محتوا
پنهان

5
۱۰ ابزار آنلاین برای آنالیز شبکه های اجتماعی

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید که از شبکه‌های اجتماعی به منظور توسعه ارتباط خود با مشتریان و کاربران استفاده می‌کنید، مطمینا به اهمیت بازخوردهای لحظه‌ای از محتواهایی که نشر می‌کنید پی برده اید. این بازخوردهای لحظه‌ای کمک می‌کند تا استراتژی‌های تولید محتوا و برندسازی خود را بهبود دهید. در این راهنما گویا آی تی به شما چند ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کند که به صورت حرفه‌ای و بدون هیچ گونه تعصبی! گزارشی از عملکرد شما را بیان می‌کند تا بتوانید وضعیت موفقیت استراتژی‌های خود را بررسی کنید و آن‌ها را در صورت نیاز بهبود ببخشید.

منظور از ابزار تحلیل شبکه‌ های اجتماعی چیست

ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی در واقع ابزارهایی هستند که صفحات شما را آنالیز می‌کنند و به شما طی گزارشاتی نشان می‌دهند که کاربران چگونه با محتوای شما تعامل دارند. بدین صورت می‌توانید از نقاط ضعف و قوت خود، و حتی نیاز کاربران مطلع شوید و بدین ترتیب بدانید که در برنامه‌ها و جهت گیری های‌تان (به هر قصدی که تولید محتوا می‌کنید و با مخاطبین ارتباط برقرار می‌کنید) چقدر موفق هستید و چقدر نیاز به تلاش و بازسازی مجدد دارید.

این ابزارهای آنلاین با داده‌هایی کار می‌کنند که از صفحات شما و عملکرد کاربران جمع آوری می‌کنند. بدین ترتیب گزارشات حرفه‌ای بر پایه اطلاعات دقیق به شما ارائه می‌کنند.

با کمک گزارشات این گونه ابزارها می‌توانید هم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید و هم می‌توانید به سلایق و علایق و نیازهای کاربران واقف شوید.

برخی از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر و لینکدین دارای ابزارهای داخلی برای تحلیل عملکرد کاربران هستند. اما برخی از شرکت‌ها نیز برنامه‌های جامع‌تری در این باره دارند تا تحلیل‌های دقیق و جامع‌تری به شما ارائه دهند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Hootsuite اشاره داشت.

 

۳ گزینه برای نظارت بر شاخص های شبکه های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی شما بر اساس محتوا کار می‌کنید بنابراین تحلیل‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید متوجه شوید چه نوع محتوایی برای مخاطب هدف شما بهتر عمل می‌کند. به عنوان مثال قرار نیست ویدیو برای همه کسب و کارها سود بخش باشد. در عوض برخی از برندها و بیزینس‌ها باید ترکیبی کار کنند. وظیفه دادن اطلاعات جامع بر عهده ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی است. اما صاحبان کسب و کار معمولا داده‌ها و نتایج را در ۳ سطح دسته‌بندی می‌کنند:

  1. شاخص‌های پست و پروفایل
  2. شاخص‌های پرداخت محور
  3. شاخص‌های شنود اجتماعی

در ادامه هر کدام از این متریک‌ها را به اختصار توضیح داده‌ایم:

شاخص های پست و پروفایل

شاخص‌های پست در واقع شامل بررسی عواملی است که نشان دهنده وضعیت یک محتوا در شبکه اجتماعی است. معمولا در ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی عملکرد یک پست به موارد زیر توجه می‌شود:

  • دسترس‌پذیری: تعداد کل افرادی که پست شما را می‌بینند.
  • تعداد نمایش‌ها: تعداد کل دفعاتی که پست شما نمایش داده می‌شود.
  • نرخ تعامل: درصد افرادی که پس از دیدن پست شما با آن تعامل دارند، این تعاملات شامل لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری، کلیک یا دایرکت مسیج می‌شود.
  • نرخ تقویت: درصد فالوئرهای شما که پست شما را به اشتراک می‌گذارند.
  • نرخ کلیک: درصد افرادی که روی لینکی در پست شما کلیک می‌کنند.

از طرفی با شاخص پروفایل مواجه هستیم که در اینستاگرام به آن پروفایل ویزیت می‌گوییم. در این شاخص به تعداد بازدیدهای کل یک پروفایل یا حساب کاربری توجه می‌شود. معمولا برای رشد مخاطبین و بررسی میزان جلب توجه محتوای کلی از این شاخص استفاده می‌شود.

 

شاخص های پرداختی

در صورتی که برای برندسازی، رشد برند، ارائه محتوا و نظیر این پول پرداخت کنید در واقع باید ابزاری داشته باشید تا متوجه شوید که چقدر بازگشت سرمایه داشته اید. این میزان بازگشت سرمایه گاهی مستقیما و گاهی به طور غیر مستقیم تحلیل و گزارش گیری می‌شوند.

از جمله متریک‌های شاخص پرداختی می‌توان به موارد زیر توسط ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی اشاره داشت:

  1. هزینه‌های پرداختی به ازای هر کلیک: این تبلیغات که به تبلیغات کلیکی یا CPC شهرت دارند در واقع متریکی هستند که به هزینه به ازای هر کلیک اشاره دارد. در این متریک مبلغی که پرداخت کرده‌اید را به ازی هر کلیک تقسیم کرده و هزینه خرد را نمایش می‌دهند.
  2. نرخ تبدیل: در این گزینه، ابتدا شمار مخاطبینی که پست و محتوای شما را دیده‌اند و اقدامی روی آن انجام داده‌اند را مشخص و بر هم تقسیم می‌کنند. این اقدام می‌تواند کلیک کردن روی لینک، خرید محصول یا مواردی نظیر این باشد. مثلا اگر تعداد ویزیت یک پست شما ۱۰۰۰ نفر باشد و تعداد کلیک‌ها ۱۰۰ نفر، بنابراین نرخ تبدیل ۱۰ می‌باشد.
  3. نرخ سود سرمایه: سودی که از تبلیغات خود انجام داده‌اید را با متریک اختصاصی ROI یا بازگشت سرمایه مشخص می‌کنند. این رقم به صورت سود حاصل از مبلغ کمپین تبلیغاتی بر هزینه کل محاسبه می‌شود.

شاخص های شنود اجتماعی

بخشی از کار ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی مربوط به مواردی از برند و حسن شهرت شما در شبکه‌های مجازی است که به شاخص شنود اجتماعی معروف است. در این موارد می‌توانید آنالیزها را در ۳ سطح بررسی کنید:

  • منشن‌ها: این متریک به هر تعداد که کاربران محتوای شما را منشن کنند توجه دارد.
  • سهم اشتراک صدای برند: در این متریک میزان منشن شدن شما در مقایسه با رقبا اندازه گیری می‌شود.
  • شاخص احساسات اجتماعی: در این مورد نیز به قضاوت بی‌طرفانه، احساسات مثبت و منفی که در مورد شبکه شما نشر شده رسیدگی می‌شود.

البته شاخص شنود اجتماعی به دلیل تحلیل‌های ریز بینانه و دقیق از کسب و کارها هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند که بنظر می‌رسد هزینه معقولی باشد. اما ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی ممکن است در نوع متریک‌های شنود اجتماعی تفاوت‌هایی داشته باشند و هزینه‌های مختلفی دریافت کنند. بنابراین در این باره باید دقت لازم را داشته باشید.

