در این مطلب توضیح می‌دهیم که جمنای نانو چیست و این هوش مصنوعی جدید گوگل چه امکانات و قابلیت‌هایی دارد و در دسترس کاربران کدام گوشی‌ها قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید تکراتو

چند سالی هست که شرکت گوگل، گوشی‌های پیکسل را به عنوان بهترین محصول برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی تبلیغ می‌کند؛ اما رونق گرفتن اخیر ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی باعث شده که سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در تلاش برای ارایه ابزارهای مشابه باشند. رونمایی از Apple Intelligence برای سری آیفون 16 هم باعث شد که تلاش‌های گوگل در حوزه هوش مصنوعی جدی‌تر از همیشه دنبال شوند.

همچنان گوگل از نظر تکنولوژی هوش مصنوعی نسبت به رقبا برتری دارد و به همین دلیل، مدل هوش مصنوعی جمینای نانوی این شرکت روزبروز به دستگاه‌های بیشتری راه پیدا می‌کند؛ از جمله انواع گوشی‌های شیائومی و سامسونگ.

اما جمنای نانو چیست ، چه قابلیت‌هایی دارد و در اختیار کاربران چه گوشی‌هایی قرار می‌گیرد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جمنای نانو چیست ؟

جمینای نانو، کوچکترین مدل هوش مصنوعی گوگل است که صرفا برای اجرای مستقیم روی گوشی‌هایی مثل سری پیکسل 9 طراحی شده و در زمینه کارهای مبتنی بر متن مهارت دارد. این هوش مصنوعی، قابلیت پیشنهاد دادن پاسخ برای مکالمه، نوشتن پیام و کارهای مختلف دیگر را دارد.

جمنای نانو چیست
جمنای نانو چیست

اخیرا هم نسخه‌های مالتی مودال یا چند وجهی از جمنای نانو معرفی شده که توانایی درک تصویر و صدا را هم به این هوش مصنوعی اضافه کرده‌اند. اما هنوز هم قابلیت های جمینای نانو در حد مدل‌های زبانی کامل نیست. مثلاً نمی‌توانید مثل چت‌جی‌پی‌تی یا اپلیکیشن جمینای با جمینای نانو گفتگو کنید.

پس از پاسخ دادن به اینکه جمنای نانو چیست ، در ادامه نگاهی به مزایا و قابلیت‌های این هوش مصنوعی گوگل داریم.

مزایای جمینای نانو

یکی از مزایای جمنای نانو این است که این هوش مصنوعی روی دستگاه اجرا می‌شود؛ این یعنی هیچ داده‌ای برای پردازش به سرورهای گوگل ارسال نخواهد شد. در واقع حتی اگر اتصال اینترنت شما قطع باشد، باز هم جمینای نانو به روش آفلاین کار می‌کند. این ویژگی باعث افزایش سرعت پاسخ و حفاظت از حریم خصوصی کاربران می‌شود چون معمولاً پلتفرم‌های هوش مصنوعی آنلاین، از اطلاعات کاربران برای آموزش دادن مدل‌ها در آینده استفاده می‌کنند.

همچنین هوش مصنوعی گوگل جمنای نانوی در پس‌زمینه اجرا می‌شود تا گوشی شما قابلیت پردازش کارهای هوش مصنوعی را بدون نیاز به اتصال به شبکه داشته باشد.

هوش مصنوعی گوگل جمینای نانو به صورت اختصاصی برای سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند بهینه سازی شده اما اجرای آن در پس‌زمینه باعث مصرف مقداری حافظه می‌شود. به همین دلیل سری پیکسل 9 دارای 16 گیگابایت رم هستند که بخش زیادی از آن برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مثل جمنای نانو در نظر گرفته شده است. چیپ‌ست‌های مدرنی مثل تنسور جی 4 و اسنپدراگون 8 نسل 3 هم یکسری واحد پردازشی عصبی دارند که برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

این ویژگی‌ها و مزایای جمنای نانو باعث شده که گوگل در تلاش برای توسعه آن و قرار دادن این هوش مصنوعی در دسترس بیشتر کاربران اندروید باشد. اما ممکن است که این هوش مصنوعی تنها در دستگاه‌های رده بالایی که توان پردازشی چشمگیری دارند قابل استفاده باشد. در ادامه با قابلیت های جمنای نانو آشنا می‌شوید.

قابلیت های جمنای نانو

فهرست قابلیت های جمینای نانو برای هر دستگاهی متفاوت است اما در ادامه نگاهی داریم به قابلیت‌های کلی این هوش مصنوعی و کارهایی که قادر به انجام آنهاست. قطعاً به تدریج قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل جمنای نانو به دستگاه‌های مختلف راه پیدا می‌کنند اما ممکن است که برای پشتیبانی از جمینای نانو نیاز به سخت‌افزاری قوی داشته باشید.

