این جریان در سال‌های پس از انقلاب، با قدرت بیشتری بروز پیدا می‌کند. در دو چشم بی‌سو ساخته محسن مخملباف محوریت اصلی قصه به همین موضوع اختصاص دارد و برهه‌ای از زندگی مشهدی ایمان را به تصویر می‌کشد که در آن، وی شفای چشمان فرزند نابینایش را از امام رضا(ع) می‌گیرد. در کیمیا که یکی از مطرح‌ترین ساخته‌های احمدرضا درویش است نیز این موضوع به شکل پیرنگی اصلی در زیرلایه روایت احساس شده و تم معنوی فیلم با مخاطب همراه می‌شود. فارغ از این‌ها برخی فیلم‌ها به شکل ویژه‌تری به کرامت‌های امام رضا(ع) و مقام ایمانی ایشان پرداخته‌اند که در ادامه نگاهی به این آثار خواهیم داشت.

هر شب تنهایی
رسول صدرعاملی در سال ۸۶، نخستین فیلم از سه‌گانه امام رضا(ع) را با عنوان هر شب تنهایی جلو دوربین برد. فیلمی که در آن به شکل زیرپوستی، کرامت‌های امام هشتم(ع) بر زندگی شخصیت‌های اصلی قصه آشکار می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده: عطیه، نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به پرسش‌های شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آن‌ها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به او گفته‌اند تنها چهار ماه دیگر زنده است و … .
لیلا حاتمی و حامد بهداد، نقش‌های اصلی فیلم هر شب تنهایی را بر عهده دارند.

شب
دومین فیلم از سه‌گانه صدرعاملی در زمستان ۸۶ جلو دوربین رفت و بازیگران شاخصی چون عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی و امین حیایی در آن به ایفای نقش پرداختند. در این فیلم که اصلی‌ترین سکانس‌های آن در حرم مطهر امام رضا(ع) فیلم‌برداری شده، استعانت از مقام الوهیت این امام همام(ع) به شکل بارزتر و صریح‌تری به تصویر کشیده می‌شود.

در انتظار معجزه
سومین فیلم صدرعاملی با محوریت امام رضا(ع) در سال ۸۸ جلو دوربین رفت. در این فیلم به ‌مانند دو اثر قبلی، کرامت‌های امام رضا(ع) بر زندگی‌های روز به شکل ملموس اما در لفافه بیان شده و شیرینی این اتفاق به مذاق مخاطب خوش می‌آید. در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، پریوش نظریه، مهتاب گیتی‌فروز و بیتا فرهی به ایفای نقش پرداختند.

دعوت‌نامه
مهرداد فرید در سال ۹۵، دعوت‌نامه را جلو دوربین برد. دعوت‌نامه روایت زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند. حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار و شقایق فراهانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

بیا از گذشته حرف بزنیم
حمید نعمت‌الله نیز در این سوژه سهم دارد. این کارگردان در سال ۸۷، تله‌فیلم بیا از گذشته حرف بزنیم را جلو دوربین برد. تله‌فیلم محبوبی که به ‌واسطه استقبال مخاطبان، به قسمت دوم نیز رسید. این تله‌فیلم در پنجمین جشنواره فیلم رضوی عنوان بهترین فیلم، فیلم‌نامه و کارگردانی را از آن خود کرد و در پخش تلویزیونی نیز مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت. ثریا قاسمی، مهین شهابی، پوراندخت مهیمن، آزیتا لاچینی و فریده سپاه‌منصور بازیگران این کار هستند. این تله‌فیلم داستان سه زن سالمند است که به قصد زیارت و سیاحت عازم شهر مشهد می‌شوند و در آنجا اتفاقاتی برای آن‌ها روی می‌دهد… 

روز هشتم
مهدی کرم‌پور در سال ۸۸ فیلم روز هشتم را جلو دوربین برد. این فیلم با محوریت سه شخصیت جلو دوربین رفت و مسائل و مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آید اما این اتفاق‌ها در سایه توسل به امام رضا(ع) رفع می‌شود. انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی و عسل بدیعی بازیگران این فیلم هستند.

بدون قرار قبلی
ششمین ساخته بهروز شعیبی، سال گذشته جلو دوربین رفت و به شکلی ملموس، سرنوشت پیچیده یک انسان و طریقه دعوت شدن به مشهد را به تصویر می‌کشد. این فیلم با استقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد. داستان بدون قرار قبلی در مورد دختری به نام یاسمین است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش، از آلمان به ایران بازگشته است. پسر او اتیسم دارد و این مسئله، سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن، میراثی که پدر برایش گذاشته‌ است سبب تعجب او می‌شود. او در این سفر با افرادی آشنا می‌شود و اقامت کوتاه او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند او را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند. پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر بازیگران این فیلم هستند.

source

توسط techkhabari.ir