انیمیشن نژا ۲ «Ne Zha 2» یکی از بزرگ‌ترین انیمیشن‌ها در سطح جهانی است، اما تازه‌ترین اکران آن در ایالات متحده در آخر هفته گذشته، به شکست بزرگی تبدیل شده است. این فیلم قوی با جلوه‌های بصری چشم‌گیر و رنگارنگ، دلایل زیادی برای تماشای آن در آخر هفته گذشته ارائه می‌کرد، هرچند اکنون به نظر می‌رسد که دلایل بیشتری برای ندیدن آن وجود دارد.

نژا ۲ در خارج از چین یک پدیده بوده است. موفقیت این انیمیشن در گیشه چین بی‌سابقه بوده و با درآمد نزدیک به ۲ میلیارد دلار، آن را به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ تبدیل کرده است. متاسفانه این روند در ایالات متحده ادامه نیافت، جایی که افتتاحیه آن تنها ۱.۵ میلیون دلار بود. ایجاد استودیوهای بزرگ در چین در سال‌های اخیر باعث شده است فیلم‌های بین‌المللی این کشور در گیشه به موفقیت‌های عظیمی دست یابند، اما در آمریکا چندان موفق نباشند. چین اخیرا چند موفقیت چشمگیر در این زمینه داشته است؛ فیلم‌هایی مانند Hi, Mom و Wolf Warrior 2 هر کدام بیش از ۸۰۰ میلیون دلار فروش کرده‌اند. متاسفانه این درآمدها تقریبا به‌طور کامل از داخل خود چین حاصل شده است.

با Ne Zha 2 آشنا شوید؛ انیمیشنی که رکورد Inside Out 2 را شکست

تبلیغات پر زرق و برقی که دلیل اهمیت انیمیشن را توضیح نمی‌داد

انیمیشن نژا ۲

Ne Zha 2 فیلمی است که بازاریابی آن برای مخاطبان آمریکایی دشوار است. داستان آن از انیمیشن اصلی دنبال می‌شود، نژا تجسم دوباره گوی شیطانی بوده و با اسطوره‌ها، مذهب و فولکلور چینی به شکلی در هم تنیده شده که برای مخاطبان سایر مناطق ناآشناست.

حتی هنگام تماشای آن، همه این موارد به‌طور واضح توضیح داده نمی‌شوند. فیلم به عمق پیوندهای فرهنگی خود در داستان و تم‌ها می‌پردازد و فرض می‌کند که مخاطب از پیش با آن‌ها آشناست. همین موضوع باعث شد بازاریابی در آمریکا بیشتر بر میزان موفقیت قبلی Ne Zha 2 تمرکز کند تا اینکه ماهیت خود فیلم را معرفی کند.


اینکه نژا ۲ توانسته نزدیک به ۲ میلیارد دلار فروش کند، موضوع بزرگی است، اما این امر برای جذب مخاطبان عادی کافی نیست. در حالی که دنبال‌کنندگان آمار گیشه و سینمادوستان حرفه‌ای که به‌طور مرتب به سینما می‌روند ممکن است به چنین فیلمی جذب شوند، اما برای مخاطبان عمومی جذابیت کافی وجود ندارد.

تبلیغات انیمیشن، از جمله تریلر نژا ۲، می‌توانست بیشتر روی جلوه‌های بصری زیبا و مقیاس بزرگ فیلم تمرکز کند و احتمالا اگر زمان بیشتری صرف توضیح دادن داستان Ne Zha 2 می‌شد، موثر تر بود. در عوض، فیلم به موفقیت قبلی خود به‌عنوان یک اثر پرسود تکیه کرد، که مشخص شد این استراتژی چندان تاثیرگذار نبوده است.

حرکت به سمت فرهنگ آمریکایی خالص در هالیوود

انیمیشن نژا ۲

آمریکا از نظر سیاسی و فرهنگی به سمت رویکرد انزواطلبانه و اولویت قرار دادن انحصاری منافع خود حرکت کرده است. این تغییر در بازی‌های سیاسی کشور نیز منعکس شده و باعث ایجاد تنش با چندین کشور در سراسر جهان از جمله کانادا، مکزیک و به‌ویژه چین نیز شده است.

