بدون شک انتخاب و خرید کیس کامپیوتر یکی از سرگرم کننده ترین و جذاب ترین بخش های ساخت و اسمبل کردن یک سیستم کامپیوتری است! در حالیکه در نگاه اول کیس کامپیوتر تنها به عنوان یک باکس نظم دهنده برای نگهداری از سایر قطعات سخت افزاری نظیر: «مادربرد، منبع تغذیه، سیستم خنک کننده و ..» در نظر گرفته می شود؛ اما جالب است بدانید که در برخی از موارد «تمرکز بیش از حد بر روی معیارهای زیبایی شناسی و جذابیت های بصری» و «در نظر نگرفتن ویژگی ها و مشخصات کیس و تطابق آن ها با سایر سخت افزارها» می تواند به بهای عملکرد ضعیف و ناپایدار سیستم کامپیوتری یا حتی خراب شدن قطعات ارزشمند و گران قیمتی همچون «پردازنده کامپیوتر» تمام شود! به همین دلیل قصد داریم تا در این مطلب شما را با برخی از نکات مهم در خرید کیس کامپیوتر آشنا کرده و برترین سازندگان کیس های کامپیوتری را نیز به شما معرفی کنیم. در صورتیکه به دنبال خریداری یک کیس کامپیوتر ایده آل هستید اما با فرآیند تهیه آن آشنایی ندارید؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در هنگام خرید کیس کامپیوتر به چه نکاتی توجه کنیم؟

فرم فاکتور مادربرد

در طی سال های اخیر سازندگان مادربردهای سیستم های کامپیوتری، تمامی مادربردهای خود را با در نظرگیری استانداردهای خاصی که از آن ها با عنوان «فرم فاکتور» یاد می شود؛ توسعه داده و روانه بازار کرده اند. برخی از رایج ترین فرم فاکتورهای مادربرد سیستم های کامپیوتری عبارت است:

راهنمای خرید تکراتو
  • فرم فاکتور ATX با ابعاد «244 × 305 میلی متری»
  • فرم فاکتور E-ATX با ابعاد «330 × 305 میلی متری»
  • فرم فاکتور Micro-ATX با ابعاد «244 × 244 میلی متری»
  • فرم فاکتور Mini-ITX با ابعاد «170 × 170 میلی متری»

همان طور که می بینید، هر یک از فرم فاکتورهای بالا به ابعاد فیزیکی مادربرد اشاره دارند. به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام خرید کیس کامپیوتر به فرم فاکتور مادربرد موردنظر خود توجه کرده و از سازگاری کیس با آن اطمینان حاصل کنید.

ابعاد کارت گرافیک و خنک کننده پردازنده

مشابه با مادربرد، سایر قطعات سخت افزاری نیز در ابعاد استانداردی به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم در فرآیند انتخاب کیس موردنظر خود حتماً ابعاد 2 قطعه بسیار مهم، یعنی «کارت گرافیک» و «خنک کننده پردازنده (CPU)»، را در نظر بگیرید؛ چرا که در صورت بزرگ تر بودن طول کارت گرافیک و ارتفاع خنک کننده CPU از طول و ارتفاع کیس، امکان نصب کارت گرافیک و بسته شدن پنل کناری کیس وجود نخواهد داشت. همچنین توصیه می کنیم تا یک حاشیه خالی «1 تا 2 میلی متری» را برای اطراف این دو قطعه در نظر داشته باشید و به عنوان مثال در صورت پشتیبانی کیس از خنک کننده های 17 میلی متری، خنک کننده کوچک تری را برای کیس خود انتخاب کنید.

راهنمای طلایی خرید کیس کامپیوتر

اندازه (اسکلت) کیس

برخلاف 2 نکته قبل، ابعاد کاملاً مشخصی برای کیس های کامپیوتری کامپیوتری وجود ندارد. با این حال برخی از محبوب ترین انواع کیس های کامپیوتری عبارتند از:

  • Full-Tower: بزرگ ترین سایز
  • Mid-Tower: سایز متوسط
  • Mini-Tower: سایز کوچک
  • SFF: کوچک ترین سایز

در حال حاضر اسکلت های «Mid-Tower» و «Mini-Tower» به دلیل ابعاد نسبتاً جمع و جور خود موردپسند طیف گسترده تری از کاربران کامپیوترهای دسکتاپ قرار دارند.