آنالیز شبکه های اجتماعی

خصوصیات بهترین آنالیزگرهای شبکه اجتماعی

زمانی که بخواهیم یک پلتفرم آنالیز شبکه اجتماعی به عنوان ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی بیزینس خود انتخاب کنیم، باید به ویژگی‌های خاصی توجه کنیم. از جمله این که این شبکه‌ها باید بتوانند داده‌های دقیق و خوب و کابردی به ما ارائه کنند. یک ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی زمانی با کیفیت است که انعطاف‌پذیر باشد و بتوانیم به راحتی با آن ارتباط برقرار کنیم. البته که در نظر گرفتن هزینه‌ها و بودجه‌های بکار گیری این ابزار نیز برای بیزینس‌ها باید معقول باشد. اما به طور جامع‌تر هنگام انتخاب یک ابزار آنالیزگر به موارد زیر توجه کنید:

تحلیلگرهای حرفه ای چند جانبه هستند

بهترین ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی آن دسته از پلتفرم‌هایی هستند که به طور یکجا چندین شبکه اجتماعی را پشتیبانی می‌کنند. البته کمتر می‌توان پلتفرمی را دید که تمام شبکه‌های اجتماعی را یکجا ساپورت کنند. معمولا ابزارهای تحلیل روی شبکه‌های مختلف توزیع شده اند. برخی اینستاگرام و یوتیوب و پینترست را پشتیبانی می‌کنند و برخی روی فیس بوک و اینستاگرام و توییتر پوشش داده می‌شوند. برخی دیگر نیز به طور ترکیبی کار می‌کنند. بنابراین باید توجه کنید که شما از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و ابزاری انتخاب کنید که پوشش دهنده نیازهای شما باشد.

پلتفرمی که شاخص های شما را پوشش دهد

بیزینس شما در چه مرحله‌ای است؟ برای ارزیابی میزان موفقیت آن به چه متریک‌هایی نیاز دارید؟ مطمینا در هر فاز مختلف از کسب و کار، متریک‌های خاصی اهمیت دارد. شما باید متریک‌های مد نظر خود را مشخص کنید و بعد از بررسی امکانات ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی، آن موردی را انتخاب کنید که با بهترین هزینه، گزارش گیری از متریک‌های مورد نظر شما را پوشش دهند.

گزارش گیری های ساده و قابل فهم

یک ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی که قابل قبول است هم در گزارش گیری و هم ارائه گزارش انعطاف‌پذیر و خوب عمل می‌کند. به عنوان مثال فرمت‌هایی که یک ابزار برای خروجی از گزارش استفاده می‌کند می‌تواند در سهولت ارائه گزارش شما به مدیران نقش داشته باشد.

 پلتفرم های چند کاربره اولویت دارند

اگر شما به صورت تیمی در حال کار کردن روی شبکه‌های اجتماعی خود هستید خوب است از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که امکان تیم‌بندی در آن وجود داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید دسترسی گزارش‌ها و آنالیزها را برای هر فردی که در شبکه اجتماعی شما و مدیریت آن نقش دارد باز نگه دارید.

دریافت بازخوردهای لحظه ای

برای بقای کسب و کار شما مهم است که بدانید چه زمانی شکایت یا اعلام نارضایتی از کاربری دارید. برخی از آنالیزگرها این قابلیت را دارند که به محض دریافت پیام منفی از کاربران، شما را درباره آن مطلع کنند تا سریع اقدامی انجام دهید. این ابزارها هر گونه واکنش منفی، فعالیت‌های غیر عادی و تخریب کننده را به شما گزارش می‌دهند.

آنالیزگرهای توصیه محور مفید تر هستند

شاید به این فکر کنید که تنها گرفتن گزارش‌ها کافی است و نیازی به داده‌ها و اطلاعات اضافی نیست. اما تجربه ثابت کرده که توصیه‌هایی که آنالیزگرهای شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کنند فنی است و حرفه‌ای تدوین می‌شوند. بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند و ایده‌هایی به شما بدهد که کمک کند استراتژی‌های خود را بهبود ببخشید. معمولا یک ابزار آنالیز حرفه‌ای ضمن بررسی عملکرد کاربران و محتوای شما، در رابطه با نوع محتوایی که نشر می‌کنید، زمان‌بندی‌ها و غیره توصیه‌هایی به طور دوره‌ای ارائه می‌کند.

 

روش های استفاده موثر از شبکه های اجتماعی

اینکه از ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی چطور استفاده شود، و چقدر برای کسب و کارتان مفید واقع شود، به نحوه عملکرد شما نیز ارتباط دارد. به عنوان مثال ۴ گامی که گویا آی تی در زیر برای شما ترسیم کرده است برای بهره مندی از این ابزارها منطقی و ضروری است:

پلن مشخص برای مدیریت شبکه خود داشته باشید

هدف شما از مدیریت شبکه اجتماعی‌تان چیست؟ می‌خواهید تعامل خود با کاربران را افزایش دهید یا اینکه نرخ تبدیل خود را افزایش دهید؟ می‌خواهید تعداد فالورها را رشد دهید یا محبوبیت‌تان را در مقابل رقبا بالاتر ببرید؟ باید بدانید که می‌خواهید به چه هدفی در شبکه‌های اجتماعی دست پیدا کنید تا بتوانید آنالیز حرفه‌ای داشته باشید.

به تناسب هدفی که دارید، عملکرد شما در شبکه‌ها و متریک‌های مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. دقت کنید که به تناسب نیاز خود برای هدف کسب و کارتان، کدام شبکه اجتماعی بیشترین بازدهی را برای شما خواهد داشت.

ابزار تحلیل متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

بعد از مشخص کردن پلن، حالا می‌توانید ابزارهای آنالیزگر را بررسی کنید و ببینید که کدام یک متریک‌های مورد نیاز شما را پوشش می‌دهند.

به گزارشات توجه کنید و آنها را تحلیل کنید

در این مرحله اجرای اصلی کار بر دوش شما است. باید تا می‌توانید محتواهای مرتبط با هدف خود تولید کنید و گزارشات انالیزگرها را بررسی کنید. با بررسی این آنالیزگرها می‌توانید هر روز استراتژی‌های خود را بررسی و بهبود ببخشید. بدون تغییر استراتژی‌ها مبتنی بر گزارشاتی که از آنالیزگرها می‌گیرید، استفاده از این پلتفرم‌ها ارزشی ندارد.

البته در این باره وسواس به خرج ندهید. خوب است که هر یک هفته یک بار به داشبورد آنالیزگر مراجعه کنید و وضعیت موجود را بررسی کنید. معمولا زمان یک هفته زمانی معقول برای بررسی میزان تعامل‌گیری‌هاست.

استراتژی های خود را بهبود ببخشید

این مرحله بخش مهمی از استراتژی‌های شما را شکل می‌دهد. آنالیزها را باید دقیق دریافت کنید و آن‌ها را به چالش بکشید و استراتژی های‌تان را بهبود ببخشید تا بتوانید حداکثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را داشته باشید. در این مرحله باید به طور مستقیم و غیر مستقیم متوجه شوید که نقاط قوت و ضعف کار شما چیست و آن ها را رفع کنید یا بهبود ببخشید.

