به گزارش ایتنا و به نقل از تککرانچ، با فعالسازی این قابلیت، ChatGPT بهجای پاسخ مستقیم به سؤالات، از دانشآموزان پرسشهایی مطرح میکند تا میزان درک آنها از مفاهیم موردنظر را ارزیابی کند. در برخی موارد نیز تنها زمانی پاسخ را ارائه میدهد که کاربر با محتوای مطرحشده تعامل واقعی برقرار کرده باشد.
به گفته OpenAI، این ویژگی از روز سهشنبه برای کاربران نسخههای رایگان، پلاس، پرو و تیمی ChatGPT در دسترس قرار گرفته است. همچنین این شرکت اعلام کرده که در هفتههای آینده، «حالت مطالعه» برای مشترکین نسخه Edu نیز عرضه خواهد شد؛ گروهی که عمدتاً شامل دانشآموزانی هستند که دسترسی آنها از طریق خرید اشتراک گروهی توسط مدیران مدارس فراهم شده است.
این اقدام بخشی از تلاش OpenAI برای پاسخ به نیاز میلیونها دانشآموزی است که در محیطهای آموزشی از ChatGPT بهره میبرند. یافتههای پژوهشی نشان دادهاند که گرچه ChatGPT میتواند بهعنوان یک ابزار کمکآموزشی مؤثر عمل کند، اما استفاده بیرویه از آن ممکن است موجب تضعیف مهارتهای تفکر انتقادی در میان کاربران جوان شود. بر اساس مقالهای علمی که در ماه ژوئن منتشر شد، افرادی که برای نگارش مقالات خود به ChatGPT اتکا میکنند، در مقایسه با کسانی که از موتور جستوجوی گوگل استفاده میکنند یا خودشان تحقیق میکنند، فعالیت مغزی کمتری از خود نشان میدهند.

از زمان عرضه اولیه ChatGPT در سال ۲۰۲۲، استفاده گسترده از آن در مدارس موجب نگرانی بسیاری از معلمان و مسئولان آموزشی شد؛ تا جایی که در برخی مناطق ایالات متحده، استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد بهکلی ممنوع اعلام شد. با این حال، از سال ۲۰۲۳، بسیاری از این ممنوعیتها لغو شدند و جامعه آموزشی بهتدریج با حضور فناوریهای نوین در فرآیند یادگیری کنار آمد.
اکنون OpenAI با معرفی حالت مطالعه، درصدد آن است که ChatGPT را از یک موتور پاسخگو به ابزاری مؤثر در فرآیند یادگیری تبدیل کند. لازم به ذکر است که پیشتر شرکت Anthropic نیز در ماه آوریل قابلیتی مشابه را با نام «حالت یادگیری» (Learning Mode) برای ربات هوش مصنوعی خود، Claude، معرفی کرده بود.
البته، محدودیتهایی نیز در زمینه اثربخشی این قابلیت وجود دارد. برای مثال، دانشآموزان در صورت تمایل میتوانند بهراحتی از «حالت مطالعه» خارج شده و از نسخه معمول ChatGPT برای دریافت سریع پاسخ بهره بگیرند. «لیا بلسکی»، معاون آموزش در شرکت OpenAI، در گفتوگویی تصریح کرد که این شرکت هنوز ابزاری برای والدین یا مدیران مدارس بهمنظور قفل کردن ChatGPT در حالت مطالعه ارائه نکرده است، اگرچه ممکن است در آینده امکاناتی در این زمینه توسعه یابد.
بهبیان دیگر، بهرهگیری مؤثر از حالت مطالعه نیازمند تعهد واقعی دانشآموز به یادگیری است؛ یعنی باید انگیزهای فراتر از صرفاً انجام تکالیف در آنها وجود داشته باشد.
OpenAI تأکید کرده است که راهاندازی حالت مطالعه تنها نخستین گام در راستای بهبود تجربهی یادگیری در ChatGPT به شمار میرود و این شرکت قصد دارد در آینده اطلاعات دقیقتری در خصوص نحوهی استفاده دانشآموزان از هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای آموزشی منتشر کند.
source