آیا شما مدل مادربرد کامپیوترتان را می‌دانید؟ شما می‌دانید که هنگام ارتقای سیستم خود از چه طریقی و چگونه باید متوجه مدل مادربرد سیستم خود ‌شوید؟ مادربرد یا برد مادر یا برد اصلی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های کامپیوتر محسوب می‌شود که در کیس رایانه قرار می‌گیرد. مادربرد وظیفه نگه داشتن و اتصال برخی از قطعات کامپیوتر را بر عهده دارد.

برخی از اجزای دستگاه مانند پردازنده، رم و… به این قطعه متصل می‌شوند. جالب است بدانید که روی مادربرد برای اتصال دستگاه‌های خارجی نیز، جایگاه‌هایی در نظر گرفته شده است. شما پیش از خرید اینترنتی مادربرد باید بدانید که این قطعه علاوه بر اینکه انرژی الکتریکی را در اختیار تمامی اجزای دستگاه قرار می‌دهد، بستر و مسیری را نیز برای قطعات مختلف کامپیوتر فراهم می‌کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند. اما همواره توصیه می‌شود که هنگام ارتقای اجزای رایانه خود، مدل مادربرد خود را بدانید. چرا؟

چرا باید مدل مادربرد را بدانیم؟

پیش از آنکه با هم مروری بر روش‌های تشخیص مدل مادربرد داشته باشیم، بهتر است بدانید که دانستن مدل این قطعه چه کاربردی دارد و دانستن مدل مادربرد در چه مواقعی لازم است.

  • ارتقای سخت‌افزار: یکی از مهم‌ترین کاربردهای دانستن مدل این قطعه، هنگام ارتقای سخت‌افزار رایانه است. این یعنی با آگاهی از مدل مادربرد می‌تواند تشخیص دهد که کدام پردازنده مرکزی، رم، کارت گرافیک و سایر قطعات با مادربرد سازگاری دارند و می‌توان آنها را روی آن قطعه نصب کرد.
  • تعمیر: اگر مدل مادربرد دستگاه خود را بدانید، می‌تواند در صورت خراب شدن سیستم خود، از تعمیرکاران آنلاین نیز راهنمایی بخواهید و مشکل پیش آمده را برطرف کند.
  • خرید قطعات جانبی: کاربری که قصد خرید قطعات جانبی مانند کابل و کارت‌های توسعه را دارد، با دانستن مدل مادربرد متوجه می‌شود که این قطعه از چه درگاه‌هایی برخوردار است و چه قابلیت‌هایی دارد.
  • نصب نرم‌افزار: برای نصب نرم‌افزار‌ها و درایورهای کارت گرافیک یا کارت صدا و هر قطعه‌ای که به مادربرد دستگاه متصل است، نیاز به دانستن مدل مادربرد خواهید داشت. در حقیقت دانستن مدل مادربرد، روند نصب را راحت‌تر می‌کند.
  • آپدیت بایوس: باید برای بروزرسانی BIOS مدل مادربرد را بدانید.

اکنون که علت‌های مختلف دانستن مدل مادربرد را می‌دانید، بهتر است روش‌های تشخیص آن را به شما کاربران گرامی بیان کنیم.

پیدا کردن مدل مادربرد با باز کردن درب کیس

یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص مدل مادربرد از روی خود آن است. اگر جعبه مادربرد را دارید، می‌توانید برند و شماره مدل محصول را از روی آن متوجه شوید. اما اگر جعبه برد اصلی را ندارید، کافی است تا درب کیس را باز کنید. برای این کار ابتدا دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را جدا نمایید. سپس کیس را به صورت افقی قرار دهید و درب آن را باز نمایید. هنگامی که به خود مادربرد دقت کنید، متوجه می‌شوید که مدل آن در کنار یا وسط قطعه نوشته شده است.

