کن کوتوراگی، مدیرعامل سابق سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، به تازگی فاش کرده که بسیاری از کارکنان و اعضای سونی اعتقاد داشتند پلی استیشن ۱ (که از قضا قرار بود نام متفاوتی هم داشته باشد) شکست خواهد خورد. و خب باتوجه به اینکه اکنون می‌دانیم PS1 یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین کنسول‌های خانگی تاریخ محسوب می‌شود، مواجه شدن با چنین صحبتی برایمان تعجب‌آور و گیج‌کننده است.

کنسول پلی استیشن ۱ در سال ۱۹۹۴ در کشور ژاپن عرضه و در سال ۱۹۹۵ راهی بازار آمریکای شمالی شد. این کنسول نسل پنجمی در واقع رقابت مستقیمی با نینتندو ۶۴ و سگا ساترن داشت و با اختلافی فاحش و باورنکردنی هردویشان را شکست داد. نخستین پلی استیشن در نهایت با فروش بیش از ۱۰۲ میلیون دستگاه در سرتاسر دنیا به کار خود پایان داد تا دوران سلطنت پرفروش‌ترین کنسول تاریخ یعنی پلی استیشن ۲ آغاز شود. با اینکه حدود ۳۰ سال از عرضه PS1 می‌گذرد، تا امروز تنها چند کنسول توانسته‌اند فروش بهتری از آن داشته باشند: پلی استیشن ۲، پلی استیشن ۴، گیم بوی، نینتندو سوییچ و نینتندو دی‌اس (DS). عرضه این کنسول به بازار همچنین نقطه آغازی بر غلبه سونی بر بازار کنسولی دنیا محسوب می‌شود که تا امروز نیز ادامه دارد. با تمام این اوصاف، به نظر می‌رسد خیلی از کارمندان کمپانی سونی و حتی مدیران آن به مسیر پیش‌رویشان اعتقاد نداشتند و فکر می‌کردند کنسول خانگی PS1 موفقیت چندانی کسب نکند.

رتبه‌بندی بهترین کنسول‌های پلی استیشن

چند روز پیش کن کوتوراگی در رویداد بزرگ توکیو گیم شو حاضر شد و از دشواری‌های ورود به بازار کنسول‌ها گفت. در سال ۱۹۹۳، کوتوراگی تیم توسعه پلی استیشن ۱ را رهبری می‌کرد و آن‌ها می‌خواستند اشتیاق خود برای این پروژه جذاب را با افراد مختلف در سطح صنعت به اشتراک بگذارند. با این حال مدیر تیم سونی اینتراکتیو اینترتینمت با واکنش‌های منفی مواجه شد و حتی برخی مدیران دیگر کمپانی می‌خواستند کوتوراگی را از انتشار کنسول PlayStation به بازار منصرف کنند. دلیل و منطق آن‌ها برای این درخواست، تلاش‌های متعدد شرکت‌های دیگر برای ورود به بازار کنسولی و شکست آن‌ها بود. کوتوراگی طی صحبت‌هایش گفت «حتی داخل شرکت سونی هم تقریبا کسی به موفقیت پلی استیشن ۱ ایمان نداشت».

پلی استیشن ۱

به شکلی جالب و غیرمنتظره، کنسول PS1 به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و نه تنها سونی توانسته تعداد قابل توجهی بازی انحصاری را برای کنسول خود عرضه کند، بلکه آن‌ها در دو دوره نخست فعالیتشان فاتح «جنگ کنسولی» شدند. کوتوراگی تا سال ۲۰۰۷ میلادی در سونی ماند و روی عرضه موفقیت‌آمیز PS2 نظارت داشت. وی پس از مشاهده عدم موفقیت پلی استیشن ۳ در بازارهای جهانی و انتقاداتی که به آن وارد شد، نهایت تصمیم به ترک سونی گرفت.

بهترین بازی‌های علمی تخیلی برای پلی استیشن ۵

پس از گذشت تمام این سال‌ها، گیمرها همچنان با خاطراتی خوش از بازی‌های دوران پلی استیشن ۱ یاد می‌کنند؛ عناوینی مثل فاینال فانتزی ۷، متال گیر سالید، کسلوانیا، گرن توریسمو، توم ریدر و بسیاری موارد دیگر. صدالبته همین موضوع برای پلی استیشن ۲ نیز صدق می‌کند، کنسولی که اکنون لقب پرفروش‌ترین کنسول خانگی تاریخ را یدک می‌کشد.

سه دهه پس از عرضه PS1 به بازار، برند پلی استیشن همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. پلی استیشن ۵ طبق آمارها عملکرد بسیار بهتری از ایکس باکس سری ایکس/اس داشته و فروش هر یک به ترتیب ۶۱ و ۲۸ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود. اگر در دنیایی زندگی می‌کردیم که کن کوتوراگی و تیمش از تلاش برای عرضه پلی استیشن ۱ دست کشیده بودند، اکنون دیگر خبری از چندین نسل طلایی PlayStation، بازی‌های انحصاری فراموش‌نشدنی و رقابت جذاب و تنگاتنگ با ایکس باکس نبود.

منبع: Game Rant


دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead

Loading