دولت ایالات متحده روز جمعه از یک قاضی فدرال درخواست کرد تا دستور محدودسازی فعالیت‌های گوگل در بخش تبلیغات آنلاین را صادر کند. مقامات قضایی تأکید کردند که تغییرات وعده داده شده توسط این غول فناوری برای اصلاح رفتار انحصاری، قابل اعتماد نیستند.

به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این درخواست در پایان استدلال‌های دولت در پرونده مربوط به ابزارهای تبلیغات آنلاین گوگل مطرح شد؛ ابزارهایی که توسط ناشران وب‌سایت برای فروش فضای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزارت دادگستری آمریکا به همراه چند ایالت، گوگل را به انحصارطلبی و رفتار غیرقانونی در بازار تبلیغات آنلاین طی یک دهه گذشته متهم می‌کنند.

بر اساس این اتهامات، گوگل بخش‌های کلیدی این بازار را در اختیار دارد؛ از جمله پلتفرم‌هایی که وب‌سایت‌ها از طریق آن فضای تبلیغاتی خود را می‌فروشند و سامانه‌های معاملاتی که کنترل تقاضای تبلیغات را به شرکت می‌دهد. انتظار می‌رود تصمیم قاضی در ماه‌های آینده اعلام شود.

گیل اسلیتر، دستیار دادستان کل و مسئول پرونده، در پلتفرم X توضیح داد: «ما باید به این مشکل رسیدگی کنیم و معتقدیم بهترین راه حل، شکستن انحصار گوگل است تا زمینه برای ظهور یک رقیب جدید فراهم شود.»

در مقابل، گوگل هشدار داده که چنین اقدامی نوعی سوءاستفاده از قدرت دولت خواهد بود، بازار تبلیغات را بی‌ثبات می‌کند و بر کارایی و نوآوری ابزارهایش تأثیر منفی می‌گذارد. این شرکت همچنین تأکید کرده که جداسازی فعالیت‌های مختلف از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

این دومین شکایت ضدانحصار علیه گوگل در سال جاری محسوب می‌شود. در سپتامبر گذشته، یک قاضی درخواست مشابه وزارت دادگستری در خصوص جداسازی موتور جستجوی گوگل از سایر فعالیت‌های شرکت را رد کرد.

این اقدامات بخشی از کمپین گسترده دولت آمریکا برای بازگرداندن رقابت به بخش دیجیتال است که تاکنون دستاورد چندانی نداشته است.

لازم به ذکر است که بخش عمده درآمد گوگل از طریق تبلیغات حاصل می‌شود. شرکت مادر گوگل، آلفابت، گزارش داد که در سه‌ماهه سوم سال جاری درآمدش از مرز ۱۰۲ میلیارد دلار فراتر رفته و سود خالص آن در همین دوره حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است.

source

توسط techkhabari.ir