1. پاسخ‌های هوشمند Gboard

تقریباً بیشتر از یک دهه است که کیبورد گوشی‌های هوشمند، قابلیت پیشنهاد دادن کلمه بعدی را برای مکالمات دارد؛ اما گوگل این قابلیت را برای جمینای نانو ارتقاء داده تا پاسخ‌هایی هوشمند با در نظر گرفتن متن مکالمه تولید کند. به زبان ساده‌تر، کیبورد گوشی برای پیشنهاد دادن پاسخ بر اساس متن چت، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این قابلیت در واتساپ، لاین و KakaoTalk کار می‌کند اما در حال حاضر محدود به زبان انگلیسی است.

جمنای نانو چیست

2. خلاصه‌سازی در Recorder

اپلیکیشن Pixel Recorder از هوش مصنوعی گوگل جمینای نانو استفاده می‌کند تا خلاصه صداهای ضبط شده را تولید کند. در سری پیکسل 8، این مدل تنها قابلیت خلاصه‌سازی حدود 15 دقیقه صدا را داشت. اما حالا سری پیکسل 9 مجهز به نسخه جدیدتری از این مدل شده که قابلیت خلاصه‌سازی صداهای ضبط شده‌ای با طول بیشتر از نیم ساعت را دارد.

جمنای نانو چیست

Galaxy AI هم یک قابلیت مشابه برای خلاصه‌سازی صداها توسط هوش مصنوعی در اپلیکیشن Voice Recorder سامسونگ دارد؛ اما این سیستم، بر اساس مدل بزرگتر جمینای پرو کار می‌کند که بر روی بستر ابر اجرا می‌شود. مزیت مدل مورد استفاده سامسونگ این است که این مدل قابلیت کار کردن با صداهای چند ساعته را دارد؛ اما در مقابل سرعت آن کمتر است و اطلاعات کاربران را به بستر ابر منتقل می‌کند.

3. Magic Compose

یکی دیگر از قابلیت های جمنای نانو که از آن در اپلیکیشن Messages گوگل استفاده می‌شود، Magic Compose نام دارد که بر اساس 20 پیام آخر مبادله شده در گفتگو، پاسخ پیشنهادی تولید می‌کند. این ابزار از چندین سبک نوشتاری مختلف پشتیبانی می‌کند مثل رسمی، هیجان زده، سرد و حتی شکسپیری. به این ترتیب می‌توانید لحن پاسخ‌های هوش مصنوعی را به شکل دلخواه تنظیم کنید.

جمنای نانو چیست

4. اسکرین شات‌های پیکسل

اپلیکیشن Pixel Screenshots که در سری پیکسل 9 معرفی شد از امکانات و ویژگی های جمنای نانو برای استخراج و شناسایی اطلاعات مهم از اسکرین شات‌های قبلی استفاده می‌کند. این اپلیکیشن، یک نوار جستجو هم دارد که می‌توانید از طریق آن اطلاعات خاصی استفاده کنید؛ مثل طرز تهیه غذایی که قبلاً ذخیره کرده بودید یا آدرس دوستتان که در یک چت از آن اسکرین شات گرفته بودید.

جمنای نانو چیست

از آنجایی که همه پردازش‌های این هوش مصنوعی به صورت آفلاین اجرا می‌شوند، حتی در صورت جستجو بین هزاران اسکرین شات ذخیره شده در گالری گوشی، نتایج را به صورت تقریباً فوری دریافت خواهید کرد.

5. TalkBack

در قسمت جمنای نانو چیست اشاره شد که این هوش مصنوعی قابلیت‌های چند وجهی را پیدا کرده است. حالا هوش مصنوعی گوگل جمینای نانو توضیحاتی مفصل و قوی از تصاویر ارایه می‌دهد تا کاربرانی که مشکل بینایی دارند هم درک بهتری از محتوای روی صفحه پیدا کنند.

بر خلاف مدل قدیمی‌تر TalkBack که تنها توضیحاتی ساده را تولید می‌کرد، حالا با تقویت قابلیت های جمنای نانو این هوش مصنوعی قابلیت شناسایی جزئیات یا نقاط مهم را هم دارد. این قابلیت به نوعی نقش یک مولد تصویر را دارد و مثلاً می‌تواند نتایج مفیدی مثل “نمای پانورامای خانه اپرای سیدنی در شب” را تولید کند.

6. گزارش‌های هوش مصنوعی برای آب و هوا

قبل از رونمایی سری پیکسل 9، با انتخاب گزینه پیش‌بینی آب و هوا، وارد اپلیکیشن گوگل می‌شدید؛ اما حالا اپلیکیشن Pixel Weather داده‌های بیشتر، ویجت‌های بهتر، رابط کاربری روان‌تر و قابلیت پشتیبانی از جمینای نانو را دارد.

جمنای نانو چیست

 

ایده کلی این است که Gemini Nano یک خلاصه کلی از وضعیت آب و هوای پیش رو در بالای اپلیکیشن تولید کند تا نیازی به گشتن در پیش‌بینی‌ها، آمار دما و سایر اطلاعات نداشته باشید. همچنین، این هوش مصنوعی یکسری فاکتور دیگر مثل شاخص UV و کیفیت هوا را هم در نظر می‌گیرد تا با یک نگاه، به دید جامعی از وضعیت آب و هوا دست پیدا کنید.

