همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان در مدرسه همواره چالش برانگیز بوده است، برخی با این ممنوعیت موافق هستند و برخی دیگر معتقدند در عصر ارتباطات آن هم در شرایطی که حدود دو سال از سالهای تحصیلی در دوران شیوع ویروس کرونا به مدد همین تلفنهای همراه و آموزش مجازی سپری شد، منع همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان در مدرسه نشدی است، با این وجود همچنان این دوگانگی در مدارس وجود دارد. حالا اولیای دانشآموزان یک مدرسه دخترانه در تهران به نحوه اداره این مدرسه درباره همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان نقد دارند.
به گزارش خبرآنلاین، یکی از والدین میگوید: «در مدرسه دخترانه متوسطه اول «هدف» با استفاده از تجهیزات الکترونیکی موبایلیاب اقدام به بررسی دانشآموزان در مدرسه کردند تا کسانیکه موبایل دارند را شناسایی کنند.»
او ادامه میدهد: «این اقدام توسط مسئولان مدرسه سببساز نگرانی دانشآموزان و همچنین والدین آنها شده است. وقتی ماجرا را از مسئولان مدرسه پیگیر شدیم، پاسخ دادند برای پیشگیری و اینکه دانشآموزان در آینده تلفن همراه با خود به مدرسه نیاورند و عکس نگیرند دست به این اقدام زدهاند.»
اگرچه خبرآنلاین تلاش کرد ماجرا را از طریق مدیر این مدرسه پیگیری کند، اما او حاضر به گفتوگوی تلفنی با خبرآنلاین نشد.
این برخوردها درست نیست
در همینباره سعید صالح، مدیرکل سابق مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزشوپرورش میگوید: «البته استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدرسه ممنوع است، مسئلهای که هنوز در مدارس حل نشده، اما اینکه مدرسه با این مسئله چهطور برخورد کند مهم است و شکل آن تفاوت دارد، برخی از مدارس جایی تعبیه میکنند و اول ساعت موبایل دانشآموزان را در آنجا نگهداری میکنند و آخر وقت به آنها تحویل میدهند. اما به کار بردن چنین ابزارهایی برای شناسایی دانش آموزانی که در مدرسه موبایل دارند خیلی مناسب نیست، مدل برخورد مدرسه باید تربیتی باشد، قاعدتاً مدیران مدرسه باید از روشهای تربیتی استفاده کنند، اینطور برخوردها زاویه و بازخورد ایجاد میکند، ناراحتی و دلخوری اولیا را به همراه دارد درحالیکه با کمک اولیای مدرسه و دانشآموزان میشود حواشی این مسائل را به حداقل رساند، بهنظرم این جنس از برخورد برای جایی مانند مدرسه مناسب نیست.»
او ادامه میدهد: «مدرسه پاسگاه و دادگاه نیست، در این مکانها استفاده از تلفن همراه ممنوع است و برای شناسایی از همین دستگاهها استفاده میشود، اما مدرسه جایی نیست که بخواهیم کنترل ورود تلفن همراه را با چنین دستگاههایی مدیریت کنیم. چنین روشی از نظر تربیتی اشکال دارد، برخورد مدرسه با دانش آموزان باید براساس اصول تربیتی و روشهای تشویقی باشد، نه اینکه طوری با دانش آموز رفتار شود انگار که او وارد یک منطقه ممنوعه شده است.»
پیگیریهای خبرآنلاین از آموزش و پرورش درباره دستورالعملهای مدیریت استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس تا لحظه انتشار این گزارش هنوز بهنتیجه نرسیده است و درصورت دریافت پاسخ منتشر خواهد شد.
source