آنالیز شبکه های اجتماعی

۱۰ ابزار آنلاین برای آنالیز شبکه های اجتماعی

در ادامه ابتدا لیست ۱۰ ابزار آنلاین برای آنالیز شبکه های اجتماعی معرفی می کنیم و در ادامه به معرفی جزییات، هزینه ها، نقاط قوت و ضعف هر کدام خواهیم پرداخت:

۱۰ ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک:

  1. Hootsuite Insights
  2. Sprout Social
  3. Agorapulse
  4. Google Analytics
  5. Brandwatch Social for Small Business
  6. Rival IQ
  7. Facebook Insights
  8. Instagram Insights
  9. Twitter Analytics
  10. Pinterest Analytics

تحلیلگر شبکه اجتماعی Hootsuite Insights

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مختلف
  • نوع ثبت نام: هزینه دار – از ۹۹ دلار تا ۳۹۹ دلار در ماه

تحلیلگر Hootsuite Insights، ابزای کامل و جامع است که به شما تضمین می دهد در زمان لحظه ای و واقعی صفحه شما را مانتیور می کند و خروجی های قابل استناد و انعطاف پذیر به شما ارائه می کند

📊 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • این شبکه به جمع آوری و تحلیل داده‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌پردازد.
  • بررسی و اندازه گیری نرخ تعامل و میزان بازدیدها را به به دقت انجام می‌دهد
  • میزان رشد دنبال کنندگان را گزارش می‌کند.
  • روی محتوا دسته‌بندی خاص دارد تا تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه کند.

 

🕵️‍♂️ گوش‌ سپاری اجتماعی (Social Listening)

  • میزان منشن‌های برند را در شبکه‌های مختلف اجتماعی ردیابی و گزارش گیری می‌کند.
  • مشخص می‌کند که احساسات مثبت و منفی و خنثی کاربران نسبت به محتوا و برند شما به چه میزان است.
  • میزان صدای اجتماعی شما را بررسی کرده و با رقبا مقایسه نموده و گزارش‌هایی را به شما ارائه می‌کند. سهم صدای اجتماعی اصطلاحا Share of Voice نام دارد.

📈 گزارش‌ دهی حرفه‌ای و خودکار

  • به کمک این ابزار می‌توانید گزارشات دلخواه خود را فیلتر کرده و خروجی‌ها با فرمت دلخواه بگیرید.
  • برای اینکه تحلیل‌های بهتری به شما ارائه دهد از نمودارها و گراف‌های بصری استفاده می‌کند.
  • شما می‌توانید برای دریافت دقیق و به موقع گزارشات، نحوه گزارش گیری را زمان‌بندی کرده و به طور اتومات خروجی دریافت کنید.

🔔 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • به صورت لحظه‌ای صفحه شما را بررسی می‌کند.
  • در صورت بروز مسایل قابل توجه هشدارهای لحظه‌ای برای‌تان ارسال می‌کند.
  • بحران‌هایی که ممکن است برند شما با آن مواجه شود را بررسی و ردیابی و گزارش می‌کند.
  • قدرت کافی برای شناسایی نظرات منفی دارد.
  • به شما کمک می‌کند بهترین پاسخ‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطبین ارائه کنید.

🤝 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • می‌توانید در این پلتفرم چندین حساب کاربری برای یک داشبورد داشتبه باشید.
  • می‌توانید مشخص کنید که هر حساب کاربری و هر عضو از تیم تا چه سطح به سیستم دسترسی داشته باشد.
  • امکان ایجاد تقویم محتوا و زمان‌بندی کردن پست ها

🎯 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • کمک به مخاطب‌شناسی و بازارشناسی شما با گزارشاتی پیرامون سن، موقعیت جغرافی و جنسیت مخاطبین.
  • بررسی عملکرد رقبای بیزینس شما
  • مقایسه استراتژی شما با رقبا
  • پیشنهاد زمان‌های مناسب و موثر برای انتشار پست‌ها روی پیج‌های مختلف شما

این سامانه بیش از ۸۰ متریک مختلف را آنالیز می کند. اما هزینه های بالا در کنار شنود اجتماعی که فقط در پلن های سطح بالا ارائه می شود از نقاط ضعف این سامانه به شمار می آید.

برای ورود به سایت Hootsuite Insights کلیک کنید.

ویژگی‌ های جامع ابزار Sprout Social بر اساس قابلیت‌ های کلیدی

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مختلف
  • نوع ثبت نام: هزینه دار – از ۲۴۹ دلار تا ۴۹۹ دلار در ماه

این ابزار نیز برای تحیلیل فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود. امکاناتی که به عنوان تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی در اختیارتان قرار می‌دهد به شرح زیر هستند:

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌ های اجتماعی

  • بررسی هر گونه ریکشن و تعامل روی محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌کنید. (Engagement، Reach، Impressions)
  • گزارشی از تحلیل‌های تعاملات کاربران و چگونگی رشد فالوورها در طول زمان ارائه می‌کند
  • داده‌ها را تحلیل می‌کند و گزارش می‌کند که چه زمانی بهتر است پست‌ها را منتشر کنید.
  • هر گونه کمپین بازاریابی که در پلتفرم‌ها اجرا می‌شود را آنالیز می‌کند و تاثیرات آن‌ها را گزارش می‌کند.
  • برای هر شبکه اجتماعی، به صورت تفیکیکی پست‌ها را بررسی می‌کند و نتایج عملکرد را برای هر پست منتشر می‌کند.
  • قسمتی به نام محتواهایی با عملکرد بهتر دارد تا بتوانید از آن‌ها الگوگیری کنید و استراتژی‌های موثرتری بسازید.

 

🎧 گوش‌ سپاری اجتماعی (Social Listening)

  • هر گونه نقد و نظری در مورد برند و محصولات شما در صنف شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • هشتگ‌ها را ردیابی می‌کند و کلمات کلیدی مرتبط با برند شما را شنود کرده و گزارش می‌کند.
  • با شنود اجتماعی از مکالمات کاربران، احساسات کاربران در مورد برند شما را بررسی می‌کند و گزارش می‌کند که نظر کاربران در مورد برند شما چیست.
  •  موضوعات و ترندهای جدید را کشف می‌کند و گزارش می‌کند تا روی آن‌ها کار کنید.
  • اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذاری که می‌توانند در برند شما تاثیر مثبت داشته باشند بر اساس شنودهای اجتماعی به شما گزارش می‌کند.
  • احساسات کاربران را در مورد برند شما گزارش کرده و در مقابل آنچه در مورد رقبا می‌گویند مقایسه کرده و گزارش می‌دهد.

 

📊 گزارش‌ دهی حرفه‌ای و خودکار

  • این ابزار بیش از ۱۰۰ ابزار تحلیلی دارد که عملکرد شبکه‌های اجتماعی شما را گزارش می‌کند.
  • بر اساس استراتژی‌ها و نیازهای تجاری که دارید می‌توانید این ۱۰۰ ابزار را سفارشی‌سازی کنید و گزارش گیری کنید.
  • می‌توانید از ابزار زمان‌بندی گزارش گیری استفاده کنید و در بازه‌های زمانی خاص برای درجات مختلفی سازمانی خود نظیر تیم و مدیران و غیره گزارش گیری کنید.
  • کمپین‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا بتوانید نحوه اثرگذاری بهتر را درک کنید و در استراتژی‌ها دخیل کنید.
  • گزارش گیری در فرمت هی مختلف نظیر PDF، CSV، PPTX انجام می‌شود.
  • می‌توانید داشبورد خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برخی گزارش‌های مهم را در داشبورد به صورت نمودار و تصویر مشاهده کنید.

🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • اگر به طور غیرعادی منشن‌ها یا تعاملات روی صفحه شما زیاد شود با یک نوتیفی لحظه‌ای به شما اطلاع می‌دهد.
  • اگر نظرات کاربران به طور ناگهانی به هر دلیل در مورد برند شما منفی شود اطلاع‌رسانی سریع لحظه‌ای دارد.
  • با آنالیزهایی که انجام می‌دهد، بحران‌های احتمالی را شناسایی می‌کند و سریع گزارش می‌دهد
  • راهکارهایی ارائه می‌کند که بتوانید از بحران جلوگیری کنید و ثبات داشته باشید.
  • برای اینکه از هر گونه تهدید آنلاین مطلع شوید می‌توانید فیلترهای هشدار دهی روی سامانه تنظیم کنید.
  • هر گونه بحران فعلی را آنالیز می‌کند و موارد محرک بحران را شناسایی می‌کند و به شما گزارش می‌دهد تا در مورد آن مراقب باشید.

