صاحب‌خبر –

سیدرضا مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمات حوزه سلامت با بسیاری از خدمات اداری قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: در نظام سلامت نمی‌توان انتظار داشت همه خدمات به‌صورت غیرحضوری ارائه شود؛ چراکه در بسیاری از موارد ماهیت تشخیص، معاینه و ارائه خدمات درمانی مستلزم حضور همزمان ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت است. با این حال، این موضوع مانعی برای الکترونیکی‌سازی فرایندها و استفاده از فناوری اطلاعات جهت ارتقای کیفیت و سرعت در خدمات حضوری نیست.

وی افزود: براساس گزارش معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال، وزارت بهداشت با الکترونیکی‌سازی ۱۵۴ خدمت، بیشترین تعداد خدمات الکترونیکی‌شده را در کشور دارد. با وجود این، طبق تکالیف قانونی، تمامی این خدمات باید از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت نیز در دسترس باشند. تاکنون ۹۰ درصد این خدمات در پنجره ملی فعال شده و اتصال ۱۰ درصد باقیمانده که عمدتاً مربوط به حوزه غذا و دارو است، در مراحل نهایی قرار دارد.

 مظهری در عین حال یادآور شد: البته این موضوع به معنای عدم دسترسی به خدماتی که هنوز به‌طور کامل در پنجره ملی فعال نشده‌اند نیست. تمامی این خدمات هم‌اکنون از طریق سامانه‌های تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سامانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل استفاده است.

وی افزود: با این حال، تکلیف قانونی تصریح می‌کند که علاوه بر مسیرهای اختصاصی، تمامی خدمات باید از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت نیز برای شهروندان قابل دسترسی باشند و وزارت بهداشت در حال تکمیل این مرحله است.

مظهری گفت: تعداد واقعی خدمات الکترونیکی‌شده بسیار بیش از آمار رسمی است، یعنی عدد واقعی الکترونیکی سازی خدمات در نظام سلامت بیشتر از 154 است. برخی خدمات به‌دلیل طولانی بودن فرایندهای ثبت اداری هنوز کد نگرفته‌اند و به همین دلیل ممکن است در آمار رسمی لحاظ نشوند.

به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال حاضر، ثبت رسمی تعدادی از خدمات در سازمان امور اداری و استخدامی در جریان است و با نهایی شدن آنها، جایگاه وزارت بهداشت در آمارهای رسمی تقویت و دقیق‌تر منعکس شده و حتی از وضعیت اعلام شده فعلی نیز فراتر می رود.

وی به یکی از نمونه‌های خدمات مهم در حال ثبت اشاره کرد و توضیح داد: در راستای کاهش سقط‌های غیرمجاز و همچنین تسهیل فرآیندهای قانونی در مواردی که بر اساس معیارهای پزشکی و قانونی، ناهنجاری جنین به‌طور قطعی تأیید می‌شود، خدمت مرتبط با سقط قانونی و مجاز با همکاری سازمان پزشکی قانونی به‌صورت کاملاً الکترونیکی ارائه شده است.

در این خدمت، تمامی مراحل از ثبت درخواست تا بررسی مدارک پزشکی و صدور رأی کمیسیون پزشکی قانونی—بدون نیاز به مراجعات مکرر و با رعایت کامل ضوابط قانونی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. هدف از اجرای این خدمت، حمایت از سلامت مادران، تسهیل اجرای قانون، و پیشگیری از سقط‌های غیرقانونی و پرخطر است. با اینکه این خدمت در حال حاضر آمیخته با قابلیت‌های فناوری سلامت الکترونیک توسعه یافته است اما بدلیل عدم دریافت کد رسمی خدمت در آمارهای اعلام شده منظور نمی شود.

براساس گزارش وبدا، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد: افزایش تعداد خدمات الکترونیکی، توسعه خدمات هوشمند و تکمیل اتصال تمامی خدمات وزارت بهداشت به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در مسیر تحول دیجیتال است.

انتهای پیام/ 

∎​

source

توسط techkhabari.ir