ماینکرفت، نامی آشنا در دنیای بازیهای ویدئویی است. اما تا به حال درباره تاریخچه ماینکرافت کنجکاو شدهاید؟ ساخت یک بازی ویدئویی و جذب میلیونها پلیر از سراسر جهان، فرایندی شگفتانگیز است. بیایید نگاهی به تاریخچه این بازی محبوب بیندازیم.
خالق ماینکرفت
داستان ماینکرفت در سال ۱۹۷۹ در استکهلم سوئد آغاز شد. زمانی که مارکوس پرسون، خالق ماینکرافت، متولد شد. مارکوس از کودکی با کامپیوتر خانگی پدرش، یک Commodore 128، برنامهنویسی را یاد گرفت و در هفت سالگی شروع به نوشتن کدهایی در کامپیوتر کرد. او اولین بازی ویدئویی ساده خود را در هشت سالگی ساخت. مارکوس در بزرگسالی در شرکت King به عنوان برنامهنویس بازیهای اینترنتی مشغول به کار شد. اما در اوقات فراغت، علاقه اصلی او ساخت بازیهای خود و به اشتراکگذاشتن آنها با دیگران بود. پس از بازیکردن بازیهایی مانند Infiminer ،Dwarf Fortress و Dungeon Keeper، ایده ساخت یک بازی با سبک بصری بلوکی و عناصر RPG (بازی نقشآفرینی) در ذهن او شکل گرفت. RPG نوعی بازی است که در آن میتوانید غنیمت پیدا کنید و شخصیت خود را ارتقا دهید.
در ماه مه ۲۰۰۹، مارکوس اولین نسخه ماینکرفت این بازی را منتشر کرد و ویدیویی از آن را در یوتیوب به اشتراک گذاشت. او بازی را به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داد و با دریافت بازخورد و ایدههای کاربران، آن را بهتر کرد. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد ماینکرافت، آزادی عمل و تشویق پلیرها به استفاده از تخیل و خلاقیت خود بود. بازیکنان میتوانستند مانند بازی با لگو با بلوکهای ماینکرفت، تصورات خود را خلق کنند. یک سال بعد، مارکوس نسخه جدیدی از بازی را منتشر کرد که شامل آیتمها، بلوکها، موجودات و یک حالت بقا (Survival Mode) جدید بود. او در آن زمان هنوز برای شرکت دیگری مشغول به کار بود، اما سرانجام شغل خود را رها کرد تا تمام وقت خود را صرف ارتقا ماینکرفت کند.
او شرکت بازیسازی خود را تأسیس کرد، برنامهنویسان و افراد دیگری را برای کمک به رشد شرکت استخدام نمود و نام شرکت را Mojang گذاشت. پلیرها از آزادی عمل در ماینکرافت لذت میبردند، جهانهای متنوع و جالب آن را کشف کرده و از عناصر بازی برای نمایش خلاقیت خود استفاده میکردند. Survival Mode، پلیرها را به ساخت آیتمها و پناهگاهها در طول روز برای محافظت از خود در برابر حملات زامبیها در شب وادار میکرد. در سالهای بعد، مارکوس و تیم Mojang به ارتقا مداوم ماینکرفت ادامه دادند. آنها مشکلات نرمافزاری را برطرف کرده و آیتمها و عناصر جدیدی اضافه کردند که بازی را جذابتر میکرد.
تا سال ۲۰۱۴، Mojang بیش از ۱۷ میلیون نسخه از ماینکرافت را فروخته بود و این بازی به یکی از پرفروشترین بازیهای رایانهای تاریخ تبدیل شده بود. در همان سال مایکروسافت، مالکیت ماینکرفت و Mojang را در ازای پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار به دست آورد. این خرید نه تنها بازی، بلکه مالکیت کامل حقوق معنوی ماینکرفت را نیز به مایکروسافت داد. مایکروسافت به بهبود و گسترش ماینکرفت ادامه داد و نسخههایی برای Xbox و Playstation و همچنین یک نسخه جیبی (Pocket Edition) برای دستگاههای موبایل و تبلت ایجاد کرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت ماینکرفت، اجازهدادن به پلیرها برای مادکردن (mod) بازی است. بازیکنان میتوانند با یادگیری مهارتهای کدنویسی، ایدههای خود را برای سلاحها، شخصیتها، بلوکها یا عناصر جدید در بازی اجرا کنند. پلیرها مادهای زیادی را ایجاد کردهاند و در دسترس پلیرهای دیگر قرار دادند. ماینکرافت برای بسیاری از افراد، اولین گام در یادگیری کدنویسی بوده است.

امروزه ماینکرفت حدود ۱۲۶ میلیون کاربر دارد
جامعه ماینکرفت
با گذشت زمان، جامعه ماینکرفت گستردهتر شد و حدود ۱۲۶ میلیون کاربر دارد. برخی از پلیرها با اشتراکگذاری گیمپلی خود در یوتیوب به شهرت رسیدهاند و ماینکرافت پربینندهترین بازی ویدئویی در این پلتفرم است. برخی از محبوبترین یوتیوبرهای ماینکرافت شامل Stampy ،PrestonPlayz ،TheAtlanticCraft و Popular MMOs هستند. موفقیت در یوتیوب نیازمند صرف ساعتها وقت برای کسب مهارت و بهبود نحوه ارائه است. آمادهسازی ویدیوها برای اشتراکگذاری با طرفداران، نیازمند تمرکز و تعهد فراوان است.
با رشد جامعه ماینکرفت، پلیرها هر سال در یک کنوانسیون ماینکرافت به نام MineCon شرکت میکنند. در MineCon، بازیکنان در یک مرکز کنوانسیون بزرگ در شهرهای مختلف جهان جمع میشوند، بازی ماینکرفت را انجام میدهند، با یوتیوبرهای محبوب ملاقات میکنند، لباسهای ماینکرفت میپوشند و بیشتر درباره این بازی ویدئویی خلاقانه یاد میگیرند. اولین MineCon در نوامبر ۲۰۱۱ در هتل ماندالای بی در لاس وگاس برگزار شد. در سالهای اخیر، MineCon Live به صورت آنلاین پخش میشود تا بازیکنان در سراسر جهان نیز بتوانند در این رویداد شرکت کنند.
همکاری بین بازیکنان ماینکرافت نیز بسیار رایج است و آنها با همکاری یکدیگر، دنیاها و سازههای بزرگ میسازند. در اینترنت پلیرها شهرهایی با صدها ساختمان، شاتل فضایی، قلعههایی از فیلم ارباب حلقهها و حتی یک کشتی جنگی اسپانیایی را به اشتراک گذاشتهاند. ماینکرفت تنها یک بازی ویدئویی نیست، بلکه به پدیدهای فرهنگی تبدیل شده است. فیلمها، کتابها، اسباببازیها، تیشرتها، فیگورهای اکشن و کالکشنهای مختلف، فرصتهای بیشتری برای طرفداران فراهم آوردهاند تا دنیای بازی محبوب خود را تجربه کنند. ماینکرافت یکی از مهمترین بازیهای ۲۰ سال اخیر محسوب میشود و در سال ۲۰۱۰ به تالار مشاهیر بازیهای ویدئویی راه یافت. داستان خلق ماینکرافت یادآور این نکته است که پشت هر بازی یا فناوری موفق، ساعتها کار و تلاش خالقان، برنامهنویسان، طراحان و طرفداران وجود دارد.
منبع: Bedtimehistorystories
گیمپلی ماینکرفت #۱ بازار استریت وارد میشود!
source