کار نکردن دوربین گوشی یکی از پر تکرار ترین عوامل شکایت کاربران از گوشی های جدید اندرویدی است. این مشکلات شامل صفحه سیاه دوربین، مشکل در فوکوس کردن و حتی عکس نگرفتن دوربین است. در این مطلب تلاش داریم به شما کمک کنیم تا این مشکلات را حل کنید.

 

علت کار نکردن دوربین گوشی چیست

برای کار نکردن دوربین گوشی می توان علت های مختلفی برشمرد. از جمله:

  • فایل های سیستمی درست کار نمی کنند
  • اشکالات موقت بین برنامه ای
  • مجوزهای غیر صحیح یا منع شده
  • آسیب فیزیکی در دوربین

گاهی اوقات یکی از دوربین ها مثلا دوربین جلو خوب کار می کند اما دوربین عقب مشکل ساز شده است. در چنین شرایطی احتمال بیشتر مساله فیزیکی است. هر چند توصیه می کنیم راه حل های مشکل کار نکردن دوربین گوشی در این مطلب را هم دنبال کنید.

 

اولین راه حل کار نکردن دوربین گوشی اندروید

اولین توصیه ای که داریم این است که چند نرم افزار مختلف برای عکس گرفتن روی گوشی خود نصب کنید و وضعیت دوربین را بررسی کنید. اگر هیچ نرم افزاری نمی تواند مشکل دوربین گوشی را رفع کند و برایتان فرصت عکس برداری راحت و بدون مشکل را فراهم کند می توان حدس زد که مشکل سخت افزاری دارید. اگر صرفا یکی از این برنامه ها یا چندتا کار نمی کند اما برخی کار می کند این بدین معنی است که مشکل نرم افزاری است و در نهایت قابل حل توسط خودتان است.

 

حل مشکل توقف دوربین گوشی اندروید

اولین توصیه عملی بعد از نصب اپلیکیشن های دوربین این است که حتما گوشی را یک بار ریستارت کنید. ریستارت کردن می تواند تداخلات نرم افزاری موقت را حل کند. حتی اگر دوست دارید می توانید یک بار گوشی را برای چند دقیقه خاموش کنید. گاهی اوقات خاموش و روشن کردن گوشی قدرت بیشتری در حل مشکلات موقت نرم افزاری دارد.

 

راه حل وقتی دوربین گوشی عکس ذخیره نمی کند

دوربین گوشی شما به اولین جایی که متصل است و به آن نیاز دارد به حافظه گوشی است. بنابراین اگر فکر می کنید همه چیز درست است اما عکس ذخیره نمی شود می تواند مشکل از حافظه گوشی باشد. بنابراین حافظه را خالی کنید یا به برنامه دوربین دسترسی بدهید که به کارت حافظه خالی و فضا دار متصل شود. بعد از این دوباره عکس بگیرید و ببنیید کار نکردن دوربین گوشی تان حل می شود یا نه.

 

گوشی را آپدیت کنید

یکی از بهترین راه حل ها برای کار نکردن دوربین گوشی یا هر بخش دیگر از گوشی اندرویدی یا آیفون این است که گوشی را آپدیت کنید.

  1. ابتدا Settings  را باز کنید.
  2. system updates را کلمه update را در قسمت تنظیمات سرچ کنید.
    کار نکردن دوربین عقب اندروید

در ادامه باید یکی از گزینه های System settings ،About phone، یا About device  روی گوشی شما به تناسب برند گوشی تان نمایش داده شود. روی یکی از این موارد کلیک کنید. (البته شاید امکان بروزرسانی گوشی تان در زیر بخش Software update قرار داشته باشد که در تنظیمات اصلی است).
کار نکردن دوربین عقب اندرویدحالا در صفحه بروزرسانی اگر یک اپدیت اعمال نشده دارید آن را فعال کنید.

 

حل مشکل فوکوس نکردن دوربین گوشی اندروید

یکی از مشکلات دوربین عقب اندروید این است که فوکوس نمی کند. در برخی حالت های ویژه برای عکس برداری به طور کلی امکان فوکوس کردن نیست. اما اگر به طور کلی قبلا نرم افزار دوربین گوشی امکان فوکوس کردن می داده است و الان با مشکل برخورد کرده است یکی از بهترین راه حل ها این است که به طور اجباری نرم افزار را ببندید. به این کار اصطلاحا Force Close می گویند. یکی از راه های مقابله با فوکوس نکردن دوربین گوشی اندروید Force Close کردن آن است.

  1. برای Force Close کردن برنامه ها کافی است در بخش اپلیکیشن ها روی نرم افزار یک لمس طولانی داشته باشید.
  2. در ادامه پنجره کوچکی باز می شود که شامل چند گزینه و یک آیکون است. آیکون اطلاعات در بالا و سمت راست پنجره را مشاهده می کنید. روی آن لمس کنید.
    حل مشکل فوکوس نکردن دوربین گوشی اندروید
  3. در ادامه Force Stop > OK را انتخاب کنید.
     حل مشکل فوکوس نکردن دوربین گوشی اندروید

اگر بدین ترتیب نتوانستید اپلیکیشن را اجبارا ببندید باید از طریق منوها این کار را کنید.

