مدت‌هاست که ایلان ماسک از پروژه “Dojo” صحبت می‌کند؛ ابررایانه‌ای با هوش مصنوعی که قرار است مرکز جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی تسلا باشد. این پروژه برای ماسک به اندازه‌ای اهمیت دارد که در ژوئیه ۲۰۲۴ اعلام کرد تیم هوش مصنوعی تسلا برای پیشبرد رونمایی ربوتاکسی تسلا در اکتبر، روی پروژه Dojo «دوبرابر» خواهد شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک‌کرانچ، اما Dojo چیست و چرا چنین نقشی در استراتژی بلندمدت تسلا دارد؟ به‌طور خلاصه، Dojo یک ابررایانه سفارشی است که به‌منظور آموزش شبکه‌های عصبی “خودران کامل” طراحی شده است. هدف تسلا از تقویت این سیستم، رسیدن به خودران کامل و عرضه ربوتاکسی‌ها به بازار است. در حالی که نرم‌افزار FSD که در حال حاضر در بسیاری از خودروهای تسلا فعال است، برخی از وظایف رانندگی خودکار را انجام می‌دهد، هنوز به نظارت انسانی نیاز دارد.

با توجه به اینکه تسلا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی سرویس تاکسی خودکار در آستین و اعلام قصد خود برای عرضه FSD بدون نظارت در آمریکا در سال ۲۰۲۵ است، به‌نظر می‌رسد که دوجو نقش کلیدی در دستیابی به این اهداف خواهد داشت. ایلان ماسک پیشتر گفته بود که Dojo کلید دستیابی به خودران کامل است و در حالی که این هدف نزدیک به واقعیت است، به‌نظر می‌رسد که Dojo هنوز در حال تکامل است.

در عوض، از آگوست ۲۰۲۴، نام Cortex به‌عنوان “ابرخوشه آموزشی غول‌پیکر جدید هوش مصنوعی تسلا” مطرح شد. این سیستم به‌طور ویژه برای حل مسائل هوش مصنوعی در دنیای واقعی و به‌ویژه آموزش ویدیویی FSD و ربات انسان‌نمای Optimus طراحی شده است.


پیشینه دوجوی تسلا


ماسک تصمیم ندارد که تسلا محدود به ساخت خودرو باشد. او قصد دارد تسلا را به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل کند که با تقلید از فهم انسان، کدهای خودروهای خودران را بنویسد. برخلاف دیگر شرکت‌ها که برای درک جهان از ترکیبی از سنسورها و نقشه‌ها استفاده می‌کنند، تسلا به‌دنبال استفاده از دوربین‌ها برای ثبت داده‌های بصری و پردازش این اطلاعات با شبکه‌های عصبی پیشرفته است.

 




در تلاش برای ساخت a synthetic animal from the ground up (حیوان مصنوعی از پایه)، تسلا از سال ۲۰۱۹ به پروژه Dojo پرداخته است. حتی اگر شرکت‌هایی مانند Waymo توانسته‌اند خودرویی با خودران سطح 4 تولید کنند، تسلا هنوز نتوانسته خودرویی بسازد که بدون نظارت انسان رانندگی کند.

با توجه به اینکه تاکنون حدود ۱.۸ میلیون نفر اشتراک FSD تسلا را پرداخت کرده‌اند، این سیستم می‌تواند به جمع‌آوری داده‌ها و پیشرفت در زمینه خودران کمک کند. با این حال، برخی از کارشناسان صنعت معتقدند که ممکن است رویکرد جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌ها محدودیت‌هایی داشته باشد.


چرا تسلا به ابررایانه نیاز دارد؟


Dojo سیستم ابررایانه‌ای است که برای پردازش داده‌های وسیع و پیچیده‌ای که برای آموزش شبکه‌های عصبی FSD ضروری است، طراحی شده است. این داده‌ها شامل میلیون‌ها مایل ویدیو از خودروهای تسلا در حال رانندگی هستند که برای بهبود عملکرد FSD استفاده می‌شوند.

تسلا به‌دنبال توسعه تراشه‌های اختصاصی D1 برای پردازش سریع‌تر داده‌ها و کاهش وابستگی به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا است. این تراشه‌ها در واقع به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بهترین شکل با نیازهای هوش مصنوعی تسلا همخوانی داشته باشند.


آینده دوجو و تاثیر آن بر تسلا


تسلا در پی تسلط بر تولید تراشه‌های خود برای کاهش وابستگی به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا است که قیمت بالاتری دارند و تأمین آن‌ها دشوارتر شده است. ماسک به این موضوع نیز اشاره کرده که تسلا به‌زودی می‌تواند مقادیر زیادی از قدرت محاسباتی را با هزینه کمتری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به کار گیرد.

ماسک همچنین در سال ۲۰۲۳ گفته بود که Dojo می‌تواند ۵۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار تسلا اضافه کند. تراشه‌های Dojo می‌توانند به تسلا کمک کنند تا به‌طور بالقوه مدل‌های جدیدی از کسب و کار هوش مصنوعی ایجاد کند.


آیا Dojo موفق خواهد شد؟


در حالی که تسلا به‌طور جدی بر روی پروژه Dojo کار می‌کند، هنوز معلوم نیست که این سیستم دقیقاً چه زمانی به بهره‌برداری کامل برسد. تسلا امیدوار است که تا فوریه ۲۰۲۴ بتواند Dojo را به یکی از پنج ابرکامپیوتر برتر تبدیل کند و قصد دارد تا اکتبر 2024 سیستم‌های Dojo خود را به ۱۰۰ اگزافلاپس برساند.

با پیشرفت‌هایی که تسلا در حال حاضر در پروژه‌های هوش مصنوعی خود دارد، باید دید که آیا Dojo می‌تواند به تحقق اهداف بلندمدت ایلان ماسک و تسلا کمک کند و چه تاثیری بر صنعت خودرو و هوش مصنوعی خواهد داشت.

source

توسط techkhabari.ir