در طول سالها تقریبا هر ۱ سال یک بار مجبور می شدم که هدفون های جدید را خریداری کنم. همیشه سازندگان را عامل خراب شدن هدفون می پنداشتم و آن ها را سرزنش می کردم. اما وقتی کمی دقیق تر بررسی کردم متوجه شدم عادات رفتاری خودم و البته نحوه کار کردن خودم با هدفون ها نیز بی تاثیر نیست! این بود که برخی از کارها و عادات استفاده از هدفون را تغییر دادم و خوشبختانه بعد از گذشت چند سال هنوز آخرین هدفونم را استفاده می کنم. در این مطلب گویا آی تی این نکته ها و ترفندها را به شما یاد می دهد تا بتوانید از گجت های خود و حتی هدفون بیشتر از عمر معمول گذشته استفاده کنید.

خراب شدن هدفون بخاطر عدم نظافت درست آن

یکی از چیزهایی که عمر هدفون را کاهش می دهد آلودگی هایی است که خیلی آن ها را طبیعی و سرسری می انگاریم. عرق کردن هدفون روی گوش و حتی قرار دادن آن در محیط مرطوب هم موجب خراب شدن هدفون می شود. بهترین توصیه این است که هر هفته ۱ بار با دستمالی که پرز ندارد و آن ارا به الکل ایزوپروپیل آغشته کرده اید تمیز کنید. این کار موجب می شود که در طولانی مدت کیفیت صدا عالی باشد و اجزای داخلی به مرور زمان تخریب یا تحت تاثیر قرار نگیرند.

هشدار: توجه کنید که الکل را فقط در قسمت های بیرونی هدفون استفاده کنید. توجه کنید که برخی سازندگان تاکید دارند که از الکل برای هر نوع پاکسازی روی اجزای محصولات شان استفاده نشود. در صورتی که نمی دانید چه تصمیمی باید بگیرید بهتر است احتیاط کنید و از پارچه ای با اب و صابون بجای الکل استفاده کنید. البته که استفاده از الکل های زیر ۷۰ درصد معمولا می تواند مشکل را حل کند و آلودگی ها را با یکی دوبار تماس حل کنید. دقت کنید که محلول داخل هدفون وارد نشود.

برای قسمت های داخلی و درایورها بهتر است که از موچین یا مسواک نرم استفاده کنید و آرام بدور از دستکاری اجزای داخلی آن ها را تمیز کنید.

 

نقاط ضعف هدفون خود را بشناسید

هر دستگاه دیجیتالی یا حتی همین هدفون که در حال حرف زدن در مورد آن هستیم اجزای مختلفی دارند. این اجزا گاهی نقطه ضعف خود دستگاه به شمار می آیند. مثلا هدفون لاجیتک ۱۱۰ نقطه ضعفی جز ضعیف بودن هدبند آن ندارد. بنابراین باید در استفاده از این هدفون توجه کنید تا هدبند نشکند! چرا که در بررسی ها گاها گفته شده بود که در اولین استفاده هدبند شکسته است. اما در نسخه دیگری از لاجیتک باریکی و ظرافت میکروفون داستان ساز است.

مهم ترین ضعف یک هدفون سیمی نحوه رفتار کردن با کابل آن است و برای هدفون های بلوتوثی نیز باید مراقبت های هنگام شارژ را در نظر داشت. بنابراین موقعی که هدفونی خریداری می کنید برای جلوگیری از خراب شدن هدفون به این موارد که مخصوص خود هدفون شما است توجه کنید و نظرات کاربران را در فروشگاه های آنلاین بخوانید.

معمولا اگر هدفونی خریداری کنید که هدبند آن متناسب با سرشما نباشد می تواند مشکل ساز شود و کنترل آن به آن آسیب بزند.

خراب شدن هدفون

کوتاه کردن سیم هدفون و نظم دادن به آن

معمولا هدفون های سیم های بلندی دارند. اگر این سیم همیشه به همین بلندی باشد و مارپیچی طور باشد و به آن فشار وارد شود می تواند در طولانی مدت کیفیت صدا را مورد تاثیر قرار دهد. بماند که ممکن است استفاده نادرست در چنین شرایطی قطعی های مکرر را هم تجربه کنید. بنابراین وقتی از هدفون خود استفاده کردید سعی کنید با دست سیم هدفون را صاف کنید. اگر جایی از سیم هدفون خم شده است یک کتاب یا جسمی که به اجزای داخلی سیم آسیب نمی زند را روی آن بگذارید و تا ۴۸ ساعت آن را رها کنید تا کامل صاف بشود.

شاید با خودتان فکر کنید برای سلامتی هدفون و سوکت و غیره بهتر است که سیم ها را چنبره مانند! جمع کنیم ولی این می تواند آسیب بیشتری به هدفون بزند.

 

رطوبت دشمن سلامت هدفون ها

به دلیل محل زندگی شما و یا به دلیل نحوه استفاده از شما و حتی نوع بدن شما ممکن است رطوبت به پدهای هدفون برسد. افرادی که زیاد عرق می کنند و هدفون را هم به طور طولانی مدت مورد استفاده قرار می دهند گاهی متوجه می شوند که رطوبت روی پد های گوش نزدیک به خیس بودن است. رطوبت اگر به بالای ۵۰ درصد برسد می تواند آسیب های سریع تری به هدفون بزند و موجب خراب شدن هدفون شود.

