شیلنگ حرارتی

شیلنگ ها ایده آل ترین وسیله برای انتقال مواد انعطاف پذیر مانند مایع و گاز هستند. در حال حاضر در صنایع مختلف شیلنگ های متفاوتی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود اند. یکی از رایج ترین شیلنگ هایی که در صنایع مختلف به کار برده می شود، شیلنگ حرارتی است. این شیلنگ در برابر دما و مواد شیمیایی مقاوم است و وظایف مختلفی مانند توزیع یکنواخت گرما را به عهده دارد. در این مطلب قصد داریم درمورد این که شیلنگ حرارتی چیست و چه کاربردی دارد، بیشتر توضیح دهیم.

شیلنگ حرارتی چیست؟

شیلنگ های حرارتی نوع خاصی از شیلنگ هستند که معمولا از لاستیک ساخته می شوند و می توانند مایعات و گاز ها را بدون هدر رفت حرارت انتقال دهند. شیلنگ های حرارتی امروزه در صنایع و وسایل مختلفی مانند خودرو کاربرد های بسیار زیادی دارند.

این شیلنگ ها با گذر زمان ممکن است که به دلیل تحمل گرمای بالا شکننده شوند یا با گذر زمان مشکلاتی مانند نشت مایع و نشت بخار برای آن ها ایجاد گردد. به همین دلیل بعد از گذشت مدت زمان مشخص شیلنگ حرارتی باید با یک مدل نو تعویض شود؛ البته میزان دوام و عمر یک شیلنگ حرارتی به کیفیت آن نیز بستگی دارد، پس بسیار حائز اهمیت است که آن را از مراکز معتبر تهیه نمایید. صنایع حرارتی کریمی با سابقه درخشان در ارائه انواع المنت و شیلنگ حرارتی یکی از بهترین گزینه ها برای خرید این محصولات است.

شیلنگ های حرارتی را می توان دستگاهی با توانایی انتقال مواد با درجه بسیار بالا نیز دانست. برای درک بهتر لازم است که یک مثال بزنیم. فکر کنید که باید یک کیلووات انرژی را انتقال دهیم. برای این کار حداقل به یک میله مسی با قطر 30 میلی متر و طول یک متر نیاز خواهیم داشت. علاوه بر این اختلاف دمای 900 درجه ای نیز باید فراهم شود.

اما یک لوله حرارتی می تواند با همین اندازه این مقدار انرژی را تنها با اختلاف دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد منتقل کند. این موضوع نشان دهنده این است که یک شیلنگ حرارتی می تواند رسانایی حرارتی حتی 90 برابر بیشتر از یک نوار مسی با همین اندازه داشته باشد. شیلنگ های حرارتی در مدل های متفاوتی برای کاربرد های متفاوت طراحی و ساخته می شوند.

معیار های مهم برای طراحی لوله حرارتی

به طور کلی برای طراحی یک لوله حرارتی سه پارامتر مهم وجود دارد:

  • اولین معیار مهم مقاومت حرارتی است.
  •  دومین معیار ظرفیت انتقال حرارت محوری است که با (W-m) نشان داده می شود.
  • آخرین معیار نیز حداکثر شار حرارتی شعاعی در اواپراتور است که با (W/cm2) آن را به نمایش می گذارند.

تغییر در سه مورد بالا در یک شیلنگ حرارتی موجب می شود تا شیلنگ در عملیات و کاربرد های مختلف عملکرد متفاوتی داشته باشد. دمای کار، طراحی فیتیله، جنس دیواره شیلنگ و همچنین ابعاد شیلنگ باید در حین ساخت با دقت انتخاب شوند.

کاربرد های شیلنگ های حرارتی

شیلنگ های حرارتی کاربرد های بسیار متفاوتی دارند. برخی از مهم ترین کاربرد های این شیلنگ ها عبارت اند ازپ:

  • ترانسفورماتور حرارتی

شیلنگ های حرارتی می توانند به عنوان یک ترانسفورماتور حرارتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند؛ زیرا شیلنگ حرارتی برای اتصال منابع انرژی و سینک های دارای شار حرارتی به کار برده می شوند. در شیلنگ های حرارتی می توان انرژی را با نرخ شار حرارتی بالا انتقال داد و در یک سطح بزرگ تر در یک شار حرارتی کمتر حذف کرد یا برعکس.

