موزهها به عنوان گنجینههای تمدن و حافظه تاریخی بشر، نقش بیبدیلی در حفظ هویت فرهنگی، انتقال دانش و تقویت حس تعلق اجتماعی دارند و روز جهانی موزه و میراث فرهنگی فرصتی برای شناخت بهتر ظرفیت این فرصت برای کشور محسوب میشود.
موزههای دفاع مقدس به عنوان حافظه تاریخی ملت ایران، نقش مهمی در انتقال ارزشهای ایثار، مقاومت به نسلهای آینده دارد. این موزهها نهتنها روایتگر رشادتهای رزمندگان است، بلکه درسهای تاریخی برای مقابله با جنگهای نرم و تحریفهای دشمن ارائه میدهند. موزهها میتوانند هویت ملی و دینی را تقویت کنند و جوانان را با فرهنگ مقاومت آشنا سازند.
موزههای با روایت تاریخ، آینده را میسازند
در همین رابطه سردار مهدی امیریان مدیرعامل باغ موزه ملی انقلاب اسلامی در گفتوگو با میزان درباره اهمیت موزهها گفت: موزهها در تعریف جدید، تنها روایتگر گذشته نیستند، بلکه با نشان دادن تاریخ، مسیر آینده را ترسیم میکند.
وی ظرفیتها و دستاوردهای موزههای دفاع مقدس را مطرح و ادامه داد: باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مدرسهای برای درسآموزی نسل جوان در نظر گرفته شده و هویتسازی را یک هدف برای این موزه در نظر گرفته و بر اساس آن برنامه ریزی کردهایم، بدین ترتیب یک رویکرد تبیینی برای نسل آینده را در دستور کار داریم. موزههای دفاع مقدس؛ پلی بین گذشته پرافتخار و آینده روشن این جامعه است.
امیریان ماموریت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داد و افزود: کارکرد ما در سه حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است. اما نکته کلیدی اینجاست که موزهها در نگاه سنتی، صرفاً متعلق به گذشته تلقی میشدند، در حالی که موزههای امروز با روایت تاریخ، آینده را میسازند. به تعبیر امام علی (ع) در نامه به امام حسن (ع)، «تاریخ خواندن» تنها برای آگاهی از گذشته نیست، بلکه برای تکرار نکردن اشتباهات و یافتن مسیر درست است. رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم فرمودند: «شناخت گذشته پرافتخار، شرط ترسیم آیندهای امیدوارانه است.» و دفاع مقدس یکی از قلههای این تاریخ است.
وی درباره تفاوت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با دیگر موزههای کشور بیان کرد: این موزه از ابتدا فناوریمحور طراحی شد. ما از پیشرفتهترین ابزارهای دیجیتال برای ارائه محتوا استفاده میکنیم، هرچند نیاز به بهروزرسانی دائمی داریم. اینجا محتوای آموزشی و تحلیلی در بستر فناوریهای نوین عرضه میشود تا برای نسل جوان جذاب باشد.
امیریان گفت: ما معتقدیم بهروزرسانی محتوای موزه نباید در زمان متوقف شود. محتوای ما باید متناسب با مخاطب باشد، روایت ما برای یک نوجوان با یک رزمنده پیشکسوت یا یک خانم متفاوت است. از سوی دیگر بحث آموزش راویان در میان است؛ باید نیروهای جوان و آموزشدیده داشته باشیم که هم اطلاعاتشان بهروز باشد، هم مهارت روایتگری را بدانند.
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: معاونت آموزش و پژوهش ما بهصورت مستمر با فرماندهان، خانوادههای شهدا و رزمندگان مصاحبه میکند. این محتواها پس از پردازش، در اختیار راویان قرار میگیرد تا روایتها دقیق و تأثیرگذار باشد. همچنین در تالارهای موزه، اولویت با پیشکسوتان است، اما از جوانان علاقهمند هم استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان، بهویژه جوانان، اعتراف میکنند که نگرششان پس از بازدید از موزه کاملاً تغییر کرده است ادامه داد: برخی حتی میگویند که اگر این حقایق را زودتر میدانستیم، مسیر زندگیمان متفاوت بود. این نشان میدهد موزهها چقدر میتوانند در آگاهیبخشی مؤثر باشند. اولویتهای ما جذب مخاطبان دانشآموزان و دانشجویان جامعه است بنابراین رویدادهای ویژهای برگزار میکنیم تا موزه فقط به بازدید از تالارها محدود نشود.
سردار امیریان در پایان تأکید کرد: موزههای دفاع مقدس، نگهبانان حقیقتاند و رسالت ما انتقال این حقیقت به نسلهای آینده است.
انتهای پیام/
∎