گوگل روز چهارشنبه برنامه‌های خود برای افزودن تبلیغات به «حالت هوش مصنوعی» (AI Mode) در جستجوی گوگل را اعلام کرد. این حالت که تجربه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی در گوگل سرچ است، به کاربران اجازه می‌دهد سوالات خود را بپرسند و پاسخ‌هایی تولیدشده توسط هوش مصنوعی دریافت کنند، همچنین امکان پیگیری سوالات بعدی و مشاهده لینک‌های مرتبط به وب‌سایت‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک کرانچ، گوگل اعلام کرده که تبلیغات ممکن است «در صورت مرتبط بودن» در پایین پاسخ‌های AI Mode و «به صورت یکپارچه» در آن نمایش داده شود. به عنوان مثال، اگر در پاسخ به یک پرسش، معرفی یک سازنده وب‌سایت مفید باشد، گوگل ممکن است تبلیغی مرتبط برای کمک به شروع کار به کاربران نمایش دهد. سپس کاربران می‌توانند سوالات بیشتری درباره ایده‌های کسب‌وکار، نوع محتوایی که باید تولید کنند و شناخت بهتر مخاطبان خود بپرسند.

با توجه به اینکه تبلیغات منبع اصلی درآمد گوگل است و این شرکت تنها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ بیش از ۶۶ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته، ورود تبلیغات به این بخش نوظهور جستجو اجتناب‌ناپذیر بود. اما این موضوع ممکن است برای کاربران خوشایند نباشد؛ براساس نظرسنجی اخیر پلتفرم  CivicScience، ۳۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی نسبت به تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی بدبین هستند و می‌گویند کمتر احتمال دارد از برندی که در تبلیغات خود از AI استفاده می‌کند خرید کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از آناژورنال، گوگل اعلام کرده که تبلیغ‌دهندگان فعلی که از کمپین‌های  Performance Max، Shopping  و Search با «مطابقت گسترده» استفاده می‌کنند، واجد شرایط نمایش تبلیغات خود در AI Mode خواهند بود. کاربران در ایالات متحده در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل، تبلیغات جستجو و خرید را در این حالت مشاهده خواهند کرد.

چندین رقیب گوگل نیز در حال آزمایش یا برنامه‌ریزی برای افزودن تبلیغات به محصولات هوش مصنوعی خود هستند. به عنوان مثال، موتور جستجوی هوش مصنوعی پره‌پلکستی (Perplexity) از نوامبر گذشته تبلیغات را راه‌اندازی کرده و ممکن است داده‌های خارج از پلتفرم خود را برای هدف‌گیری بهتر تبلیغات جمع‌آوری کند.

مایکروسافت نیز چند سال پیش به طور آزمایشی تبلیغات را در چت‌بات کوپایلوت (Copilot) خود اجرا کرد. اوپن اِی‌آی هم اعلام کرده که ممکن است در آینده مدل کسب‌وکاری مبتنی بر تبلیغات را برای تکمیل اشتراک‌ها اتخاذ کند.

گوگل همچنین اعلام کرده که تبلیغات را در بخش «خلاصه‌های هوش مصنوعی» (AI Overviews) که پاسخ‌های خلاصه و خودکار به سوالات کاربران ارائه می‌دهد، گسترش خواهد داد. در این بخش، تبلیغات جستجو و خرید به زودی در دسکتاپ آمریکا نمایش داده می‌شوند و سپس در کشورهای منتخب و در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به زبان انگلیسی توسعه خواهند یافت. این تبلیغات با برچسب «حمایت‌شده» (Sponsored) مشخص می‌شوند.

این اقدام گوگل نگرانی‌هایی را در میان برخی ناشران ایجاد کرده که معتقدند این سیاست می‌تواند درآمد تبلیغاتی آنها را تهدید کند. گوگل گفته است که نگرانی‌های ناشران را در طراحی تجربه‌های جستجوی هوش مصنوعی و محصولات تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرد و با آنها همکاری می‌کند تا تعادل مناسبی برقرار شود.

در نهایت، افزودن تبلیغات به تجربه‌های هوش مصنوعی گوگل، گامی مهم در جهت تجاری‌سازی این فناوری و حفظ درآمدهای کلان تبلیغاتی این غول فناوری محسوب می‌شود، اما چالش‌هایی نیز در زمینه رضایت کاربران و ناشران به دنبال دارد.

source

توسط techkhabari.ir