یوتیوب، غول دنیای ویدیو دریچه‌ای به سوی کسب درآمد را برای تولیدکنندگان محتوا گشوده است. یکی از شاهراه‌های این مسیر پربرکت، برنامه تبلیغاتی یوتیوب است. تولیدکنندگان محتوا با پیوستن به این برنامه، از نمایش تبلیغات در ویدیوهای خود سود می‌برند.

کانال‌هایی با قابلیت عضوگیری، دروازه‌ای دیگر به سوی ثروت در یوتیوب هستند. در این روش، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند ویدیوهای اختصاصی در کانال‌های خود برای اعضایشان منتشر کنند و از طریق دنبال‌کنندگان خود کسب درآمد داشته باشند. دسترسی به محتوای منحصر به فرد، مشاهده زودهنگام ویدیوها و… می‌تواند انگیزه‌ای برای عضویت در کانال‌های تولیدکنندگان محتوا باشد.

برای کسب درآمد از یوتیوب باید چه شرایطی داشته باشید؟

 

برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر پردرآمد، باید از چهار شرط اصلی عبور کنید. با عبور از این چهار شرط و تلاش مستمر برای تولید محتوای باکیفیت و جذاب، می‌توانید به یک یوتیوبر موفق تبدیل شده و از این پلتفرم به عنوان منبع درآمدی پایدار استفاده کنید.

۱. جذب ۱۰۰۰ دنبال‌کننده

این شرط نشان می‌دهد که محتوای شما جذابیت کافی برای جلب نظر مخاطبان و ایجاد یک جامعه دنبال‌کننده را دارد. برای رسیدن به این هدف، تمرکز خود را بر تولید محتوای باکیفیت، تعامل با مخاطبان، همکاری با دیگر یوتیوبرها و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی بگذارید.

۲. کسب ۴۰۰۰ ساعت بازدید در سال

این شرط نشان می‌دهد که محتوای شما نه تنها جذاب، بلکه تماشایی و ارزشمند است. برای افزایش زمان دیده شدن، ویدیوهای بلندتر با موضوعات جذاب و مرتبط بسازید، از پلی لیست استفاده کنید، کاور و عناوین جذاب انتخاب کنید و از تکنیک‌های سئو در یوتیوب برای افزایش بازدید ارگانیک بهره ببرید.

۳. انطباق با خط‌مشی‌های یوتیوب

محتوای شما باید با قوانین و مقررات یوتیوب، از جمله قوانین مربوط به کپی‌رایت، محتوای خشونت‌آمیز و توهین‌آمیز و تبلیغات، مطابقت داشته باشد. عدم رعایت این قوانین می‌تواند منجر به حذف ویدیوها، تعلیق کانال و حتی جریمه‌های نقدی شود.

۴. کسب حداقل ۱۰۰ دلار درآمد

برای دریافت اولین پرداختی خود از یوتیوب، باید حداقل ۱۰۰ دلار از طریق تبلیغات، حمایت مالی، یا سایر روش‌های درآمدزایی در این پلتفرم کسب کنید. این شرط برای جلوگیری از تراکنش‌های پرهزینه و تسهیل فرآیند پرداخت برای یوتیوبرها اعمال شده است.

روش‌های درآمدزایی از یوتیوب

روش‌های مختلفی برای درآمدزایی از یوتیوب وجود دارد که متناسب با امکانات و توانمندی‌های خود می‌توانید یکی یا چندتا از آن‌ها را انتخاب کنید.

روش اول: عضویت در Youtube Partner

اولین روش برای کسب درآمد از یوتیوب، عضویت در برنامه YouTube Partner است. بدون عضویت در این برنامه، ویدیوهای شما پولی نخواهند شد. اما نگران نباشید، این فرآیند پیچیده‌ای نیست!