بسیاری شکست بخش بین‌المللی فروش جهانی فیلم Superman را به این دلیل توجیه کرده‌اند که شخصیت فیلم نماینده آمریکا است و در حال حاضر آمریکا در صحنه بین‌المللی محبوبیت چندانی ندارد. توضیحی مشابه می‌تواند به درک علت ناکامی Ne Zha 2 در جلب توجه مخاطبان آمریکایی کمک کند. آمریکا نسبت به گذشته کمتر پذیرای فرهنگ‌ها و آثار خارجی است و تنش‌ها با چین نیز بالاتر رفته است.


این فیلم جدید بازتاب‌دهنده فلسفه و اسطوره‌های چینی است، که در حال حاضر برای مخاطبان آمریکایی جذابیت کمتری دارد. با توجه به اینکه چین استودیوها و فیلم‌های پرهزینه خود را ساخته و کمتر به تولیدات آمریکایی وابسته است، طبیعی است که آمریکایی‌ها نسبت به محصولات آن‌ها تردید داشته باشند.

انیمیشن Ne Zha 2 به جمع ۵ فیلم پرفروش تاریخ سینما پیوست

ایالات متحده در سال‌های اخیر رویکرد «اول از همه آمریکا» را پررنگ‌تر دنبال می‌کند، در حالی که نژا ۲ تصویری کاملا متفاوت ارائه می‌دهد. تماشای Ne Zha 2 به‌طور مستقیم نشان‌دهنده تغییرات فرهنگی در صنعت سینمای چین است، تغییراتی که به ضرر فیلم‌های آمریکایی در بازارهای بین‌المللی تمام شده است.

فیلم‌های انیمیشنی امسال توفیق چندانی نداشتند

انیمیشن نژا ۲

انیمیشن امسال محبوب‌ترین ژانر در سینماهای آمریکا نبوده است. در حالی که در اکثر سال‌ها تا این زمان دست‌کم یک یا دو فیلم انیمیشنی بزرگ اکران شده‌اند، بزرگ‌ترین فیلم انیمیشنی سال مدتی است که Elio بوده و مجموع فروش گیشه آن تنها ۱۵۲ میلیون دلار است.

اکثر موفقیت‌های بزرگ خانوادگی عمدتا مربوط به بازسازی‌های لایو اکشن بوده‌اند. Lilo & Stitch به فروش یک میلیارد دلاری دست یافت، در حالی که How to Train Your Dragon با درآمد ۶۲۶ میلیون دلار بهترین عملکرد خود در این فرنچایز را ثبت کرد. به نظر می‌رسد که فیلم‌های انیمیشنی در سینماها در سال ۲۰۲۵ به اندازه سال‌های گذشته با مخاطبان ارتباط برقرار نمی‌کنند.

تماشای رایگان انیمیشن Ne Zha 2 از کافه بازار

با این حال، یک نکته مهم در مقابل این موضوع وجود دارد. فیلم KPop Demon Hunters شبکه نتفلیکس آخر هفته گذشته در گیشه سلطه داشت و تنها در دو روز ۱۸ میلیون دلار درآمد کسب کرد. اگرچه این نکته مهمی است، باید درک کرد که KPop Demon Hunters به یک پدیده فرهنگی منحصر به فرد تبدیل شده است. اکران سینمایی آن نیز با نمایش‌های غیرسنتی و همراه با آوازخوانی مخاطبان از این محبوبیت بهره برده است.


فضای فرهنگی KPop Demon Hunters ممکن است با موضع «اول آمریکا» که پیش‌تر ذکر شد، در تضاد به نظر برسد. با این حال، با وجود داستان بین‌المللی، این فیلم عمدتا یک محصول آمریکایی است که توسط سونی پیکچرز تولید شده است. علاوه بر این، حتی افتتاحیه ۱۸ میلیون دلاری آخر هفته نیز در مقیاس بزرگ چندان چشمگیر نیست و حتی کمتر از افتتاحیه داخلی ۲۱ میلیون دلاری الیو است.

