این مطالعه که با بررسی رفتار ۵۰۴ دانشجوی هنر در چین انجام شده، الگوهای نگرانکنندهای را درباره استفاده ابزاری از فناوری در محیطهای دانشگاهی آشکار کرده است.
در این تحقیق، پژوهشگران از مدل روانشناختی موسوم به «سهگانه تاریک» استفاده کردند که شامل سه ویژگی منفی شخصیتی است: خودشیفتگی که با خودبزرگبینی و نیاز به تحسین مشخص میشود، ماکیاولیسم که تمایل به فریبکاری و بهرهکشی از دیگران را در بر دارد، و روانآزاری که با نبود همدلی و رفتارهای ضداجتماعی شناخته میشود.
نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویانی که در آزمونهای روانشناختی نمرات بالایی در این سه ویژگی داشتند، بیشتر از ابزارهایی مانند ChatGPT و Midjourney برای تولید تکالیف و پروژههای دانشگاهی استفاده کردهاند و آنها را به عنوان کار خود ارائه دادهاند.
بر اساس یافتههای این تحقیق، اضطراب تحصیلی و اهمالکاری دو عامل روانی مهمی هستند که باعث میشوند این افراد بیشتر به استفاده از هوش مصنوعی متوسل شوند. همچنین مشخص شد که مادیگرایی نیز نقش مهمی در این رفتار دارد؛ دانشجویانی که بیشتر به دنبال تأیید اجتماعی و موفقیت ظاهری هستند، گرایش بیشتری به تقلب با کمک هوش مصنوعی نشان میدهند.
نویسندگان مقاله، این نوع استفاده از هوش مصنوعی را مصداقی از سوءرفتار تحصیلی، مشابه با دروغگویی و سرقت ادبی توصیف کردهاند. آنها به مؤسسات آموزشی پیشنهاد میدهند برای مقابله با این پدیده، طراحی تکالیف را به گونهای تغییر دهند که امکان تقلید توسط هوش مصنوعی کاهش یابد. همچنین آموزش اخلاق استفاده از فناوریهای نوین و ارائه حمایتهای روانشناختی به دانشجویان از دیگر راهکارهای پیشنهادی است.
این پژوهش در نشریه BMC Psychology منتشر شده و محققان در ادامه تحقیقات خود دریافتند که در حدود ۱۴ درصد از مقالات علمی منتشرشده، نشانههایی از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قابل مشاهده است.
source