نسبت تبدیل شار حرارتی به بزرگی 15 به 1 را می توان با استفاده از لوله های حرارتی به دست آورد.

  • کنترل دما

شیلنگ های حرارتی را می توان به نوعی طراحی کرد تا دمای تقریبا ثابتی را در اپراتور حفظ کنند. حتی اگر میزان گرمای ورودی که وارد اپراتور می شود در هر لحظه متفاوت باشد.

  • انتقال سیالات

مهم ترین کاربرد شیلنگ حرارتی را می توان انتقال سیالات گرم دانست. این نوع شیلنگ ها توانایی این را دارند که دمای سیالات را حین انتقال ثابت نگه دارند. به همین دلیل از شیلنگ های حرارتی برای گرم گردن، عبور گرم و یا جلوگیری از هدر رفت گرما در انتقال سیالات مانند گریس، وکس، روغن، رزین، قیر، آب، چسب، لاک و… استفاده می کنند. شما می توانید شیلنگ های حرارتی را معمولا در ماشین های صنعتی و یا ربات هایی که در خطوط مونتاژ کارخانه وجود دارند، مشاهده کنید.

  • جلوگیری از یخ زدگی

شیلنگ حرارتی به غیر از کنترل و حفظ دما حین انتقال سیالات، از یخ زدگی آن ها نیز جلوگیری می کنند. علاوه بر این شیلنگ های حرارتی تراکم پذیری سیالات را نیز حفظ می کنند. به همین دلیل است که این شیلنگ ها را می توان در مقدار انبوه در جا به جایی گاز ها در صنایع پالایشگاه شیمیایی مشاهده کرد.

  • بسته بندی محصولات

یکی از کاربرد های رایج شیلنگ های حرارتی در کارخانه های مختلف برای بسته بندی محصولات است. کارخانه هایی که از چسب های مایع برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند، به شیلنگ حرارتی برای انتقال چسب مایع نیاز دارند.

به غیر از مواردی که در بالا گفته شد، شیلنگ های حرارتی کاربرد های دیگری نیز دارند. برخی از این کاربرد ها به شرح زیر اند:

  • انتقال سیالات در آب و هوای سرد و برای جلوگیری از یخ زدگی
  • انتقال مایعات و گاز ها تحت دمای کاری
  • افزایش حرارت برای انتقال راحت تر مایعاتی که ویسکوزیته (گران روی) بالایی دارند.
  • جلوگیری از ایجاد تراکم و یا افزایش غلظت سیالات حین انتقال

مهم ترین ویژگی های شیلنگ های حرارتی

مهم ترین ویژگی های شیلنگ حرارتی عبارت اند از:

  • استفاده از متریال با کیفیت برای جلوگیری از کاهش انعطاف شیلنگ در برابر حرارت
  • توزیع یکنواخت دما در تمامی نقاط شیلنگ
  • تحمل دمای بالا برای انتقال سیالات مختلف
  • امکان استفاده برای عبور مایعات و گاز های مختلف با دمای بالا
  • داشتن طول عمر مفید بالا و فرسوده نشدن در اثر تغییرات شدید دما
  • استفاده از ترموکوپل کافی در تمامی طول شیلنگ

شیلنگ های حرارتی صنایع کریمی واجد تمامی این شرایط هستند و با خرید از این مجموعه خیال شما بابت کیفیت و دوام محصولی که خریداری می کنید، راحت است.

جمع بندی

برای انتقال سیالات با حرارت بالا راه های مختلفی وجود دارد؛ اما بهترین راه استفاده از یک شیلنگ حرارتی است. شیلنگ های حرارتی برای انتقال مایعات و گاز های با ویسکوزیته مختلف و دمای بالا ساخته شده اند و می توانند بدون فرسودگی و هیچ مشکلی این دست از سیالات را انتقال دهند. برای این که بهتر با شیلنگ حرارتی آشنا شوید، در این مطلب درمورد شیلنگ های حرارتی و ویژگی های آن ها توضیح دادیم.

توسط techkhabari