اگر همیشه متوجه هستید که هدفون یا سایر گجت های تان به دلیل رطوبت محیط رطوبت دارند چند بسته رطوبت خشک کن سیلیکا خریداری کنید و در کنار هدفون در جعبه آن یا در کشوی میز قرار دهید تا رطوبت ها را جذب کند. این بسته ها را هر شش ماه یا یک سال تعویض کنید تا بتوانید سلامت هدفون را تضمین کنید.

دقت کنید که هرگز از این دستگاه ها در حمام یا در کنار سینک آشپزخانه استفاده نکنید.

اگر زیر باران غافلگیر شده اید سریع هدفون را در یک پارچه خشک نخی قرار دهید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود و آن را در چند بسته سلیس قرار دهید و در هوای آزاد بدور از نور مستقیم خورشید آن را قرار دهید تا خشک شود. دقت کنید از سشوار و غیره برای خشک کردن استفاده نکنید. بعضی ها تجربه قرار دادن گجت های مرطوب خود در کیسه برنج هم دارند که در این باره نظر خاصی نداریم.

خراب شدن هدفون

تطبیق امپدانس موجب جلوگیری از خراب شدن هدفون

هر هدفونی که مورد استفاده قرار می دهید از منبع تغذیه برای فعال کردن درایورها استفاده می کند. این نیرو در ادامه نیروی فیزیکی را برای تولید صدا فعال می کند. امپدانس مقاومت در برابر میزان جریان الکتریکی است. واحد اندازه گیری امپدانس هم اهم است. اگر جریانی که هدفون ها وارد می شود بیش از اندازه معمول باشد می تواند هدفون را آسیب بزند. گفته شده است که هدفون های USB در این باره امنیت بیشتری دارند.

دقت کنید که امپدانس هدفون شما با دستگاه های امپلی فایر مطابقت داشته باشد. اغلب هدفون ها دارای امپدانسی بین ۱۶ تا ۳۲ هستند. این رقم می تواند با دستگاه های تلفن و تبلت و لپ تاپ و غیره سازگاری مناسبی دارد اما اگر می خواهید هدفون خود را به دستگاه های دیگر متصل کنید در این باره دقت کنید. وقتی امپدانس ها با هم تطابق نداشته باشند می توانند عملکرد را از حد مطلوب پایین تر ارائه دهند. اینجاست که صدای بالا می تواند اجزای داخلی را تخریب کند و عمر هدفون را کوتاه کند.

چند روش برای بررسی امپدانس هدفون وجود دارد. ساده ترین راه بررسی مشخصات محصول برای تایید رتبه امپدانس آن بر حسب اهم است. ممکن است در برخی موارد روی خود هدفون نیز نوشته شده باشد. هنگامی که رتبه امپدانس را متوجه شدید، برای بررسی تطابق صحیح، اطمینان حاصل کنید که رتبه امپدانس خروجی امپلی فایر  با امپدانس هدفون شما سازگار است. به طور کلی، امپدانس خروجی تقویت کننده باید به طور قابل توجهی کمتر از امپدانس هدفون باشد تا از مشکلات کیفیت صدا جلوگیری شود و از عملکرد ایمن اطمینان حاصل شود.

بیشتر بدانید: در مورد هدفون وان پلاس چه می دانید؟

قبل از استفاده از هدفون صدا را کم کنید

قبل از این که بخواهید لیست پخش خود را پلی کنید دقت کنید که صدای خروجی کم باشد. با این کار نه شوکه می شوید! و نه به درایورها فشار وارد می شود. اگر صدا در حد معمول و حتی کمی کمتر از حد معمول باشد می توان مطمین شد که سایش های داخلی کمتر خواهد بود و این می تواند جلوی خراب شدن هدفون را بگیرد.

بنابراین خوب است که هنگام گوش دادن موزیک هیجانی رفتار نکنید.

خراب شدن هدفون

با اکولایزر میزان باس را کاهش دهید

یکی از مهم ترین چیزهایی که از چشم ها پنهان است و می تواند موجب آسیب زدن به هدفون شود فرکانس های پایین صدا است. بنابراین با یک نرم افزار اکولایزر میزان باس را کاهش دهید. یکی از بهترین نرم افزار ها در این باره Wavelet است. اگر هدفون شما درایور باس اختصاصی ندارد، توصیه می‌کنم از استفاده از ویژگی‌های تقویت باس ارائه شده در تلفن یا سرویس پخش موسیقی خودداری کنید، زیرا این ویژگی‌ها می‌توانند کیفیت صدا را کاهش دهند.

سری بعد که می خواهید هدفون خود را مورد استفاده قرار دهید این نکات را رعایت کنید. متوجه می شوید که عادات رفتاری اشتباه ما در مقابل گجتهایمان چطور می تواند روی سلامت و طول عمر آن ها تاثیر بگذارد.

اگر در رابطه با مراقبت از هدفون نظر و پیشنهاد تجربه شده ای دارید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع کمکی: howtogeek

source

توسط techkhabari.ir