به گزارش ایلنا، هفته گذشته خبر افزایش قیمت انواع محصولات لبنی منتشر شد و این افزایش، چهار قلم کالایی را که همواره مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شد را نیز دربرمی‌گرفت. این گرانی واکنش‌های زیادی را دربرداشت تا اینکه سازمان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چهار محصول لبنی پرمصرف را به شش قلم افزایش داد و آنها را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کرد. 

جزئیات افزایش جدید قیمت لبنیات 

احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا جزئیات قیمت محصولات لبنی را در سال جاری تشریح کرد و گفت: هر ساله و در پی افزایش قیمت لبنیات دولت نظارت ویژه‌ای بر قیمت‌ چهار قلم کالای لبنی داشت و قیمت این چهار کالا همواره براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شد؛ ماست ۲.۵کیلویی، پنیر ۴۰۰ گرمی، شیر بطری و شیر نایلونی این چهار قلم کالاهای یادشده هستند، امسال پس از افزایش قیمت شیرخام در جلسه‌ای که به منظور تصمیم‌گیری درباره قیمت محصولات لبنی گذاشته شد این تصمیم اتخاذ شد که به دنبال افزایش قیمت شیرخام قیمت انواع محصولات لبنی ۲۵درصد تا ۳۰درصد افزایش داشته باشد و تفاوتی که در قیمت‌گذاری محصولات لبنی در سال جاری و سال‌های پیش وجود دارد این است که چهار قلم کالای یادشده نیز مشمول همین میزان از افزایش می‌شوند و دیگر استثنایی در مورد قیمت‌گذاری آنها وجود ندارد. 

وی افزود: در همین حال محصولات فانتزی صنعت لبنیات مانند انواع شیرهای کاکائو، شیر ویتامینه و از این قبیل نیز مشمول همین میزان از قیمت‌گذاری هستند و تولیدکنندگان اجازه افزایش بیش از این میزان را ندارند. 

ظفری ادامه داد: این افزایش ۲۵درصدی تا ۳۰درصدی نسبت به مصوبه سال ۱۴۰۲ مجاز است و دولت اظهار کرده که امسال علاوه بر قیمت چهار محصول یادشده بر قیمت همه محصولات لبنی نظارت ویژه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تا سال گذشته این امکان وجود داشت که شماری از محصولات لبنی حتی تا ۴۰درصد افزایش قیمت را تجربه کنند اما از سال جاری دیگر افزایش قیمت بیش از میزان یادشده در مورد هیچ یک از محصولات مجاز نیست تا قیمت‌ها از قدرت خرید مصرف‌کننده بیشتر نباشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران تصریح کرد: این میزان از افزایش قیمت در حالی اِعمال شده که برخی تولیدکنندگان محصولات لبنی متقاضی افزایش قیمت بیش از اینها بودند اما واقعیتی که در بازار لبنیات وجود دارد این است که افزایش قیمت با کاهش تقاضا روبه‌روست و این امر بازار مصرف این محصولات را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش ۲۵ درصدی تا ۳۰درصدی کنونی نیز با توجه به میانگین درآمد جامعه قیمت بالایی به شمار می‌آید. 

ظفری تاکید کرد: نکته قابل‌توجه در مورد قیمت‌گذاری جدید محصولات لبنی این است که این افزایش قیمت باید نسبت به میزان مجاز افزایش قیمت‌ها در خرداد سال ۱۴۰۲ اعمال شود و اگر تولیدکننده‌ای بدون مجوز از ابتدای سال جاری قیمت‌های خود را به هر میزان و خارج از مصوبه تنظیم بازار افزایش داده باشد امروز دیگر مجاز به افزایش قیمت ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصدی نیستند و باید هر میزان افزایش قیمتی که اعمال کرده را از درصدهای یادشده کم کند، به عبارت دیگر درصدهای تعریف‌شده حداکثر افزایشی قیمتی است که از خرداد سال گذشته تاکنون باید بر قیمت انواع محصولات لبنی یادشده اعمال شود. 

اعلام قیمت دستوری بر شش قلم کالا

در پی تغییر رویه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در تعیین نرخ محصولات لبنی و واکنش‌هایی که به آزادسازی قیمت لبنیات نشان داده شد، این سازمان بار دیگر از نرخ‌گذاری بر شش قلم کالای پرمصرف خبر داد. 

این شش قلم و قیمت آنها به شرح زیر است:

شیر پاستوریزه کم‌چرب معمولی بطری یک لیتری ۲۸ هزار تومان

شیر پاستوریزه کم چرب بطری یک لیتری با ویتامین دی۳، ۲۹۸۰۰ تومان 

شیر پاستوریزه کیسه‌ای کم چرب ۹۰۰ گرمی ۲۳۴۰۰ تومان 

شیر پاستوریزه کیسه‌ای کم‌چرب ۸۰۰ گرمی با ویتامین دی۳ ۲۹۸۰۰ تومان

شیر پاستوریزه کیسه‌ای کم چرب ۹۰۰ گرمی ۲۳۴۰۰ تومان

پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی نسبتا چرب ۵۶۰۰۰ تومان

ماست کم‌چرب دبه ۲.۵ کیلوگرمی ۷۷۵۰۰ تومان 

انتهای پیام/

source

توسط techkhabari.ir