7. Call Notes

Call Notes یکی دیگر از ویژگی های جمنای نانو است که همراه سری پیکسل 9 و به صورت اختصاصی برای گوشی‌های پیکسل ارایه شد. این ابزار، تماس‌های تلفنی کاربر را ضبط کرده و سپس با استفاده از گوگل جمینای یک خلاصه از مکالمه تولید می‌کند. اما باید این قابلیت را برای تماس مورد نظر به شکل دستی فعال کنید. برای شخص مقابل هم یک پیام صوتی با مضمون “Google Call Notes is on. The call is recorded” پخش می‌شود که نشان دهنده ضبط شدن گفتگو است. Galaxy AI هم قابلیت مشابهی دارد که صداهای ضبط شده را به صورت آفلاین پردازش می‌کند.

گوشی هایی که به جمنای نانو مجهز می‌شوند

جمینای نانو در ابتدا به شکل اختصاصی برای پیکسل 8 پرو ارایه شده بود اما به تدریج، دستگاه‌های بیشتری این قابلیت را دریافت کردند؛ از جمله چندین گوشی از شرکت‌هایی غیر از گوگل.

جمنای نانو چیست

فهرست گوشی هایی که به جمنای نانو مجهز می‌شوند عبارتند از:

  • سری پیکسل 9 از جمله پیکسل 9 پرو فولد
  • گوگل پیکسل 8a
  • سری گوگل پیکسل 8
  • سری سامسونگ گلکسی S24
  • گلکسی S24 FE
  • گلکسی زد فلیپ 6 و زد فولد 6
  • سری شیائومی 14T
  • شیائومی میکس فلیپ
  • موتورولا اج 50 اولترا
  • موتورولا ایزر 50 اولترا

انتظار می‌رود که در آینده گوشی‌های پرچمدار بیشتری از جمینای نانو پشتیبانی کنند، به خصوص با توجه به اینکه به زودی اپلیکیشن‌های معمولی روی گوشی‌ها هم از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. گوگل فرایند دانلود و آپدیت مدل جمینای نانو را از طریق AICore میسر کرده که یک رابط کاربری هم در اختیار توسعه دهندگان شخص ثالث قرار می‌دهد.

شرکت گوگل در اوایل سال 2024 اعلام کرد که امکان دسترسی اولیه را برای شرکت‌هایی مثل ادوبی و Grammarly فراهم کرده تا در اپلیکیشن‌های خودشان از مدل هوش مصنوعی روی دستگاه استفاده کنند. به این ترتیب پی‌دی‌اف خوان‌هایی مثل ادوبی اکروبات می‌توانند بدون نیاز به اتصال به اینترنت، خلاصه متون را تولید کنند.

جمع‌بندی

جمینای نانو، کارآمدترین مدل از خانواده جمینای گوگل محسوب می‌شود و با وجود آن، اپلیکیشن‌ها می‌توانند تجربیات شخصی سازی شده و قابلیت اطمینان‌تری در زمینه هوش مصنوعی فراهم کنند؛ بدون اینکه نیاز به استخراج داده‌ها و اطلاعات کاربران از دستگاه وجود داشته باشد. در این مطلب توضیح دادیم که جمنای نانو چیست و چه قابلیت‌هایی دارد و اینکه چه گوشی‌هایی مجهز به این قابلیت می‌شوند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار

جمنای نانو چیست ؟

جمینای نانو، کوچکترین مدل هوش مصنوعی گوگل است که صرفاً برای اجرای مستقیم روی گوشی‌هایی مثل سری پیکسل 9 طراحی شده و در زمینه کارهای مبتنی بر متن مهارت دارد. این هوش مصنوعی، قابلیت پیشنهاد دادن پاسخ برای گفتگوها، نوشتن پیام و غیره را دارد.

جمینای نانو چه قابلیت‌هایی دارد؟

خلاصه‌سازی متن و صدا، سازماندهی و تولید تصویر، ارائه پیشنهاد حین مکالمه، نمایش آمار و اطلاعات مفید درباره آب و هوا و غیره از جمله قابلیت های جمینای نانو هستند.

چه گوشی‌هایی مجهز به جمینای نانو هستند؟

سری پیکسل 9 از جمله پیکسل 9 پرو فولد، گوگل پیکسل 8a، سری گوگل پیکسل 8، سری سامسونگ گلکسی S24، گلکسی S24 FE، گلکسی زد فلیپ 6 و زد فولد 6، سری شیائومی 14T، شیائومی میکس فلیپ، موتورولا اج 50 اولترا و موتورولا ایزر 50 اولترا.

منبع: androidauthority

نظر شما درباره جمنای نانو چیست ؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

source

توسط techkhabari.ir