وقتی امنیت سایبری ناکافی باشد، می‌تواند منجر به کلاهبرداری‌های آنلاین سرقت هویت و ضرر مالی شود. اکثر کلاهبرداری‌ها و کلاهبرداران دو هدف اصلی دارند: سرقت پول و هویت شما. باید بدانید به چه چیزی توجه کنید، چگونه کار می‌کنند و چه کاری انجام دهید تا از خود و امور مالی‌تان محافظت کنید.

حفظ امنیت سایبری و جلوگیری از کلاهبرداری‌های آنلاین

حفظ امنیت سایبری بسیار مهم است، حتی برای مصرف‌کنندگان. این موضوع فقط مربوط به شرکت‌های بزرگ و کسب‌وکارهای دیگر نیست. در ادامه، برخی گام‌هایی که می‌توانید بردارید آورده شده است:

  • ایمیل‌های ارسالی از افراد ناشناس را باز نکنید. اگر مطمئن نیستید که ایمیلی که دریافت کرده‌اید مشروع است، سعی کنید مستقیماً با فرستنده از طریق راه‌های دیگر تماس بگیرید. روی هیچ لینکی در ایمیل کلیک نکنید مگر اینکه مطمئن باشید ایمن است.
  • با لینک‌ها و آدرس‌های وب‌سایت‌های جدید مراقب باشید. آدرس‌های وب‌سایت‌های مخرب ممکن است تقریباً شبیه به سایت‌های مشروع به نظر برسند. کلاهبرداران اغلب از تغییرات جزئی در املا یا لوگو برای فریب شما استفاده می‌کنند. لینک‌های مخرب همچنین می‌توانند از دوستانتان بیایند که ایمیل‌شان بدون اطلاع آن‌ها هک شده، پس مراقب باشید.
  • اطلاعات شخصی‌تان را ایمن نگه دارید. قبل از ارائه هرگونه اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد، شماره تأمین اجتماعی، شماره حساب‌ها و رمزهای عبور، مطمئن شوید که وب‌سایت امن است.
  • از آخرین تهدیدهای سایبری آگاه بمانید. خود را در مورد کلاهبرداری‌های جاری به‌روز نگه دارید.
  • از رمزهای عبور قوی استفاده کنید. رمزهای عبور قوی برای امنیت آنلاین حیاتی هستند.
  • نرم‌افزارهایتان را به‌روز نگه دارید و برنامه‌های نرم‌افزاری پیشگیرانه را حفظ کنید. تمام برنامه‌های نرم‌افزاری‌تان را روی کامپیوترها و دستگاه‌های موبایل به‌روز نگه دارید. نرم‌افزاری نصب کنید که خدمات آنتی‌ویروس، فایروال و فیلتر ایمیل ارائه دهد.
  • سیستم‌عامل‌های دستگاه‌های الکترونیکی‌تان را به‌روز کنید. مطمئن شوید که سیستم‌عامل‌ها (OS) و برنامه‌هایتان روی تمام دستگاه‌های الکترونیکی به‌روز هستند. نسخه‌های قدیمی و بدون پچ سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها هدف بسیاری از هک‌ها هستند.

همچنین بخوانید:راهنمای شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی

موارد احتیاط

حمل‌ونقل پول (Money Mules)

کلاهبرداران از افراد به عنوان «حمل‌کنندگان پول» استفاده می‌کنند تا پول به‌دست‌آمده از قربانیان فعالیت‌های کلاهبرداری را دریافت یا جابه‌جا کنند. کلاهبرداران افراد را به طور فعال برای شرکت در فعالیت‌های کلاهبرداری بدون اطلاع آن‌ها استخدام می‌کنند. اگر غریبه‌ای از شما بخواهد حساب بانکی باز کنید یا دسترسی به حساب بانکی یا کارت بدهی‌تان را بخواهد، بسیار محتاط باشید.

کلاهبردار ممکن است از شما بخواهد پول جابه‌جا کنید و دستور دهد وجوه را به حساب بانکی‌تان واریز کنید، یا از شما بخواهد ارز مجازی یا کارت‌های هدیه برای سود شخص دیگری خریداری کنید. در این سناریوها، ممکن است بدون اطلاع، پول شخص دیگری را برای آن‌ها پنهان کنید. اگر غریبه‌ای از شما بخواهد بسته‌های حاوی پول یا کالا را دریافت یا ارسال کنید، بسیار مراقب باشید، که این هم می‌تواند بخشی از طرح کلاهبرداری مشابه باشد.