نژا ۲؛ دنباله‌ای که برای مخاطبان آمریکایی ناشناخته است

اولین انیمیشن نژا در سال ۲۰۱۹ اکران شد و در مجموع جهانی ۷۴۲ میلیون دلار فروش کرد، که تنها ۳.۶ میلیون دلار آن از نمایش‌های داخلی آمریکا به دست آمد. این فیلم تاثیر فرهنگی قابل‌توجهی در آمریکا نداشت و مخاطبانی که نسخه اول را دیده‌اند، جمعیتی بسیار محدود بودند.

مخاطبان آمریکایی عادت کرده‌اند که فرنچایزها را به‌طور جامع دنبال کنند. آثار اخیر مانند The Marvels در گیشه شکست خوردند، زیرا مخاطبان تصور کردند که قبل از دیدن فیلم باید با همه شخصیت‌ها آشنا باشند. این مسئله نیازمند مطالعه و تماشای نه تنها Captain Marvel، بلکه سریال‌های WandaVision و Miss Marvel نیز بود. این موضوع باعث شده آن‌ها فکر کنند که برای دیدن نژا ۲ حتما باید نسخه اول را دیده باشند. درصورتی که چنین چیزی کاملا درست نیست، زیرا فیلم تا حد زیادی به‌صورت مستقل قابل تماشا است. با این حال، داستان بلافاصله پس از رویدادهای فیلم اول ادامه می‌یابد و تجربه تماشای فیلم پس از دیدن نسخه ۲۰۱۹ قوی‌تر خواهد بود.


فیلم‌ها در غرب به طرز چشمگیری به هم مرتبط و سریالی شده‌اند و مخاطبان نیز یاد گرفته‌اند این موضوع را تشخیص دهند. بسیاری از فیلم‌های فرنچایزی حتی شماره قسمت‌ها حذف شده و هر فیلم عنوان خاص خود را دارد تا برای بینندگان جذاب‌تر باشد. حتی عنوان Ne Zha 2 با پسوند «۲» نشان می‌دهد که احتمالا باید نسخه قبلی فیلم دیده شده باشد.

بازار مشخصی برای فیلم‌های خانوادگی دوبله شده وجود ندارد

انیمیشن نژا ۲

انیمیشن نژا ۲ یک محصول فرهنگی منحصر به فرد است. تا کنون، همه پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشنی به زبان انگلیسی تولید شده‌اند. اگرچه در سال‌های اخیر نگاه‌ها به سینمای غیرانگلیسی تغییر کرده است، Ne Zha 2 چیزی کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. فیلم‌هایی مانند Parasite «انگل» توانسته‌اند جایزه بهترین فیلم اسکار را کسب کنند و حتی انیمه‌های ژاپنی با فیلم‌های اخیر Demon Slayer در گیشه موفقیت پیدا کرده‌اند. با این حال، هر یک از این نمونه‌ها مخاطبان کاملا متفاوتی دارند و هر دو عمدتا بزرگسال هستند.

تا کنون، موفق‌ترین فیلم‌های خانوادگی دوبله‌شده از استودیو ژاپنی جیبلی آمده‌اند. فیلم‌هایی مانند The Boy and the Heron در آمریکا ۴۶ میلیون دلار فروش داشتند، اما این موفقیت حاصل دهه‌ها علاقه و محبوبیت برند بود و بیشتر برای مخاطبان بزرگسال جذابیت داشت. شایان ذکر است که مدتی طول کشید تا جذابیت استودیو جیبلی برای مخاطبان آمریکایی تثبیت شود. آثار کلاسیکی مانند My Neighbor Totoro و Princess Mononoke تنها ۲ میلیون دلار در اکران داخلی خود فروختند. هر دو فیلم بعدها در غرب محبوب شدند، اما آن‌ها نیز مخاطبانی متفاوت از Ne Zha 2 دارند.

نژا ۲ انیمیشنی است که برای جذب کودکان ساخته شده و دارای موجودات رنگارنگ، جلوه‌های بصری سرگرم‌کننده و شوخی‌های خاص است. متاسفانه کودکان آمریکایی هنوز به تماشای فیلم‌های دوبله‌شده از این نوع عادت نکرده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا فیلم‌های انیمیشنی خانوادگی چینی روزی جایگاهی در سینماهای آمریکا پیدا خواهند کرد یا خیر.

منبع: Screen Rant


Loading

source

توسط techkhabari.ir