تشخیص مدل مادربرد کامپیوتر موقع بالا آمدن ویندوز

هنگام بالا آمدن ویندوز نیز می‌توان مدل برد اصلی را تشخیص داد. هنگامی که ویندوز بالا می‌آید(هنگام نمایش لوگوی ویندوز)، اطلاعات مربوط به مادربرد روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. این اطلاعات فقط در چند ثانیه در صفحه post ظاهر خواهد شد و به همین علت ممکن است که نتوانید مدل مادربرد را به صورت کامل مشاهده کنید یا بنویسید، اما نگران نباشید زیرا شما می‌توانید در لحظه نمایش اطلاعات مادربرد، روی کیبورد خود گزینه Pause/Break را بزنید تا صفحه برایتان ثابت شود و بتوانید مدل قطعه را یادداشت نمایید.

برسی مدل مادربرد با استفاده از Command Prompt

روش دیگری برای تشخیص مدل مادربرد استفاده از Command Prompt یا همان CMD است. برای انجام این کار، ابتدا باید به منوی استارت START بروید و CMD‌ یا Command Prompt را تایپ کنید. در این حالت پنجره جدیدی روی نمایشگر باز می‌شود. باید در این پنجره عبارت زیر را تایپ نماید و دکمه Enter فشار دهید.

wmic baseboard get product,manufacturer,version,serialnumber

برسی مدل مادربرد با استفاده از Command Prompt

به همین راحتی نام شرکت تولید کننده و نام مدل و تمام اطلاعات مادربرد در همان پنجره به نمایش در می‌آید.

فهمیدن مدل مادربرد با استفاده از System Information

انجام این روش نیز مانند روش قبلی بسیار ساده است. شما برای این کار ابتدا باید به منوی استارت START بروید. سپس عبارت System Information را در این منو جستجو کنید. پنجره‌ای برای شما باز می‌شود. در سمت چپ این پنجره ستونی را مشاهده خواهید کرد که گزینه اول آن عبارت System Summary است. در سمت راست نیز اطلاعات زیادی از سیستم خود مشاهده می‌نمایید. این اطلاعات شامل نام سیستم، ورژن BIOS، جزئیات مربوط به UEFI و… می‌باشد.

شما باید در قسمت پایین این پنجره یعنی Find What، عبارت Baseboard Manufacturer و BaseBoard Product را تایپ کرده و جستجو کنید. در این حالت روی همان پنجره این عبارات به همراه توضیحات مربوط به آن به نمایش در می‌آیند. عبارت اول مربوط به نام شرکت تولید کننده مادربرد کامپیوتر شما است و عبارت دوم نیز مدل آن را نشان می‌دهد.

تشخیص مدل مادربرد

تشخیص مدل مادربرد در ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ و ۱۱

همان‌طور که ذکر شد تشخیص مدل برد اصلی در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ با استفاده از System Information صورت می‌گیرد که پیشتر توضیحات مربوط به آن را ذکر کردیم. البته می‌توانید در ویندوز ۱۰ و ۱۱ با فشردن هم‌زمان کلیدهای Win + R نیز این کار را انجام دهد. در حقیقت با فشردن این دو کلید، صفحه Run باز می‌شود. سپس باید کلمه msinfo32 را در این پنجره تایپ کنید تا اطلاعات کامل سیستم خود را مشاهده نمایید.

مسیر دیگری که می‌تواند در کامپیوترهای قدیمی به صفحه System Information برسید، انتخاب All Programs و پس از آن Accessories وSystem Tools است. در صفحه System Information در قسمت System Summary، مدل مادربرد قابل مشاهده خواهد بود.

تشخیص مدل مادربرد با استفاده از نرم‌افزار

معمولاً روش‌هایی که تا به اینجا به شما عزیزان گفته شد، جواب می‌دهد و شما می‌توانید به راحتی مدل برد اصلی سیستم خود را تشخیص دهید. اما اگر باز هم متوجه مدل مادربرد خود نشدید، اصلا نگران نباشید، زیرا می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی برای این کار استفاده نمایید😀. اما کدام نرم‌افزارها برای این کار مناسب خواهند بود؟

نرم افزار HWInfo

HWInfo یکی از نرم‌افزارهایی است که می‌تواند با استفاده از آن، اطلاعات تمامی قطعات از جمله مادربرد را مشاهده نمایید. پس از دانلود و باز کردن این برنامه، تعدادی پنجره باز می‌شوند. یکی از این پنجره‌ها در قسمت بالایی خود دارای بخش‌های Summary، Save، Sensors و About است. کافیست در بخش چپ این پنجره روی گزینه Motherboard کلیک کنید تا به اطلاعات این قطعه دسترسی پیدا کنید.

