صاحب‌خبر –

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا از “آناتولی” سازمان ملل در گزارشی در خصوص وضعیت سیل اعلام کرد که سیل حدود ۲۷۱ هزار نفر را آواره کرده و آنها را مجبور به پناه بردن به مناطق مرتفع در بیشتر نقاط سودان جنوبی کرده است.

اوچا خاطرنشان کرد که بارندگی شدید و جاری شدن سیل ۱۵ مسیر اصلی تامین کمک های بشردوستانه را از دسترس خارج کرده و مانع از ارسال کمک به مناطق آسیب دیده شده است.

سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور جهان، با یکی از بدترین بحران های ناشی سیل‌ در دهه‌های اخیر مواجه است. این سیل باعث ویرانی گسترده، آوارگی و آسیب شدید به زیرساخت‌ها و معیشت مردم این کشور شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه اعلام کرد که ۵۸ مرکز سلامتی در پنج شهرستان زیر آب رفته اند، در حالی که نزدیک به ۹۰ مرکز دیگر غیرقابل دسترس هستند. حدود ۱۵ جاده اصلی، از جمله مسیرهای منتهی به جوبا، پایتخت سودان جنوبی نیز قابل استفاده نیست.

این سازمان اضافه کرد که سیل‌ها وضعیت بشردوستانه بحرانی را در سودان جنوبی که در حال حاضر میزبان نزدیک به ۸۰۰ هزار پناهنده از کشور همسایه خود یعنی سودان است, بدتر کرده است.

به گزارش ایرنا, پیش از این سازمان ملل در مورد بحران انسانی در سودان جنوبی که به سرعت رو به وخامت است، هشدار داد و اعلام کرد که نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به حمایت و کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

مردم جنوب سودان پس از سالها جنگ و درگیری نهم ژانویه ۲۰۱۱ برای شرکت در یک همه‌ پرسی درباره استقلال از بخش شمالی این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند. نتیجهٔ همه‌ پرسی به نفع استقلال جنوب سودان و براین اساس کشور جدید آفریقایی نهم ژوئیه تاسیس شد.

با پذیرش این همه‌پرسی از سوی کشور مادر، جمهوری سودان جنوبی به عنوان پنجاه و پنجمین کشور در قاره آفریقا، یکصد و نود و ششمین کشور جهان و یکصد و نود و سومین کشور عضو سازمان ملل متولد شد.

جنوب سودان سرشار از منابع نفتی است و مهم‌ترین صادرات آن نفت خام است. بیش از ۹۵ درصد اقتصاد سودان جنوبی به درآمدهای نفتی متکی است.

https://www.aa.com.tr/en/africa/over-a-million-people-affected-by-floods-in-south-sudan-un/۳۳۶۹۴۵۴

∎​

source

توسط techkhabari.ir