صاحب‌خبر –

جوان آنلاین: شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که طبق حقوق اسلامی، برای زن در شرایطی حتی پس از طلاق هم نفقه برقرار است که زنان بعد از طلاق برای تأمین معیشت خود دچار چالش نشوند. 

زمانی که زنی به واسطه عقد شرعی به همسری یک مرد درمی‌آید، حق و حقوقی در زندگی او پیدا می‌کند که مرد باید این حق و حقوق را با توجه به جایگاه اجتماعی خود و زن بپردازد. 
نفقه اصطلاحاً به مال یا پول نقدی گفته می‌شود که مرد وظیفه دارد بعد از عقد رسمی و دائمی به عنوان خرج خانه و همسر خود پرداخت کند. در شرایط خاصی نفقه بعد از طلاق هم می‌تواند همچنان برقرار باشد و مرد موظف خواهد بود آن را به همسر خود همچنان بپردازد. 
همچنین مرد باید در زمان پرداخت نفقه منزلت اجتماعی همسر خود را در نظر بگیرد، به طور مثال اگر زن در زمانی که خانه پدرش بود، از رفاه بسیار بالایی برخوردار بود، بعد از ازدواج شوهرش نیز باید چنین رفاهی را برای او تأمین کند. 
در حالت عادی اگر مرد و زن جدا شوند، به هیچ عنوان مرد وظیفه ندارد نفقه بعد از طلاق به او بپردازد، مگر اینکه شرایطی وجود داشته باشد که اگر اینچنین باشد، دادگاه مرد را مجاب می‌کند نفقه را تمام و کمال به همسر سابق خود بپردازد. 
 باردار بودن زن
یکی از مواردی که باعث می‌شود نفقه بعد از طلاق همچنان بر گردن مرد باشد، به موضوع باردارشدن زن برمی‌گردد. گاهی پیش می‌آید که زن و مرد در زمانی که کار‌های جدایی‌شان به اتمام می‌رسد، متوجه این مسئله می‌شوند که زن حامله است و دادگاه در جریان قرار می‌گیرد. 
زمانی که دادگاه متوجه شود زن حامله بوده و جدا شود، دادگاه نفقه بعد از طلاق تعیین می‌کند، زیرا هزینه زنی که حامله است و بچه در شکمش دارد، در واقع با مرد است. 
در قوانین اسلامی ولایت بچه با مرد است و زنی که بچه او را حامله باشد، در واقع دارد باعث رشد فرزند او می‌شود، به همین دلیل است که دادگاه نفقه بعد از طلاق را تعیین می‌کند تا هزینه‌های زن و کودک درون شکمش تأمین شود. 
در قانون و قوانین اسلامی انواع و اقسام طلاق وجود دارد که پویایی قوانین را اثبات می‌کند و موجب می‌شود زن و مرد بتوانند با توجه به شرایط خود یکی از شیوه‌ها را انتخاب کنند و از یکدیگر جدا شوند که در بعضی از این شیوه‌ها نفقه بعد از طلاق نیز بر گردن مرد است. 
وقتی صحبت از طلاق رجعی می‌کنیم، یعنی جدایی‌ای که در آن مرد و زن می‌توانند در طول مدت عده بدون اجازه و دخالت دادگاه به یکدیگر برگردند، در صورتی که خودشان چنین چیزی تشخیص دهند. طی دوران طلاق رجعی، زن موظف است در محل مشترک با مرد زندگی کند، مگر اینکه مرد از حق خود بگذرد. 
از آنجا که زن در محل مشترک با مرد زندگی می‌کند، دادگاه مرد را موظف می‌کند نفقه بعد از طلاق را همچنان به او بپردازد تا رفاه او تأمین باشد. بالاخره در قوانین اسلامی وظیفه پیش‌بردن زندگی زن با مرد است و باید او را گرامی بدارد. 
اگر زن قبول نکند که در جایی که مرد تعیین کرده است، زندگی کند، بالطبع دادگاه وظیفه تأمین زن را از گردن مرد ساقط می‌کند. 
اصل در طلاق رجعی این است که بین مرد و زن مدتی فاصله بیفتد تا به این صورت بتوانند فرصت فکرکردن داشته باشند و شاید بتوانند زندگی خود را به هم گره بزنند، برای همین قانونگذاران نفقه بعد از طلاق رجعی را بر گردن مرد گذاشته‌اند تا زن در طول آن مدت به سختی نیفتد. 
 نفقه زن در دوران عده
یکی از مهم‌ترین مواردی که نفقه بعد از طلاق همچنان به زن تعلق می‌گیرد، دوران عده است. عده به معنای مدت‌زمانی است که زن پس از طلاق یا فوت شوهر باید بگذراند و در این مدت از ازدواج مجدد خودداری کند. در حقوق اسلامی، زن در مدت عده به ویژه در طلاق رجعی، همچنان نفقه دریافت می‌کند. 
 نفقه زن در طلاق توافقی
در طلاق توافقی که طرفین بر سر تمامی مسائل از جمله نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و سایر موضوعات به توافق می‌رسند، نفقه پس از طلاق بستگی به توافق طرفین دارد. در این حالت، اگر زن و شوهر توافق کنند که مرد پس از طلاق همچنان به زن نفقه پرداخت کند، این توافق قانونی و لازم‌الاجرا خواهد بود، اما در صورت عدم‌توافق، زن پس از طلاق نفقه‌ای دریافت نخواهد کرد.

∎​

source

توسط techkhabari.ir