  • به YouTube Studio بروید: پس از ورود به حساب یوتیوب خود، روی عکس پروفایل‌تان کلیک کنید و YouTube Studio را انتخاب کنید.
  • مسیر کسب درآمد را دنبال کنید: از منوی سمت چپ، Other Features > Monetization را انتخاب کنید.
  • شرایط را بپذیرید: با دقت شرایط و ضوابط را مطالعه و سپس تأیید کنید.
  • حساب AdSense خود را بسازید: اگر حساب AdSense ندارید، یکی بسازید و اگر دارید، آن را به کانال خود متصل کنید.
  • اولویت‌هایتان را مشخص کنید: نوع تبلیغاتی که می‌خواهید در ویدیوهایتان نمایش داده شود را انتخاب کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد بازدیدهای ویدیوهای شما به طور مستقیم با درآمدتان از یوتیوب مرتبط نیست. تصور کنید ویدیوی شما هزاران بار دیده شده است، اما هیچکس روی تبلیغات آن کلیک نکرده یا به اصطلاح، محتوای تبلیغاتی را مصرف نکرده است. در این حالت، هیچ سودی از این بازدیدها نصیب شما نخواهد شد.

خبر خوب این است که وابستگی شما به تبلیغات برای کسب درآمد از یوتیوب، دیگر مثل گذشته نیست. اشتراک YouTube Premium به شما کمک می‌کنند بدون نیاز به کلیک یا تماشای تبلیغات، از ویدیوهای خود پول دربیاورید.

روش دوم: اکانت Youtube Premium تهیه کنید

خرید اکانت یوتیوب پرمیوم، راه حلی ایده‌آل برای تماشای ویدیوهای بدون آگهی و لذت بردن از تجربه‌ای بی‌وقفه است. اما این فقط یه مزیت برای بینندگان نیست، بلکه تولیدکنندگان محتوا نیز می‌توانند برای درآمدزایی از یوتیوب، این اکانت را تهیه کنند. با عضویت کاربران در یوتیوب پرمیوم، ویدیوهای شما بدون تبلیغات نمایش داده می‌شوند و به‌طور خودکار، جریان درآمدی جدیدی برایتان ایجاد می‌شود.

یوتیوب، سهم بزرگی از درآمد حاصل از حق عضویت Premium را به سازندگان محتوا تعلق می‌دهد. این سهم بر اساس میزان تماشای محتوای شما توسط اعضای پریمیوم، تعیین می‌شود. همچنین اعضای پرمیوم می‌توانند ویدیوهای شما را به صورت آفلاین دانلود و تماشا کنند. این امر، به افزایش زمان تماشای محتوایتان و در نتیجه، افزایش درآمدتان کمک می‌کند.

روش سوم: سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس

سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس، سه قابلیت جدید یوتیوب هستند که به شما کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود تعامل عمیق‌تر برقرار کرده و از محتوایتان درآمد کسب کنید. در حین استریم زنده، مخاطبان می‌توانند با پرداخت مبلغی، پیام‌های خود را در بالای چت برجسته کنند و با شما ارتباط مستقیم برقرار کنند. این قابلیت‌ها راهی برای تعامل مستقیم با طرفداران و گفتگوی خصوصی با آنها در حین استریم زنده هستند.

اما همه این‌ها چه ربطی به درآمدزایی شما خواهد داشت؟ در واقع سهمی از مبالغ پرداختی مخاطبان، به عنوان درآمد به شما تعلق می‌گیرد. سوپر تنکس راهی برای حمایت مالی از محتوای شما توسط مخاطبان است. مخاطبان می‌توانند با پرداخت مبالغ مختلف، به عنوان انعام از شما حمایت کنند.

روش چهارم: جذب اسپانسر با تولید محتوای جذاب

علاوه بر خدمات یوتیوب پرمیوم، می‌توانید با تولید محتوای جذاب و پربازدید، اسپانسرهای مختلف را جذب کنید. بسیاری از شرکت‌ها برای دیده شدن برند خود حاضر به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند. اگر ویدئوهای شما بازدید بالایی دارند، می‌توانید از این فرصت برای کسب درآمد استفاده کنید.

روش پنجم: فروش کالا

با رسیدن کانال شما به بیش از ۱۰ هزار مشترک، امکان فعال کردن گزینه فروش کالا و ایجاد منبع درآمد جدید فراهم می‌شود. البته این ویژگی برای همه کانال‌ها مناسب نیست. شما می‌توانید متناسب با نوع فعالیت خود، از این امکان برای فروش محصولات مرتبط با محتوای کانال خود استفاده کنید.

