تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، روز پنجشنبه در جریان ارائه گزارش مالی سهماهه سوم این شرکت اعلام کرد که از زمان عرضه نخستین آیفون در سال ۲۰۰۷ تاکنون، سه میلیارد دستگاه از این محصول به فروش رسیده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از تککرانچ، رسیدن به مرز فروش یک میلیارد دستگاه آیفون، نه سال به طول انجامید و این شرکت سرانجام در سال ۲۰۱۶ به این نقطهعطف دست یافت. جالبتر آنکه در بازه زمانی مشابه پس از آن (از ۲۰۱۶ تا امروز)، اپل موفق شده است دو میلیارد دستگاه دیگر را به فروش برساند که نشاندهنده رشد چشمگیر محبوبیت این محصول در سالهای اخیر است.
چالشهای اپل در بازار سهام
درحالی که اپل فروش سهمیلیاردی آیفون را جشن میگیرد، عملکرد این شرکت در بازار سهام امسال با چالشهایی همراه بوده است. ارزش بازار اپل در مقایسه با رقبایی مانند انویدیا و مایکروسافت کاهش یافته و این غول فناوری جایگاه خود را به عنوان باارزشترین شرکت از دست داده است. با این حال، دلیلی مهمتر برای خوشحالی اپل، عملکرد قویتر از حد انتظار فروش آیفون در سهماهه گذشته است.
افزایش ۱۳ درصدی فروش آیفون
براساس گزارش مالی منتشرشده، فروش آیفون که پرفروشترین محصول اپل محسوب میشود، نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته و درآمدی معادل ۴۴.۶ میلیارد دلار را برای این شرکت به ارمغان آورده است. این رقم تقریباً نیمی از کل درآمد اپل در این سهماهه را تشکیل میدهد که در مجموع به ۹۴ میلیارد دلار رسیده است.
برخی تحلیلگران معتقدند این رشد فروش ممکن است موقتی باشد. مارک گورمن، کارشناس ارشد اپل و سردبیر بلومبرگ، اشاره کرده است که افزایش فروش آیفون در سهماهه گذشته احتمالاً ناشی از نگرانی مصرفکنندگان از افزایش احتمالی قیمتها به دلیل سیاستهای تعرفهای دولت آمریکا بوده است.
وی در این باره توضیح میدهد: اپل قطعاً از شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت آیفون به ۳۰۰۰ یا حتی ۲۵۰۰۰ دلار در صورت تولید در آمریکا سود برده است. به نظر میرسد این نگرانیها به رشد فروش چشمگیر در سهماهه ژوئن (خرداد-تیر) کمک شایانی کرده است.
به هر حال، با وجود تمام چالشهای پیشرو، دستیابی به فروش سهمیلیاردی آیفون، گواهی بر محبوبیت بیچونوچرای این محصول در بازار جهانی است.
source