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • به شما اجازه می‌دهد چند کاربر که سطح دسترسی و مدیریتی آن‌ها متفاوت است در سامانه ثبت نام کنند و از یک داشبورد به اندازه سطح دسترسی خود استفاده کنند.
  • می‌توانید یک محتوا را از یک داشبورد روی شبکه‌های مختلف نشر کنید و حتی آن را زمان‌بندی کنید.
  • ایجاد تقویم محتوا برای نظم گروهی و تیمی
  • می‌توانید محتواهای تیم خود را در این پلتفرم بازبینی کنید و قبل از نشر امکان بازرسی تنظیم کنید تا محتوای بی‌نقص منتشر شود.
  •  قابلیت تنظیم تیم گردشی برای مدیریت موثر تعاملات نظیر کامنت‌ها و غیره.
  • امکان ارتباط گرفتن با اعضای تیم با ارسال پیام از طریق یک داشبورد واحد.

 

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • کاربران شما را مورد بازبینی و بررسی قرار می‌دهد و ویژگی‌های جمعیتی یا همان دموگرافیک را از کاربران ارائه می‌کند.
  • رفتارهای کاربران را بررسی و گزارش می‌کند.
  • با آنالیزهای دقیق الگوی تعاملات کاربران را مشخص می‌کند و گزارش می‌کند که چطور آن‌ها به برند شما وفادار هستند. .
  • برندهای رقیب شما را بررسی کرده و ضمن مقایسه عملکرد آن‌ها با شما، گزارش‌های مفید ارائه می‌کند.
  • در این ابزار می‌توانید محتواهایی که بیشترین تعاملات را گرفته‌اند در بخش جداگانه نظارت کنید.
  • می‌توانید به وسیله این تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی داده‌های تحلیلی در مورد رقبا بدست آورید و جایگاه برند را در بازار مشخص کنید.
  • توصیه‌های مفید بر اساس رفتار رقبا برای تولید محتوای موثر

با تمام ویژگی‌های مثبتی که برای این پلتفرم نیز مشاهده می‌کنید، قیمت بالا معمولا به عنوان یک نقطه ضعف برای این سرویس به شمار می‌آید.

تحلیلگر شبکه اجتماعی Agorapulse

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مختلف
  • نوع ثبت نام: هزینه دار و رایگان- دارای پلن رایگان تا ۲۴۹ دلار در ماه

این پلتفرم نیز روی شبکه های اجتماعی مختلف کار می کند و تمرکز آن بر تحلیل پست های شما و تعاملات است. ویژگی های این پلتفرم به صورت زیر می باشد.

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • Agorapulse ابزاری است که گزارش‌های دقیق آن در مورد عملکرد پست‌ها و نرخ تعامل‌ها تا رشد فالوورها مشهور ست.
  • به کمک این ابزار نمی‌توانید هیچ گونه نگرشی در مورد این که کدام شبکه برای شما  بهتر کار می‌کند داشته باشید. صرفا بر اساس آمارهایی که دریافت می‌کنید می‌توانید با ذهنیت خودتان و مشورت با تیم بازاریابی بهترین شبکه‌ها را انتخاب کنید.
  • داده‌ها را تحلیل می‌کند تا به شما بگوید چه زمانی برای انتشار پست‌ها بهترین بازدهی را دارد.
  • محتوا را بررسی می‌کند و تاثیرگذار‌ترین محتوا را برای شما مشخص می‌کند تا در استراتژی‌های خود از مدل آن دسته محتوا استفاده کنید.
  • میزان بازدید از هر پست و محتوا را گزارش می‌کند.
  • نرخ کلیک هر محتوا به ازای میزان نمایش را گزارش می‌کند.

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

  • گفتگوهایی که در مورد برند شما در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد را بررسی و گزارش می‌کند.
  • میزان منشن‌ها را بررسی می‌کند تا میزان استقبال اجتماعی از محتوای شما مشخص باشد.
  • هر گونه ابراز نظر و احساسات مخاطبین در مورد برندشما از نظر احساسات مثبت و منفی و غیره را رصد و گزارش می‌کند.
  • تمام موضوعات مرتبط با حوزه کاری شما را رصد می‌کند و گزارش‌هایی مبنی بر موضوعات ترند ارائه می‌کند.
  • بحران‌های احتمالی را شناسایی و گزارش می‌کند.
  • هر گونه ریکشن و بازخورد کاربران را گزارش می‌کند.

📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • این ابزار برای درک بهتر شما گزاراشات را به صورت گرافیکی و نموداری و بصری ارائه می‌کند تا تحلیل برای شما راحت‌تر باشد.
  • می‌توانید شاخص‌های کلیدی مد نظر خود را مشخص کنید تا فقط گزارش گیری‌ها بر پایه این متریک‌ها باشد.
  • می‌توانید گزارش‌های مختلف را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در زمان‌های مشخص به دست هر یک از اعضای تیم برسد.
  • کمپین‌های تبلیغاتی که اجرا می‌کنید را رصد کرده و آمار دقیق از عملکرد این کمپین‌ها را به شما ارائه می‌کند.

 

🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • اگر نظرات منفی به طور ناگهانی برای برند شما افزایش یابد این پلتفرم سریع شما را از این موضوع و بحران آگاه می‌کند.
  • اگر نرخ تعاملات شما از روند همیشگی خارج شود (چه مثبت و چه منفی) سریع به شما گزارش می‌کند تا جلوی بحران را بگیرید.
  • چیزهایی که بر اعتبار برند شما تاثیر منفی می‌گذارد را مشخص کرده و به شما گزارش می‌کند. اما باید توجه داشت که شناسایی تمامی موارد که ممکن است به اعتبار برند آسیب بزند، نیازمند تحلیل دقیق و تنظیمات خاص است و  همه این موارد به طور خودکار قابل شناسایی نیستند.
  • معمولاً پلتفرم‌هایی مانند Agorapulse به شما ابزارهایی برای تحلیل داده‌ها و عملکرد شبکه‌های اجتماعی می‌دهند، اما توصیه‌های عملیاتی دقیق و استراتژیک مانند “راهکارهای اعتلا” به طور خودکار توسط این ابزارها داده نمی‌شود. این پلتفرم‌ها می‌توانند روندها را تحلیل کنند و نتایج را گزارش دهند، اما تصمیم‌گیری‌های استراتژیک معمولاً به عهده شما یا تیم‌تان است.

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • می‌توانید از داشبورد یکتای خود برای افزودن کاربران مختلف استفاده کنید.
  • می‌توانید سطوح دسترسی اعضا را به طور مجزا تعریف کنید.
  • می‌توانید از تقویم محتوا برای برنامه ریزی بهتر و موثر‌تر برای نشر محتوا استفاده کنید.
  • به کمک این ابزار می‌توانید پست‌های خود را برای شبکه‌های مختلف اجتماعی زمان‌بندی کنید.
  • می‌توانید پست‌ها و محتواهایی را که توسط تیم تولید می‌شوند را در سطح بازبینی تنظیم کنید تا بعد از تایید نهایی آن‌ها را منتشر کنید.

