حجت الاسلام و المسلمین محمدامین اسدپور از اساتید حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ساری، با اشاره به «معنویت گرایی»، «عقلانیت بخشی» و «عدالت گستری» به عنوان سه محور اصلی مأموریت انبیای الهی اظهار داشت: «ایمان»، «هجرت» و «جهاد» راهکارهای تحقق این اهداف می باشد.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبران الهی، به ویژه خاتم الانبیاء (ص)، با سه مشعل فروزان پا به عرصه وجود نهادند: «مشعل معنویت» برای رهایی از وابستگی های پست مادی و اتصال به مبدأ هستی، «مشعل عقلانیت» برای شکستن بت های جهل و خرافه و به کارگیری نیروی خرد در مسیر کمال، و «مشعل عدالت» برای برچیدن بساط ظلم و استقرار قسط در روابط فردی و اجتماعی.
وی افزود: این سه، جدا از هم نیستند؛ عدالت در سایه عقلانیت ممکن می شود و عقلانیت در پرتو معنویت به غایت واقعی خود می رسد. جامعه مؤمنانه، جامعه ای است که این سه رکن در آن به صورت متوازن استقرار یافته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین اسدپور با اشاره به «ایمان» به عنوان اولین گام در مسیر همراهی با انبیای الهی تصریح کرد: ایمان، تنها اعتقاد ذهنی نیست؛ ایمان نیروی محرکه ای است که انسان را به سمت عمل به تکلیف سوق می دهد. ایمان به اینکه این مسیر، هرچند دشوار، به سرمنزل رضایت الهی و سعادت دنیوی و اخروی ختم می شود. ایمان به اینکه وعده های الهی در نصرت اولیایش حق است. این ایمان است که شجاعت عمل را در انسان ایجاد می کند.
استاد حوزه علمیه گفت: هجرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان مبدأ تاریخ اسلام است و همین بر جایگاه رفیع آن اشاره دارد. هجرت رسول الله (ص) از مکه به مدینه، تنها یک جا به جایی جغرافیایی نبود؛ این هجرت، نماد گذار از یک مرحله تاریخی و ورود به عرصه ای جدید از تمدن سازی بود. در مکه، ساختار جاهلی اجازه تحقق آرمان های اسلامی را نمی داد. هجرت، زمینه ایجاد یک ساختار اجتماعی جدید، یک سبک زندگی نوین و یک اخوت ایمانی بی سابقه بین مهاجر و انصار را فراهم کرد.
وی با اشاره به بُعد عمیقتر هجرت، خاطرنشان کرد: در ادبیات دینی ما، هجرت معنایی وسیع تر دارد. هجرت از بیت ظلمانی نفس، هجرت از وابستگی ها، حب های دنیوی، کینه ها و شهوات به سوی اهداف متعالی الهی، هجرت کبری است. آیه شریفه «وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ…» (نساء:۱۰۰) به این هجرت درونی و معنوی اشاره دارد که اهل معنا مانند امام راحل (ره) بر آن تأکید کردهاند.
حجت الاسلام و المسلمین اسدپور بیان کرد: سومین مؤلفهای که در کنار ایمان و هجرت لازم است تا به آن توجه شود، «جهاد» است. بر اساس آیه ۲۰ سوره توبه، جهاد با مال و جان نشانه بلوغ ایمان و عینیت بخشیدن به آرمان های هجرت است.
وی تصریح کرد: جهاد، یعنی نهایت ایثار و فداکاری در راه تحقق آن جامعه آرمانی. تاریخ صدر اسلام نشان می دهد که تشکیل جامعه نوپای اسلامی در مدینه، هزینه های سنگینی داشت؛ از فقر و تنگدستی مهاجران (اهل صفه) تا جنگهای پیاپی برای دفاع از موجودیت این جامعه. اما این جهاد بود که آن مدینه فاضله را ساخت.
حجت الاسلام و المسلمین اسدپور با اشاره به «تعرّب بعد الهجرة» به عنوان یکی از محرّمات بزرگ الهی، تصریح کرد: تعرّب بعد الهجره، یعنی بازگشت به آداب، رسوم، منش و سبک زندگی جاهلی، پس از آنکه انسان با اسلام آشنا شد و در پرتو هجرت، طعم شیرین زندگی در سایه دین و ولایت را چشید.
وی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) علت حرمت این عمل را «بازگشت از دین» و «ترک یاری انبیا و اولیای الهی» می فرماید. این بازگشت، فقط یک عقبگرد فردی نیست. ترک موازات و نصرت جبهه حق، به معنای احیای همه مفاسد، ظلم ها و تعدی های دوران جاهلیت است. گویی با این عمل، همه دستاوردهای معنویت، عقلانیت و عدالت که پروژه مشترک همه انبیا بود، یکباره نادیده گرفته می شود.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: متأسفانه این پدیده، منحصر به صدر اسلام نبود و بعد از رحلت پیامبر (ص) نیز با کنار گذاشتن نصرت امام منصوب الهی، رخ داد. فقه ما نیز باب مستقلی برای این حکم دارد که نشان از اهمیت آن است.
حجت الاسلام و المسلمین اسدپور اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مصداقی بزرگ و زنده از عینیت یافتن ایمان، هجرت و جهاد در دوران معاصر است، انقلاب اسلامی با ایمان به اهداف بلند دینی، هجرت از وابستگی به استکبار و نظام طاغوتی، و جهاد گسترده مردم با جان و مال به پیروزی رسید و جامعه ای اسلامی را پایهگذاری کرد که در آن برپایی شعائر دینی ممکن شد.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نعمت زندگی در این جامعه اسلامی، مسئولیتآور است. کفران این نعمت، سستی در حفظ و تداوم آرمان های انقلاب و بازگشت به دل بستگی های پیشین، می تواند مصداقی از همان «تعرّب بعد الهجره» باشد که باید از آن به شدت پرهیز کرد. مسیر انبیای الهی و خون شهدای انقلاب، ما را به ادامه این راه و تحقق هرچه بیشتر آرمان های معنوی، عقلانی و عدالتخواهانه دعوت می کند.
انتهای پیام. /
source