نرم افزار CPU-Z

نرم‌افزار CPU-Z نیز یکی از ابزارهای مهم برای تشخیص مدل مادربرد محسوب می‌شود. شما برای استفاده از این برنامه باید ابتدا آن را دانلود و اجرا نمایید. در پنجره‌ای که مشاهده می‌نمایید، سربرگی به نام mainboard وجود دارد که شما با کلیک کردن روی آن و مشاهده بخش manufacturer و model می‌توانید نام تولیدکننده و شماره مدل قطعه را مشاهده نمایید و متوجه مدل مادربرد سیستم خود شوید.

نرم افزار Belarc Advisor

برنامه Belarc Advisor نیز یکی از کاربری‌ترین برنامه‌ها برای تشخیص مشخصات فنی کامپیوتر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این برنامه علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر شما، اطلاعاتی کامل از سیستم نرم‌افزاری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. برای متوجه شدن مدل برد اصلی در این برنامه، کافیست به قسمت Main Circuit Board مراجعه نماید. در حقیقت در این بخش اطلاعات کاملی از مادربرد به شما ارائه می‌دهد.

نرم افزار Speccy

Speccy نیز یکی از برنامه‌های حرفه‌ای و کاربردی است که به منظور کسب اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه آنقدر جامع است که حتی دمای قطعات دستگاه را نیز به شما نشان می‌دهد. اطلاعات مدل برد اصلی رایانه شما نیز در این برنامه در بخش Motherboard به نمایش در خواهد آمد.

 

تشخیص مدل مادربرد با استفاده از نرم‌افزار

پیدا کردن مدل مادربرد با دستور dxdiag

یکی دیگر از روش‌های مشاهده مشخصات سیستم این است که در منوری استارت کلمه dxdiag را جستجو کنید. شما کاربران گرامی باید پس از جستجو، اولین گزینه را انتخاب نمایید. پیامی برای شما به نمایش در می‌آید که باید روی گزینه yes کلیک کنید. در این حالت پنجره‌ای باز می‌شود که دارای اطلاعات کاملی از سیستم شما است.

مزایا فهمیدن مدل مادربرد چیست

مزایای خرید مادربرد از بروزکالا چیست؟

اکنون که شما دوستان گرامی با چند روش تشخیص مدل مادربرد آشنا شدید و می‌دانید که اجرای دستگاه شما باید با مادربرد سازگاری داشته باشند، می‌توانید از مدل مادربرد خود را از طریق یکی از روش‌های مذکور آگاه شوید. اگر قصد خرید کیس کامپیوتر ارزان و یا اسمبل کردن سیستمی جدید را دارید و یا می‌خواهید برای ارتقای قطعات رایانه خود اقدام نمایید، به وب‌سایت فروشگاه بروزکالا مراجعه کنید و از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه معتبر اینترنتی بهره‌مند شوید.

یکی از بهترین مزایای خرید از بروزکالا، اسمبل آنلاین است. این یعنی شما تک تک اجزای کامپیوتر خود را در صفحه اسمبل آنلاین بروزکالا به صورت جداگانه انتخاب می‌کنید اما این مجموعه کامپیوتر شما را اسمبل شده به شما تحویل می‌دهد. کارشناسان مجرب و حرفه‌ای بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید؛ کافی است با تلفن این مجموعه تماس حاصل کنید تا از مشاوره رایگان با کارشناسان بروزکالا بهره‌مند شوید.

اگر به بررسی وب‌سایت این فروشگاه بپردازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از اجناس دارای تخفیف‌های فوق‌العاده خوبی هستند و شما می‌توانید آنها را در ارزان‌ترین قیمت ممکن خریداری نمایید. یکی دیگر از مزایای بروزکالا، خرید اقساطی آن است. اگر نگران هزینه بالای کالاهای گران‌قیمت هستید، باید بدانید که می‌توانید از بروزکالا به صورت اقساطی خرید کنید! برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این مجموعه تماس بگیرید.

source

توسط