روش ششم: همکاری در فروش و کسب سود از طریق لینک‌های اختصاصی

با پیوستن به سیستم‌های همکاری در فروش، می‌توانید محصولات مختلفی را برای معرفی و فروش انتخاب کنید. در این روش، به ازای هر خرید انجام شده از طریق لینک اختصاصی شما، سود مشخصی به حسابتان واریز می‌شود. انتخاب محصولاتی که با زمینه فعالیت کانال شما مرتبط هستند، می‌تواند به افزایش سود شما کمک کند.

برای کسب درآمد از طریق شورت ویدیو یا ویدئوهای کوتاه، نیازی به مانیتایز شدن کانال شما نیست. کافی است از آخرین ویدئوی کوتاه شما کمتر از ۱۸۰ روز گذشته باشد و در مجموع ۱۰ میلیون بازدید ظرف مدت ۹۰ روز کسب کرده باشد.

چگونه بدون ساخت ویدیو می‌توان در یوتیوب درآمدزایی کرد؟

 

همانطور که می‌دانید، یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای کسب درآمد بدون سرمایه است. اما ممکن است تولید ویدیو به طور مداوم برای شما دشوار باشد و یا به هر دلیلی تمایل به ساخت ویدیو نداشته باشید. نگران نباشید! راه‌های دیگری هم برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد که می‌توانید متناسب با شرایط خود از آن‌ها استفاده کنید.

  1. استفاده از محتوای استوک

ویدیوهای استوک، محتواهای تصویری کوتاهی هستند که توسط افراد دیگر تولید شده‌اند. شما می‌توانید از این ویدیوها برای تولید ویدیوهای با کیفیت و منحصر به فرد خود استفاده کنید. استفاده از برخی ویدیوهای استوک رایگان است و برای برخی دیگر باید هزینه‌ای اندک پرداخت کنید.

  1. کسب درآمد با Creative Commons

به قسمت جستجوی یوتیوب بروید و کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید. سپس در قسمت فیلتر، تیک Creative Commons را فعال کنید و ویدیوها را بر اساس تعداد بازدید مرتب کنید.

Creative Commons یک ویژگی خاص است که به شما امکان می‌دهد از ویدیوهای موجود در یوتیوب بدون حق کپی رایت استفاده کنید و از طریق تبلیغات و سایر روش‌ها، از یوتیوب کسب درآمد کنید.

نکاتی برای موفقیت در این روش:

  • محتوای باکیفیت و جذاب تولید کنید: حتی اگر از ویدیوهای دیگران استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را به گونه‌ای تدوین و ویرایش کنید که برای مخاطبان جذاب باشد.
  • از عناوین و توضیحات متناسب با محتوای خود استفاده کنید: عناوین و توضیحات ویدیو شما باید به گونه‌ای باشند که مخاطبان را به تماشای ویدیو ترغیب کنند.
  • کانال یوتیوب خود را به طور منظم با ویدیوهای جدید به روز کنید: این کار باعث می‌شود که مخاطبان شما به طور مرتب به کانال شما سر بزنند و از ویدیوهای جدید شما دیدن کنند.
  • از روش‌های مختلف برای تبلیغ کانال یوتیوب خود استفاده کنید: می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت خود و سایر روش‌ها برای تبلیغ کانال یوتیوب خود استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بدون نیاز به ساخت ویدیو، از یوتیوب کسب درآمد کنید. البته به یاد داشته باشید که برای موفقیت در این روش، باید تلاش کنید و صبور باشید.

تعرفه‌های کسب درآمد از یوتیوب

این سوال در ذهن تولیدکنندگان محتوا و تمام کسانی که به‌دنبال آغاز فعالیت در پلتفرم یوتیوب هستند وجود دارد که چقدر می‌توان از یوتیوب درآمد کسب کرد؟ در زیر به بررسی برخی از این فاکتورها و تعرفه‌های مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

درآمد یوتیوب، تابعی از CPM

یکی از معیارهای کلیدی برای سنجش درآمد یوتیوب، CPM یا مقدار هزینه به ازای هر هزار بازدید است. این معیار نشان می‌دهد که به ازای هر هزار بار نمایش تبلیغات در ویدیوهای شما، چه مبلغی از گوگل دریافت خواهید کرد.

