یک بازی جهان باز و نقشآفرینی اغلب انتخابهای اخلاقی پیچیدهای دارد که برخی از آنها میتوانند برای همیشه ذهن بازیکنان را درگیر کنند. برای ایجاد تجربهای که بازیکنان را آزاد بگذارد، بعضی از سازندگان حتی تا جایی پیش میروند که ما را به قاتلان یا شرورترین شخصیتهای داستان تبدیل میکنند و اغلب این موضوع با یک انتخاب ساده تعیین میشود. مرز بین خوبی و بدی بسیار باریک است و باعث میشود تا از خودمان بپرسیم که آیا واقعا تصمیم درستی گرفتهایم یا نه.
با این حال، میدانیم که فقط در حال تجربه یک بازی هستیم، در محیطی امن قرار داریم و میتوانیم با آرامش خاطر، انتخابهای پیچیدهای انجام دهیم. البته به این معنی نیست که از تجربههای ناراحتکننده دور هستیم، مخصوصا وقتی اوضاع از کنترل خارج میشود، میتوانیم بسیار ناراحت شویم. در این لیست، بازیهایی را معرفی میکنیم که انتخابهایتان ممکن است نتایج ناراحتکنندهای به همراه داشته باشد و حتی ممکن است سالها ذهن شما را درگیر کنند.
The Elder Scrolls V: Skyrim
این بازی یکی از بدترین نتایج ممکن را در یک ماموریت دارد
- پلتفرمها: PC، پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ
- تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱
- سازندگان: Bethesda
اسکایریم یکی از بازیهایی است که به بازیکنان آزادی عمل زیادی میدهد و اگرچه هر انتخاب در بازی به نتیجهای دراماتیک نمیانجامد که بارها و بارها در بدترین کابوسهای ما تکرار شود، اما یک انتخاب خاص وجود دارد که برای بیش از یک دهه بازیکنان اسکایریم را آزار میدهد. این انتخاب مربوط به ماموریت Mourning Never Comes که در آن، اژدهازادهای که حالا به یک آدمکش تبدیل شده است، باید به ویندهم برود و معشوق سابقش، آلن دوفونت را که در پناهگاه راهزنها پنهان شده است، به قتل برساند. به عنوان یک هدف اختیاری، “مشتری” از بازیکنان میخواهد که نیلسین شترشیلد را نیز بکشند. کسانی که به جزئیات تاریخ ویندهلم توجه نکردهاند، شاید از تراژدی خانواده شترشیلد غافل شوند؛ خانوادهای که به فقر میافتد، چندین عضو خود را از دست داده و حتی مقام خود را نیز از دست میدهد. متریارک بزرگ خانواده، تووا، معمولا در بازار دیده میشود، برای قیمت هر چیزی چانه میزند و به شدت خسیس و عجیب است. دختر بزرگتر او، فریگا، توسط یک قاتل سریالی مرموز کشته میشود و اگر بازیکن تصمیم بگیرد که نیلسین، تنها دختر باقیماندهاش را نیز بکشد، تووا تصمیم میگیرد به زندگی خود پایان دهد. این تسلسل از اتفاقات تراژدیک، برای بازیکنان ناآگاه شوکهکننده خواهد بود، حتی برای کسانی که در حال بازی در نقش شخصیتی شرور هستند.
