاه ها و سایت های مهم شاید گارانتی دار بودن محصول آنچنان اهمیتی نداشته باشد اما اگر از برندهای ارزان قیمت و متفرقه خرید می کنید حتما به گارانتی آن توجه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل امکان مرجوعی و تعویض کالا را داشته باشید.

معرفی ۵ مدل از بهترین کارت حافظه برای گوشی

در بخش قبلی مهم ترین نکات در انتخاب بهترین کارت حافظه برای گوشی را به تفصیل بررسی کردیم و حالا با دانستن آنها بررسی، مقایسه و انتخاب مدل هایی که در ادامه ذکر خواهند شد برایتان آسان تر خواهد بود. ۵ مدل رمی که در ادامه ذکر می شوند از پرفروش ها و بهترین های بازار انتخاب شده اند.

کارت حافظه میکرو SD سامسونگ Evo Plus

کارت حافظه microSDXC سامسونگ مدل Evo Plus A1 V10 در ظرفیت های ۳۲، ۶۴، ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ تولید شده و در نوع خود بهترین مارک رم گوشی در بازار ایران است. کارت حافظه سری EVO Plus بنابر ظرفیت از کلاس سرعت U1 و U3 پشتیبانی می کند. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نیز البته بر طبق ظرفیت انتخابی به ترتیب ۱۰۰ و ۹۰ مگابایت بر ثانیه است، کلاس کاری آن ۱۰ بوده و میتواند ویدیوها را با کیفیت ۴K UHD ذخیره نماید.

کارت حافظه میکرو اس‌دی سن‌ دیسک Extreme Plus

این کارت حافظه از ظرفیت ۳۲ گیگابایت تا ۱ ترابایت در دسترس است و سرعت انتقال داده ها توسط آن ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه است. با وجود کلاس سرعت C10 از پس پخش ویدیوهای فول اچ دی مستقیما از خود کارت بر می آید و با وجود بهره مندی از استانداردهای حفاظتی برای نگهداری امن داده ها بسیار مناسب است.

کارت حافظه microSDHC پی ان وای مدل XLR8

برای کامل شدن لیست بهترین مارک رم گوشی یکی از رم های معروف که به صورت اختصاصی برای امور گیمینگ تولید شده را نیز بررسی می کنیم. این کارت حافظه توسط برند پی ان وای تولید شده و در ظرفیت های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ موجود است. کلاس سرعتی رم C10/U3، کلاس سرعت ویدیو V30 و کلاس بازده برنامه A2 است، بنابراین می بینیم که PNY استانداردهای یک کارت حافظه پر سرعت و گیمینگ را رعایت کرده است.

کارت حافظه میکرو SDXC ای دیتا Premier V10 A1

کارت حافظه microSDXC ای دیتا مدل Premier V10 A1 نیز در ظرفیت های ۳۲ تا ۵۱۲ گیگ تولید شده و کلاس سرعت آن ۱۰ است. این رم با وجود کلاس سرعت ضبط ویدئو V10 می تواند به راحتی از پس ضبط ویدیوهایی با کیفیت Full HD بربیاید. با وجود استاندارد A1 نیز می توانید انتظار اجرای سریع و روان برنامه های سبک تا متوسط را داشته باشید.

کارت حافظه لکسار Professional 1066x

رم میکرو اس دی لکسار مدل Professional 1066x بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال بهترین کارت حافظه برای گوشی با ظرفیت خیلی زیاد هستند. این رم در ظرفیت های ۶۴، ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت تولید شده و حداکثر سرعت خواندن و نوشتن توسط آن به ترتیب ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه و ۱۳۰ مگابایت بر ثانیه می باشد. همچنین امکان ثبت عکس و ضبط ویدیو با کیفیت ۴K UHD را در اختیار شما می گذارد و از این رو برای موبایل گرافی و حتی گیمرها مناسب است چرا که برنامه ها با نصب شدن بر روی این رم سریعا اجرا خواهند شد.

جمع بندی

در مقاله بهترین کارت حافظه برای گوشی موبایل ۵ مدل از شناخته شده ترین آنها را معرفی نمودیم که با توجه به امکانات ارائه داده شده قیمت مناسبی داشته و از برندهای خوبی نیز هستند. امیدواریم با خواندن نکاتی که برای گزینش بهترین کارت حافظه میکرو SD ذکر کردیم بتوانید مدل های دیگری را نیز به لیست ما اضافه کنید. خوشحال خواهیم شد اگر پرسشی در مورد بهترین مارک رم گوشی داشتید آن را با ما در میان بگذارید تا پاسخگویتان باشیم.

source

توسط