گزارش جدید انجمن نرمافزارهای سرگرمی (ESA) نشان میدهد که چهره بازیهای ویدئویی در جهان تغییر کرده است. میانگین سن گیمرها اکنون ۴۱ سال است و تقریبا نیمی از آنها زنان هستند. این دادهها تصویر تازهای از دنیای بازی ارائه میدهند و نشان میدهند که سن، جنسیت و دلایل بازیکردن تنوع زیادی یافتهاند.
گزارش «قدرت بازی» و روش تحقیق
گزارش تازه ESA با عنوان «قدرت بازی» براساس نظرسنجی از ۲۴ هزار و ۲۱۶ نفر از ۲۱ کشور در شش قاره تهیه شده است. نتایج نشان میدهند که ۵۱ درصد گیمرها مرد و ۴۸ درصد زن هستند. این آمار بار دیگر کلیشه قدیمیِ جوان و مرد بودن دنیای بازی را به چالش میکشد و نشان میدهد که بازیهای ویدئویی به یک فعالیت جهانی و میاننسلی تبدیل شدهاند.
انگیزههای اصلی بازیکردن
مطالعات ESA نشان میدهد که مهمترین انگیزه گیمرها سرگرمی است (۶۶ درصد). پس از آن، کاهش استرس و ایجاد آرامش با ۵۸ درصد و تیز نگه داشتن ذهن و تمرین مغزی با ۴۵ درصد قرار دارند. این آمار نشان میدهند که بازیها نه تنها تفریح هستند بلکه ابزاری برای سلامت روان و تقویت مهارتهای شناختی محسوب میشوند.
بازی؛ پلی میان ذهن، روابط و مهارتها
۸۱ درصد از پاسخدهندگان بازیها را عامل تحریک ذهنی میدانند و ۸۰ درصد معتقدند بازیها به کاهش استرس کمک میکنند. ۷۲ درصد گفتهاند که بازیها فشارهای روزمره را تخلیه میکنند و ۷۱ درصد از طریق بازی با افراد جدید آشنا شدهاند. جالب است بدانید که ۶۷ درصد گیمرهای ۱۶ تا ۳۵ ساله، از طریق بازی دوستی یا رابطه نزدیک پیدا کردهاند.
بیش از ۷۰ درصد افراد معتقدند بازیها مهارتهایی مانند خلاقیت، حل مسئله و کار گروهی را تقویت میکنند و بیش از نیمی از پاسخدهندگان اعلام کردهاند که بازیها بر مسیر تحصیلی یا شغلی آنها تأثیر مثبت داشته است.
محبوبترین پلتفرمهای بازی
گزارش ESA نشان میدهد که تلفنهای همراه محبوبترین پلتفرم بازی هستند. ۵۵ درصد شرکتکنندگان بازی موبایلی را گزینه اصلی خود دانستهاند. این میزان در میان افراد بالای ۵۰ سال به ۶۱ درصد میرسد. حتی نیمی از گیمرهای زیر ۳۵ سال نیز روی موبایل بازی میکنند. در مقابل، کنسولها و رایانههای شخصی هرکدام تنها ۲۱ درصد از سهم بازی را به خود اختصاص دادهاند.
جمعبندی
آمار ESA نشان میدهد که دنیای بازیهای ویدئویی تنوع گستردهای در سن، جنسیت و انگیزهها پیدا کرده است. بازیها علاوه بر سرگرمی، به سلامت روان، تقویت مهارتها و ایجاد روابط اجتماعی کمک میکنند. همچنین، بازی موبایلی به پلتفرم غالب در میان تمام گروههای سنی تبدیل شده است. این تحولات نشان میدهند که صنعت بازیهای ویدئویی به یک فعالیت میاننسلی و فراگیر جهانی تبدیل شده و نقش مهمی در زندگی افراد در تمام سنین ایفا میکند.
منبع: ایتنا
source