مطمینا تا این لحظه متوجه شده اید که پورت های USB در سیستم های شما دارای چند رنگ مختلف است و دیگر به رنگ مشکی محدود نیست. اینجاست که معنی رنگ USB ها و کاربرد آن ها برای تان سوال می شود. قطعا تفاوت رنگ USB ها برای زیباتر شدن و رنگ آمیزی نیست. هر کدام دلیلی دارد و باید نکات آن و از همه مهم تر کاربرد هر کدام را بدایند. این رنگ ها می توانند تا ۷ رنگ تنظیم شوند.

اصول کار و تکنولوژی USB

تقریبا از دهه ۹۰ بود که استاندارد USB یا به طور دقیق تر Universal Serial Bus وارد دنیای رایانه ها شد. این ابزارهای کمکی روز به روز پیشرفت کردند تا تاجایی که امروز قادر هستند در یک ثانیه تا ۱۰ گیگابایت را جابجا کنند. از یو اس بی برای موارد مختلف با اهداف مختلف جهت اتصال فلش، دستگاه های مبتنی بر یو اس بی و غیره استفاده می شود.

خوشبختانه با سرعتی که یو اس بی ها از خود در طول زمان پیشرفت خودشان نشان داده اند کارهای ما روزانه ساده تر و سریع تر شده است. همچنین تکنولوژی این ابزارهای کمکی به گونه ای است که اگر همین حالا حتی یکی از مدل های دهه نود داشته باشید و بخواهید از آن استفاده کنید با شرط این که درایوهایی برای این گزینه وجود داشته باشد کماکان می توانند پاسخگوی شما باشند. البته نباید محدودیت یو اس بی های قدیمی را هم فراموش کرد که اغلب حول سرعت می چرخد.

معنی رنگ usb

بررسی معنی رنگ USB

من رنگ‌های پورت USB را به رنگ‌های رایج استانداردی که احتمالاً با آن‌ها مواجه می‌شوید گروه‌بندی می‌کنم و سپس در مورد رنگ‌های جالب تری که شاید کمتر به آن توجه کرده اید صحبت می‌کنم.

به جز USB 3.0، پورت های رنگی در واقع بخشی از استاندارد USB نیستند. این بدان معناست که این کدهای رنگی بیش از هر چیز دیگری یک قرارداد هستند و هر کسی می تواند این قراردادها را بشکند. بنابراین آنچه را که در اینجا می خوانید به عنوان یک دستورالعمل تقریبی در نظر بگیرید، زیرا می توانید با پورت هایی برخورد کنید که مطابقت ندارند یا رنگ های کاملاً متفاوتی دارند.

پورت‌های USB سفید:

پورت های سفید یو اس بی میزبان خوبی برای USB 1.x هستند! این پورت ها اولیه ترین تکنولوژی یو اس بی هستند که سرعت حداکثری آن ها ۱۲ مگابیت در ثانیه است. البته این روزها این پورت ها را کمتر می بینید. اما کاربرد آن ها به چیزی بیش از اتصال ماوس و کیبورد به چیز دیگری ختم نمی شود.

پورت‌های USB سیاه:

USB 2.0 تکنولوژی توسعه یافته نسل قبلی است (بخش قبل توضیح داده ایم) و سرعت آن به طور جالبی به ۴۸۰ مگابایت در ثانیه می رسد. امروز حتی با این که رایانه ها مدرن شده اند در عین حال یک پورت مشکی در آن ها دیده می شود. هر چند این پورت ها قدیمی هستند اما برای وسایل جانبی نظیر کیبورد و ماوس و دستگاه های صوتی که از یو اس بی پشتیبانی می کنند استفاده می شوند.

پورت های یو اس بی با رنگ سیاه با USB 1.1 و دستگاه‌هایی که ممکن است با برخی از استانداردهای جدیدتر USB مشکلات پایداری داشته باشند، بسیار سازگار هستند.

پورت‌های USB آبی:

اینها پورت‌هایی هستند که احتمالاً بیشتر می‌بینید و همیشه نشانگر USB 3.0 هستند. این به معنای سرعت حداکثر ۵ گیگابیت در ثانیه است و تقریباً برای هر چیزی که می خواهید از USB برای این روزها استفاده کنید خوب است.

