همشهری آنلاین – اتوبوس های دوکابین فعال درخطوط تندروعلاوه بر اینکه تعدادشان کم و ناکافی است، اغلب هم قدیمی و فرسوده هستند. با ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸ متری تا پایان سال، شاهد تحولی بزرگ درناوگان خطوط بی آر تی خواهیم بود. اولین بخش ازاین اتوبوس ها به ایران رسیده و درآینده ای نزدیک شاهد رونمایی از اتوبوس های دوکابین شهر تهران خواهیم بود.

۵۰ اتوبوس بی آر تی درحال حمل به سمت ایران

قرار است تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری دیزلی برای سیردرخطوط بی آر تی وارد تهران شود. درمرحله اول ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نهایی شده است و پس از تحویل و ورود این تعداد اتوبوس، ورود ۲۰۰ دستگاه بعدی آغاز می شود. دربخش اول حدود ۵۰ دستگاه از این اتوبوس های دوکابین کابین چند روز قبل به تهران رسییده است. پیش بینی می شود که تا اواخر پاییز شاهد ورود اولین سری از اتوبوس های جدید بی آر تی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت باشیم.

اتوبوسی ایمن و استاندارد با طراحی اروپایی

اتوبوس های دوکابین ۱۸ متری یوتانگ با ظاهری زیبا و رنگ متالیک مشکی، شکل و شمایلی کاملا متفاوت ازاتوبوس های بی آرتی فعلی شهر تهران دارد. طراحی این اتوبوس ها اروپایی بوده و از قطعات با کیفیتی و استانداردهای جهانی ساخته شده است. درکنار اینها ایمنی این اتوبوس ها نیز بسیار بالا است. ازجمله می توان به سنسور عدم حرکت در هنگام باز بودن درها یا صندلی های ضد اشتعال اشاره کرد. داشتم سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک در محفظه موتور نیز ازجمله ویژگی های این اتوبوس ها در بحث ایمنی به شمار می رود. درباره مشخصات ظاهری این اتوبوس های دوکابین هم می توان به داشتن بیش از ۱۸ متر طول، حدود ۲.۵ مترعرض و حدود ۳ متر ارتفاع اشاره کرد. وزن این اتوبوس ها نیز ۱۷۹۰۰ کیلوگرم است.

۱۲۲ نفر ظرفیت مسافر گیری

درمیان تمام ویژگی ها و قابلیت های این اتوبوس احتمالا آنچه که بیش از همه برای مردم اهمیت دارد، ظرفیت و امکاناتی است که برای مسافران دارد. اتوبوس های دوکابین یوتانگ ۴۴ صندلی(۴۲+۲) صندلی دارد. درکنار مسافران نشسته، این اتوبوس برای ۸۰ مسافر ایستاده هم فضای استاندارد دارد. درمجموع هرکدام از این اتوبوس های جدید بی آر تی می تواند بیش از ۱۲۲ مسافر را جابجا کند. داشتن دو دریچه مجهز به فن تهویه هوا کمک می کند تا مسافران دراین اتوبوس ها راحتی و آرامش بیشتری را احساس کنند. حداکثر سرعت این اتوبوس ها نیز ۸۰ کیلومتر برساعت است که برای خطوط بی آرتی شهر تهران مناسب است.

اتوبوس هایی مناسب با آب و هوای تهران

ازجمله امکانات این اتوبوس ها می توان به رمپ مکانیکی و دستی جانبازان و معلولان اشاره کرد. همچنین دراین اتوبوس ها فضایی برای قرارگرفتن افراد ویلچرنشین درنظر گرفته شده است. یکی دیگر از ویژگی های این اتوبوس ها مقاوم و سازگار بودن آنها با آب و هوای شهر هایی مانند تهران است. اتوبوس های ۱۸ متری یوتانگ برای فعالیت در آب و هوای گرم و خشک مرتفع تا دمای ۵۵ درجه سانتی گراد طراحی و ساخته شده اند. پنجره های دوجداره با شیشه های دودی ۴۵ درجه، عایقبندی حرارتی بدنه و شاسی ها ازجمله مواردی است که در این زمینه می توان به آنها اشاره کرد.

آسایش بیشتر برای رانندگان

درکنار آسایش و آرامش مسافران، رانندگی با این اتوبوس ها کار رانندگان ناوگان بی آر تی را هم آسان و راحت ترمی کند. امکانات موجود در اتوبوس باعث می شود تا راننده احاطه کاملی بر شرایط اتوبوس و همچنین آنچه در داخل و اطراف آن می گذرد داشته باشد. دراین رابطه ازجمله می توان به امکان تنظیم برقی آیینه های جانبی و نشانگرهایی مانند درجه حرارت موتور، فشار روغن و… اشاره کرد. در کنار اینها وجود ۴ دوربین شامل یک دوربین برای دید عقب اتوبوس و ۳ دوربین برای درب ها و فضای داخل کابین به راننده اجازه می دهد تا از طریق مانیتوری که در مقابلش قراردارد برهمه چیز ازجمله ورود و خروج مسافران و همچنین تردد افراد یا وسایل نقلیه در پشت اتوبوس احاطه داشته باشد.

مترو باس ها در بی آرتی تهرانپارس تا میدان آزادی

درکناراتوبوس های جدید بی آر تی که تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه از آن به تهران می رسد، قرار است تا اسفند امسال ۷۵ دستگاه مترو باس ۳ کابین نیز به تهران برسد. این مترو باس ها که ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند، طبق برنامه در مسیر بی آر تی سهراه تهرانپارس تا میدان آزادی مسافران را جابجا می کنند. یعنی همان مسیری که تراموا چرخ لاستیکی تست های لازم را پشت سر گذاشته بود. به این ترتیب تا پایان این دوره از مدیریت شهری شاهد تحولی بزرگ در ناوگان بی آرتی شهر تهران شاهد خواهیم بود.

مشخصات اتوبوس های جدید بی آر تی:

نام اتوبوس: یوتانگ

نوع اتوبوس: دوکابین

طول: ۱۸ متر

عرض: ۲.۵ متر

حداکثرسرعت: ۸۰ کیلومتر

ارتفاع:۳ متر

وزن: ۱۷۹۰۰ کیلوگرم

سوخت: دیزلی

تعداد صندلی ها: ۴۲+۲

ظرفیت ایستاده: ۸۰ نفر

۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی آرتی تا پایان سال وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران می شود

۵۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در بخش اول به کشور رسیده است.

۷۵ دستگاه مترو باس برای سیر درمسیر تهرانپارس تا آزادی وارد تهران خواهد شد.

نوسازی هزار و ۳۵۸ دستگاه اتوبوس تا پایان سال

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران:

هزارو ۸۰۹ دستگاه اتوبوس تا امروز نوسازی شده و تا پایان سال ازمجموع قراردادهای داخلی و خارجی، هزار و ۳۵۸ دستگاه دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد. درحوزه بازسازی نیز ۵۸۸ دستگاه اتوبوس دراین دوره بازسازی شده و تا پایان‌ سال ۳۲۷ دستگاه دیگر نیز بازسازی می‌شود. نهضت برقی‌سازی ناوگان نیز از دیگردستاوردهای این دوره است. ۵۰درصد خطوط محوری اتوبوسرانی شهرتهران با ناوگان برقی نوسازی شدند و مسئله هوای پاک با تدبیرشهردارو شورا پیگیری شده است.

source

توسط techkhabari.ir