برای این کار به Settings > Apps بروید. در قسمت اپلیکیشن ها نام و آیکون اپلیکیشن دوربین را پیدا کنید و بعد آن را باز کنید و Force Stop را انتخاب کنید.

 

دسترسی به دوربین را فعال کنید

وقتی که دسترسی به دوربین غیر فعال باشد، وقتی با هر نرم افزاری بخواهید عکاسی کنید با یک صفحه سیاه مواجه می شوید! در چنین شرایطی باید به مسیر Settings > Privacy بروید و دسترسی برای دوربین را فعال کنید. برای این کار گزینه Camera access وجود دارد. اسلاید مقابل این گزینه را بکشید تا فعال شود.

کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی

گرما علت کار نکردن دوربین گوشی

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب می شود دوربین گوشی خوب کار نکند دمای بیش از حد گوشی هنگام استفاده از دوربین است. برای این منظور اگر احساس می کنید دمای گوشی چیزی بیش از حالت طبیعی و قابل تحمل است گوشی را گوشه ای بگذارید و حتی در شارژ قرار ندهید و اجازه دهید خنک باشد. ترجیحا محیطی که گوشی را قرار می دهید خنک باشد اما منظورمان از خنک بودن یخچال نیست. راه حل مقابله با داغ شدن گوشی آموزشی است که پیش از این برایتان نوشته ایم. خوب است در چنین شرایطی راهکار های این آموزش را دنبال کنید.

 

سایر نرم افزار ها را ببندید

وقتی رم گوشی در گیر باشد و بسیاری از نرم افزارهای سنگین در حال کار کردن باشد قاعدتا نرم افزار دوربین با اختلال مواجه می شود. اگر راهکارهای بالا مشکل را حل نکرده بهتر است که سایر نرم افزارها را ببندید. بدین ترتیب می توانید دسترسی بیشتری به دوربین دهید تا بهتر کار کند.

 

کش دوربین را پاک کنید

فایل هایی که در حافظه کش از برنامه ذخیره می شوند معمولا اختلال زایی های بی رحمانه ای دارند که حتی به چشم هم نمی آیند. در چنین شرایطی پاک کردن کش می تواند مشکل کار نکردن دوربین گوشی را حل کنند. برای این تنظیمات:

  1. ابتدا به مسیر Settings > Apps بروید.
    پاک کردن کش دوربین اندروید
  2. در بین اپلیکیشن ها جستجو کنید و نرم افزار دوربین (رسمی یا آنچه خودتان نصب کرده اید) را پیدا کنید.
    پاک کردن کش دوربین اندروید
  3. نرم افزار را از این قسمت باز کنید.
  4. ابتدا Storage  را انتخاب کنید.
    پاک کردن کش دوربین اندروید
  5. Clear cache را انتخاب کنید.

صبر کنید تا کش پاک شود. می توانید دیتا را هم پاک کنید و اینگونه شوک بهتری به برنامه بدهید.

مجوزهای برنامه را بررسی کنید

اگر برنامه ای روی گوشی تان برای عکس برداری نصب کرده اید (یا حتی اپلیکیشن رسمی دوربین اندروید) و سرویس دهی ندارد ممکن است به این خاطر باشد که دسترسی و مجوز استفاده از این برنامه برای سخت افزار فعال نیست. برای بررسی چنین شرایطی:

  1. ابتدا به مسیر Settings > Privacy بروید.
    مشکل کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی
  2. Permission manager را انتخاب کنید
    مشکل کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی
  3. Camera را انتخاب کنید.
    مشکل کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی
  4. دسترسی دوربین را برای هر برنامه ای که می خواهید را در این قسمت صادر کنید.
    مشکل کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی

حالا بررسی کنید ببینید دوربین درست کار می کند یا نه؟

مشکل کار نکردن دوربین گوشی اندرویدی

تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید (فکتوری ریست کنید)

اگر تمام راه حل های بالا را دنبال کرده اید و مشکل حل نشده است و مطمئن هستید که دوربین شما به هیچ وجه آسیب فیزیکی ندیده است، آخرین راه حل شما این است که بازنشانی کارخانه ای را امتحان کنید. با این کار گوشی شما به شرایط کارخانه باز می گردد و تمامی فایل های شما حذف می شود و تنظیمات شما به حالت پیش فرض برمی گردد.

  1. ابتدا به Settings بروید.
    تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید (فکتوری ریست کنید)
  2. General Management را انتخاب کنید.
    تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید (فکتوری ریست کنید)
  3. Reset را انتخاب کنید.
  4. Factory data reset را انتخاب کنید.
    تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید (فکتوری ریست کنید)
  5. به پایین بیایید و گزینه Reset را انتخاب کنید.
    تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید (فکتوری ریست کنید)

در ادامه اگر رمز عبور دارید آن را وارد کنید و سپس منتظر باشید تا عملیات ریست و بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه ای برای تان فعال شود.

بدین ترتیب روی گوشی کارهایی می کنید که مساله کار نکردن دوربین گوشی حل می شود.

آیا در این زمینه تجربه یا راه حل دیگری به ذهن تان می رسد؟ در بخش نظرات تجربه و پیشنهاد خود را بنویسید.

منبع کمکی:

وبسایت online-tech-tips

source

توسط techkhabari.ir