اگر باور دارید که در فعالیت‌های حمل‌ونقل پول شرکت کرده‌اید یا به آن کمک کرده‌اید، انتقال پول یا کالا را متوقف کنید و ارتباط با فرد هدایت‌کننده را قطع کنید. سپس، بلافاصله نگرانی‌تان را به بانک‌تان گزارش دهید. بانکدار شما می‌تواند در گام‌های مناسب برای محافظت از حساب بانکی و پول‌تان کمک کند. همچنین باید فعالیت مشکوک را به نیروهای انتظامی گزارش دهید.

دوستیابی آنلاین

کلاهبرداران عاشقانه، که اغلب به این نام خوانده می‌شوند، پروفایل‌های جعلی ایجاد می‌کنند و سعی می‌کنند روابطی با قربانیان هدف از طریق اپلیکیشن‌های دوستیابی آنلاین یا وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی توسعه دهند. وقتی رابطه توسعه یابد و اعتماد شما را جلب کنند، کلاهبردار داستانی می‌سازد و از شما پول می‌خواهد. آگاه باشید که کلاهبرداران در این مناطق کمین کرده‌اند، تا خود و پول‌تان را ایمن نگه دارید.

جعل هویت (Impostors)

کلاهبرداری‌های آنلاین جعل هویت زمانی است که کلاهبردار وانمود می‌کند کسی است که شما می‌شناسید یا به او اعتماد دارید تا متقاعدتان کند پول برایش بفرستید. آن‌ها حتی ممکن است ادعا کنند که از FDIC یا آژانس دولتی دیگری هستند. این کلاهبرداری‌ها از طریق ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی، نامه‌ها، پیامک‌ها، فکس‌ها و رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌شوند.

پیام‌ها ممکن است از شما بخواهند «تأیید» یا «به‌روزرسانی» اطلاعات مالی شخصی محرمانه مانند شماره حساب بانکی را انجام دهید. در موارد دیگر، ارتباط ممکن است پیشنهادی برای کمک به قربانیان کلاهبرداری‌های جاری یا قبلی با تحقیق یا بازیابی ضررها باشد. برخی کلاهبرداری‌ها درخواست پر کردن فرم‌های رسمی به نظر می‌رسد، مانند ادعاهای بیمه، یا پرداخت مالیات بر جوایز برنده. آن‌ها ممکن است ادعا کنند که بدهی پرداخت‌نشده‌ای دارید و با شکایت یا دستگیری تهدیدتان کنند اگر پرداخت نکنید. مثال‌های اخیر دیگر شامل تأیید چک‌ها، فرم‌های تأیید ادعای ورشکستگی، تأیید سهام و خریدهای سرمایه‌گذاری است.

کلاهبرداری‌های وام مسکن و مصادره

مراقب کلاهبردارانی باشید که به طور دروغین ادعا می‌کنند وام‌دهندگان، سرویس‌دهندگان وام، مشاوران مالی یا نمایندگان آژانس‌های دولتی هستند که می‌توانند در مورد وام مسکن‌تان کمک کنند. این مجرمان بر صاحبان خانه‌های آسیب‌پذیر و ناامید شکار می‌کنند.

کلاهبرداری‌های آنلاین مصادره معمولاً از تبلیغات متعدد می‌آید که بیان می‌کند شرکتی می‌خواهد شما را از مصادره نجات دهد. این کلاهبرداری به کلاهبرداران اجازه می‌دهد تا حقوق مالکیت خانه‌تان را بگیرند. آن‌ها حتی ممکن است سعی کنند شما را از خانه‌تان اخراج کنند و آن را بفروشند.

باج‌افزار (Ransomware)

یکی از تهدیدهای سایبری که اغلب در اخبار بحث می‌شود، باج‌افزار است. معمولاً این کلاهبرداری کسب‌وکارها را هدف قرار می‌دهد، نه افراد. باج‌افزار نوعی بدافزار است که برای قفل یا رمزنگاری فایل‌ها روی دستگاه الکترونیکی مانند گوشی هوشمند یا کامپیوتر ایجاد شده است. فرستنده باج‌افزار سپس باجی مطالبه می‌کند در ازای باز کردن یا رمزگشایی اطلاعات روی دستگاه الکترونیکی‌تان. کلاهبردار معمولاً تهدید می‌کند که اطلاعات به خطر افتاده را به طور عمومی افشا یا بفروشد، اگر باج پرداخت نشود.

اگر باور دارید کسب‌وکارتان قربانی حمله باج‌افزار شده، بلافاصله با نیروهای انتظامی تماس بگیرید.

در نهایت،حفظ امنیت سایبری‌تان به جلوگیری از قربانی شدن در سرقت هویت و ضرر مالی بالقوه کمک می‌کند. به‌روز ماندن در مورد آخرین انواع کلاهبرداری‌های آنلاین به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها را شناسایی کنید و بیاموزید چگونه از آن‌ها اجتناب کنید، تا خود و امور مالی‌تان را محافظت کنید.

source

توسط techkhabari.ir