با گسترش دنیای دیجیتال خطر کلاهبرداری، کاربران را تهدید میکند. کلاهبرداری از طریق خرید های اینترنتی و فیش های جعلی ،سرقت اطلاعات شخصی انجام میشود.
اگر شما نیز قربانی کلاهبرداری های اینترنتی هستید با ما در این مقاله همراه باشید تا به نحوه شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی بپردازیم.
راهنمای شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی
قبل از هر اقدامی، شما باید تمام اطلاعات مرتبط با کلاهبرداری از جمله، آدرس وبسایت یا صفحات شبکههای اجتماعی کلاهبردار، پیامها و مکاتبات انجامشده و رسیدهای پرداخت و تراکنشهای بانکی را جمعآوری کنید.
۱. ثبت شکایت در پلیس فتا
در ایران، مرجع رسمی رسیدگی به جرایم رایانهای و اینترنتی پلیس فتا است. برای ثبت شکایت میتوانید:
- به وبسایت رسمی پلیس فتا مراجعه کنید www.cyberpolice.ir
- از بخش “گزارش مردمی” یا “ثبت شکایت” اقدام کنید.
- یا حضوری به یکی از دفاتر پلیس فتا در شهر خود مراجعه نمایید.
در صورت ثبت شکایت آنلاین، شما باید فرمهای مربوطه را پر کنید و مدارک لازم را بارگذاری نمایید.
۲. مراجعه به دادسرا و شکایت رسمی
در کنار شکایت به پلیس فتا، میتوانید به دادسرای محل سکونت خود مراجعه و شکایت رسمی تنظیم کنید. در این صورت:
شکواییهای رسمی به همراه مدارک تهیه میکنید و شکایت به دادسرای جرایم رایانهای ارجاع داده میشود سپس ممکن است از شما بخواهند به کارشناسان IT یا پلیس فتا مراجعه کنید.
۳.مراحل ثبت شکایت از طریق اینماد
نماد اعتماد الکترونیکی یا به اختصار اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت می شود که نشان دهنده اعتبار فروشگاه های اینترنتی است.
اگر از یک فروشگاه دارای ای نماد خرید کرده اید و دچار مشکل شده اید میتوانید از طریق پورتال رسمی اینماد شکایت خود را ثبت و پیگیری کنید. اما اگر فروشگاه اینماد نداشته باشد این شکایت نتیجه ای نخواهد داشت.
- ابتدا وارد وبسایت رسمی اینماد شوید
- در صفحه اصلی، بر روی گزینه «ثبت شکایت» یا «سامانه رسیدگی به شکایات» کلیک کنید. یا مستقیماً وارد صفحه رسیدگی به شکایات شوید:🔗 https://ecsw.ir
برای ثبت شکایت نیاز است در سامانه حساب کاربری داشته باشید:
- اگر قبلاً ثبتنام کردهاید، با کد ملی و رمز عبور وارد شوید.
- اگر حساب ندارید، ابتدا ثبتنام کنید و اطلاعات هویتیتان را وارد نمایید.
- در مرحله بعد، نام یا آدرس فروشگاه اینترنتی را که از آن شکایت دارید را جستجو کرده و آن را انتخاب کنید.
اکنون میتوانید شکایت خود را ثبت نمایید. اطلاعات مورد نیاز شامل:
- موضوع شکایت (عدم ارسال کالا، کالای معیوب، عدم بازگشت وجه و…)
- شرح کامل مشکل پیشآمده
- مدارک و مستندات (فاکتور خرید، اسکرینشات، پیامها و…)
پیگیری شکایت
پس از ثبت، شکایت شما توسط کارشناس سامانه بررسی میشود.و سپس ابتدا فروشگاه به شکایت شما پاسخ میدهد،در صورت عدم حل مشکل، موضوع به مرحله داوری ارجاع داده میشود.
وضعیت شکایت از طریق داشبورد کاربری قابل پیگیری است.
نکات مهم:
- برخی از مجرمان از معرفی خود به عنوان مأمور پیگیری، سعی در کلاهبرداری دارند. پس مراقب باشید همواره از شما کلاهبرداری نشود.
- اطلاعات شخصی خود را فقط در سامانههای معتبر و امن وارد کنید.
- حتی اگر مبلغ کمی از شما کلاهبرداری شده حتما شکایت کنید تا دیگران نیز مطلع شوند و فریب کلاهبرداران را نخورند.
source