پورت های USB Teal:

این پورت ها نشان دهنده USB 3.1 هستند و آبی-سبز هستند، اما ممکن است با پورت های آبی استاندارد اشتباه گرفته شوند. سرعت ارائه شده در اینجا تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه است که آنها را برای استفاده از دستگاه های زیادی از طریق یک پورت یا برنامه های با پهنای باند بالا مانند SSD های خارجی یا آداپتور نمایش با وضوح بالا عالی می کند.

معنی رنگ usb

معنی رنگ USB در ۴ رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، سبز و بنفش

چند رنگ دیگر برای یو اس بی ها وجود دارد که اختصاصی تر هستند و کمتر دیده می شوند اما ممکن است با آن ها برخورد داشته باشید. این رنگ ها شامل رنگ های:

  • قرمز
  • زرد
  • بنفش
  • نارنجی
  • سبز

هستند.

پورت‌های USB قرمز یا زرد:

پورت یو اس بی به رنگ قرمز یا زرد، دارای سرعت بالا هستند و معمولا وقتی حتی دستگاه شما در حالت خواب SLEEP است هم می تواند به دستگاه متصل سرویس دهی کند. مثلا اگر از این پورت ها برای شارژ استفاده می کنید در حالت خواب لپ تاپ می توانید همچنان گوشی خود را در حالت شارژ قرار دهید. نکته مهم تر این که این پورت ها سریع هم هستند و بیش از سرعت یک شارژر معمولی می توانند گوشی و یا دستگاه شما را شارژ کنند. برخی از پورت های قرمز فقط درگاه USB 3.2 هستند.

پورت های USB نارنجی:

پورت های نارنجی به عبارت عامیانه سفت و محکم هستند و معمولا در صنعت بکار می روند. این پورت ها سخت جا می روند و جدا کردن یو اس بی از آن ها سخت است. معمولا جایی که نباید یو اس بی لق بخورد یا از سیستم جدا شود و این امر مخاطره آمیز است از این پورت استفاده می شود. بنابراین اگر می خواهید یک یو اس بی که نباید تکان بخورد یا حین عملیات نباید از دستگاه جدا بشود را به سیستم وصل کنید باید از پورت نارنجی استفاده کنید.

پورت‌های USB سبز: این معمولاً یک درگاه شارژ سریع کوالکام است، یک استاندارد شارژ اختصاصی که برخی دستگاه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند، اما بخشی از استاندارد USB نیست.

پورت‌های یو‌اس‌بی بنفش: این معمولاً یک درگاه اختصاصی سوپر شارژ هواوی است، اما می‌تواند فقط یک درگاه USB 3.1 معمولی باشد.

معنی رنگ یو اس بی

نحوه انتخاب پورت USB مناسب به تناسب معنی رنگ یو اس بی

شما می توانید هر دستگاهی را در هر کدام از این پورت ها قرار دهید و استفاده کنید. اگر یک دستگاه دارید و سرعت انتقال برایتان مهم است می توانید یکی یکی پورت ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک سرعت بیشتری دارند (این برای شرایطی است که این راهنما را نخوانده اید!). قرار دادن یو اس بی یک دستگاه در هر پورت به دستگاه های شما آسیب نمی زند اما می توانید روی جعبه هر دستگاه نکاتی در این باره اگر ذکر شده باشد بخوانید. تنها زمانی که نیاز به سرعت دارید پورت سفید نمی تواند شما را راضی نگه دارد. اگر لزوما برای شارژ کردن دستگاه می خواهید از این پورت ها استفاده کنید می توانید در بازه های زمانی متفاوت پورت های مختلف را بررسی کنید.

این موضوع برای زمانی حیاتی است که شما چندین پورت دارید و چند دستگاه باید به آن ها متصل کنید. اما در این میان باید بدانید پر سرعت ترین پورت کدام است تا یک دستگاه معمولی مثل ماوس را به آن وصل نکنید. در پایان خوب است بدانید که پیش از این در مورد معرفی انواع کابل های یو اس بی نکاتی در گویا آی تی منتشر کردیم که ممکن است مطالعه آن شما در درک بهتر کابل های یو اس بی کمک کند.

منابع کمکی:

source

توسط techkhabari.ir