تنش میان شبکه اجتماعی ایکس، تحت مالکیت ایلان ماسک، و کمیسیون اروپا وارد مرحله تازه‌ای شد. ایکس پس از دریافت جریمه ۱۴۰ میلیون دلاری بر اساس قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، حساب تبلیغاتی کمیسیون اروپا را غیرفعال کرد. این اقدام تنها یک روز پس از صدور نخستین جریمه بزرگ اتحادیه اروپا رخ داد و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

دلیل جریمه اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرد شبکه اجتماعی ایکس به دلیل «طراحی گمراه‌کننده» سیستم تیک آبی و نقض الزامات شفافیت تبلیغات ۱۲۰ میلیون یورو جریمه شده است. رگولاتورها معتقدند سیستم اشتراک‌محور تیک آبی کاربران را در معرض جعل هویت و کلاهبرداری قرار می‌دهد و مخزن تبلیغات ایکس با معیارهای شفافیت DSA سازگار نیست. کمیسیون از شرکت خواست طی ۶۰ روز نگرانی‌ها درباره تیک آبی و طی ۹۰ روز نقص‌های شفافیت تبلیغات را برطرف کند و هشدار داد در صورت عدم اصلاح، جریمه‌های بیشتری اعمال خواهد کرد.

واکنش ایلان ماسک و مدیران ایکس

ایلان ماسک جریمه اتحادیه اروپا را «مزخرف» خواند و در توییتی نوشت: «چقدر تا از بین رفتن اتحادیه اروپا مانده؟ AbolishTheEU». نیکیتا بیر، رئیس محصول شبکه اجتماعی ایکس، توضیح داد که سیستم Ad Composer دارای باگی بوده و کمیسیون اروپا از این نقص سوءاستفاده کرده است. او تاکید کرد که حساب تبلیغاتی کمیسیون به دلیل نقض قوانین تبلیغاتی مسدود شد و این اقدام ارتباطی با جریمه‌ها ندارد.

توضیحات کمیسیون اروپا و ایکس

کمیسیون اروپا اعلام کرد همواره از ابزارهای پلتفرم با حسن نیت استفاده کرده است. سخنگوی کمیسیون افزود ابزار Post Composer متعلق به ایکس است و نهاد فقط از قابلیتی بهره برد که پلتفرم برای حساب‌های سازمانی ارائه کرده است. کمیسیون تبلیغات پولی خود در ایکس را از اکتبر ۲۰۲۳ تعلیق کرده و این تعلیق همچنان ادامه دارد.

پیامدهای قانونی و اهمیت آن

این برخورد تازه، اختلافات میان دولت‌های اروپایی و ایلان ماسک را پررنگ‌تر کرده است. اتحادیه اروپا با قانون خدمات دیجیتال تلاش می‌کند کنترل بیشتری بر پلتفرم‌های بزرگ اعمال کند، در حالی که ماسک قوانین بروکسل را «ضد آزادی بیان» می‌خواند. ادامه تحقیقات و احتمال جریمه‌های بیشتر نشان می‌دهد تقابل میان ایکس و کمیسیون اروپا در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد. دولت ترامپ پیش‌تر به اتحادیه اروپا درباره جریمه سنگین شرکت‌های بزرگ آمریکایی هشدار داده بود، بنابراین این تنش اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

شبکه اجتماعی ایکس با غیرفعال کردن حساب تبلیغاتی کمیسیون اروپا و پس از جریمه ۱۴۰ میلیون دلاری، یک نقطه عطف در اختلافات خود با رگولاتورهای اروپایی ثبت کرد. این ماجرا نشان می‌دهد قوانین خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا در حال شکل‌دهی فضای شفافیت تبلیغات و ایمنی کاربران هستند. ادامه این کشمکش تاثیر مستقیمی بر سیاست‌های تبلیغاتی و تعامل پلتفرم‌های بزرگ با دولت‌ها خواهد داشت و می‌تواند آینده قانونی شبکه‌های اجتماعی در اروپا را تعیین کند.

منبع: پیوست

source

توسط techkhabari.ir