Fallout: New Vegas
Hard Luck Blues به طور قطع یکی از تراژدیکترین ماموریتهای بازی است
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانههای شخصی
- تاریخ انتشار: ۱۹ اکتبر ۲۰۱۰
- سازندگان: Obsidian Entertainment
بسیاری از طرفداران Fallout، سریال اقتباسی از آن را در Amazon Prime تماشا کردهاند و در این نمایش، صحنهای معروف وجود دارد که یکی از معروفترین ماموریتها در Fallout: New Vegas را نشان میدهد؛ ماموریتی که تبدیل به کابوسهای میلیونها بازیکن شده است. Hard Luck Blues، ماموریتی است که بازیکن را مجبور میکند بین ساکنان یک شهر فقیر که به یک Power Core نیاز دارند، یکی را انتخاب کند. برای به دست آوردن آن، شما باید از یک Vault دزدی کنید و در نتیجه، تمام جمعیت آن Vault را به مرگ محکوم خواهید کرد. کورییر در این بازی، بارها قدرت مرگ و زندگی چندین شخصیت را در دست میگیرد، اما این ماموریت تجربه کلی بازی را به طور کامل برای آنها تغییر میدهد. برخی معتقدند که ساکنان Vault سزاوار مرگ هستند و باید مثل خیلیها، از آنجا فرار کرده و مثل بقیه روی سطح زمین زندگی کنند. این در حالی است که دیگران میگویند بتسدا باید ماموریت را با یک انتخاب سوم طراحی میکرد (در واقع Power Coreهای زیادی در جهان بازی وجود دارد). در هر صورت، این تصمیم برای بسیاری از طرفداران این بازی جهان باز یک انتخاب دردناک بود.
Fallout 4
انسان بودن یا نبودن؛ مسئله این است!
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس
- تاریخ انتشار: ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵
- سازندگان: Bethesda
در جریان بازی Fallout 4، ممکن است با چندین گروه مختلف روبهرو شویم که بسیاری از آنها با یکدیگر دشمنی دارند. اما حقیقت این است که در Steel Brotherhood (نسخه فضایی مارین در Fallout)، بازیکنان با شخصیتی به نام دنس آشنا میشوند؛ یک پالادین از Brotherhood که فردی بیرحم است و نسبت به گونههای دیگر، بهویژه Super Mutants، تبعیض قائل میشود. دوراهی پالادین دانس زمانی شروع میشود که شخصیت شما برای انجام ماموریتی به نام Blind Betrayal به جهان وحشی بازی فرستاده میشود. در نتیجهی این ماموریت، فاش میشود که دانس آن کسی نیست که ادعا میکند. او در واقع یک سینث است که توسط Institute ساخته شده و وقتی حقیقت «غیرانسان» بودن خود را در مییابد، به شدت افسرده میشود. در اینجا انتخاب فرا میرسد: به زندگی او پایان دهید، اجازه دهید زنده بماند و علیه برادر فرماندهاش شورش کند یا فرماندهی را قانع کنید که به دانس اجازهی زنده ماندن بدهد و او را به تبعید بفرستد. این ماموریت یکی از پیچیدهترین انتخابهای اخلاقی در بازی است و این سوال را در ذهن بازیکنان ایجاد میکند: انسان بودن به چه معناست؟
Dragon Age: Inquisition
رها کردن یک دوست قدیمی
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، پلی استیشن۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰
- تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴
- سازندگان: BioWare
در بخشی از تعقیب وناتوریها در تداس برای پیدا کردن کوریفیوس و کشتن اژدهایان عظیم که به آرامی در سراسر جهان پرسه میزنند، بازیکنان با انتخابی سخت روبهرو میشوند؛ شاید سختترین انتخابی که در کل این مجموعه با آن روبهرو خواهند شد. مجموعه Dragon Age به بازیکنان اجازه میدهد تا نتایج تصمیماتشان را در هر بازی به همراه داشته باشند و شخصیتهای خاطرهانگیزی را به ما معرفی میکند که جایگاه خاصی در قلبمان دارند. دو نفر از این شخصیتها آلیستر، واردر خاکستری از بازی Origins و هاوک، قهرمان بازی Dragon Age 2 هستند. در Dragon Age: Inquisition، بازیکن باید تصمیم بگیرد یکی از آنها را در Fade رها کند تا بمیرد. یکی از آنها باید زندگیاش را فدا کند تا قهرمان دیگر نجات پیدا کرده و جلوی نابودی جهان را بگیرد. این یک انتخاب بسیار سخت است که تا همیشه ذهن بازیکنان را درگیر خواهد کرد.