تعداد اسلات های موجود برای هاردهای HDD و SSD

بدون شک درنظرگیری تعداد اسلات های تعبیه شده در کیس برای هاردهای HDD و SSD یکی از کلیدی ترین نکاتی است که در هنگام خرید کیس کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید. همچنین لازم است در هنگام انتخاب یک کیس ایده آل به نیازهای آتی خود نیز توجه داشته باشید؛ چرا که با توجه به رشد سرسام آور اندازه فایل های نرم افزارها و بازی های ویدیویی، ممکن است در آینده نزدیک به نصب تعداد بیشتری از هاردهای HDD یا SSD نیاز داشته باشید.

تعداد جایگاه های فن خنک کننده

فن های خنک کننده به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء یک سیستم کامپیوتری در نظر گرفته می شود. در حال حاضر اغلب سازندگان با در نظرگیری چندین جایگاه اختصاصی برای فن های خنک کننده تلاش می کنند تا بستر مناسبی برای گردش ایده آل هوا (جایگزینی هوای گرم ناشی از فعالیت سیستم با هوای سرد) را در کیس های کامپیوتری خود فراهم کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام خرید انواع کیس کامپیوتر از وجود فن های خنک کننده (یا جایگاه های اختصاصی فن برای نصب فن موردعلاقه خود) در تمامی نواحی (و نه صرفاً در پنل پشتی) کیس مطمئن شوید.

وجود فیلترهای گرد و غبار

علاوه بر فن های خنک کننده سوراخ های تهویه هوا نیز نقش مهمی را در هدایت هوای گرم داخل کیس به فضای بیرون، از خود ایفاء می کنند. در حالت کلی سازندگان کیس های کامپیوتری سوراخ های تهویه کیس را با فیلترهای گرد و غبار (قطعات مشبک فلزی که از ورود ذرات کوچک گرد و غبار به داخل کیس و سایر قطعات سخت افزاری جلوگیری می کنند) می پوشانند. به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام خرید کیس کامپیوتر به محل قرارگیری فیلترهای گرد و غبار (ترجیحاً در مقابل فن ها و به سمت پنل بیرونی) توجه داشته باشید.

جنس پنل جلویی

در حال حاضر برخی از سازندگان کیس های کامپیوتری برای افزایش زیبایی کیس های خود، پنل های شیشه ای را برای محصور کردن آن ها در نظر می گیرند. این در حالی است که برخلاف یک نظر نادرست، شیشه ای بودن پنل جلویی این دسته از کیس ها منجر به دفع نادرست هوا نشده و این کیس ها نیز در طرفین خود دارای سوراخ های تهویه هستند! با این حال بر اساس آزمایشات اخیر به نظر می رسد که در حالت کلی کیس های مجهز به صفحه مش (شبکه های مشبک) نسبت به کیس های شیشه ای حدود 2 تا 3 درجه خنک تر می باشند.

راهنمای طلایی خرید کیس کامپیوتر

محل قرارگیری منبع تغذیه

جالب است بدانید که محل قرارگیری منبع تغذیه نیز بر گردش هوا در کیس تأثیر می گذارد! در حالیکه پیش از این منابع تغذیه در ناحیه بالایی کیس ها نصب می شدند؛ اما اکنون اغلب سازندگان برای اطمینان از عملکرد صحیح منبع تغذیه و محافظت از آن در برابر گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی، محل قرارگیری آن را در ناحیه پایینی کیس قرار می دهند.

برترین برندهای کیس های کامپیوتری

در حالت کلی انتخاب برند کیس کامپیوتر به «بودجه مالی» و «نیازها و اولویت های اساسی کاربر» وابستگی دارد. با این حال از برخی از برترین سازندگان کیس های کامپیوتری می توان به برندهای «ایسوس، دیپ کول، اف اس پی، ام اس آی، کولر مستر، زد ایکس تی، اوست، دیاس، مستر تک، کورسیر و لیان لی» اشاره کرد.

یک کیس کامپیوتر خوب را از کجا بخریم؟

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لپ مال، ضمن کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع کیس های کامپیوتری، کیس ایده آل خود را خریداری کرده و در تمامی نقاط ایران، آن را درب منزل خود تحویل بگیرید. علاوه بر این، در صورت تمایل به خرید حضوری در شهر «تهران» می توانید با مراجعه به آدرس «خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه طالقانی، مرکز کامپیوتر ایران، طبقه سوم، واحد 324» کیس موردنظر خود را انتخاب و تهیه فرمایید. همچنین این امکان وجود دارد تا از طریق تماس تلفنی با شماره «02188803514» از مشاوره «رایگان» کارشناسان ما در لپ مال بهره ببرید.

/

پایان رپورتاژ

source

توسط techkhabari.ir