به گزارش خبرگزاری آنا، نخستین آزمون سراسری پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال ۱۴۰۴ صبح امروز (پنجشنبه ۲۲ آبانماه) در ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد. در این آزمون، ۱۱ هزار و ۸۹۳ داوطلب برای ورود به رشته پزشکی از مقطع کارشناسی با یکدیگر رقابت کردند.
ثبتنام این آزمون در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ انجام شد. پیش از این، پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی بهصورت محدود و تنها توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار میشد، اما از امسال، مسئولیت برگزاری آن به مرکز سنجش آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی منتخب واگذار شده است.
این آزمون همزمان در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، تبریز، همدان، اهواز، شیراز، زنجان، البرز، اصفهان، کرمان، مشهد، تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شد.
کلید اولیه سؤالات آزمون ۲۵ آبانماه منتشر میشود و داوطلبان میتوانند از ۲۵ تا ۲۷ آبان اعتراضهای خود را بهصورت اینترنتی ثبت کنند. کلید نهایی نیز در تاریخ ۸ آذرماه در دسترس قرار خواهد گرفت.
آزمون ورودی شامل دو مرحله است: آزمون کتبی در سطح کاربردی که مفاهیمی، چون حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش علوم طبیعی، رفتاری و اجتماعی و اصول تحصیل در رشته پزشکی را میسنجد و مصاحبه و ارزیابیهای فراشناختی برای سنجش تواناییهای شخصیتی و شناختی داوطلبان.
آزمون کتبی علاوه بر داشتن حدنصاب علمی، ماهیتی رقابتی نیز دارد. بر اساس مقررات، از میان افرادی که حدنصاب لازم را کسب کنند، حداکثر تا دو برابر ظرفیت پذیرش از بالاترین نمرات برای شرکت در مرحله مصاحبه دعوت خواهند شد.
پذیرش دانشجوی دوره دکتری عمومی پزشکی از مقطع کارشناسی برای نخستینبار در سال ۱۳۸۷ و به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد. هدف از اجرای این طرح، جذب دانشآموختگان مستعد و باانگیزه از میان فارغالتحصیلان رشتههای کارشناسی در حوزههای مرتبط بود تا مسیر تازهای برای ورود نخبگان دانشگاهی به رشته پزشکی ایجاد شود.
این شیوه پذیرش، در کنار آزمون سراسری ورود به رشته پزشکی از مقطع دبیرستان (کنکور سراسری)، بهعنوان یک مسیر مکمل تعریف شد تا داوطلبانی که در مقطع کارشناسی در رشتههایی، چون زیستشناسی، شیمی، فیزیولوژی، روانشناسی، مهندسی زیستپزشکی و سایر رشتههای مرتبط تحصیل کردهاند، بتوانند با تکیه بر پایه علمی قوی و تجربه دانشگاهی، وارد دوره دکتری عمومی پزشکی شوند.
در طی ۱۷ دوره گذشته، پذیرش از مقطع کارشناسی بهصورت محدود و صرفاً در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام میشد. در این فرایند، علاوه بر سنجش علمی، ویژگیهای شخصیتی و حرفهای داوطلبان مانند تفکر نقاد، مهارتهای ارتباطی، تصمیمگیری اخلاقی، مسؤولیتپذیری، درستکاری و سلامت روانی و جسمی نیز مورد ارزیابی قرار میگرفت.
بهدلیل طولانی بودن دوره آموزش پزشکی عمومی (حدود ۷ سال) و تکرار برخی محتوای آموزشی علوم پایه با مباحث دوره کارشناسی، ضرورت بازنگری در ساختار و شیوه پذیرش احساس شد. از اینرو، در سال ۱۴۰۴ و در جلسه ۲۳ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی وزارت بهداشت، شیوهنامه جدید پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی به تصویب رسید.
در این شیوهنامه جدید، چند تغییر مهم اعمال شده است:
حذف شرط سنی برای داوطلبان، بهمنظور گسترش دامنه متقاضیان و تمرکز بر شایستگیهای علمی و شخصیتی.
برگزاری آزمون بهصورت سراسری زیر نظر مرکز سنجش آموزش پزشکی، با مشارکت ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی منتخب.
جایگزینی آزمون ورودی با آزمون جامع علوم پایه و امکان ورود مستقیم پذیرفتهشدگان از مقطع کارشناسی به مرحله فیزیوپاتولوژی بهمنظور کاهش طول دوره آموزشی.
تأکید بر ارزیابیهای فراشناختی شامل مهارتهای تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر، اخلاق حرفهای، هوش هیجانی و انگیزش درونی برای تحصیل در رشته پزشکی.
بر اساس مصوبه جدید، آزمون پذیرش از دو بخش تشکیل میشود:
۱. آزمون کتبی (۶۰ درصد امتیاز کل) برای سنجش دانش مفهومی در علوم طبیعی، رفتاری و اجتماعی و مهارتهای حل مسئله.
۲. مصاحبه ساختارمند و ارزیابیهای فراشناختی (۴۰ درصد امتیاز کل) برای سنجش تواناییهای ارتباطی، اخلاقی، و انگیزشی داوطلبان.
در این ساختار، داوطلبانی که در آزمون کتبی حداقل ۳۰ درصد نمره در هر گروه درسی و ۵۰ درصد نمره کل آزمون کتبی را کسب کنند، مجاز به حضور در مرحله مصاحبه خواهند بود. مصاحبه نهایی نیز بهصورت چندمرحلهای (MMI) و با محورهایی مانند تفکر نقاد، تعهد حرفهای، هوش هیجانی و سوابق پژوهشی و آموزشی برگزار میشود.
پذیرفتهشدگان نهایی بر اساس ظرفیت اعلامشده از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی و با ترکیب ۶۰ درصد نمره کتبی و ۴۰ درصد مصاحبه تعیین میشوند.
با اجرای این طرح بهصورت سراسری، وزارت بهداشت امیدوار است ضمن افزایش انگیزه در میان دانشآموختگان توانمند مقاطع کارشناسی، از تکرار آموزشهای پایه جلوگیری کرده و مسیر حرفهایتر و کوتاهتری را برای ورود نخبگان علمی کشور به رشته پزشکی فراهم کند.
∎