The Witcher 3
آنا را نجات میدهید یا بچهها را؟
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ
- تاریخ انتشار: ۱۹ می ۲۰۱۵
- سازندگان: CD Projekt Red
سیدی پراجکت رد به خوبی علاقه ساپکوسکی به پایانهای تلخ و انتخابهای اخلاقی سخت را نشان داده است و در The Witcher 3 این موضوع به طور کامل در نتیجه ماموریتی که توانایی بارون خونین را به گرالت میدهد، دیده میشود. بعد از اینکه گرالت درباره گذشته تراژدیک خانواده خود تحقیق میکند، از جمله علاقه بارون به الکل و خشونت که باعث نابودی خانوادهاش شده است، با دو انتخاب سخت مواجه میشود: گرالت باید بین نجات آنا یا بچههای گمشدهای که توسط کرونها از روستاهای اطراف ربوده شدهاند، یکی را انتخاب کند. اگر بازیکن گزینه اول را انتخاب کند (که منطقیتر است چون گرالت به آنا نیاز دارد تا رد سیری را پیدا کند)، جادوگران شرور بچهها را زنده زنده میخورند. اگر بازیکن تصمیم بگیرد بچهها را نجات دهد، این انتخاب هم نتیجه تراژدیکی خواهد داشت، چون آنا به یک هگ مرداب تبدیل شده و سپس توسط گرالت کشته میشود. این انتخاب دل تمارا را میشکند و قسم میخورد که دیگر هرگز پدرش را نبیند. مدتی بعد، بارون خودکشی میکند و وضعیت در گورس ولن بدتر میشود، چون با نبود بارون برای کنترل اوضاع، گروهی که قبلا به او وفادار بودند، به غارت، کشتار یا بدتر از آن روی میآورند.
Star Wars Knights of The Old Republic 2: The Sith Lords
یک سکه به گدا بدهید، نتیجه آن همیشه همراه شما خواهد بود
- پلتفرمها: نینتندو سوییچ، ایکس باکس، ویندوز iOS، لینوکس، مک او اس و اندروید
- تاریخ انتشار: ۶ دسامبر ۲۰۰۴
- سازندگان: Obsidian Entertainment و Aspyr
آبسیدین برای ایجاد احساس گناه در بازیکنان معروف است، حتی اگر در نقش نیروهای Light Side باشیم. در بازی KOTOR 2، پس از فرود در شهر خطرناک نار شادا، Exile مردی را میبیند که از او مقداری پول میخواهد تا برای خانوادهاش غذا فراهم کند. اگر بازیکن تصمیم بگیرد به این گدا کمک کند، کرِیا او را سرزنش میکند، دربارهی تاثیرات انتخابها صحبت میکند و یک صحنه از دزدیده شدن و کشته شدن آن مرد بیچاره توسط تعدادی اراذل را به نمایش میگذارد. بدیهی است که این داستان به اینجا ختم نمیشود: اگر بازیکنان این انتخاب را بکنند، بعدا در یکی از بخشهای پایینتر شهر دو بچه و یک زن را پیدا میکنند که به نظر میرسد به خاطر اینکه پدرشان نتوانسته با پولهایی که وعده داده بود بازگردد، خانهشان را از دست دادهاند. صحبتهای کرِیا قلب بازیکنان را به درد میآورد و آنها را مجبور میکند تا قبل هر تصمیم حسابی فکر کنند. مسیر به سوی تاریکی با نیتهای خوب هموار میشود.
Baldur’s Gate 3
مبارزه با سنجابها اشتباه است!
