تماس با وای فای یک امتیاز عالی برای همه کسانی است که در مناطقی حضور پیدا می کنند که اتصال اپراتورهای روی گوشی را در اختیار ندارند. در این حالت است که استفاده از پوشش وای فای کمک می کند تا بتوان یک تماس صوتی یا تصویری خوب را تجربه کرد. البته که تماس با WiFi معایب و مزایای خاص خود را دارد. گویا آی تی تلاش می کند در ابتدا نحوه فعال کردن این نوع تماس اینترنتی را به شما آموزش دهد و در نهایت کمک می کند تا معایب و مزایای این قضیه را بیشتر درک کنید.

تماس با وای فای چیست

تماس با وای فای ویژگی که به شما امکان می دهد به جای شبکه تلفن همراه سنتی، از طریق یک شبکه Wi-Fi تماس بگیرید و  حتی تماس دریافت کنید. از همه جذاب تر این که می توانید پیامک روی گوشی خود با کمک تماس وای فای ارسال و دریافت کنید.

به طور خاص، با Wi-Fi Calling، بسته های تلفن همراه از یک تماس تلفنی یا پیام متنی از طریق اینترنت از دستگاه تلفن همراه شما به شرکت مخابراتی شما منتقل می شود (در حالی که از سرعت داده بالاتری نسبت به اکثر اتصالات سلولی استفاده می شود)، سپس از طریق واسطه شبکه تلفن همراه، و در نهایت به گیرنده مورد نظر تحویل داده شد.

اگر جایی باشید که سیگنال اپراتورتان روی گوشی ضعیف باشد تماس با WiFi یک امتیاز برای شما محسوب می شود. بسیاری از افرادی که در محل های زیر زمینی و پوشش ضعیف اپراتور کار می کنند از این قابلیت استفاده می کنند و رضایت نیز دارند.

 

 تماس از طریق اینترنت و WiFi چطور کار می کند

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم تماس از طریق اینترنت با وای فای چطوری کار می کند باید بگوییم که با انتخاب هوشمندانه بین Wi-Fi و اتصال سلولی کار می کند!

وقتی Wi-Fi Calling روشن است، تلفن شما باید به طور خودکار بهترین شبکه را مشخص کند و از آن برای اطمینان از داشتن سیگنال خوب و واضح استفاده کند. وقتی برای برقراری تماس شروع به برقراری ارتباط می کنید، تلفن شما شبکه تلفن همراه یا شبکه Wi-Fi را انتخاب می‌کند.

تماس با وای فای

برنامه تماس با وای فای

برای استفاده از Wi-Fi Calling نیازی به دانلود هیچ برنامه اضافی ندارید و فرآیند تنظیم آن نسبتاً ساده است و همه چیز در گوشی شما و در بخش تنظیمات قابل انجام است.

در عین حال به دو چیز نیاز دارید:

  1. یک شبکه که بتواند وای فای را برای تان پوشش دهد.
  2. یک گوشی هوشمند تنظیم شده که از این شبکه استفاده کند.

اغلب تلفن های هوشمند از تماس وای فای بهره مند هستند اما به طور دقیق تر تکنولوژی تماس با وای فای از سال ۲۰۱۴ روی کار آمده است! یعنی چیزی حدود ۱۰ سال!

 

شیوه فعال کردن تماس با وای فای در اندروید

برای تنظیم تماس با WiFi در اندروید باید به بخش تنظیمات و شبکه گوشی اندرویدی خود بروید.

ممکن است این فرآیند به تناسب نوع گوشی و برند شما و حتی سیستم عامل اندرویدی کمی متفاوت باشد اما همه چیز تقریبا قابل فهم و یکسان است:

  1. ابتدا اپلیکیشن Phone را در گوشی اندرویدی خود انتخاب و باز کنید
  2. از طریق آیکون ۳ نقطه که در سمت راست و بالا قرار دارد وارد بخش تنظیمات شوید
  3. سپس Settings را انتخاب کنید.
  4. در قسمت Settings گزینه Wi-Fi Calling را انتخاب کنید.
  5. این ویژگی به طور طبیعی خاموش است. اسلاید مقابل آن را بکشید و on کنید.

تماس با وای فای

روش دیگری برای فعال کردن این قابلیت در گوشی اندرویدی وجود دارد. در قسمت جستجو در قسمت تنظیمات کافی است عبارت Wi-Fi Calling را سرچ کنید و مستقیما به سراغ آخرین مرحله فعال سازی آن بروید.

روش سوم نیز این است که از طریق تنظیمات گوشی به قسمت network and internet بروید و از آنجا به پایی اسکرول کنید تا به Wi-Fi calling  برسید. در اینجا نیز با همان صفحه نهایی روی تصویر بالا مواجه می شوید که باید اسلاید مقابلش را بکشید تا آن را فعال کنید.

 

نحوه فعال سازی تماس با وای فای در آیفون

اگر از آیفون های قدیمی استفاده می کنید خوب است که روش فعال کردن تماس وای فای در آیفون را دنبال کنید. اما اگر از نسخه های جدید iOS استفاده می کنید گام های مشابهی پیش رو دارید اما تنظیمات را به شرح زیر انجام دهید.

  1. ابتدا به بخش Settings بروید
  2. روی Phone ضربه بزنید و آن را انتخاب کنید.
  3. Wi-Fi Calling را انتخاب کنید.
  4. در ادامه یک پیام روی گوشی نمایش داده می شود که از شما می پرسد‌‌‌ «Wi-Fi Calling on This iPhone» و شما باید با انتخاب گزینه Enable این قابلیت را فعال کنید.

نحوه فعال سازی تماس با وای فای در آیفون

به محض اینکه تماس Wi-Fi فعال شد، اگر به یک شبکه Wi-Fi متصل هستید، نام شبکه شما در نوار وضعیت چیزی مثل   “Three WiFi Call” یا دقیقا همین عبارت نمایش داده می شود.

 

هزینه تماس با وای فای چقدر است

شاید با خود فکر می کنید که چون از شبکه وای فای برای تماس استفاده می کنید یا با آن پیامک رد و بدل می کنید هیچ هزینه اضافی برای شما آب نمی خورد! مگر هزینه شارژ وای فای! در حالی که اینطور نیست. هر چند در تلفن شما از وای فای برای اتصال و تماس استفاده می شود اما همه چیز تحت پوشش شبکه موبایلی تان انجام می شود. بنابراین هر چقدر که روی گوشی خود از طریق وای فای تماس حاص کنید در محاسبات پرداختی به همان روشی که قبلا برایتان صورت حساب صادر می شده است دوباره نیز صادر خواهد شد. البته که هزینه وای فای نیز باید جدا متقبل شوید.

استفاده از تماس وای فای فقط تسهیل کننده ارتباط است و امتیاز دیگری ندارد. بنابراین بهتر است که در جایی که سیگنال قوی دارید و آنتن دهی شبکه ارتباطی گوشی خوب کار می کند تماس با وای فای را غیر فعال کنید.

 

کیفیت تماس اینترنتی با WiFi چطور است

اگر در جایی هستید که آنتن دهی خوبی ندارید و مجبور هستید از پوشش وای فای برای تماس استفاده کنید باید به کیفیت شبکه وای فای نیز توجه کنید. مطمینا شبکه های عمومی که ضعیف هستند تماس های کم کیفیت به دنبال خواهند داشت که ممکن است منجر به قطع شدن تلفن بشوند.

 

منبع کمکی:

وبسایت pocket-lint.com

 

source

توسط techkhabari.ir