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • مخاطبین خاص شما را آنالیز می‌کند و رفتار آن‌ها در مسیر فالو کردن پیج شما را گزارش می‌کند تا نکته‌های آن را در استراتژی‌های خود بگنجانید و رشد فالوور بهتری داشته باشید.
  • پیج شما و برند شما را با برندهای رقیب مقایسه می‌کند و نقاط قوت و ضعف را بیان می‌کند.
  • مشخص می‌کند که مخاطبین در رابطه با محتوای شما چه عملکردی دارند و در مقایسه با رقبای شما چگونه رفتار می‌کنند.

این ابزار دارای اپلیکیشن موبایلی است و متریک شنود اجتماعی آن در پلن‌های پیشرفته و حرفه‌ای هر دو موجود هستند. در عین حال گزارش‌هایی که در پلن رایگان ارائه می‌کند محدود هستند. از سویی متریک شنود اجتماعی این پلتفرم تا این لحظه فقط برای اینستاگرام، توییتر و یوتیوب فعال است. در نهایت باید بگوییم که به تناسب رقبای هم رده، این ابزار تحلیل‌گر شبکه اجتماعی قیمت بالایی دارد.

آنالیز شبکه های اجتماعی

آنالیزگر شبکه های اجتماعی Google Analytics

  • نوع پلتلفرم: آنالیزگر برند و وبسایت
  • نوع ثبت نام: کاملا رایگان

Google Analytics ابزار آنالیزگر حرفه ای گوگل است که برای وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما ویژگی هایی دارد که به شما کمک می کند تا تاثیرات شبکه های اجتماعی را بر برند و وب سایت خود مشاهده کنید. در ادامه گزیده ای از امکانات این سرویس در اختیار شما قرار گرفته است.

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • گوگل آنالیتیکس ترافیک‌های اجتماعی مختلف روی برند شما را ردیابی می‌کند.
  • همچین قادر است که رفتار مخاطبین شما را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کند. به عنوان مثال وقتی از شبکه اجتماعی خاصی کاربری وارد سایت شما می‌شود، رفتار او را رصد کرده و مدت زمان ماندگاری او در صفحه وب سایت یا حتی تعداد و صفحاتی که بازدید کرده را گزارش می‌کند. ویژگی خوب این ابزار این است که اگر مخاطب نرخ پرش در سایت را افزایش دهد این مسیر را گزارش می‌کند.
  • میزان نرخ تبدیل حاصل از شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند.
  • قادر است کمپین‌های اجتماعی شما را رصد کند و نتایج را گزارش کند.

 

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

ابزار آنالیز گوگل مستقیما سرویس گوش سپاری یا شنود اجتماعی ندارد اما با کمک ترکیب اطلاعات از ابزارهای مثل Google Data Studio می‌توانید داده‌های شبکه‌های اجتماعی و هر چیزی که مربوط به تحلیل مکالمات و منشن‌های مرتبط با برند شما است را متوجه شوید. . همچنین، سرویس‌های مانند Hootsuite یا Agorapulse برای شنود اجتماعی می‌توانند با گوگل آنالیتیکس و Google Data Studio ترکیب شوند تا دیدگاه بهتری در مورد مکالمات و منشن‌های مرتبط با برند شما فراهم کنند.

 

📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • می‌توانید در گوگل آنالیتیکس گزارش‌ها را سفارشی کنید و گزارش گیری‌ها را با فیلترگذاری‌های خاص دریافت کنید.
  • می‌توانید زمان دریافت گزارش‌ها را برای بازه‌های زمانی خاص مشخص کنید تا این کار اتوماتیک انجام شود.
  • می‌توانید با قابلیت تنظیم داشبوردهای تعاملی داشبوردهایی برای مشاهده وضعیت به صورت سریع تنظیم کنید.
  • می‌توانید قابلیت‌های این ابزار را با گوگل دیتا استدیو ادغام کرده و گزارشات تصویری بگیرید.
  • شما می‌توانید برای گزارش گیری فیلترهایی مانند بازه زمانی، منابع ترافیک، رفتار کاربر و دیگر معیارها را تنظیم کنید.

 

🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • آنالیزگر گوگل معروف به گوگل آنالیتیکس قادر است هشدارهای لحظه‌ای حاصل از تغییرات ناگهانی در مورد ترافیک و نرخ تبدیل را گزارش کند. اما باید توجه داشت که این هشدارها به طور پیش‌فرض فعال نیستند و باید آنها را از طریق ویژگی‌های “Custom Alerts” تنظیم کرد.
  • گوگل آنالیتیکس قادر به شناسایی رفتارهای غیرمعمول نیست، اما می‌تواند از داده‌های ترافیک و تعاملات برای تشخیص تغییرات و ناهنجاری‌ها استفاده کند. این ابزار از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های کاربران می‌تواند فرصت‌ها را شناسایی کند، اما نمی‌تواند به طور مستقیم “فرصت‌ها را بررسی کند”. تحلیل‌های آن به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بهتری انجام دهید.
  • هر گونه رخداد بحرانی را با کمک ایمیل به شما در لحظه گزارش می‌کند. اگر بخواهید در این موارد برای شما پیامک ارسال شود باید از ابزارهای ثانویه استفاده کنید.

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • می‌توانید تک تک اعضای تیم خود را در گوگل آنالیتیکس وارد کرده و به آن‌ها به میزان دلخواه دسترسی دهید تا از داده‌ها و اطلاعات داشبورد استفاده کنند.
  • به شما این امکان را می‌دهد که برای هر گزارش و نمودار یادداشت‌نویسی انجام دهید و حاشیه نگاری کنید.
  • می‌توانید گزاراشات را بدون هیچ تغییری برای دیگران به اشتراک بگذارید. گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد که گزارش‌ها را به صورت “لینک” یا “ایمیل” برای دیگران ارسال کنید، اما این گزارش‌ها بدون تغییر در خود گوگل آنالیتیکس و بدون امکان ویرایش از سوی دریافت‌کنندگان ارسال می‌شوند. در صورتی که بخواهید گزارش‌ها را با تغییرات یا یادداشت‌های خاص خود ارسال کنید، نیاز به ارسال آن‌ها از طریق ایمیل یا ابزارهای دیگر خواهید داشت.

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • این ابزار قادر است با تقسیم‌بندی مخاطبین بر اساس سن و جمعیت‌شناسی و رفتار و حتی منابعی که وارد سیستم شما می‌شوند اطلاعات دقیق ارائه کند.
  • می‌تواند علایق کاربران را متناسب با برند شما و رفتارهای آنان گزارش دهد.
  • رفتار کاربران و مسیر آن‌ها تا اهداف تعیین شده شما را گزارش می‌دهد.

به طور کلی این ابزار بیشتر برای تمرکز بر تحلیل‌ها برای آنالیز انچه روی سایت شما رخ می‌دهد بکار گرفته می‌شود تا از وضعیت عملکرد خود و کاربران روی سایت مطلع شوید و استراتژی‌های خود را بهبود ببخشید.

این ابزار با اینکه رایگان است اما نسبت به سایر ابزارها برای تنظیمات و گزارش گیری نیاز به کار بیشتری دارد. اگر نیاز به گزارش‌های شنود اجتماعی برای بسط دادن استراتژی‌های خود روی شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید، به هدف خود نمی‌رسید و باید آنالیزگرهایی که مخصوص شبکه‌های اجتماعی (که چند مورد از آن‌ها در این مطلب ارائه شده) مورد استفاده قرار دهید.

