ناسا اخیرا عکسی از سحابی دَمبل کیهانی منتشر کرده که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است. سی‌و‌چهار سال از آغاز فعالیت این تلسکوپ می‌گذرد و از زمان تاکنون این تلسکوپ در تحقیقات زیادی به کمک دانشمندان و منجمان آمده است.  سحابی دَمبل کیهانی ، معروف به مسیه 76، در فاصله 3400 سال نوری از زمین واقع شده و در صورت فلکی برساووش قرار دارد. نام “دمبل” به دلیل شکل آن به آن داده شده است؛ با داشتن یک حلقه به عنوان میله مرکزی و دو بخش متصل به هر دهانه حلقه. این سحابی به عنوان یک “سحابی سیاره‌نما” شناخته می‌شود، زیرا شکل آن به قرص‌های تشکیل‌دهنده سیاره‌ها شباهت دارد. از سال 1764، زمان کشف این سحابی توسط شارل مسیه، تا امروز، این سحابی به دلیل شکل منحصر به فردش مورد توجه اخترشناسان قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:


عکس بینظیر سحابی دَمبل کیهانی

تصویر جدید نشان می‌دهد که یک ستاره غول سرخ در حال فروپاشی است و حلقه‌هایی از گاز و غبار با سرعت زیاد در فضا پرتاب می‌شوند. این حلقه‌ها به دلیل انفجار و فروپاشی ستاره شکل گرفته‌اند و احتمالاً توسط یک ستاره همراه شکل گرفته‌اند. اخترشناسان معتقدند که ستاره همراه احتمالاً توسط ستاره غول سرخ بلعیده شده است.

پس از فروپاشی، ستاره غول سرخ به یک بقایای ستاره‌ای مرده تبدیل شده که به عنوان یک ستاره کوتوله سفید فوق متراکم شناخته می‌شود. این ستاره کوتوله سفید با دمای بسیار بالا، یکی از داغ‌ترین ستاره‌های کوتوله سفید شناخته شده است.

تصاویر به دست آمده از این سحابی نشان می‌دهند که تشعشعات فرابنفش ساطع شده از ستاره‌های سوزان، باعث می‌شوند گازها به رنگ‌های مختلف دربیایند و بدرخشند. مثلا رنگ آبی نشان دهنده وجود اکسیژن و رنگ قرمز نشان از وجود نیتروژن دارد.

تلسکوپ فضایی هابل از سال 1990 تا به امروز بیش از 1.6 میلیون رصد را انجام داده و سحابی دمبل کوچک تنها یکی از 53 هزار جرم نجومی است که توسط این تلسکوپ مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: 

source

توسط techkhabari