در روزهای ابتدایی حمله اسرائیل به کشورمان، دسته «کنار هم در بحران» یکی از پرکاربردترین ابزارهای همیاری میان کاربران دیوار بود.
در روزهایی که این سرویس در دسترس قرار گرفت، بیش از ۴۰ هزار آگهیدر این دسته منتشر شد؛ آگهیهایی که عمدتا به دو زیردسته مهمتر «اسکاناضطراری» و «اشتراک سفر» اختصاص داشتند.
این گزارش از اتاق خبر دیوار، با اتکا به دادههای ثبتشده از ۲۸ خرداد تا ۲تیر ماه ۱۴۰۴، به بررسی روند انتشار، بازدید و تعامل کاربران با آگهیهایدسته «کنار هم در بحران» میپردازد.
تمرکز بر اسکان و جابهجایی
در این بازه زمانی، بیش از ۲۰ هزار آگهی مربوط به «اسکان اضطراری» و حدود ۱۵ هزار آگهی نیز در زمینه «اشتراک سفر» منتشر شد. بررسی روند روزانه نیز نشان میدهد که هر دو زیر دسته در روز ۳۰ خرداد به اوج فعالیتخود رسیدند. در این روز، نزدیک به ۴٫۳ هزار آگهی در بخش «اسکاناضطراری» و حدود ۴ هزار آگهی در بخش «اشتراک» سفر ثبت شد.
الگوی انتشار آگهیهای بحران
در روز ۲۸ خرداد، بیش از ۹٫۴ هزار آگهی توسط بیش از ۷٫۸ هزار کاربرمنتشر شد. با گذشت زمان و همزمان با کاهش نیازهای فوری، تعداد آگهیهای روزانه نیز کاهش یافت و در ۲ تیر به حدود ۴ هزار آگهی رسید.
به نظر میرسد این کاهش تدریجی در تعداد آگهیها، همراستا بافروکشکردن وضعیت اضطراری و کاهش نیازهای فوری کاربران رخ داده و میتوان آن را بخشی از چرخه طبیعی استفاده از ابزارهای حمایتی در بحران دانست.
کدام شهرها بیشترین بازدید از آگهیها را داشتند؟
بررسی میزان بازدید آگهیها در زیردستههای «کنار هم در بحران» نشان میدهد که استفاده از این ابزار در برخی شهرها، بهمراتب بالاتر از میانگینکشوری بوده است. در زیر دسته «اسکان اضطراری»، اهواز با میانگینحدود ۳ هزار بازدید بهازای هر آگهی در رتبه اول قرار دارد. پس از آن، همدان با بیشاز ۲٫۹ هزار بازدید در هر آگهی و اراک و تبریز نیز با ۲٫۶هزار بازدید در هر آگهی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
در زیر دسته «اشتراک سفر» نیز تبریز با بیش از ۲ هزار بازدید برای هر آگهی بیشترین توجه کاربران را جلب کرده است. پس از آن، بندرعباس (حدود ۱٫۷ هزار بازدید) و شیراز (بیشاز ۱٫۶ هزار بازدید) از دیگر شهرهاییاست که آمار بازدید آنها بهوضوح بالاتر از میانگین در سایر شهرها است.
پرتقاضاترین مقصد در سفرهای اشتراکی
در میان آگهیهای «اشتراک سفر»، مقصد بیشتر کاربران دیوار، مناطق شمالی کشور بوده است. کاربران تهرانی نیز پس از مناطق شمالی، شهرهایمشهد، کرج و تبریز را بهعنوان مقصد خود انتخاب کردهاند.
تعامل کاربران با آگهیهای بحران؛ کدام شهرها بیشتر تماس گرفتند؟
بر اساس دادههای اقدام به تماس، میانگین تعداد تماس کاربران باآگهیهای اسکان اضطراری، بیشتر از «اشتراک سفر» بوده است. اینتفاوت، متناسب با ماهیت نیازها در هر بخش تحلیلپذیر است.
در زیر دسته «اسکان اضطراری»، تبریز با حدود ۲۷۰ تماس به ازای هر آگهی در صدر قرار دارد. پس از آن، اهواز و تهران بیشترین میزان تماس را به خود اختصاص دادهاند. در زیر دسته «اشتراک سفر» نیز تبریز پیشتازاست و با حدود ۲۵۰ تماس به ازای هر آگهی بالاترین سطح تعامل را داشته است. تهران و اصفهان نیز پس از آن در رتبههای بعدی قرار دارند.
به طور کلی، روند انتشار و تعامل با آگهیهای دسته «کنار هم در بحران» نشان میدهد که کاربران در روزهای اولیه، بهسرعت از امکانات موجود برایپاسخ به نیازهای ضروری استفاده کردهاند. تمرکز بر دو زیردسته «اسکاناضطراری» و «اشتراک سفر» بیانگر جهتگیری مشخص این مشارکتها در پاسخ به نیازهای اولیه است.
به بیانی دیگر، بازدیدها و تماسهای ثبتشده در شهرهای مختلف، تصویریاز واکنش کاربران به یک وضعیت بحرانی در یک بستر آنلاین ارائه میدهد؛ تجربهای که میتواند در شرایط مشابه آینده، بهعنوان الگویی برای استفادهموثر از ابزارهای ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد.
دستهبندی «کنار هم در بحران» که برای حمایت در مواقع بحرانی فعال شده بود، اکنون از اپلیکیشن دیوار حذف شده است.
source