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، مک او اس، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس
- تاریخ انتشار: ۳ آگوست ۲۰۲۳
- سازندگان: Larian Studios
اگر شما بازیهای جهان باز زیادی را تجربه کرده باشید، احتمالا متوجه شدهاید که گاهی اوقات، اوضاع خیلی سریع از کنترل خارج میشود، به ویژه بعد از یک تصمیم اشتباه. این موضوع در بازی Baldur’s Gate 3، به شکلی کاملا افراطی توسط استودیو لاریان به نمایش گذاشته شده است. این داستان زمانی رخ میدهد که بازیکنان مجبور میشوند با یک سنجاب مبارزه کنند. اگر بازیکن مهارت Speak With Animals را داشته باشد یا معجونی بنوشد که این توانایی را به او بدهد، احتمالا توسط این سنجاب قاتل تهدید خواهد شد. با این حال، بازیکنان میتوانند برتری خود را بر روی این موجود بیدفاع ثابت کنند و آن را با یک لگد محکم پرتاب کنند. این انتخاب به سرعت به خونین و وحشیانه تبدیل میشود که فراموش کردنش سخت است. حتی کسانی که شخصیت شروری در بازی دارند، بعد از این اتفاق ناراحت خواهند شد. بازی به شکلی سخت به شما یادآوری میکند که حتی کوچکترین تصمیمات شما میتواند عواقب سختی داشته باشد به علاوه، اگر یکی از Duirdهای Grove شاهد این صحنه باشد، کل محل به دشمن بازیکنان تبدیل خواهد شد که باعث اتفاقات بد بیشتری میشود. پس به سنجاب لگد نزنید، هیچ فایدهای در انجام این کار وجود ندارد.
کلام آخر
بازیهای جهان باز با انتخابهای اخلاقی پیچیده خود، فرصتی برای تجربه عمیقترین احساسات انسانی را برای بازیکنان فراهم میکنند. این بازیها مرز میان خیر و شر را به چالش کشیده و مخاطبان را در برابر تصمیماتی قرار میدهند که گاهی تا سالها ذهنشان را مشغول نگه میدارد. از قتلهای ناخواسته در Skyrim گرفته تا لحظات سخت Fallout: New Vegas یا حتی نتایج تلخ در The Witcher 3، هر تصمیمی عواقب منحصربهفردی دارد که تجربه بازیکنان را شکل میدهد. شاید این تصمیمات در دنیای مجازی باشند، اما تاثیری که بر روی دیدگاه ما نسبت به اخلاق و مسئولیت دارند، بسیار واقعی است. چنین تجربههایی یادآوری میکنند که انتخابها، حتی در بازیهای ویدیویی، میتوانند بازتابی از ارزشهای اخلاقی ما باشند.
منبع: Gamerant
- چرا انتخابهای اخلاقی در بازیهای جهان باز تا این اندازه مهم هستند؟
انتخابهای اخلاقی در بازیهای جهان باز به بازیکنان اجازه میدهند تا داستان را به روش خود پیش ببرند و عواقب تصمیمات خود را به طور مستقیم تجربه کنند. این انتخابها معمولا با عواقب بلندمدت همراه هستند که تجربه بازی را بهیادماندنیتر و چالشبرانگیزتر میکنند.
- آیا نتایج انتخابها در بازیهای مختلف متفاوت است؟
بله، در هر بازی نتایج انتخابها کاملا متفاوت هستند و به طراحی سازندگان و داستان بازی بستگی دارد. برخی از بازیها مانند Skyrim و Fallout تاثیرات بزرگ و گستردهای دارند، در حالی که در بازیهایی مثل Baldur’s Gate 3، حتی کوچکترین انتخابها میتوانند پیامدهای غیرمنتظرهای داشته باشند.
- آیا میتوان در این بازیها انتخاب “درست” یا “اشتباه” داشت؟
در بیشتر بازیهای جهان باز، انتخابها به گونهای طراحی شدهاند که هیچ خروجی درستی برای آنها وجود ندارد. این تصمیمات بیشتر به اخلاق و ارزشهای شخصی بازیکنان بستگی دارند. به همین دلیل، بازیهای جهان باز این چنینی، تجربیاتی منحصربهفرد و شخصیسازی شده را به بازیکنان ارائه میدهند.
بهترین کالاف دیوتی باز ایران کیه؟ میزگیم با سلی
source