علیرضا افشاری‌فر امروز چهارشنبه ۲۸ آبان در همایش بین‌المللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث علمی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی» در دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز امروز افتخار دارد که میزبان این همایش فاخر است؛ رویدادی که در آستانه روز جهانی فلسفه فرصتی فراهم کرده است تا نقش بی‌بدیل شیراز و مکتب شیراز در اعتلای علوم عقلی مورد بازخوانی و کنکاش علمی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شیراز در طول تاریخ به‌عنوان «دارالعلم» و کانون پرورش افکار عمیق شناخته شده است، گفت: مقام معظم رهبری نیز درباره جایگاه شیراز تعبیر حکیمانه‌ای دارند و آن را دانشگاهی دار می‌دانند.

افشاری‌فر بیان کرد: یکی از دلایل شکل‌گیری مکتب شیراز، مدارای فرهنگی و روحیه دیگرپذیری مردم این شهر است؛ ویژگی‌ای که موجب شده شیراز محل ظهور و بروز اندیشه‌های عمیق در حوزه علوم انسانی باشد.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه این دانشگاه خود را میراث‌دار یک ارثیه گران‌سنگ می‌داند، گفت: پاسداری از این سرمایه عظیم فرهنگی و تمدنی وظیفه ماست و در این مسیر، دانشکده الهیات و معارف اسلامی با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از اساتید برجسته نقش مهمی در احیای مکتب شیراز ایفا می‌کند.

افشاری‌فر یکی از آثار مهم برگزاری این همایش را تقویت هویت ملی و دانشگاهی دانست و گفت: وقتی دانشجوی ما بداند در شهری درس می‌خواند که خاستگاه بسیاری از بزرگان و محققان بوده است، با انگیزه بیشتری به تحصیل می‌پردازد و خود را بخشی از یک تمدن عمیق می‌بیند.

وی با بیان اینکه امیدواریم برکات این گردهمایی در پژوهش‌های آینده، ارتباطات بین‌المللی و تعاملات علمی ملی ادامه یابد، گفت: امیدواریم این فعالیت‌ها محدود به ایام برگزاری همایش نماند و بستر توسعه علمی و فرهنگی در سطح دانشگاه و فراتر از آن شود.

مکتب شیراز تلفیقی از معرفت، عشق و حکمت است

استاد دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان این که مولفه اصلی مکتب شیراز، معرفت است که از طریق عشق واقعی به انسان‌ها منتقل می‌شود، گفت: عشق بالاترین هنر و خصوصیتی است که انسان می‌تواند به آن برسد و حکمای مکتب شیراز با کسب معرفت، جزو آشنایان خدا شده و عشق را تجربه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی ادامه داد: مسمن عشق و معرفت است؛ کسی که معرفت ندارد، به عشق نیز دست نمی‌یابد و این مولفه اساسی در مکتب شیراز است.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه شیراز از قرن هشتم میلادی به عنوان شهر عشق شناخته شده بود، گفت: هجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام به شیراز و مدارای فرهنگی مردم این شهر باعث شد محل ظهور حکمت، عقلانیت و علوم انسانی باشد.

وی به نقل از ناصر بخارایی افزود: شیراز تنها شهری بود که در بازار آن، ۴۴ نفر از اولیای خدا پشت ترازوها حضور داشتند و این ویژگی باعث شده بود بازار، مدارس و خانقاه‌ها همگی فضایی امن و فرهنگی داشته باشند.

کاکایی به مدارس تاریخی شیراز، از جمله مدرسه منصوریه ساخته صدرالدین دشتکی برای قیاس‌الدین منصور و مدرسه خان ساخته امام قلی خان برای تدریس ملاصدرا اشاره کرد و گفت: این دو مدرسه نقطه آغاز و پایان دوران حکمت شیراز هستند و بسیاری از حکمای بزرگ مانند ملا عبدالله یزدی، جلال‌الدین دوانی، جلال‌الدین دوانی، محمود دهدار و محمد دهدار در این مدارس درس خوانده‌اند.

وی تصریح کرد: شیراز محل دفن علمای بزرگی چون شمس‌الدین محمد لاهیجی و میر سید شریف جورجانی بوده و این شهر در طول تاریخ، کانون تجمع نهرهای متعدد حکمت بود که در نهایت به دریای حکمت متعالیه تبدیل شد.

ویژگی‌های فلسفی و عرفانی مکتب شیراز

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مکتب شیراز تلفیقی از فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و عرفان است، گفت: حکمای این مکتب با سیر فلسفی خود به اصالت وجود رسیدند و مسائل علمی، اخلاقی و معنوی را با هم ترکیب کردند.

وی در ادامه بیان کرد: مکتب شیراز در برابر سه نوع جهل و جاهلیت عمل می‌کند: جهل زدایی علمی، جهالت زدایی عملی و جاهلیت زدایی فرهنگی و دینی و این ویژگی مکتب شیراز را از دیگر جریان‌های فلسفی متمایز می‌کند.

کاکایی همچنین با اشاره به دوران تاریخی شیراز گفت: این شهر در برابر حمله مغول و دوره‌های سخت تاریخی به دلیل پذیرش فرهنگ‌های گوناگون و مدارای اجتماعی، توانست به رشد علمی و فلسفی خود ادامه دهد.

استاد دانشگاه شیراز در پایان اظهار امیدواری کرد: برکات این همایش مسیر پژوهش‌های آینده و احیای مکتب شیراز را در سطح ملی و بین‌المللی هموار کند و میراث فرهنگی و تمدنی این شهر همچنان زنده بماند.

به گزارش ایسنا، در این همایش از مجموعه ۵ جلدی مقالات مشترک دانشگاه کوفه و مرکز الهدی للدراسات حوزویه و دبیرخانه کنگره بین المللی ملا عبدالله بهابادی رونمایی شد.

انتهای پیام

source

توسط techkhabari.ir