اما CPM چه عددی است؟

گزارشات مختلف نشان می‌دهند که میانگین CPM در یوتیوب بین ۰٫۵ تا ۱۰۰ دلار متغیر است. این بازه گسترده، به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی مخاطبان، موضوع محتوا، کیفیت تبلیغات، استفاده از ad blockers و نرخ کلیک واقعی (CTR) بستگی دارد.

نقش RPM در افزایش درآمد

RPM یا درآمد به ازای هر هزار بازدید، معیار دیگری است که به شما کمک می‌کند تا درآمد یوتیوب خود را رصد و ارتقا دهید. RPM نشان می‌دهد که به ازای هر هزار بازدید از ویدیوهایتان، چه مبلغی (اعم از تبلیغات، سوپر چت، سوپر استیکر، عضویت و غیره) کسب می‌کنید. براساس گزارشات مختلف، میانگین RPM در یوتیوب بین ۱٫۳۶ تا ۳٫۴۰ دلار است. این مقدار به عواملی مانند بازدیدها، تعامل، فرمت‌های تبلیغاتی و موضوع تخصصی کانال بستگی دارد.

۵ فاکتور کلیدی برای کسب درآمد از یوتیوب

فاکتورهای کلیدی برای درآمدزایی از یوتیوب وجود دارد که به‌طور مستقیم می‌تواند روی میزان درآمدزایی شما از این پلتفرم تأثیرگذار باشد. در ادامه به ۵ تا از مهم‌ترین این فاکتورها می‌پردازیم.

  1. تعداد بازدید: شاه کلید درآمد

تعداد بازدید دریافتی از ویدیو شما، دروازه ورود به دنیای درآمدزایی از یوتیوب است. هر چه تعداد بازدید بیشتر باشد، شانس شما برای کسب درآمد از طریق تبلیغات و سایر روش‌ها افزایش می‌یابد.

  1. کلیک‌های تبلیغاتی: گامی فراتر در کسب درآمد

تعداد کلیک‌های دریافتی از تبلیغات، اهمیت بسیار زیادی در مسیر درآمدزایی شما از یوتیوب دارد. هر چه کلیک بیشتر، سود شما از تبلیغات گوگل افزایش می‌یابد.

  1. کیفیت تبلیغات: کلید جلب توجه مخاطب

کیفیت تبلیغات نمایش داده شده در ویدیوهای شما، نقشی حیاتی در جلب توجه مخاطب و افزایش کلیک ایفا می‌کند. در نتیجه روی کسب درآمد شما نیز مؤثر است.

  1. ad blockers: چالشی در مسیر درآمد

استفاده از ad blockers توسط برخی از کاربران، چالشی در مسیر درآمد یوتیوب محسوب می‌شود. این نرم‌افزارها مانع از نمایش تبلیغات و به تبع آن، کاهش درآمد شما می‌شوند. از آنجا که هر روز چالش استفاده از افزونه‌های مسدودکننده بیشتر می‌شود، مهم است که راهکارهای مقابله با آن را هم بدانید. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین آن‌ها، خرید اکانت یوتیوب پرمیوم است. با اشتراک Youtube Premium، وابستگی شما به درآمد حاصل از تبلیغات به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اما برای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود، مهم است که اکانت پرمیوم یوتیوب را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.

  1. طول ویدیو: فرصتی برای افزایش تعامل و درآمد

طول یک ویدیو، فاکتوری حائز اهمیت در میزان تعامل مخاطبان، رتبه ویدیو در موتور جستجو و به تبع آن، افزایش درآمد شما است.

جمع‌بندی

کسب درآمد دلاری از یوتیوب خیلی می‌تواند جذاب و در عین حال پیچیده باشد. اما اگر روش‌های آن را بلد باشید و بدانید که باید با چه چالش‌هایی در این مسیر دست و پنجه نرم خواهید کرد، این مسیر برای شما هموار خواهد شد. ما در اینجا نکاتی را در اختیار شما قرار دادیم که می‌تواند کمک شایانی به شروع درآمدزایی از یوتیوب داشته باشد.

source

توسط