آنالیزگر شبکه های اجتماعی Brandwatch

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مختلف
  • نوع ثبت نام: هزینه دار – ۱۰۸ دلار در ماه

ابزار Brandwatch به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آنالیزهایی که انجام می‌دهد، استراتژی‌هایی را اتخاذ کنید که منجر به محبوبیت شما در شبکه‌های اجتماعی بشود.   نظارت بر مکالمات آنلاین در مورد برند شما، از جمله کارهای مهمی ست که این ابزار برای شما انجام می‌دهد. گزیده‌ای از امتیازات Brandwatch را با هم می‌خوانیم.

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • اولین چیزی که در این ابزار مد نظر قرار گرفته، ارزیابی احساسات مثبت و منفی و حتی خنثی کاربران در مورد برند شما است.
  • با ارائه اطلاعات دموگرافیک می‌توانید هر چیزی در مورد مخاطبین خود نیاز دارید بدانید. (سن، جنس، موقعیت جغرافیایی)
  • مشخص می‌کند که کدام اینفلوئنسرها می‌تواند برای برند شما بهترین نتیجه را داشته باشد.
  • گزارش‌های تحلیلی خود را بر اساس نمودار و تصاویر گرافیکی ارائه می‌کند.

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

  • پوشش این تحلیل‌گر شبکه اجتماعی روی زبان‌های مختلف است تا به شما کمک کند از نقطه نظر جهانی برند خود را بررسی کنید.
  • اپراتورهای پیشرفته این ابزار کمک می‌کند تا بتواند دقیق‌تر مکالمات اجتماعی مرتبط با شما را رصد کند.
  • به منظور انجام تحلیل‌های موثر‌تر و بر پایه روند طولانی مدت، از تاریخچه دیتاهای شما استفاده می‌کند.
  • تحلیل‌ها را بر پایه موقعیت‌های مکانی تنظیم می‌کند تا بهبود استراژی خود متناسب با موقعیت‌های مکانی را مد نظر قرار دهید

📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • می‌توانید در این سامانه گزارش گیری‌های اتوماتیک را در بازه‌های زمانی دلخواه خود تنظیم و دریاف کنید.
  • می‌توانید داشبورد را با ویجت‌های موجود تنظیم کنید تا با یک نگاه متریک‌های خاص خود را مشاهده کنید.
  • می‌توانید از گزارشات خروجی با فرمت‌های دلخواه بگیرید.
  • می‌توانید هر گونه گزارش از داشبورد را با دیگران به طور دقیق به اشتراک بگذارید.

🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • در صورتی که یک وضعیت بحرانی برای برند شما در حال وقوع باشد از طریق هشدار ایمیلی به شما در لحظه گزارش می‌شود.
  • بحران‌های مرتبط با برند شما را تحلیل کرده و عوامل را گزارش می‌کند.
  • مکالمات مرتبط با برند شما را رصد کرده و در لحظه هر گونه مورد منفی و بحران ساز را به شما گزارش می‌دهد

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • Brandwatch به شما این امکان را می‌دهد که تعداد مشخصی کاربر را به پلتفرم اضافه کنید و برای هرکدام سطح دسترسی متفاوت تعریف کنید. اما این محدودیت بسته به پلن و نوع اشتراک شما ممکن است متفاوت باشد.
  •  Brandwatch به‌طور خاص برای مدیریت وظایف کاری یا همکاری گروهی طراحی نشده است. این ابزار بیشتر بر تحلیل داده‌ها و رصد مکالمات اجتماعی متمرکز است، اما امکان مدیریت تیم و تنظیم وظایف به‌طور مستقیم در پلتفرم وجود ندارد. این ویژگی بیشتر در ابزارهایی مثل Asana یا Trello وجود دارد.
  •  Brandwatch بیشتر به‌عنوان یک ابزار رصد و آنالیز مکالمات اجتماعی شناخته می‌شود و قابلیت زمان‌بندی محتوا برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی را ندارد. این ویژگی بیشتر مختص ابزارهایی مانند Hootsuite یا Buffer است که برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند.
  •  برای برنامه‌ریزی و تولید محتوا به‌طور خاص طراحی نشده است. این پلتفرم بیشتر برای آنالیز و رصد فعالیت‌های آنلاین و اجتماعی برندها استفاده می‌شود. برای برنامه‌ریزی تولید محتوا، ابزارهای دیگری مانند Trello یا Monday.com مناسب‌تر هستند.

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • این ابزار به شما کمک می‌کند تا با بررسی عملکرد رقبا نقاط قوت و ضعف را به شما گزارش دهد تا روی بهبود عملکرد خود کار کنید.
  • اگر موضوعی پر مخاطب باشد و ترندهای روز به ناگهان رشد بالایی داشته باشند این موضوعات به شما گزارش می‌شوند.
  • احساسات اجتماعی مخاطبین در مورد برند شما را آنالیز و گزارش می‌کند.

در این ابزار هر چند حق عضویت کمتر از رقبا است اما سفارشی‌سازی گزارش محدودتر از برخی از رقبا است.

 

آنالیزگر شبکه های اجتماعی Rival IQ

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مختلف
  • نوع ثبت نام: هزینه دار – از ۲۳۹ دلار در ماه تا  ۵۱۹ دلار در ماه

Rival IQ ابزاری است که برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود. بنابراین باید توجه داشته باشید که از آن نمی‌توانید برای زمان‌بندی و انتشار محتوا در شبکه‌های مختلف اجتماعی استفاده کنید. قابلیت‌هایی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد را در زیر به اختصار بیان کرده ایم.

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • به کمک Rival IQ می‌توانید به متریک‌های مهم نظیر میزان تعاملات کاربران روی محتوای برند شما، دسترس‌پذیری‌ها به محتوا و نحوه رشد فالوورها دست پیدا کنید.
  • می‌توانید از Rival IQ  استفاده کنید تا به شما کمک کند تا وضعیت رقبای خود را آنالیز کنید و نقاط قوت و ضعف را متوجه شده و در مورد آن تصمیم‌های بهتری بگیرید.
  • Rival IQ کمک می‌کند تا هشتگ‌های موثر برای برند خود را بشناسید و محتواها را بر اساس این هشتگ‌ها طراحی و برنامه ریزی کنید.
  • اگر ترند جدیدی که مرتبط با برند شما است روی کار بیاید این ابزار سریع به شما در مورد آن اطلاع می‌دهد.

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

Rival IQ به طور خاص برای تحلیل رقابتی و نظارت بر داده‌های اجتماعی طراحی شده است. این پلتفرم توانایی تحلیل مکالمات اجتماعی، شنود اجتماعی، و نظارت بر ترندها و احساسات اجتماعی پیرامون برند شما را دارد. Rival IQ نه تنها داده‌های داخلی بلکه داده‌های عمومی موجود در شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری کرده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید تحلیل دقیقی از فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با برند خود داشته باشید.

در حقیقت، این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که بررسی کنید چگونه برند شما در مقایسه با رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی عمل می‌کند و چه مکالماتی در مورد برند شما در جریان است. این ویژگی‌ها از جمله تحلیل احساسات و شنود اجتماعی می‌باشد

📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • به کمک فیلترگذاری‌هایی که در این ابزار موجود است می‌توانید نیازهای خاص خود را تنظیم کنید و از متریک‌های مشخص گزارش گیری کنید.
  • می‌توانید نحوه دریافت گزارشات را در بازه زمانی مشخص تنظیم کرده و دریافت گزارشات را زمان‌بندی کنید.
  • امکان ایجاد تنظیمات روی داشبورد برای مشاهده متریک‌های مهم به طور سریع وجود دارد.
  • می‌توانید از گزارشات و داده‌ها و اطلاعات خروجی بگیرید و با دیگران به اشتراک بگذارید یا از این داده‌ها برای استفاده در دیگر نرم افزارها استفاده کنید.

🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • امکان هشدار لحظه‌ای بحرانی در این پلتفرم وجود ندارد.
  • اگر در شنودهای اجتماعی موضوع خاصی مد نظر شما است می‌توانید آن را توسط این تحلیل‌گر برنامه ریزی و رصد کنید.
  • Rival IQ به شما کمک می‌کند تا روندها و ترندهای موجود را شناسایی کنید، اما به‌طور خودکار رصد و گزارش‌گیری از ترندهایی که مستقیماً برای برند شما زاده می‌شود را انجام نمی‌دهد. این ابزار می‌تواند به شناسایی روندهای عمومی کمک کند که می‌تواند در ارتباط با برند شما باشد.

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • در داشبورد Rival IQ می‌توانید کاربران مختلف با سطوح دسترسی مشخص تنظیم کنید.
  • می‌توانید فرآیند‌های کاری را تنظیم کنید تا همکاری و تعامل با اعضای تیم حرفه‌ای‌تر صورت گیرد.
  • Rival IQ امکاناتی برای تعاملات گروهی روی محتوا نظیر کامنت‌ها و غیره ندارد.
  • به شما گزارش‌هایی مبنی بر بهترین زمان برای انتشار پست ها ارائه می‌شود.
  • به شما گزارش می‌دهد که برند شما توسط چه نوع محتوایی (قالب محتوایی) و با چه موضوعاتی رشد خواهد کرد.

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • Rival IQ کمک می‌کند تا از وضعیت رقبا نسبت به خود مطلع شوید.
  • موضوعات پر مخاطب و ترندهای روز مرتبط با برند توسط Rival IQ به شم گزارش می‌شود.
  • Rival IQ به‌طور مستقیم از متا دیتاها برای تحلیل مکالمات اجتماعی استفاده نمی‌کند. این پلتفرم بیشتر بر تجزیه و تحلیل داده‌های عمومی شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، و فیسبوک تمرکز دارد. ابزارهای دیگری مانند Brandwatch یا Sprout Social ممکن است از متا دیتا‌ها بهره‌برداری کنند.
  • در گزارشات Rival IQ  می‌توانید در مورد احساسات مثبت و منفی اجتماعی کاربران در مورد برند خود اطلاعات کسب کنید.

این پلتفرم در مقایسه با مدل‌های هم سطح و مشابه گران قیمت است و در مدل استاندارد این پلن فقط یک کاربر می‌تواند مدیریت داشبورد را بر عهده بگیرید. برای افزودن تعداد کاربران لازم است که سطح پلن را ارتقا دهید و این کار مستوجب پرداخت هزینه است.

آنالیزگر شبکه اجتماعی Facebook

  • نوع پلتلفرم: آنالیز محتوا و برند صفحه فیس بوک
  • نوع ثبت نام: کاملا رایگان

Facebook Insights به عنوان تحلیل گر داخلی خود فیس بوک شناخته می شود و به شما امکان می دهد که اگر صفحه ای در مورد برند خود در فیس بوک دارید وضعیت خود را در آن شناسایی کرده و به بهبود استراتژی ها بپردازید. آنچه در مورد این آنالیزگر باید بدانید به صورت تیتروار در ادامه نوشته ایم:

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • ارزیابی تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها روی پست‌های پیچ شما
  • مشخص کردن میزان اشتراک‌گذاری‌ها و دسترسی‌ها به هر پست
  • گزارش در مورد تعداد افرادی که پست‌های شما را دیده‌اند
  • بررسی و رصد تعامل کاربران با محتوا  و گزارش دهی‌های دقیق را در این بخش از فیس بوک خواهید خواند.
  • میزانی که کاربران با محتوای شما تعامل دارند را در گزارشات مشاهده خواهید کرد.
  • این ابزار روند دسترسی مخاطبین به محتواهای شما را در طول زمان به صورت نمودار گزارش می‌دهد.

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

  • هر گونه تعاملاتی که در مورد منشن شدن‌هایی که مرتبط با پیج شما باشد و نظراتی که در رابطه با برند شما صورت می‌گیرد توسط Facebook Insights گزارش می‌شود. البته دقت کنید که این سرویس روی سایر شبکه‌های اجتماعی کار نمی‌کند و فقط به طور داخلی روی فیس بوک کار می‌کند. به علاوه تحلیل نظرات را انجام نمی‌دهد.
  • Facebook Insights  امکان شنود اجتماعی دقیق ارائه نمی‌کند و صرفا تعاملات را گزارش می‌دهد.
  • امکان مشخص کردن هشتگ‌های پر مخاطب و ترند بیزینس‌ها در این شبکه وجود ندارد.
  •  Facebook Insights اطلاعات دقیق در مورد نظرات کاربران در مورد برند شما را به طور کامل ارائه نمی‌دهد. تنها نظرات و تعاملات بر روی پست‌های شما را گزارش می‌دهد. تحلیل عمیق‌تر نظرات و بازخوردهای برند به ابزارهای دیگر نیاز دارد.

  📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • می‌توانید در Facebook Insights گزارشاتی را به صورت هفتگی و ماهانه دریافت کنید.
  • می‌توانید مفاد گزارش‌های ماهانه و هفتگی را به تناسب متریک‌های مورد نیاز خود تنظیم کنید.
  • در Facebook Insights داده‌های قدیمی حاصل از آنالیزها نگهداری می‌شود و می‌توانید برای بررسی روند بهبود صفحه و برند خود از ان‌ها استفاده کنید.
  • می‌توانید از گزارشات Facebook Insights  خروجی با فرمت‌های دلخواه بگیرید (CSV یا XLS) و در نرم افزارهای دیگر که نیاز به ورود این دیتاها است استفاده کنید.

 

 🚨 هشدارهای خودکار و تحلیل بحران

  • اگر در فیس‌بوک، تعاملات روی پیج شما به طور ناگهانی افزایش پیدا کند توسط Facebook Insights  در لحظه گزارشی دریافت نمی‌کنید.
  • اطلاع‌رسانی‌های Facebook Insights  در لحظه در مورد اعلام نظرات نارضایتی و منفی کاربران نیز انجام نمی‌شود.
  • Facebook Insights قادر به شناسایی بحران‌های برند و ارائه گزارش‌های آن به‌طور خاص در شبکه فیس‌بوک نیست. این ابزار به طور عمده بر روی تجزیه و تحلیل داده‌های صفحه شما و رفتارهای کاربران تمرکز دارد و هیچ‌گونه قابلیت هشدار بحران یا نظارت بر وضعیت‌های بحرانی ندارد. برای شنود اجتماعی و نظارت بر بحران‌ها، ابزارهای خاص دیگری مانند Brandwatch یا Sprout Social لازم است.

 

👥 قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا

  • این قابلیت فیس‌بوک برای قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا هیچ گونه امکاناتی ندارد که ممکن است بتوانید در Meta Business Suite این ویژگی‌ها را در اختیار داشته باشید.

 

📌 تحلیل مخاطبان و رقبا

  • هر اطلاعات مهمی در مورد جمعیت‌شناسی مخاطبین اعم از سن و جنس و موقعیت جغرافیایی توسط اینسایت فیسبوک گزارش می‌شود.
  • روند افزایش یا ریزش فالورها برای شما گزارش می‌شود.
  • Facebook Insights تنها داده‌های مربوط به صفحه خود شما را گزارش می‌کند و به طور مستقیم رقبا را رصد نمی‌کند. برای تحلیل رقبا باید از ابزارهای جداگانه‌ای مانند Rival IQ یا Brandwatch استفاده کنید.
  • تعاملاتی که کاربران با محتوای شما دارند را رصد کرده و گزارشات لازم ارائه می‌شود.
  •   Facebook Insights ابزاری داخلی از فیس بوک است که کمک می‌کند دید بازتری نسبت به صفحه و برند خود در این شبکه داشته باشید و با نیم نگاهی دقیق به وضعیت تعاملات کاربران روی محتوای خود و از طرفی رفتار رقبای خود (که آنالیز رقبا توسط خودتان صورت می‌گیرد) بتوانید جایگاه فعلی خود را بشناسید و وضعیت مطلوب خود را برنامه ریزی کنید.

این ابزار فقط برای کسانی مفید است که برند و پیج‌شان صرفا در فیس بوک دایر باشد و وضعیت انالیز سایر شبکه‌ها برای برند مورد نظر مهم نباشد. ممکن است در طول زمان بهبود‌هایی در مورد گزارش گیری، تعاملات و غیره روی این شبکه اعمال شود.

تحلیل گر اختصاصی شبکه اجتماعی اینستاگرام

  • نوع پلتلفرم: آنالیز محتوا و برند صفحه اینستاگرام
  • نوع ثبت نام: کاملا رایگان

تحلیلگر اینستاگرام در واقع صرفا برای کاربرانی فعال می‌شود که اکانت معمولی خود را به حالت بیزینسی تبدیل کنند. با این کار، بخش Insights فعال می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد وضعیت پست و استوری‌های خود را بررسی کنند. در ادامه جزییاتی که این برنامه در اختیار یوزرها قرار می‌دهد را ارائه کرده ایم:

 

🔍 تحلیل پیشرفته شبکه‌های اجتماعی

  • اینسایت اینستاگرام کمک می‌کند بتوانید وضعیت تعداد لایک و کامنت و نشر شدن هر کدام از پست‌های خود را بدانید.
  • قسمت Reach نیز در این سیستم به شما میزان مشاهده شدن پست‌ها را نمایش می‌دهد.
  • بهترین قسمت آنالیزگر اینستاگرام بررسی میزان تعاملات کاربران روی پست هاست.
  • اگر ویدیویی داشته باشید برای هر ویدیو مدت زمان درگیر شدن کاربر با ویدیو را به صورت نمودار زمانی نشان می‌دهد.

 

🎧 گوش‌سپاری اجتماعی (Social Listening)

گوش سپاری اجتماعی در این ابزار تحلیلی اینستاگرام به قدرت و جزییات موارد اولیه این لیست نیست اما می‌توانید از طریق آن منشن‌ها را ردیابی کنید. به کمک آنالیزگر اینستاگرام نمی‌توانید هشتگ‌هایی که با برند شما مرتبط هستند را واکشی کنید اما می‌توانید متوجه شوید که ورودی‌های پست‌ها از طریق هشتگ‌ها چه وضعیتی دارد. در نهایت نظرات و کامنت‌ها را که روی پست‌های شما ارسال می‌کنند با دقت ببینید و بررسی کنید.

📊 گزارش‌دهی حرفه‌ای و خودکار

  • می‌توانید وضعیت پیج خود را در بازه‌های زمانی ۷.۱۴، ۳۰.۹۰ یا ۱۲۰  روزه مشاهده کنید.
  • می‌توانید برای تحلیل روند وضعیت پیج خود از امکانات این پیج استفاده کنید و اطلاعات تاریخچه‌ای را مد نظر قرار دهید.
  • در مورد گرفتن خروجی در نسخه‌های مختلف اینستاگرام ابهاماتی وجود دارد بنابراین به طور دستی خودتان این ویژگی را بررسی کنید.
  • می‌توانید بهترین محتواهای تعامل گرفته را بینید. (تعداد محدود)
  • می‌توانید میزان توجه کاربران به اکانت خود نظیر کاربرانی که بعد از دیدن محتوا به پروفایل شما سر زده‌اند و یا روی لینک بایو کلیک کرده‌اند را مشاهده کنید.
  • امکان هشدارهای خودکار و تحلیل بحران در این آنالیزگر وجود ندارد.

بیشترین مزیتی که اینستایت اینستاگرام دارد در مورد نحوه فعالیت فالوئرهای شما است. اما از این جهت که فقط صرفا پایش شبکه اینستاگرام به طور محدود را در عمل انجام می‌دهد و امکان شخصی‌سازی‌ها در آن محدود و تقریبا صفر است می‌توان آن را در دسته یک انالیزگر سطح پایین در نظر گرفت. همچنین قابلیت همکاری تیمی و مدیریت محتوا در این سرویس وجود ندارد.

 

تحلیلگر شبکه اجتماعی توییتر

  • نوع پلتلفرم: آنالیز داده های توییتر یا (X)
  • نوع ثبت نام: هزینه دار – رایگان

این پلتفرم نیز فقط قادر است برای ۴ هفته اخیر فعالیت‌های شما، تحلیل‌ها را رصد کند و به شما در مورد محتوایی که پست می‌کنید گزارش‌های عملکردی بدهد.( البته در گزارش‌ها متوجه شده‌ایم که بروزرسانی‌هایی روی این سرویس انجام شده که بازه گزارش‌گیری را افزایش داده است).

توسط این ابزار برخی از متریک‌های پروفایل‌تان نیز رصد و اندازه گیری می‌شود.

همچنین از گزارشاتی که در این قسمت می‌بینید به صورت CSV قابل گزارش گیری است.

اگر صرفا بیزینس شما به نحوی است که از طریق توییتر به مخاطبین خود دسترسی دارید این آنالیزگر تک کانانه می‌تواند برای شما کافی باشد. اما اگر امکاناتی نظیر شنود اجتماعی و سایر امکانات تحلیلی کاربر محور را می‌خواهید بررسی کنید بهتر است که در شبکه‌های دیگر کارتان را شروع کنید و از تحلیل گرهای شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای استفاده کنید.

  • اگر می‌خواهید گزارش گیری‌های مرتب و قابل خروجی گرفتن داشته باشید می‌توانید از ابزار Tweetreach استفاده کنید.
  • همچنین اگر می‌خواهید به طور تیمی روی پیج توییتر خود کار کنید می‌توانید از ابزار TweetDeck (از توییتر) یا Hootsuite استفاده کنید.
  • امکان دریافت نوتیفی های تحلیل بحران در این ابزار وجود ندارد.
  • در نهایت باید گفت قابلیت شنود اجتماعی در این ابزار به‌طور مستقل ارائه نمی‌شود، باید از ابزارهایی مانند Brandwatch یا Sprout Social استفاده کرد.

تحلیلگر شبکه اجتماعی Pinterest

  • نوع پلتلفرم: پشتیبانی از شبکه Pinterest
  • نوع ثبت نام: رایگان

اگر در این شبکه تصویری که به گونه‌ای رقیب اینستاگرام است business account را فعال کنید می‌توانید قابلیت آنالیز پست‌ها و پروفایل خود را در اختیار داشته باشید بدون این که بخواهید هزینه‌ای پرداخت کنید. نحوه فعالیت کاربران روی پست‌های شما در کنار مشخص کردن اطلاعات دموگرافیک کاربران از ویژگی این بخش از پینترست است.

این قابلیت محدود به یک شبکه است و نمی‌تواند به طور جامع هر چیزی را در مورد مخاطبین‌تان بگوید. در نهایت باید بگوییم که پینترست امکان خروجی گرفتن ز داده‌ها به فرمت‌های CSV را برای استفاده در دیگر نرم‌افزارها فراهم می‌کند.

 

 منبع کمکی: شاپیفای

source

توسط techkhabari.ir